Elokuun 2019 lopettajat

Elokuuksi kääntyi tämä kesä ja lopettamisen kanssa on vielä tekemistä. Joten perustetaanpa elokuisille oma potero. Ilmat alkavat vähitellen viiletä ja se tarkoittaa joko sitä, ettei parvekkeella ole niin mukava enää istuksia tupakalla tai toisille sitä, että helteiden jälkeen tupakka taas maistuu. Mutta jospa kääntäisimmekin ajatuksemme pois tupakasta ja tekisimme hyvän päätöksen olla polttamatta!

Itse olin jo tilaamassa itselleni uutta smart tv:tä, kunnes viimehetkillä peruutin tilauksen ja päätin, että tähän huusholliin tulee uusi tv siinä vaiheessa kun olen ollut kaksi kuukautta polttamatta. Näin ollen saisin ostettua tv:n tupakasta säästyneillä rahoilla. Äitini ei tukenut minua yhtään tässä tavoitteessa vaan käski lopettaa sen tupakalla kikkailun ja ostaa sen tv:n heti. Eli tukea ei tule. Mutta toivottavasti tässä on nyt tarpeeksi kova motivaattori savuttomuuteen.

Yrityksiähän mulla on enemmän kuin laki sallii eikä täälläkään varmaan muut kuin Melisa enää usko, että voisin onnistua. Mutta sinnikkyyttä löytyy ja aina palataan lähtöruudusta eteenpäin. Tupakkaa on säästynyt 10 kuukauden aikana noin 10 kartonkia, ainakin. Eli olen pystynyt olemaan ilman tupakkaa max 10 vuorokautta, mutta helposti pari-kolme päivää peräkkäin.

«1

Viestejä yhteensä

• Moi Lepuuttaja. Hyvä että aloitit uuden poteron!
    minäkin olen iloinen jokaisesta tupakasta jonka selätän.
    Sulla mukavankuuloisia ennätyksiä, jo 3 päivää ilman ja se jo on saavutus. Itsensä voittamista.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kyllä Stumpissa voi tapahtua mitä vaan, siksi uskon edelleen, että lepuuttaja, sinäkin selviät. Mikäs on 1nalle1puhin meininki tällä hetkellä?Olikos sulla joku juttu nyt meneillään lopettamisen tiimoilta?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Melisa mielenkiinnosta. Kiva kun jaksat tsempata. Mulla nyt tuo Nicoretten suusuihke testissä.
    Olen sen avulla voittanut monta tupakan mielitekoa. Tosin aika kinkkinen käyttää.
    Olen lomalla nyt mutta maanantaina arki kutsuu. Ajattelin tuon suihkeen sujauttaa työliivin taskuun ja totutella sen käyttöön muiden korvikkeiden sijaan.
    Toivon tosiaan että tapatupakointini vähenisi sen avulla.
  • 1nalle1puhille tsemppiä ja monta savutonta hetkeä toivon :)

Melisa, kyllä mua monesti hävettää tulla kertomaan tänne, että taas on repsahdettu. Ja samalla mietin muita lopettaneita, miten syön heidän motivaatiotaan lopettamiseen siinä samalla. Mutta edes se häpeä ei ole ollut esteenä polttamiselle. Mietin ensin, että palaan tänne sitten kun edes kuukausi on koossa ja laitan sitten uuden laskurin, mutta kun keksin tuon konkreettisen motivaattorin eli television hankinnan, niin ajattelin nyt näyttää itsellenikin, että tosissaan tässä ollaan. Mielestäni pelkkä rahan säästö ei toiminut kohdallani tarpeeksi, koska sitä rahaa voi säästää, mutta mihin. tarvittiin konkreettinen kohde, joka on tarpeeksi tarpeellinen.

• Et sinä kenenkään motivaatiota syö, mistutat ainakin minua kuinka vaikea riippuvuus tämä on. Minulle voisi olla kohtalokasta unohtaa tosiasiat, ne täytyy pitää kirkkaana mielessä. Kyllä se siitä vielä onnistuu.

• Voi kiitos, vko :) Kiva kuulla, että noinkin päin voi kirjoittamiseni toimia. Vaikka ikäväähän se on, että sinunkin pitää vielä miettiä tosiasioita. Laitetaan onnistumaan!

• Niin, minun ei tarvitse sitä miettiä, se on kirkkaana alitajunnassa.

Jokainen joutuu keksimään tai kehittämään oman motivaationsa, oman sisäisen puheensa ja paljon muuta. Et todellakaan syö sitä toisilta. Hieno juttu, että keksit tuon telkkarihomnan. Ja kun se on saavutettu, kehität toisen. Jos nämä ovat avaimet onnistumiseen, anna palaa vaan, mut ei tupakkaa sentään.
    Se on lopulta aika vähän mitä täältä ulkopuolelta voi vaikuttaa, mut jos joltain osin voi olla edes se ymmärtäjä ja kannustaja, sekin on paljon.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Melisa, se on kultaakin arvokkaampaa olla toisen tukena. kiitos siitä.

Kuuluisa kolmas päivä menossa. Yllättäen ei ole ollut vaikeaa, aikaisemmasta poiketen. Suihketta kyllä on kulunut. Keksin muuten, että netistä saa tilaamalla paljon halvemmalla tuota nikotiinisuihketta. Tilasin 4 pulloa 200 annoksen pakkausta ja säästin yli 20 euroa. En nyt mainosta apteekkia, josta tilasin. Kiinnostuneet googlailkoon.

Mitä edukkaammin saa, sitä parempi. Raaskii sit käyttäkin. Minäkin ostin aina suurimman paketin purukumeja nekin olivat eri hintaisia eri apteekeissa.

• Ihana Lepuuttaja, kun et anna periksi - tsemppiä!! :) <3

• Kiitos tsempistä, Emmi :)

• Hei, täällä uusi lopettaja!

Hetki sitten nielaisin ihka ensimmäisen Champixin. Sivuoireet hieman pelottaa.

Olen 32-vuotias nainen, polttanut 13-vuotiaasta. Useita lopetusyrityksiä, parhaimmillaan puolisen vuotta ilman mutta psyykkiset oireet "pakottivat" jatkamaan. Siis masensi ja ahdisti, kuin olisi parhaan ystävän menettänyt.

Nyt on terveys suurin motivaattori. Pelkään hirveästi keuhkosyöpää.

Sain avuksi tosiaan Champixin nyt ja lopetan polttamisen viimeistään 19.8. Nyt kyllä onnistun!

Sanotaan vielä se että olen onnistunut pääsemään irti kovien huumeiden riippuvuudesta, se on jo taakse jäänyttä elämää. Mutta tämä tupakki..
    Tervetuloa Stumppiin BonnieL.
    Sä oot ollut vahva jo kerran ja lujasti, nyt lääke sulla apuna, oma tahto ja Stumpin foorumin tuki. Onnistumisen siemenet kylvetty.

• Juu tervetuloo vaan. Itse champixilla lopettanut. Eka lopetus 32 vuotta tupakointia... yleisin sivuoire ja eka on varmaan pahoinvointi. Itse kestin sen koska ni7n tehokas lääke...
  • Hei kaikki. Täällä 8 vuotta polttanut. Tää lopettamishetki tuli vähän puskasta. Puhuin puolison kanssa painonhallinnasta ja hän siihen, että astmani ei oireilisi niin paljon jos lopettaisin polttamisen. Oikeassahan hän on. Viime aikoina myös tunkkainen haju, karhea kurkku ja paha maku suussa ovat alkaneet häiritä. Säälin myös puolisoa, joka kaikesta huolimatta pussaa minua. Lisäksi on yskä ja heräilen yöllä tupakalle. Mulla on vielä kaksi askia tupakkaa mutta päätin antaa niiden vain olla ja aloittaa tämä yritys heti huomenna aamulla. Tämä viikko menee savuttoman työkaverin kanssa ja lisäksi mennään viikonlopulla mökille missä kukaan muukaan ei polta ja puolison äiti paheksuu selvästi tupakointia.

Apuna korvikkeet ja läheisten tuki, toivottavasti myös tämä foorumi. Teen tämän ihan terveyteni takia, pieni ylipaino on huomattavasti parempi kuin tämä tupakalla ravaaminen.
    Tervetuloa NSSJ ! Kyllä täältä tukea saa. Totta se on, ettei ylipaino ole niin paha kuin tupakointi. Jos vielä on hengityselimissä jo jotain kremppaa, sitä paremmalls syyllä.

• Kiitos Melisa. :)

Aamu alkoi tupakalla, aivot ei tajunneet että tässä yritetään olla ilman. Ahdistus on suuri ja epäonnistumisten takia olen alkanut ajatella että on ihan sama vaikka polttaisin itseni hautaan... Itkettää enkä tiedä mistä saisin apua. Olen yksin kotona enkä oikein ole puhelinihminen. Olo on epätoivoinen.
    Jos ei ollutkaan vielä oikea aika lopettaa. Ihan tosi huonoon oloon on vaikea lopettaa. Ehkä jotenkin vois valmistautua ajan kanssa. Lue netistä vaikka tupakoinnin lopettamisesta, tai Stumppi.fi:stä. Lueskele sit näitä foorumin juttuja. Sit voit päättää ajatuksistsi lopettamisen suhteen. Olet onneksi polttanut vasta alle 10 vuotta, joten ei varmaan mitään korvaamatonta ehdi tässä hetkessä tapahtua.
    Juttele puolisosi kanssa, hän varmaan ymmärtää sua.

• Kiitos Melisa taas. :heart: Ajattelin lukea sen Stumppaa tähän-kirjan, se kun on tuolla hyllyssä. Kerran olen sen kahlannut läpi mutta silloin ei ollut apua koska aivoni eivät olleetkaan lähelläkään valmiit. Jos nyt olisi se oikea hetki. Pointtihan on että kirjan ollessa kesken saa ja pitää polttaa normaalisti, lopetus tulee vasta kirjan lopuksi. Voisin myös kokeilla vähentää edes hieman tuota määrääni.
  • Voi NSSJ, onpa kurjaa, että lopettaminen ahdistaa noin.

Kannattaa tosiaan miettiä, onko nyt hyvä aika lopettaa? Päätös vaatii kurinalaisuutta ja sen jaksaa, kun lopettaminen tulee omasta halusta tai riittävän suuresta pakotteesta, joka muuttuu omaksi haluksi (esim. Lääkärin kommentti, että jos et nyt lopeta, sun ei tarvii polttaa enää kuin kolme vuotta, sitten lähtee henki. Lopettamalla saat ”jatkoaikaa” niin, että näet lapsenlapsen ylioppilasjuhlat...)

Toinen mitä voisit koittaa, on vähentäminen. Ota nikotiinisuihke sängyn viereen, ettet ainakaan yöllä käy röökillä.

Kotona ei kannata pitää tupakkia, tai jos pitää, niin voisiko ne laittaa jonnekin vähän hankalampaan paikkaan? Takin taskusta röökit kaivaa automaattisemmin kuin esim. kattilakaapista. Siinä kun kattilakaappia penkoo, ehtii myös miettimään, kannattaako sitä ollenkaan mennä tupakille. Varsinkin, jos on jo ennen etsinnän aloittamista suihkauttanut nikotiinisuihketta suuhun.

Täältä stumpista saat vertaistukea ihan varmasti. Suurimmalla osalla meistä on takana muutama lopetysyritys, repsahduksia ym. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka asian kanssa taistelee.

Mäkin luin stumppaa tähän -kirjan. Mun mielestä se oli vähän ärsyttävällä tavalla kirjoitettu eikä siinä asiaa ollut ihan koko kirjan vertaa, mutta ajatus, joka kirjan läpi kulki, oli ”minä olen vapaa”. Se on kyllä ihan kiva ajatus, vaikka kirja ei hyvä ollutkaan.

Tsemppiä kovasti ja tule kertomaan kuulumisia aina kun jaksat :smile:
  • Hei!

Champixia mennyt nyt neljä pilleriä sillä 0,5 ja tänään nousee määrä että pitää ottaa toinenkin.
    Kahden ekan pillerin jälkeen päätä särki, väsytti ja huimasi. Sitten kuulin oudosti oman sykkeen, niinkuin olisi ulkopuolelta kuulunut rumpujen äänenä :o Mutta nyt ei onneksi ole eilen eikä tänään ollut mitään tuntemuksia! :)

Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Tupakka tässä sauhuaa tälläkin hetkellä. Hyvästejä mielessäni teen.

Mukavaa ja savutonta viikonloppua teille! B)
  • Itse huomasin kuurin alussa että takapihan tuhkis alkoi olemaan puolikkaita tupakeita täynnä.... yli 10 pv meni ennenkuin lääke alkoi ns. Vaikuttelemaan.
  • editoi elokuu 10
    Moikka!

Taustatietoa sen verran, että olen 31v nainen ja poltin 13v. Ajauduin lukemaan näitä keskusteluja voimakkaiden vierotusoireiden takia. Olen ollut polttamatta nyt 6 päivää ja viimeiset 3 päivää ollut täyttä tuskaa.
    Masentaa, ahdistaa, itkettää, pyörryttää.. Sairastan masennusta ja saan välillä paniikkikohtauksia, mutta nämä psyykkiset oireet tulivat täysin yllätyksenä! Niistä ei oikein löydä tietoakaan, muuta kuin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia.
    Vertaistuki olisi nyt kultaakin kalliimpaa! o:)
  • Heissan!

Täällä ilmoittautuu kolmatta päivää polttamatta ollut supersauhuttelija. Tai siis entinen sellainen ;) Ikää on melkein viisikymmentä ja tupakkaa olen poltellut enemmän ja vähemmän 35 vuotta!

Tämä kolmas päivä on minulle vaikein, tiedän sen jo vanhastaan. Joitain yrityksiä on ollut lopettaa ja raskausaikana melkein tupakatta olinkin. Joka puolen tunnin välein vähintään ajattelen tupakkaa. Tässä alkuvaiheessa on syytä ottaa kaikki keinot käyttöön. Kävin tänään hypnoosissa. Sitä en ollut koskaan enne kokeillut. Saa nähdä onko sillä vaikutusta. Keinoinani siis myös halveksumani nikotiinipurkka ja imeskelytabletit. Niistä on apua pahoina hetkinä, vaikka tekevätkin närästystä ja välillä myös päänsärkyä. Tahdonvoima se vaan on se tärkein tässä hommassa ja päivä kerrallaan kulkea kohti savutonta elämää.

Tuntuu että aika on muuttunut tai siis ajan käsitys. Ennen aikaa rytmittivät tupakkatauot. Nyt ei oikein ole mitään vastaavia taukoja. Täytyy kehittää töissäkin pikku jumppabreikki tai vaan jaloitella enemmän.

Miten muilla elokuulla lopettaneilla menee?

• Tsemppiä sulle Jodeline2019! :smile: Täällä menee tasaisemmin, aloin käyttää laastareita niin johan olo helpotti! Mahtoi olla liian kova pala lopettaa ihan seinään. Mulla tuli just viikko täyteen, jess!!
  • Tsemppiä kaikille! jodeline2019, miksi ihmeessä halveksut nikotiinikorvaustuotteita? Ymmärrän, että jos ne aiheuttavat sulle fyysisiä oireita, ne eivät sovi sulle. Käsitykseni mukaan niiden avulla on kuitenkin todella moni saanut lopetettua tupakanpolton. Olen sitä mieltä, että tyyli on vapaa, kunhan se tyyli vie kohti täyssavuttomuutta. Toiselle tyyli voi olla hypnoosi, toiselle nikotiinikorvaustuotteet, toinen saattaa täyden kuun aikaan juosta alasti postilaatikon ympäri. Mitään tavoista ei kannata halveksua tai ajatella etukäteen, etteivät ne sopisi sinulle. Tupakassa on kuitenkin valtavasti epäterveellisiä ainesosia, nikotiini niistä vain yksi. Vaikka käyttäisi nikotiinikorvaustuotteita vuoden polttamisen jälkeen, on silti tehnyt elämälleen terveysteon.

Tässä loptushommassa kannattaa olla aika lempeä itselleen. Jokainen polttamaton savuke on askel kohti terveempää elämää.
  • Heippa elokuun lopettajat! Halusin vaan käydä tsemppaamassa teitä kaikkia, koska viimekuussa itse saamani tsempit olivat kultaakin kalliimpia! Olen 30-vuotias, ja olen polttanut 15vuotta, joista viimeisinä vuosina meni helposti maksiaski päivässä. Lopetusyrityksiä oli takana noin miljoona viimekuukausina lopetusyrityksiä 20. Kaikki 99,9% tulivat tiensä päähän, koska olin vieroitusoireissani vakuuttunut, etten pysty koskaan nauttimaan elämästä enää kunnolla ilman tupakkaa. Olin myös niin älyttömän jääräpäinen, etten suostunut uskomaan, että tarpeeksi nikotiinikorvaustuotteita auttaisivat kurjaan olooni.

Kunnes sitten, 30-vuotissyntymäpäivänäni, aloin tosissaan pohtia motiivejani tupakoida ja myös lopettaa. Sen jälkeen kolme päivää tupakoin oikein toden teolla, mutta pakotin itseni tupakan ajan keskittymään pelkästään siihen, mitä siitä tupakasta oikeasti saan. Joka kerta totesin vain, että se ei anna minulle muuta, kuin helpotuksen vieroitusoireisiini. Neljäntenä päivänä poltin 5tupakkaa, ja käytin suususumutetta. Viidentenä päivänä poltin 3savuketta, viimeisen jälkeen totesin että joo. Eiköhän tämä ollut tässä. Laitoin laastarin yöksi ja sen jälkeen en ole enää tupakoinut ainuttakaan savuketta. Ensimmäiset kaksi viikkoa pidin laastaria yötä päivää ja käytin suusumutetta n. 60annosta päivässä. En välttämättä olisi tarvinnut niin paljoa, mutta en halunnut odottaa vieroitusoireita. Päiviä, jolloin unohdin käyttää sumutetta puolen tunnin välein, sain myös kiukkukohtauksia ja tupakanhimo tuli kylään. Onneksi tiesin kokemuksesta, että se kyllä lähtee, kun suihkaisen. Kahden viikon jälkeen jätin laastarit pois, mutta jatkoin suusumutteen käyttöä samalla tavalla. Ja nyt, neljä viikkoa myöhemmin, 30annosta on riittänyt erinomaisen hyvin.

Alusta asti, olin 80% varma etten enää koskaan tupakoi. Nyt olen 99,9% varma siitä. Itsetuntoni on parantunut huomattavasti, tupakkarypyt kaikonneet, ja olen ihan pirun ylpeä, ettei tupakka enää määrää päivieni tai mielialani tahtia.

Välillä tulee varmasti pahoja päiviä. Mutta kun mietin, että jos selviän nyt ensin tästä hetkestä, katsotaan sitten seuraavaa, huomaakin päivien kuluessa, että niitä hetkiä tulee koko ajan vaan heikommin ja vähemmän. 11kk päästä palkitsen itseni säästämilläni rahoilla ihan naurettavan kalliilla laukulla, jonka verran rahaa säästäisin kyllä jo ihan muutamassa kuukaudessakin.

Tsemppiä tulevaan, te pärjäätte aivan varmasti kun menette päivä kerrallaan ja muistatte joka päivä palkita itseänne uudesta savuttomasta päivästä! :)
  • Uh P.S! Itseäni motivoi myös älyttömästi Smoke Free -sovellus, jos teillä on älypuhelin, suosittelen lämpimästi ottamaan sen osaksi lopetusta! :)
    Olipa voimaannuttava kirjoitus millaei! Kiitos siitä, koska tuosta voi moni saada lisävoimia lopetukseen. Niksakorvikkeiden käyttö on lyhytaikaista ja kun on aika, niistä pystyy pikkuhiljaa luopumaan. Keuhkot ovat kuitenkin saaneet jo olla ilman polttamisjäämiä ja koko kroppa ilman niitä 4000 muuta lisäainetta. Nikotiini teettää riippuvuutta ja myös tupakointitapa. Tapa myös siis reagoida kaikkeen polttamalla tupakka. Tästä tavasta voi päästä eroon kun tilannetta vähän rauhoitetaan korvaustuotteilla. Tästä on täällä paljon onnistumisen esimerkkejä.
    Jokainnen tekee tämän sillä lailla, kun omaan elämään ja tilanteeseen sopii. Champixilla on moni myös onnistunut, se ei aina sovi, mutta monille kuitenkin. Ilman mitään apukeinojakin voi onnistua. Mitään "oikeaa" tapaa lopettaa ei ole.
    Tsempit kaikille hyvää päätöstä toteuttaville :)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.