Korvaushoidossa & röökin korvaushoito ja lääkkeet

Hei vaan siellä. Olen tällä hetkellä suboxone korvaushoidossa oleva keski ikäinen mies ja röökiä vetänyt yli 20 vuotta. Haluaisin niin kovasti eroon myös röökistä. Onko täällä ketään jolta kysyä neuvoa joka olisi/ollut samassa tilanteessa. Eli suoraan sanottuna ******aa kun on addikti ja haluaisin päästä eroon myös röökistä. Moni sanonut että kannattaa vasta sitten yrittää tumppaamista kun on vahvoilla tämän toisen riippuvuuden kans. Mutta kun ei tämä nykyinen hoito ole ihan hetken meteli.. (kohta 3v. täynnä) Ajattelin tämänkin "korvaushodon" olevan minun juttu lopettaa röökinpoltto. Eli jos siel olisi edes joku joka osaisi antaa vinkkejä omasta kokemuksestaan niin ISO KIITOS ja kumarrus.

Viestejä yhteensä

• Wrouv82Wrouv82 Kymenlaakso

Anteeksi, omaa kokemusta ei ihan vastaavasta ole mutta vastaan silti.

Olen saanut sen kuvan, että alkoholisti- ja huumepiireissä tupakkaa ei oikeastaan pidetä "minään". Se kulkee siinä ikäänkuin sivussa, muiden aineiden/riippuvuuksien varjossa eikä siihen tulla kiinnittäneeksi niin huomiota. Myös lopettamiseen voi olla vaikea saada piireistään tukea, kun kaikilla on "isompiakin" riippuvuuksia hoidettavanaan.

Kuivilla olevat kaiketi käyttävät runsaasti tupakkaa, noin yleisesti. Sinulle saattaisi alkuun olla vaihtoehtona sähkötupakka, jos tapa on kovin tiukassa? On muitakin korvaushoitoja, mutta jos oma tilanne on muutoin haastava, voisi savuttomuutta harjoitella sähkötupakalla ja olon kohentuessa alkaa vähentää höyryttelyä/ siirtyä hitaasti nikotiinittomaan. Suusuihke voisi olla toinen vaihtoehto, yleensäkin jokin "toiminnallinen" juttu. Champixiin yms ei kannata varmaan koskea kun on toinen lääkehoito päällä.
    Paljonko poltat? Milloin korvaushoitosi pitäisi päättyä, vai onko se pysyvä?

Tupruttelua 19 vuotta ~aski/pv - viimeinen tupakka 25.11.2017

• Työkaveri lopetti smooffin avulla. Osti kyllä lopetuspäivänä sähkötupakan alkutueksi.
  • Ilman nikotiininestettä tietty
  • Minullakaan ei ole omakohtaista kokemusta muusta kuin tupakkariippuvuudesta mutta suosittelisin myös tuota Smooffia juuri sen lääkkeettömyyden takia. Ohjeet kannattaa sisäistää huolella ja pyrkiä vähentämään reilusti toisella ja kolmannella viikolla, muutoin viimeinen viikko voi olla hankala varsinkin jos on polttanut paljon.
  • Juu hän lopetti jo kolmen viikon kohdilla...itse asiassa en tiedä kuinka on sujunut kun tämä viikko oltu eri työkohteissa. Hän sai kimmokkeen noin kk sitten alkava veritulppa pohkeessa...
  • Oon tässä champixin puolikkaalla järsinyt(henkinen??) No ilmeisesti kun eilen aamulla viimeksi ottanut...eikä mitään sen kummempaa oloa.
  • Kiireinen (muka) eilinen ilta laittoi unohtamaan vaikka oli taskussa mukana...porispere.
  • Hei!
    Ite oon metadoni-korvaushoidossa. Röökistä haluan nyt tosissani irti!

Minulla on nyt 11. päivä menossa Champix-kuuria. Vielä ei ole vaikuttanut mitään, mutta katsellaan..

Korvaushoitopolin lääkäri määräsi minulle tämän reseptin kun vain pyysin :) Itelläni toki takana useita lopetusyrityksiä, että tämä lääke ei ollut eka vaihtoehto. Yrityksiä lopettaa on ollut viimeksi ennen kuin olin alkanut edes huumeita käyttämään. Tupakoinnista vieroittautumisen koen vaikeammaksi kuin huumeiden käytöstä.

Huumeiden käyttö oli aika helppo lopettaa. Riittää kun saan lääkkeen, itse käyttöä ei ole ikävä.
    Mutta tupakointi! Ei riitä että saan pilleristä nikotiinin. Vaikea on lopettaa koko tapa. Tosin tupakkaa olen polttanut yli puolet elämästäni (olen 32) ja huumeita kerkesin käyttää vain muutaman vuoden.

Olen opiaattiriippuvainen, mutta en huumeidenkäyttäjä. Sama kun joku olisi nikotiiniriippuvainen mutta ei tupakoitsija.
  • Wrouv82: korvaushoito ei onneksi estä Champixin käyttöä :) Kuten tuossa yllä kirjoitin, itse olen metadonilla (morfiinin vahvuinen lääke) ja päihdelääkäri mielellään määräsi Champixin.

Meille kh:ssa oleville nuo vahvatkaan opiaatit eivät vaikuta mitenkään muuten kuin siten, että olo pysyy normaalina, tavallisena. Mahdollistaa työssäkäynnin ja muun tavallisen elämän. Itse esimerkiksi elän normaalia elämää kouluikäisen lapseni kanssa :blush:

Tämä nyt oli vain tällaista yleistä "tiedotusta" eikä erikseen kohdistettu kenellekään. Joillakin (en puhu kenestäkään tässä ketjussa) on vain sellanen kuva että me korvauksessa olevat ollaan sekaisin koko ajan ja muiden huumeiden päälle haetaan tuolta vielä ilmaiset :neutral:
  • Jos se champix on liian "heppoinen" lääke tuon korvaushoidon rinnalla? No luulisi alan lääkärin tietävän siltikin jos näin olisi...
  • Ei pitäisi olla kun ihan erilainen lääkeaine. Jotain toista opiaattia voisi sanoa metadoniin verrattuna miedoksi. Mutta jos lääkkeet ovat ihan erilaiset ja eri tarkoitukseen, niin ei ne voi sulkea toisiaan pois. Vähän kuin ei voi sanoa että burana ei toimi kun käyttää champixia.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.