Lopetus Champixilla

Avaan nyt uuden keskustelun niin en täytä noita muita omilla jorinoillani. Olen siis polttanut ~20 vuotta ja lopettaminen on pyörinyt mielessä viimeiset 2 vuotta. Olen polttanut päivittäin n. 2 askia tupakkaa, joka on ihan älytön määrä.

Hain jo toukokuussa Champix reseptin, mutta päädyin aloittamaan kuurin vasta nyt elokuussa, olettaen onnistumisen olevan varmempaa kun ei ole kauheasti kinkereitä jatkuvasti.

Champixin aloitin siis 18.8, olen nyt siis päivässä 11. Ensimmäisen viikon poltin ihan normaalisti tupakkaa. Olen ihan mahdoton tapapolttaja, joten ajattelin että alan vkolla 2 vähentämään tupakanpolttoa asteittain, josko sillä saisin vähän helpotettua noita "tupakkatilanteita" siinä varsinaisessa lopetuksessa.
Champix ei ole aiheuttanut minulle mitään ihmeempiä haittavaikutuksia, välillä on ollut vähän huono olo ja sellaista "aivosumua" olen havainnoinut tällä vkolla. Toki sitähän ei tiedä johtuuko oireet tupakan melko suuresta vähentymisestä vai Champixista. Mitään pahaa makua tupakkaan en ole huomannut myöskään.

18.8-23.8 poltin normaalisti n. 40tupakkaa/pv
La 24.8 poltin 28 tupakkaa (ei kovin hankala päivä).
Su 25.8 poltin 23 tupakkaa (ei kovin hankala päivä)
Ma 26.8 poltin 16 tupakkaa (tämä oli tosi hankala päivä)
Ti 27.8 poltin 17 tupakkaa (olin tunnin pidempään hereillä, mutta huomattavasti helpompi päivä kuin maanantai)
Ke 28.8 tavoitteeni olisi 7 tai 8 tupakkaa. Tätä kirjoittaessa klo: 19.20, olen polttanut tänään 6 tupakkaa. (tämä taas on ollut tosi vaikea päivä, siksi aloin tätäkin kirjoittamaan :D )
To 29.8 tavoite olisi 7-8 tupakkaa
Pe 30.8 tavoite olisi 7-8 tupakkaa
La 31.8 Lopetus, ei yhtään tupakkaa

Ajattelin että poltan tämän viimeisen 3 vrk nuo 7-8 tupakkaa, josko kroppa edes hiukan ehtisi tottua pienempään nikotiinimäärään ja sitä myöden taas lopetus olisi vähän helpompi.

«1

Viestejä yhteensä

• Kyllä siitä champixista juurikin tuli sumuinen olo mutta taisin tottua. Ainoa mihin ei tottunut niin pahoinvointiin lääkkeen jälkeen oli syönyt tai ei. Mutta ajattelin kärsiä sen kyllä enkä lopettanut kuuria koska ajatus itsestä oli että oon heikko...eli varman päälle pidempi kuuri...sähkörupakka nollanesteellä kaks ekaa kk jeesi tapariippuvuudessa mutta sekin niinkun vaivihkaa jäi.
  • Ok, no sitten tuo sumuinen olo johtuu varmaankin Champixista. :)

Eilen poltin 8 tupakkaa, ensimmäisen tupakan poltin 9 jälkeen aamulla.
    Tänään on taas tavoitteena tuo 7-8 tupakkaa, ja ensimmäisen tupakan poltin 9 jälkeen aamulla, oli huomattavasti helpompaa olla aamu ilman tupakkaa kuin eilen. Champix ei edelleenkään vaikuta niin, että tupakka maistuisi jotenkin pahalle. Aion kuitenkin jatkaa kuuria näillä näkymin ainakin tuon 3kk.

Oletan nyt tämän minun "vähennysprojektin" kokemuksella, että ensimmäinen päivä ilman tupakkaa on varmasti ihan kamalaa. Jos vain muistan että seuraava päivä on puolet helpompi, niin josko siitä saisi itsellensä luottamusta jatkaa. Mynthonit on jo ostettu valmiiksi :D

Vaikka oma tupakan ajattelu on ihan pienesti vähentynyt, olen ihan järkyttynyt kuinka usein tupakkaa voi ajatella päivän mittaan. Sitä ei oikeastaan tajua silloin kun polttaa "vapaasti", mutta kyllähän tuo nähtävästi koko ajan alitajuntaa kolkuttelee.

• Syön vieläkin Mynthon zippejä...en tiedä mikä henkireikä niissä. Purkkaa välttelen koska leukaluita ei pysty korjaamaan.
  • Aikaistin päivällä tuota minun lopettamispäivää. Tänään on siis loppuelämäni ensimmäinen päivä B) Poltin eilen viimeisen tupakkani klo: 23.00, ja siitä tuli hieman paha olo (hyvä!) Tämä aamu on mennyt toistaiseksi vielä luultua helpommin, yksi tilanne on ollut missä tupakkaa teki mieli, mutta talttui mynthonilla.

Poltin eilen siis 6 tupakkaa, eikä päivä ollut mitenkään erityisen hankala. Huomattavasti helpompi kuin keskiviikko jolloin tiputin tupakkamäärän 16 -> 8

En pyri vielä ajattelemaan että en enää koskaan polta tupakkaa (vaikka tiedän sen). Kun tupakanhimo iskee, otan mynthonin ja koetan kääntää ajatukseni johonkin toiseen asiaan. Koska en ole ikinä ollut tupakkalakossa saati koettanut lopettaa, kaikki edessäoleva on minulle vielä uutta, enkä oikein tiedä mitä odottaa.

Erikoisia asioita joita olen huomannut on mm. tupakansavu. Mieheni jatkaa polttamista, joten kun hän siis polttaa huomattavasti useammin kuin minä (nyt tällä viikolla), on tupansavu tuoksunut joka toinen päivä taivaallisen hyvälle ja joka toinen päivä ihan kamalalle myrkylle :D

• Päivä tuli täyteen ilman tupakkaa!
    Eilinen päivä oli tosi helppo, ei tullut yhtään sellaista "läheltä piti" tilannetta. Ilta oli ihan ministi vaikeampi, kuten ennalta ajattelinkin, oli tosin huomattavasti helpompi kuin mitä ajattelin. Söin eilen illalla sellaiset sokerikoomat että tuli paha olo, eikä tupakkaa tosiasn tehnyt mieli :D

Tämä aamu taas on ollut super vaikea. Tupakkaa on tehnyt mieli heti aamusta alkaen, nyt tosin alkaa vähän helpottamaan.
  • Minulla on Champixin 16. päivä menossa ja tupakoin edelleen.
    Asetin itselle silloin kun aloitin kuurin niin lopetuspäivän kuukauden päähän ja jos lopetus tulisi sitä ennen sen takia et tupakka maistuis pahalta niin se olis pelkkää plussaa.
    Nyt eilen oli ensimmäinen kerta kun tupakanhimoa ei ollut, poltin vain 7 tupakkaa kun muutoin menee 25 päivässä.
    Eli kaikki "tyylit" lopettaa on ok, kunhan vaan pääsee tupakasta eroon.
  • Hienoa Tansbe vähentämisestä! Niinhän se on että vain lopputuloksella on väliä, ei tyylillä miten siihen päästään :)

Minulla alkaa kolmas päivä ja edelleen ilman tupakkaa. Tupakkaa ei tee mieli, tupakka tosin käy mielessä useamman kerran päivässä.

Tämä on nyt tässä lopettamisen alussa ilmeisesti se vaikein päivä, olen henkisesti valmistautunut B)
  • Tansbe: pystytkö oikein kokonaisia tupakoita polttamaan? Itsellä champixin kanssa tuli poltettua vain puolen tupakkaa...oli koominen näky tuhkiksessa neljääkin puolikasta nojaili...
  • Neljäs päivä aluillaan ja kaikki hyvin :) Tupakkaa ei tee mieli, tupakointi tapaa ehkä silloin tällöin. Mitään tapoja en ole muuttanut, käyn kotonakin silloin tällöin mieheni kanssa "tupakalla", tosin minä vain otan mynthonin.

Hiukan pelottaa tämä minun zen olo, tuntuu että olo on ikäänkuin "liian" rauhallinen :D Itselläni olo on mitä mainioin, eikä perheeni ole huomautellut miteenkään muuttuneesta olemuksesta. Tästä sanoin heille jo silloin kun alotin Champixin, että jos huomaa käytöksessäni jotain outoa, sanoo siitä saman tein, niin pystyn hieman itse "tarkkailemaan" tilannetta.

Toisaalta tämä minun tuntemus liian rauhallisesta itsestäni voi johtua ihan siitäkin että olen odottanut (varsinkin näiltä ensimmäisiltä päiviltä) kammottavaa tupakanhimoa, levottomuutta ja kiukkuisuutta. Kiukun huomasin kyllä eilen kun kävin kaupassa, ärsytti ihan jokainen tupeksia. Himpuran sunnuntaikauppailijat! :s :)

• Se champix vie kyllä hermostuneisuuden. Itsellä oli alussa vain levottomuus
  • Mulla on menossa Champix-kuurin kuudes päivä ja oon huomannut että röökihetkiä on huomattavasti helpompi lykätä kuin esim viikko sitten. Tänäänkin eka rööki yhdeksän aikaan. Ennen eka leimahti tulille kuuden aikaan koirien kanssa aamulenkillä. Pientä "onttoa" oloa on tuntunut jota osasin kyllä odottaakin mutta ei mitään ylivoimaista.
    Parasta on fiilis siitä että tän reilu kolmen vuosikymmenen kärytyksen voi tosiaan saada loppumaan.
  • Kyllä se Veevekkuli loppuu kun muistat aina pahimpina hetkinä sen, miksi sinä halusit lopettaa :)

Minulla on 5 päivä meneillään, tupakkaa ei tee mieli, mutta tänään on ollut melko stressaavia tilanteita, niin tupakka on käynyt useammin mielessä kuin normaalisti. Koska on noita stressitilanteita, niin aiemmin olen aina polttanut tupakan ja muka rauhoittunut sen jälkeen, mikä ei siis pidä paikkaansa. Olen ollut yhtä hermostunut myös sen tupakan jälkeen, olen vain saanut tällaisen valheellisen muiston, koska olen "rauhoittunut" se tupakan ajaksi. Tupakan jälkeen olen ollut yhtä hermostunut tai hermostuneempi kuin ennen tupakkaa.

Näihin tilanteisiin minun pitää keksiä jokin juttu, tai sitten vain huomaan aikaa myöden että hermostuminen on ihan samanlaista myös ilman tupakkaa, tupakka ei sitä helpottanut millään tavalla saatikka poistanut.

Hei riu, sinullehan tulee kohta puolipyöreät merkkipäivät! Huisia! :)

• Nonii tulee. Työkavereista taas kaks lopetti eilen ..toisella katkes jo tänää... itse haluaisin unohtaa tupakan mutta päivittäin käy mielessä...
  • Ja yksi työkaveri smooffilla toista viikkoa
  • En tiedä, mutta luulen että tuo tupakan ajattelu jää pois kun on oppinut ikäänkuin korvaamaan tuon tupakka ajatuksen jollain muulla.

Itse koitan harjoitella mm. sellaista, että aina kun tupakka tulee mieleen, alan ajattelemaan kauppalistaa. Inhoan kaupassa käyntiä niin jospa saisin minun aivot ehdollistettua niin, että ne kohta kieltäytyy ajattelemasta tupakkaa laisinkaan :D Sitten se varmaan muuttuu niin, että pohdin pitkin päivää kauppalistaa :D
    1. päivää mennään, eikä vielä ole tullut mitään mielettömiä tupakan himoja. Olen säästänyt jo kartongin tupakkaa :) Tuo laskuri tulee vähän perässä tuon rahan kanssa, kun 2 askia tupakkaa maksaa 14,80€, mutta tuohon ei saa laitettua kuin tasalukuja. Oikea summa on siis 74€ :)

En edelleenkään näe elokuvaunia :/ Koirat tosin herätti viimeyönä klo: 2.00 ja olisivat kovasti olleet pihalle menossa. Saatoin sanoa hieman vahvemmin että "nukkumaan siitä!" menivät onneksi. Tupakoiva minä olisi käynyt tässä kohtaa tupakalla, tupakoimaton minä jatkoi unia (väsyttää silti ihan älyttömästi).

• Ompas tuo kivasti muuttanut edellisessä viestissä minun seitsemännen (7) päivän ensimmäiseksi päiväksi :D

Kahdeksas päivä meneillään, nyt olen huomannut sellaisia "oireita", että tupakka ei enää pyöri mielessä ihan joka hetki. Päivässä on siis jo tilanteita milloin en tupakkaa ajattele laisinkaan. Tupakkaa ei silti ole tehnyt mieli polttaa, mutta mielessä se on usein.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Onnittelut ekasta viikosta!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Harvoin pystyy kokonaista tupakkaa polttaa. Tänää menossa 23. päivä Champia, tupakkaa kuluu 6-7 päivässä.
    Viikon päästä on kokonaan lopetus päivä ja toivon et olisin siihen mennessä vielä vähemmällä tupakalla mutta saa nähdä. Pikkasen hirvittää miten pystyy olee kokonaan ilman ku ei oo onnistunu vieläkään edes Champixin kanssa.
  • Aika hyvin pystyy olemaan kun tekee sen päätöksen "nyt loppui" ja yrittää pari ensimmäistä päivää vain tehdä jotain.

Champixin kanssa ei välttämättä edes tule sitä "hyi tupakkaa!"-oloa, itseltäni se jäi puuttumaan kokonaan. Polttamatta oleminen on kuitenkin ollut hyvinkin helppoa.

Tulee ajoittain sellaisia "takaumia" että poltampas nyt tupakan, kunnes muistan etten polta enää ja siinä kohtaa tulee sellainen hetkellinen "tyhjä hetki" milloin ei oikein tiedä miten kuuluisi toimia.

Huomaan välillä kaipaavani tupakkaa kun tapahtuu jotain kivaa tai kiukuttaa, eli olen liittänyt tupakan kovin vahvasti omiin mielentiloihin. Sillä ei ole ollut väliä onko mielentila hyvän- vai pahantuulinen, tupakka on sopinut niihin aina. Suurin "kompastuskivi" varmaankin on juuri tuo, että selittelee itsellensä miksi sitä tupakkaa muka täytyy polttaa.

Kymppipäivä on jo hyvässä vauhdissa, vieläkään ei ole ollut suurempia ongelmia.
  • Addiktion vaikeus vaihtelee valtavasti, minulla tuohon olotilaan vaati toista vuotta. Mutta ei kaikkien tarvitse kahlata pohjamutia myöten, jotta hyvä juttu sinulle.

• Olipa hyvä kuulla tuosta ettei sitä välttämättä tule. Jotenkin kuullut siitä niin paljon ja ollu harmitus kun ittelle ei tuu ällötystä tupakasta yhtä paljon.
    Toi tsemppaa mua nyt ku kerroit :)

Näin on, jokainen lopetus on omanlaisensa. Ihan niin kuin me ihmisetkin.
    Tansbe, luota vain siihen, että onnistut tässä koitoksessa. Asenne ratkaisee ja Champix kuitenkin auttaa viekkareissa, mutta päätöksen ja tilannetaistelut joudut hoitamaan itse. Miikään temppu ei auta, jos ei itse ole täysillä mukana, motivaatiotakaan ei voi ostaa purkissa. Mut sulla se varmasti on hyvä.
    Tsemppiä!

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Vko, en uskokaan että tämä koko lopetusprosessi olisi näin helppoa. Luin aika paljon tätä foorumia ennen lopettamista ja ihan jokaiselle oli tullut niitä vahvempia tupakanhimoja. En usko että olen tässä tapauksessa millään tavalla poikkeus (olis kyllä kiva jos olisin), vaan olen oikeastaan päivästä 1 asti niitä odottanut ja uskon että ne jossain mielen sopukoissa kerää voimiaan :D

Tansbe, vaikkei minulle sitä "yök tupakkaa"-oloa tullutkaan, on lopetus ollut tähän mennessä ihan super helppo siihen verrattuna mitä se pahimmillaan olisi voinut olla. Uskon että se on ollut suurimmaksi osaksi champixin ansiota. Itse lopetin juurikin tupakoinnin silloin, kun päivittäinen tupakkamäärä oli tippunut 40 -> 6.

Aloitin hampaiden valkaisun tänään. Kiva kun sitäkään ei enää jatkossa tarvitse (toivottavasti) tehdä niin usein kuin tupakoidessa :)

Muuten päivä onkin ollu super tylsä, vettä on satanut ja koska nuo minun sokeri-irlikset ei tietystikkään voi olla ulkona, niin ne on riivanneet minua koko päivän :| Toisaalta tulipahan siivottua, leivoin myös mokkapaloja niin saa päivällisen jälkeen jälkkärin :)
  • Täällä ei mitään uutta. Unohdin parina iltana peräkkäin ottaa champixin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, tuskimpa noin lyhkäisestä/vähäisestä unohduksesta mihinkään vaikuttaakaan.

Mynthoneiden syönti on hieman vähentynyt ja tupakka ei enää ehkä niin usein käy mielessä. Hankalaa ei ole ollut vieläkään, kauhulla odotan millaisella "tuhannen tupakan voimalla" ne hankaluudet minulle iskee :s

Lauantaina pitäisi mennä ulkoilemaan, ei oikeastaan jännitä tupakoimattomuus, olen harjoitellut koko lopettamisen ajan oleilua tupakoivien ihmisten seurassa ja käynyt jopa "tupakalla" heidän kanssa. Tosin itse olen pitänyt mynthon tauon :) Pakko paljastaa kyllä, että harjoittelin viime vkonloppuna yhdellä oluella "miten kroppani reagoi alkoholiin ilman tupakkaa" :D

Ja hyvin harjoitus meni?
    Ei kaikille tule tuhannen tupakan tuskia, älä manaa niitä luokses vaan luota siihen, et kaikki sujuu hyvin.

• Harjoitus meni hyvin. Ei tullut tupakanhimoja. Ainoa mistä tupakka tuli mieleen, kun pohdin että "tässä kohtaa polttaisin tupakan", mutta mitään mielitekoa tupakkaan ei tullut.

Yritän luottaa vahvasti siihen että minulla tämä on nyt jostain syystä kovin helppoa, mutta toisaalta sitten alitajunta huutelee että ei tämä sinulle voi noin helppoa olla, kun kaikille lopettajille tulee se hetki kun voisi lähes myydä oikean kätensä yhdestä tupakasta. Eli olen super tyytyväinen mitä pidemmälle lopettamisessa pääsen, mutta silti minua hieman kalvaa ajatus milloin ne minun lopettamis hankaluuden alkavat.

• Ai tosiaan, poltin minä toissayönä unissani tupakkaa ja pelästyin omaa "selkärangattomuuttani" (tämän muistan hyvin kun sätin itseäni unessa miten minulla voi olla niin vähän omaa tahtoa ja selkärankaa etten edes voi olla polttamatta) siinä unessa niin paljon että heräsin yöllä vain todetakseni että olen edelleen savuton :D

Huojentava tunne aamulla. ;)
    Niin se siellä aivoissa pyörii, mut kyllä se lopettaa, kun ei siitä enää välitä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.