Syyskuu 2019 lopettajat

Avaan ketjun nyt myös syyskuussa lopettajille.

Itselläni on kasassa vasta niin vähän päiviä, että olen ehkä enemmän teidän kanssa "samalla viivalla" :)

Tänne kaikki ilot ja surut. Tsempataan toisemme lähemmäs savutonta huomista :)
«13456716

Viestejä yhteensä

• Hienoa rakkaudesta_tupakkaan, että teit oman ketjun syyskuussa lopettajille. Vähän nolottaa tosin liittyä tähänkin, mutta jospa tämä lopettamisyritys nyt lopulta onnistuisi....
    Tupakointihistoriani lyhyesti: Nuorena tupakoin melko säännöllisesti ja lopetin kolmekymppisenä. Lähes 20 vuotta ilman tupakkaa. Pari vuotta sitten olin matkoilla tupakoivan ystäväni kanssa ja reissun aikana polttelin muutamia savukkeita. Matkan jälkeen tapasin miehen, joka polttaa ja lopunhan voi jo arvata... Aluksi poltin vain harvoin, välillä taas enemmän, koko ajan kuitenkin olen inhonnut tupakoivaa minää... Olen viimeisen vuoden aikana lopettanut ainakin viisi kertaa, pisimmillään lakko on pitänyt kolme viikkoa. Nyt on kesän riennot ja lomat takana, niin luultavasti on vähemmän houkuttelevia tilanteita tupakointiin tarjolla. Ja savuton syyskuu kuulostaa niin kivalta, että toivon sen pitävän motivaatiota yllä.

• Hienoa Sirkkal11sa! Jokainen polttamaton tupakka on eteenpäin :)

Minulla lähti nyt 4 savuton päivä ja valtakunnassa kaikki hyvin. Itse lopetan Champixilla ja lopetuspäivä oli kuurin 13. päivä. Champixista ei ole toistaiseksi tullut mitään "oireita", en näe elokuvaunia (tylsää, niitä oikeastaan odotin :D ), mutta ei myöskään ole vaikuttanut vatsaan mitenkään. Tupakka maistui ihan yhtä hyvälle kuin ennenkin tuonne 12. päivään asti.

Mennään eteenpäin päivä kerrallaan, ja syyskuun lopussa huomataan että ollaan oltu jo 1kk polttamatta tai ainakin vähennetty tupakointia ihan hurjasti :)

• rakkaudesta_tupakkaan, sulla on kyllä todella hyvä asenne!

Sun tupakoimismäärillä tuo rahansäästökin on merkittävä :smile: Voit pian ostaa itsellesi jotain kivaa palkkioksi. Mä itse olen päättänyt sijoittaa kaikki tupakasta säästetyt rahat ensimmäisen vuoden ajan mun omaan hemmotteluun. Menen tänään jalkahoitoon ja varmana mietin siellä, että olen ansainnut sen tupakoimattomuudellani.

• Joo! Tuo rahan säästö on kyllä iso + Tein itseni kanssa sopimuksen että kun olen ollut 2kk savuttomana, käyn ostamassa tupakasta säästyneillä rahoilla itselleni uuden puhelimen B) Toki puhelin jonka ostan ei maksa ihan 900€, joten ajattelin tuolla lopulla tarjota itselleni ja miehelleni ravintola illallisen kun 1kk savuttomuutta on kulunut. Siitä eteenpäin laitan rahat rahastoon ja nostan ne sieltä 5 vuoden päästä ja teen jotain super kivaa :D

Muoks. Olet todellakin ansainnut jalkahoidon Naanu! Sinun savuttomuus on kestänyt jo niin kauan että Wow!

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa takaisin Sirkkal11sa! Tällä kertaa viedäänkin sit savuttomuus loppuun asti, eiks vaan,?
    Tehkää tästä hyvä potero, muutkin tulevat sit kuikuilemaan :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Nyt meinaa olla hermo hiukan pinnassa. Kävin omaveron sivuilla, enkä ole saanut vielä edes veropäätöstä :s

Miten voi kestää yhden *tanan veropäätöksen tuleminen kuukausia? Joo, tiedän että siellä on pari muutakin ihmistä, mutta suurinosa on saanut veropäätökset jo elokuun alkuun mennessä, suurimmalle osalle on palautuksetkin maksettu jo elokuussa. Eli mikä siinä minun veropäätöksessä on niin erikoista ettei verottajaurpå saa sitä tehtyä? Jos pitäis jotain sinnepäin maksaa, niin lasku olis varmaan erääntynyt jo tammikuun 1. päivä.

Tupakkaa ei tee mieli, mikä on hyvä, koska se ärsyttäis vielä enemmän :D
  • Posti on hukannu varmaan
  • Jatkampa tänne vielä jorinoitani. Mulla alkaa tänään koulu. Kun olin lähdössä koululle hieman ajoissa (uusi paikka, ei luokasta tai muustakaan mitään tietoa) mietiskelin että no ei se haittaa vaikka olen vähän aikaisessa, ehdin hyvin ennen tunteja.... (tässä kohtaa jopa minun aivot piti paussin) ...imeskelemään yhden mynthonin. :D

Tämä on ihan mieletöntä (jälleen yksi hyvä puoli savuttomuudesta löydetty). Voin istuksia tässä ihan rauhassa, katsella paikkoja ja vähän ennen tuntien alkua mennä rauhaksiin luokkaan, ilman että minun pitää jättää sen verran aikaa että ehdin tupakalle. Täydellistä :)
  • Kiitos Melisa. Tällä kertaa onnistun :) Mieli on positiivinen eikä ainakaan vielä ole tullut samanlaista luopumisen tuskaa kuin aiemmin. Koska nyt en luovu mistään
  • rakkaudesta_tupakkaan, mulla kävi samalla lailla aluksi, kun katsoin kelloa. Tsekkasin, että vielä ehtii käymään röökillä ennen palaverin alkua, kunnes sitten muistinkin, etten enää polta. Hauskoja fiiliksiä. Samalla lailla mulla kävi hotellissa, jossa oli iso parveke. Mietin, että onpa hyvä, voin käydä siinä tupakalla. Kunnes sitten taas muistin, että en enää polta...

• Joo, nuo "takaumat" on hauskoja. Kai ihmiset jo pikkuhiljaa ajattelee että olen joku kylähullu, kun hihittelen itsekseni noille jutuille :D
  • Liityn joukkoon :) Eilen illalla paloin viimeinen savuke, ja nyt olen ollut 15 tuntia tupakatta. Apuna on Noritren ja nikotiinisumute tarvittaessa. Tänään olen ottanut 2 suihkausta.

Taustalla on 15 vuotta tupakointia, ja reilusti toista kymmentä lopettamisyritystä. Toivon, että olen noista edellisistä kerroista viisastunut sen verran, että tämä on viimeinen kerta kun lusin näitä vieroitusoireita! Ajattelenkin, että kärvistelen nyt kerralla läpi kaikki ne vieroitusoireet, jotka tupakoidessa kokisin tunnin välein lopun elämääni.

Vieroitusoireina on putsahtanut päänsärky ja levottomuus. Viimeksi mainitun otin hyötykäyttöön, ja olen siivoillut. Nyt on mikrokin putipuhdas ja ovenkarmit ilman sormenjälkiä. Poltin eniten iltaisin, joten se vähän jännittää. Toivon, että onnistun nukkumaan ensi yönä.

Tsemppiä ja voimia kaikille!

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Tervetuloa Stumppiin Emsse, tällä kertaa onnistutaan, eikö totta?
    Vertaistuen kannalta tämä on paras paikka.
    En tiennytkään, että Noritrenia käytetään myös tähän "vaivaan". Hyvä jos auttaa. Kaikki keinot sallittu, vaan ei tupakka.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Eikös se ole samantyyppinen masennuslääke kuin Champix?

• Paljon tsemppiä Emsse! Itse poltin myös illalla enemmän (poltin kyllä päivälläkin ihan riittävästi) ja jännitin ensimmäisenä päivänä miten illan kanssa käy. Se meni yllättävän hyvin, ei ollut mitään tupakkahimoja. Jos tuntuu että oikein pahaksi yltyy, niin ota päikkärit/mene aiemmin nukkumaan jos onnistuu tai kirjoita tänne :)

• Tupakoinnin lopettaminen ei ole Noritrenin virallinen käyttöaihe, mutta kyllä - sen tupakointihalua hillitsevä vaikutus huomattiin samalla tavalla kuin Champixinkin eli kun testattiin, että helpottaako se masennusta. Tää on vanhan polven mielialalääke, eikä ole enää kovin paljoa käytössä mielialahäiriöiden hoidossa. Tän paras puoli on, että tää on todella paljon halvempi kuin Champix. Vähän päälle parikymppiä 100 tablettia. Champixilla lopetin viimeksi, mutta tulin siitä vaarallisen masentuneeksi. Kun aloin tehdä konkreettisiä itsemurhasuunnitelmia, niin lopetin sen ja aloin taas polttaa. Jännittääkin että iskeekö taas yhtä paha masennus. Toivon, että ei.

Kohta tulee 24 tuntia täyteen. Pitää iloita pienistäkin merkkipaaluista. Tästä se lähtee.

• Minulla ei ollut mitään mielialalääkettä ja silti oli voimakasta masennusta. Saattoi osittain johtua sydänongelmista, mutta näin jälkikäteen ajateltuna, ehkä tarvitsin totaalisen pysäytyksen lopetuksen onnistumiseen. Vaikeaa joka tapauksessa oli, helppous oli tuntematon käsite.

• Emsse, lohduttavaa kuulla että sinullakin on useampi lopettamisyritys takana. Nyt me onnistutaan, eikos vaan...? Päivä päivältä on helpompaa ja tällä kertaa huomaan positiivisen ajattelun toimivan. Edellisellä lopetuskerralla olin alakuloinen ja surullinen tupakoinnin loppumisesta. Nyt muistutan itselleni nikkiksen iskiessä, että olen iloinen kun et tarvitse tupakkaa. Olen myös lukenut Stumppaa tähän- kirjaa ja saanut siitä apua "aivopesuun". Mukavaa ja savutonta perjantaita meille kaikille :)
  • Positiivinen ajattelu kyllä auttaa! Sanon itselleni, että minun ei tarvitse enää polttaa. Kiva kuulla, että joku muukin "aivopesee" itseään Stumppaa tähän-kirjan avulla. Oon myös sanonut itselleni, että tää on taas semmoinen kohta jossa ennen menin tupakalle, mutta nyt taidan hengittää pari kertaa syvään ja pyöritellä hartioita. Jotenkin se tilanteen selittäminen auki itselle tekee tilanteen vähän helpommaksi.

• editoi syyskuu 6

Lopetin eilen. Tänään päikkäreillä pari säpsähdystä ja tänään koko päivänä tähän mennessä kaksi itkukohtausta. Oon sulkenu toisen puhelimen ja toinen on äänettömällä ja kirjautunut ulos facebookista etten sais kuulla mitään hyviä tai huonoja uutisia keneltäkään. Miehen lähetin mökille. Röökin ostoa en oo edes harkinnu. Kun rööki on käyny mielessä, eli noin 10 kertaa, sitä on kestäny alle sekunnin koska siirrän ajatuksen vain sivuun. Oon lukenu Allen Carrin kirjat monta kertaa. Kuuntelin tänään lisäks Sami Minkkisen NLP-hypnoosin. Koitan käyttää toimivia ratkaisuja. Poltin 31 vuotta. Magnesiumia kramppeihin mut ei liikaa kun on laksatiivisia vaikutuksia.

• Lohdullista kuulla, että sinullakin on emotionaalista menoa Miscellaneous. Minulla ei ole ihan itkukohtauksiin asti mennyt, mutta aika ankeaa menoa. Nämä ekat 3 vuorokautta on kuulemma pahimmat. Aattelen koko ajan, että kun nää saa lusittua läpi niin helpottaa. Katson monta kertaa tunnissa tupakanlopettamis-sovelluksesta, että miten kauan oon ollut polttamatta.

Kävin kävelyllä metsässä ja kaupassakin. Enkä sortunut, vaikka vähän pelotti että jospa Addiktio kaappaa aivoni, ja meen vaan mukana. Mut hyvin pysyin kontrollissa, jes jes.

• Voimia ekoihin päiviin!
  • Mulla alkaisi lopettaminen sunnuntaina kun 6pv vapaata töistä niin saa olla rauhassa.
    Vähän jännittää vielä miten tulee menemään mutta teidän kirjoitukset helpottanut paljon.
    Palailen varmasti sunnuntaina tänne kertomaan tarkempia fiiliksiä ja lukemaan teidän tsempaavia viestejä :smile:

• Huomenta vaan, ei tullu oikeestaan edes mieleen mennä tupakalle tänän aamuna. Eilis ilta oli kyl sit hirvee ja yö vielä hirveempi. Ärsyttäviä noi mielialanvaihtelut kun tulee ihan puskista ihan mitä tahansa. Tosiaan yö oli kauhea, nukuin ehkä minuutin kerrallaan aamuyöhön asti ja näin kaikki maailman painajaiset. Muistelin niitä vielä yöllä mut nyt en enää muista ku aamun hauskat unet. Toinen päivä siis menossa. Toivon todellakin että nää kolme ekaa on pahimmat.

• Tiedän tuon tunteen, kun mieliala on maassa, itkettää ja ahdistaa... Minulla oli näin edellisellä lopettamisyrityksellä. Ja sitten repsahdin polttamaan, kun ajattelin sen auttavan. No eihän se tietysti auttanut, kun tupakka ei poista stressiä tai ratkaise muitakaan ongelmia. Nyt en ole tuntenut samanlaista alakuloa. Psyykkaan itseäni nyt eri tavoin, olen iloinen jokaisesta savuttomasta tunnista ja päivästä. Alku on hankalaa, mutta kyllä se pian helpottaa. Ollaan nyt lujina ja pysytään savuttomalla tiellä :)
  • Ai että käy retkahtaminen mielessä monta kertaa päivässä. Sitten sanon itselleni, että voit sinä polttaa, jos se tuntuu sen arvoiselta - eikä ole tuntunut. Mulle ei sovi sellainen ajattelu että ei henkostakaan enää, koska se saa mut jostain syystä haluamaan vielä kiihkeämmin sitä viimeistä, yhtä vaan. Tää taktiikka on toiminut ainakin nämä ekat päivät.

• Pysy lujana Emsse :) Sinulla on jo niin hyvä, alku ettei kannata retkahtaa. Minullakin on sama juttu, jos ajattelen etten koskaan enää voi polttaa, alkaa nikkis nostaa päätään. Siinä kohtaa yritän siirtää ajatukset asiasta pois ja käännän asian niin, että olen iloinen kun en ole polttanut moneen päivään. Päivä kerrallaan eteenpäin :)
  • Mahtavaa, että syyskuisissa on jo näin paljon sitkeää sakkia. Jos voisin teille jotenkin vakuuttaa, että kun vaan taistelette ensimmäiset päivät ja viikot, elämä helpottuu. Niin se on. Mulla on pian neljä kuukautta täynnä ja nämä ovat olleet pitkät neljä kuukautta. Enää ei tee mieli tupakkaa. Aamuisin herään enkä ensimmäiseksi lähde tupakalle. Hengitys ei vingu. Haistan ja maistan paremmin. Iho on paremmassa kunnossa. Suuhygienisti sanoi, että tupakoinnin lopettaminen tekee hyvää ikenille. Rahaa on säästynyt satoja euroja.

Taistelutahtoa teille kaikille! Tupakoimattomuus lähtee teistä itsestänne. Ottakaa ihan kaikki mahdolliset vieroitusavut vastaan, mitä on. Jos nikkispurkka tai -tabletit auttaa, niin antaa mennä. Samoin laastarit ja champixit. Jos tuntuu, että takaperinjuoksu alasti korttelin ympäri auttaa, niin go ahead. Jokainen polttamaton savuke tuossa vaiheessa on mahtava saavutus, josta voitte olla ylpeitä!

Ostakaa jo ensimmäisillä säästetyillä rahoilla joku ihana syyshuivi, joka sopii teidän vaatteisiinne. Käyttäkää sitä joka päivä ja hipelöikää kun tekee mieli tupakkaa. Huiviin käytetty raha olisi aiemmin mennyt savuna keuhkoihin, mutta nyt se tuokin teille mielihyvää monessa mielessä. Näytätte tyylikkäämmiltä ja ihanan materiaalin silittely tuottaa mielihyvähormoneja. Jos huivi ei ole passeli, voitte ostaa myös jonkun pleikkapelin, tuoksun tai korun. Jonkun, joka on teidän edessänne/käytettävissänne koko ajan.

• Kiitos Naanu tsempeistä. Minua on auttanut myös tämä keskustelupalstan lukeminen ja vertaistuen saaminen täältä. Minä otin jo hieman ennakkoa säästyneistä rahoista ;) Ostin itselleni uuden laukun ja sitä olen hypistellyt tässä parina päivänä tyytyväisenä. Seuraavat säästyneet rahat käytän kasvohoitoon tai muuhun itseni hemmotteluun. Hajuaisti on parantunut jo nyt. Se on samalla hieman ikävä ja hyvä asia. Tupakan haistan jo korttelin päähän, jos ulkona joku tupruttelee. Samaten haistan paremmin tunkkaiset ja hien hajut ruuhkabussissa... Aamulla oli raikkaat tuoksut ulkona, kun kävin pienellä kävelylenkillä ennen töihin lähtöä. Mukavaa savutonta päivää kaikille :)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.