Lokakuussa 2019 lopettaneet

1910111315

Viestejä yhteensä

• editoi joulukuu 2019
    Voi tirena. Onneksi sentään ei pyöreä sekä finninen :D
  • Ajattelin tulla tänne kertomaan hieman kuulumisia. Stumppi ei toimi puhelimella juuri ollenkaan, saa puhelimen huolella "lagaamaan".

Kuudes viikko oli ylivoimaisesti alun jälkeen vaikein. Kohti seitsemättä viikkoa siis mennään. Ruokahalu tasaantuu, tosin painoa on tullut ja se on TIUKASSA. Parempi tosin tämäkin, kuin se polttaminen. Tupakointi ei ole enää mielessä koko ajan tai heti herätessä. Muutaman kerran olen ottanut alkholiakin onnistuneesti. Ensimmäisellä kerralla, niin kovin teki mieli. Toiseen olin jo orientoitunut, ja tupakka ei juuri ollut mielessä. Kaipuu tulee lähinnä arjessa, niissä tilanteissa, kun olisi juuri se hetki aikaa sille tupakille.

Fyysiset oireet ovat laantuneet, (kaikki tärinät) tosin nukun edelleen valtavia määriä kerrallaan, jos mahdollista. Olen uupunut pienimmillä yöunilla, koko ajan haukotuttaa ja väsyttää. Maha on edelleen todella huonona.

Naama kukkii, tarvitsee pian konsultoida ihotautilääkäriäm jotta saisi apuja. Tämä on ollut oikeasti inhottavin vaikutus.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin olen tyytyväinen itseeni sekä olooni. Tupakoimattomuus säästää aikaa, rahaa ja lisää itseluottamusta.

Voimia kaikille kaamokseen <3

• On se kyllä kumma, mitä kaikkia oireita voi tulla. Itselläni huomaan että tämän 3kk kohdalla alkaa väsymys helpottamaan ja muutenkin on hyvä fiilis. Muisti ja keskittyminenkin jo melkein niinkuin ennen lopetusta. Mulla on oikeastaan enää murheena noi ylimääräiset kilot Grrrr...! Toki niitäkin hetkiä tulee kun tupakka pyörii mielessä, mutta ei vaan halua polttaa. Vaikka niin se on, että vannomatta paras :) Eikun etiäppäin!

• Nyt alkaa teini-ikä rauhotua, enää harvakseltaa pukkaa patin, pari johoki kohtaa :smile: Pahimmillaannniitä oli ihan ryppäissä...
    Taas alko ihan kunnolla myrkkyjä tulemaa keuhkoista, äänikii lähtee vähäväliä, kiva alkaa selittää jotain ja sit ei kohta tuu ku pientä pihinää ulos :D Keuhkoputkentulehduksen kaltasta viiltävää tunnetta hengittäessä välillä "pitkästä" aikaa, ku ei vaa nyt tauti ois päälle tulossa, ei ole varaa nyt sairastua....

Savuton 30.9.2019 klo 18.30 alkaen
    Nikotiiniton 24.10.2019 alkaen
  • Tänään huomasin - jopa hieman yllättäen - että on tainnut tulla 2 kk täyteen. Piti oikein tulla tänne siitä mainitsemaan :) . Selasin kommentteja ja iho- sekä uniongelmat näyttävät aika tavallisilta aiheilta. Minulla jonkinlainen työuupumus kolkuttelee - on ollut pitään "tee niin paljon kuin kerkiät" ja vieläpä montaa erilaista asiaa, odottelen joulun ajan rauhoittumista. Ajattelin että pitkä viikonloppu friskaa, mutta en meinannut millään päästä aamulla ylös, vaikka olen mennyt ajoissa nukkumaan, jopa nukkunutkin melko hyvin ja liikkunut päivällä jne. jne. Lieneekö tipattomuus-tukilakon ansiota, mutta iho- oireita ei ole ollut ja tavallaan mielialakin on "ihan ok", ainoa tavoite selvitä päivän töistä ja viikonloppuna en niitä ole tehnyt. Työt tulevat uniin ja on koko ajan sellainen olo että jotain tosi tärkeää olen nyt unohtanut. Perjantaina en vain meinannut millään keksiä miksi yleensä pitäisi nousta sängystä kun kerrankin ei tarvinnut lähteä suorittamaan. Mutta olen opetellut pitämään ainakin ihan mikroskooppisia taukoja, pysähtymään vaikka keskelle katua, katsomaan vaikka ikkunasta ulos.

Tuolla tihkusateessa - tai muussakin kelissä - tupakoivien näkeminen on jotenkin tosi helpottavaa. Että minun ei enää sitä tarvitse tehdä. Ihan kuin olisi yksi homma vähemmän. Mutta siis täälläkään en ole pahemmin vieraillut. Pelkään ryhtyväni pohtimaan muiden mietteitä ja että uuvun siitäkin. Tai että nukkumaan meneminen viivästyy. Nytkin vilkuilen kelloa. Eli parempi siis kun päätän tämän päättömän pähkäilyn. Silti olen tyytyväinen tuosta 2 kuukaudesta. Yhtä tyytyväinen sekä savuttomuudesta että tipattomuudesta. Kaikki kysyvät onko makuaisti parantunut. Olen ajatellut ettei muutosta ole, mutta nyt tuntuu että huomaan jos jonkinlaisia hajuja. Ennen kaikkea ihmisten hajuja. Voiteiden, hengityksen, alkoholin, hien, hajusteiden yms. hajuja. Ja tietysti tupakan. Että semmoista.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Onnittelut kahdesta kuukaudesta perunaaiti!
    Tupakoinnin lopettaminen vaikuttaa koko kroppaan ja eri tavalla eri ihmisillä. Siihen psyykepuoli päälle. Toivottavasti väsymyskin alkaisi helpottamaan joulun jälkeen kun päivätkin pitenee.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Onnittelut 2:sta kuukaudesta!

• Onnittelut perunaaiti! Toivottavasti saat levättyä joulunaikaan. Mikään työ ei saisi olla niin tärkeää että sen vuoksi sairastuu työuupumukseen :'( Tsemppiä savuttomuuteen!

• Kiitos onnitteluista Tirena, vko ja Melisa! Ja tosiaan onnittelut kaikille muillekin kk-etapin saavuttaneille! Muistaakseni lähes kaikki ovatkin maininneet, etteivät juuri käytä alkoholia ja nyt vielä vähemmän jos sitäkään. Mulla se muutos määrässä on ollut huomattava ja siksi sen tuossa mainitsin osittain oletuksena siihen, että esim. ihossa ei ole ollut shokkireaktiota ja muutenkaan fyysisiä takapakkeja ei juuri ole ollut. Ellei tätä väsymistä lasketa.
    Olen liikkunut enemmän (tosin ero on vähäinen kun olen ennenkin liikkunut melko aktiivisesti, lähinnä kävellen, pyöräillen tai uimahallissa), lähinnä metsässä kun vanha marssimurtuma on kipeytynyt syksyllä tosi kipeäksi ja ärtyväksi, mutta jo aikaisemmin syksyllä. '

Tuntuu vaan siltä, että nyt kun ei ole ollut tupakkataukoja, on tuo työpaine sitäkin selvempi, kokonaisvaltaisempi, mikrotauoista huolimatta. Se on ollut kuitenkin se "reservi" ajassa, jonka olen valjastanut käyttöön. Mutta tiettyjen aikataulutussyiden ansiosta pitäisi ihan oikeasti joulun paikkeilla helpottaa jotkin asiat, tarkemmin 22.1 parin projektin osalta.

Yhdestä asiasta olen kyllä innostunut. Tarvitsisin muutenkin talvipyörän (omaan pyörään ei viitsi vaihtaa renkaita kelin mukaan, se vain vähentäisi pyöräilyä) ja sain kokeilla sähköavusteista maastopyörää viikonloppuna. Se oli yllättävän kevyt myös ilman sähköavustusta. Ja kulki mukavasti epätasaisellakin. Ja siitä saisin oivallista mielenrauhaa, jos painaisin reilut parikymmentä kilometriä työmatkaa fillarilla (yhteen suuntaan), mahdollisimman monena päivänä. Ajan mittaan säästyisi rahaakin, mutta myös tupakan kautta säästyy rahaa. Ja sähkön ansiosta uskallan lähteä tietäen, että takaisinkin jaksan.

Ai niin, se piti sanomani, että yksi syy miksi olen aika vähän täällä vieraillut on se, että oikeastaan en haluaisi ajatella tupakkaa. Ja siinä olen ihmeen hyvin onnistunut. Ja siksi kun näin yhden esityksen otsikossa päiväyksen 9.12.2019 eilen, tuli se suorastaan yllätyksenä (vaikka etapin saavuttaminen on about viikon ajan tavallaan käynyt mielessä). Ja suurin havaitsemani ero on häpeän määrässä. Tai itseinhon. Siksi myös kunnioitan tätä väsymystä enemmän. Kun se ei sillä tavalla johdu ihan omasta tyhmyydestä, vaan ulkoisista paineista, joihin pitäisi tulla hiukan helpotusta. Kohtuullinen määrä kuuluu toimenkuvaan.

Ihanaa joulun odotusta ja joulun aikaa kaikille! Ja kuten Melisa sanoi, valo alkaa lisääntyä. Mitä nyt voimme tehdä, on yrittää napata tuosta päivänvalosta kaikki mahdollinen. Viikonloppuina se ainakin onnistuu jotenkin.

• Onnittelut perunaaiti täältäkin! Jaksaa jaksaa puolin ja toisin.

Huomasin itse töissä selvää kuormittautumista kun enää ei tauota eli relaa tuolla pihalla. Pitäisi jo alkaa keksimään tilalle jotain tauonpaikkaa... Ei sen puolin, että tekisi edes lähteä tupakkakatokselle. Hajuaisti on niin terävöitynyt, että fillaroidessa töihin haistan jo kaukaa tupakan ja hyi yök se lemuaakin kosteessa ilmanalassa kamalalle.

Mukavaa joulunodotusta kaikille ja ollaan onnekkaita savuttomuudesta!

ps. oon lueskellut Melisan Makasiiniä, on muuten hyviä ja ajatuksia herättäviä kirjoituksia!

Pitäiskös itekin käydä lueskelemassa omaa makasiiniaan... :D

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Muistan myös lukeneeni sitä makasiinia (edellisessä savuttomuuselämässä), mutta nyt en löydä koko makasiinia! Antakaa pliis koordinaatteja. Juu juuri Melisaa ja vkoa tässä ajattelin jälkeenpäin kun sanoin että haluan unohtaa koko tupakan ja siksi en käy täällä nyt kovin usein. Ja sitten mietin, että Melisa ja vko käyvät ja jaksavat tsempata muita <3 . Ehkä minustakin on joskus siihen (turvallisesti). Anyways, haluan enemmän ajatella mitä saan lisää, esim. reilu tunti päivässä aikaa. Mutta vastavasti pitää pitää mielessä, että vapautunut aika kannattaa käyttää viisaasti ;)

Jos otat kaikki kategoriat, niin Melisan makasiini löytyy Konkareista. Sinne sai muuttaa jonkun kirjoittamattoman säännön mukaan kun oli vuoden polttamatt tms. Ja jos halusi oman pysyvän pytingin itselleen. Sieltä kävin eilen kaivamassa tuon Aivot ja päihteet linkin opiksi meille kaikille. Siinä kun tupakkakin katsottiin päihteeksi, koska aivot reagoivat nikotiiniin aika metkasti.

• Mjaha, mullakin on jo pitkään kun oon viimeksi tänne kirjoittanut. Sunnuntaina tulee 2kk täyteen! Aika jees.

Musta on tullut huonouninen :disappointed: en saa unta, heräilen pitkin yötä, oon koko ajan väsynyt ja kireä ja äksyilen... Ja edelleen varsinkin makuulla sitä samperin hengenahdistusta. Reseptillä saatava nenäsumute tuntuisi helpottavan sitä, mutten nyt viitsisi ihan vuotta putkeen sitäkään käyttää, vaikka se sellainen onkin että sitä saisi käyttää jatkuvastikin. Tirenako sanoi että alkais 3kk jälkeen helpottaa se unettomuus tai muuten uniongelmat? Sitä odotellessa...
  • Eile meinas pinna katketa totaalisesti. Käytii kaupoilla ja yhes kaupas mies kävi yksinää. Pois tullessa poltti sitte tupakin ja tuli autoo. Henki meinas salpautua siitä lemusta, oli pakko avata ikkunat et sai nopee sen hajun pois. Meinasin pistää kävelemää kotii, suututti niin kovin ja just vielä olin uuen tuoksukuusen ostanu, ni piti tulla lemuumaa :D Mut oikeesti, noin vahvaa reaktiota ei tupakan hajuu oo ikinä tullu, en oikeesti pystyny vetää henkee :open_mouth:
    Muuten menee taas hyvin, henki kulkee ja pystyy taas kevyesti juoksemaa ja reippaasti kävelemää :smile: 2,5 kuukautta alkaa pikkuhiljaa olemaa täynnä ja kyl on onnellinen olo
    Pacman, tosiaan alkaa 2 kk olemaan putkessa, siitäpä onnittelut. Onko sitä hengenahdistusta koskaan tutkittu? Ehkä kannattais...

Sande, oon ylpeä susta ja 2,5 kuukaudestasi. Ymmärrän kyllä, et sait raivarln. Pääasia kuitenkin on sun oma savuttomuus ja ilmeisen parantunut kunto.

• Heipsulis kaikille ja toivottavasti kaikilla on jo joulumieltä/hyvä fiilis noin yleensä. <3 Täällä 7viikkoa ja 1 päivä kasassa. Juuri tulee sopivasti 2kk rajapyykki joulun alla täyteen.

Fiilikset ok:t, työt alkaa helpottaa ja loma häämöttää.

Iho on nyt siinä pisteessä, että akne? Tuliko muille miten nuo iho-oireet ja missä vaiheessa alkoivat katoamaan? Aluksihan tämä nauratti "uusi teini-ikä" nyt otsa on siinä pisteessä, että itsessään jo se on erittäin kipeä pateista. Leuka alkaa näyttää samalta. Sadat säästetyt eurot alkavat nyt valumaan ihotautilääkäriin :'( Hurjaa, ihossani ei ole koskaan ollut vikaa, vaikuttaa jo itseluottamukseen todella paljon. (Anteeksi pinnallisuuteni), mutta ei ole kaunista katseltavaa tämä iho.

Kaikesta huolimatta ihanaa viikonloppua kaikille.

• Iho-oireita tulee näköjään joillekin, minulle ei niitä tullut, kaikennäköistä muuta sitten kylläkin.

Mulla on ollut aina hyvä iho, jostain syystä se vaan parani. Ihon väri niin, etten poskipunaa tarvitse. Pienikin liikunta ja niin oon omenaposkimummo taas.
    Josko aineenvaihdunnan paraneminen sit jotenkin aiheuttaa finnejä. Mä olin jo niin vanha lopettaessani, ettei ne ehkä siksi mua vaivannut.

• Eipä tullut finnejä minullekkaan, mutta eipä myöskään rypyt oienneet, samannäköinen kuin ennenkin. Ainoa huomattava muutos oli, että kaamea tupakkayskä loppui heti, tilalle tosin tässä vuosien myötä tullut refluksyskä. Että sillee :)

• Melisa, ei oo tutkittu kun ei ikinä ennen oo ollut! Alkoi kun lopetin tupakoinnin.

Aika ihme juttu tuo. Kannattaiskos siitä puhua jollekin terveydenhuollosta?

• Muistan lukeneeni jostain aikasemmin tuosta, että on alkanut hengenahdistus tupakoinnin lopettamisen jälkeen ja n. 6kk kuluttua tuo hengenahdistus on "korjaantunut". Toki ehdottomasti lääkärissä kannattaa käydä tarkastuttamassa että kaikki on ok.

• Huomenta :)
    Joulujuttuja miettiessäni tuli mieleen, et miten nopeesti on aika taas vierähtäny :open_mouth: Vastahan sitä köhi ittesä melki tajuttomaks, nautti viekkareista, laski sekuntteja, minuutteja, tunteja, päiviä... Ja kohta, kohta on neljännes vuosi hurahtanu, ihan vaa sormia napsauttamalla :joy: Tässä sen taas huomaa, miten suhteellinen käsite aika on.

Uniongelmat on taas kaverinani, en tiiä mikä nyt taas on. Täydestä kuusta tää alko. Yöt menee kolmeen, neljää asti valvoen, päivät sitte nukutaa. Tänää onneks on menoja, jos sais tuon sisäisen kellon taas oikeesee asentoon.
    Kahvinjuontia pitää taas rajottaa. Sitä alko menemää reilu pannullinen päivässä. Tuli yliannostusoireet loppuviikosta; tuntu et huulet puutu, kaulaa kuristi ja ahisti ihan hurjasti. Helpotti ku join paljo vettä ja söin kunnolla. Ja nyt sitte ku ei koko ajan sitä kahvia kittaa, tulee syötyä, ja tietenkii niitä herkkuja, vaikka yleensä en herkkuja syö paljoa, ja tässähän se suklaan himo selviskii, kroppa huutaa sitä vähääki kofeiinia :D Siis suklaata tekee mieli ihan koko ajan, voisin syyä äärettömästi suklaata ja kyllä söinkii viikonlopun aikana :'( Nyt on pakko stopata sekii. Oon nyt jonkulaisessa noidan kehässä, tupakka korvattii kahvilla ja nikotiinilla, nikotiini korvattii purkalla ja pastilleilla, kahvi korvattaa suklaalla, suklaa korvataa muilla herkuilla... Ja joulu on ihan oven takana :joy:
    Onneks kohta on tammikuu ja alkaa uusia tuulia puhaltamaa. Jonkin verran muutoksia luvassa, hyviä sellasia, ja ihanaa alottaa uus vuos ku ei tarvii miettiä uuden vuoden lupauksena tupakanlopetusta <3

Hyvää joulun odotusta kaikille <3

• 8viikkoa täynnä tänään. Oireet samat, kuin viikko sitten. Joulun jälkeen iholääkäriin. Silti. Ylpeä olen itsestäni. Palaan juuri reissusta, on kyllä ihanaa kun ei tarvi polttaa. Säästää aikaa ja vaivaa. Joulumieltä kaikille <3

• Melisa, kyselin siitä terkkarista lokakuun lopussa eli pari viikkoa lopettamisesta. Voivottelivat vain ja sanoivat että ei tiedetä, yritä kestää. Happisaturaatiot, verenpaineet yms on ok. Osteopaatin hoito helpottaa tuota ahdistelua muutamaksi päiväksi.
    Ohjoh, onkos se jotain lihasperäistä, jumeja jossain tms... Tupakanpolton lopettaminen luo stressejä ja voi hyvinkin pistää rintarangan jumiin.

• Hiljasta on, ei oo itekkää jaksanu kirjotella, enpä liiemmin enää ees käydä täällä.
    Neljännes vuosi on nurkan takana, joku kolmannen kuukauden kirous viime päivinä yrittäny temppujaa, siinä onnistumatta. Yks päivä ihan ykskaks aloin miettimää et miltä se tupakka maistuiskaa. Oisko se yhtä ihanaa ja rauhottavaa ku enne. En päässy ajatusta kunnolla ees loppuu ku oikein tunsin sen pakahtumisen tunteen keuhkoissa, että se niistä kiemuroista ja tempuista. Hymyilin vaa itekseni, et onneks pääsin eroon. Tän jälkee ei oo enää hermotkaa paukahellu.
    Mut kyllä, vaikka tää matka taas on ollu helppo, on se samalla ollu aika äärettömän rankka. Vieläkii unet heittelee miten sattuu, en ees uskalla kuvitella univelkojen määrää. Tänää oli kuitekii eka aamu et olin todella pirteä heti aamusta (vaikka se silmien avaaminen tiukkaa teki)

Joulu tuli ja meni. Kinkku maistu liikaakii, mut onneks ei näy vaa'alla. Piparit maistu oudolta, samoin jotkut suklaat, joista enne oon tykänny.
    Uuttavuotta ootan innolla. Paljo uusia kivoja juttuja tulossa ja pari aika tärkeetä "lupausta" itelleni tein ens vuodeks, ja tietysti niin pitkäks aikaa ku terveys vaan sallii.
  • Hei kaikille! joulusta selvitty. 9-viikkoa kasassa ja ajattelin juuri tätä tupakoimatonta matkaa. Voi jo luottaa itseensä hieman, tietäen että uusi vuosi alkaa samoissa merkeissä o:) Mitäs muille kuuluu? Rattoisaa vuodenvaihdetta kaikille!

• Niin se joulu vaan hurahti ohi ja uusvuos muutaman päivän päästä. Tämä kuukausi kaiken kaikkiaan menny tosi nopeasti.
    Vaikkakin jo kolmannella kuulla ollaan, mieli temppuilee. Toisinaan tuntuu, etten olis koskaan tupakoinutkaan ja sitten parin päivän päästä tekis niin mieli vetää kunnon savut että tuntuu aivan halkeavan. Siis luonteenlujuuden testausta. Sitä testausta varmaan pitää sietää vielä kauan.
    Kaiken kaikkiaan todella hienoa olla jo tässä vaiheessa ja ylpeä siitä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.