Lokakuussa 2019 lopettaneet

13468913

Viestejä yhteensä

• Tapariippuvuus on tiukassa, päivisin töissä menee ihan ok, mutta kotona ollessa tulee usein mieleen. En tiedä auttaisiko, jollei tosiaan tekisi mitään? Nimimerkki 2 paria villasukkia kutonut per viikko.
  • Ihanaa, väsymys ja saamattomuus on 2 päivää loistanut poissaolollaan <3 Oon saanu touhuttua vaikka ja mitä. Unet kyl on mitä on, tunnista viiteen, mut siltikään ei oo sellane totaaliuupunu olo. Nukahtaminen saattaa venyä aamuneljään ja yhdeksältä viimeistään oon jo kahvin keitossa. Mut toivottavast tää pirteys jää pysyväks olotilaks...
    Vielä ku tulis lunta, ei ois pimeetä ja märkää, ois täydellistä :)

Savuton 30.9.2019 klo 18.30 alkaen
    Nikotiiniton 24.10.2019 alkaen
  • Niin, mulle on ollut oikeesti apua tuosta "ei minkään tekemisestä", mutta mulla se on ollut purkan puputtamista joskus vuosia sitten kun viimeksi olen ilman nikotiinia elellyt ja sitä en ole nyt tupakan sijaan nyt harrastanut. Oikeesti toimii. Mutta jos käsillä tekemistä kaipaa niin siitä en tiedä kun itse en tunnista omaksi "oireekseni" - jos sitä Tuusannuuska tarkoititkaan:).
  • hellou!

Täällä alkaa 3vk rajapyykki häämöttämään =)
    Painonnousu on ollu kaikkiaan lopettamisessani se rankin kohta. +13kg ei enää naurata.
    aineenvaihdunnan äärihidastuminen alkaa olla takana päin, mutta ei vielä lopullisesti.
    ruokailuun ja liikuntaan pistetään nyt focus, että sais painon edes alle 110kg.
    Suoraan sanottuna vituttaa ja rankasti. olin jo tiputtanut 10kg ja nyt tiputettava määrä kasvoi entisestään. Itku on ollut hyvä ystävä tässä viimeisen viikon.

• Tännehän on tullut uutta sakkia, Tiu, Packman ja vaikka ketä - hieno homma! Minäkin olen lopettanut aika lailla luomusti, mutta se on jokaisen itse löydettävä se tapa. Tärkeää että siihen itse uskoo ja saa siitä voimaa. Aloitin "tukilakkona" myös tipattomuuden, ainakin näin alkuun. Ettei tulis lisääntynyttä mielitekoa ja heikentynyttä arviointikykyä. Olin yön yli työreissulla Tallinnassa pelkällä työrepulla viime viikolla ja tuntui NIIN hienolta, kun ei tarvinnut tunkea reppuun tupakkakartonkia paluumatkalla. Muutenkin melkein koko muu porukka oli savutonta, joten tupakka olisi ollut ihan "last season". Tosi mukavaa kun ei tarvinnut kytätä sopivia tilanteita, siirtymiä, kahvitaukoja tms. milloin pääsisi kessulle ja milloin ei enää pääse. Ja hotellissa on tosi tyhmää kun joutuu menemään ulos asti tupakalle. Se suorastaan pilaa koko hotelliyöpymisen. Tai olisi pilannut. Vaan eipä pilannut :D

• Ensimmäinen korvikkeeton päivä kohta takana. Tai korvikkeeton ja korvikkeeton, Mynthonit astu kuvaan :D Koko päivän ollu sellanen "jotaisyötävääsaatavakokoajanjaheti-olo" ja hiki lentää ku ei enää ollu niksapillereitä ja kauppaan en jaksanu lähteä. Kaikkee se nikotiini pelkästään teettää, mut on tää lievempää ku kääryleet jättäessä.
    Viimeyönä nukutti jo 6,5 tuntia, kai nekii pikkuhiljaa normalisoituu, tai sit tää on joku vaihe ja kohta taas valvotaa urakalla...

• Nikotiinista luopuminen oli itselle juuri sitä että "kokoajanjotakinsyötävää"- olo. Mutta kaikki helpottaa aikanaan. Sä pärjäät kyllä!

• Nalatsu, +13 kiloa kuulostaa tosi paljolta :# - nostan hattua että et ole lannistunut <3 . Onko sinulla jokin työterveyskanava tms., mitä kautta pääsisit saamaan jotain apua. Se, että olet jo aikaisemmin pudottanut 10 kiloa ja nyt vielä lopettanut tupakan, pitäisi terveydenhuollon ammattilaisten kiinnostua sinua auttamaan kun selvästi itsekin olet kiinnostunut.

Osaatko sanoa, mistä painonnousu pääasiassa johtuu? Onko se nestekertymää? Oletko liikkunut? Pitkäkestoinen matalan sykkeen liikunta on "eniten mahdollista" vaikkei olisi hyvässä kunnossakaan. Latasin juuri itselleni vesitiiviiseen walkamanin MP3-soittimeen podcasteja Yle Areenasta, joita voin kuunnella kun poljen vettä uimahallissa. Sitä voi tehdä just sillä intensiteetillä millä jaksaa. Ja aika kuluu paremmin kun on jotain kuunneltavaa tai juttukaveri (mikä on ihan paras). Uidessa (pää vedessä) en uskalla noita käyttää ja edellinen yksilö lakkasi jo toimimasta, mutta ostin silti uuden (jos on ollut varaa tupakkaan, on siihenkin vaikka maksaa noin 100 euroa). Pyöräilykelit alkaa olla hiukan out of season, mutta tuo vesijuoksu on matalan kynnyksen juttu. Ostin Becan vesijuoksukengät (Aqua twin) - sellaiset levymalliset - ne kulkee mukana paljon helpommin kuin jokin vyö. Vyö on muutenkin ahdistava. Sydänvaivainen ystäväni sai sellaista kokeillessa rytmihäiriön. Eli kenkien kanssa ei tarvi vyötä ollenkaan. Lisäksi joutuu kyllä sijoittamaan hanskoihin, sellaisiin räpylöihin, jotka lisää vastusta. Muuten noiden kenkien kanssa ei saa oikein käsiin ja jalkoihin samantyyppistä vastusta. Toivon sinulle Nalatsu onnistumisia! Nimimerkki kuulostaa jotenkin tutulta - ollaankohan oltu samoihin aikoihin näillä foorumeilla ennenkin. Tällä kertaa onnistutaan joohan?

• Normalisoituu hyvinkii unet, joopa-joo, 2,5 tuntia viimeyönä sitten... Juma että särkee jo päätä ja töihin pitäs hemmetti jaksaa lähteä, nukkumaa pääsee ehkä kuuelta aamulla... Mynthonitkii on loppu ja mies tulee vasta neljän aikaa kaupasta ja kiukuttelee omissa tupakan tuskissaan. Ruokakii pitäs jaksaa tehä ja voi helevata sentäs... Ikkunoitte pesu jää nyt kyl huomiselle tai sunnuntaille, ens viikoks lupas jo pakkastani sillo enää mitää ikkunoi ala pesemään :s Kiitos ku sain avautua taasen, tykkäsitte tai ette :D :joy:
    Jatkakaa, ja pysykää savuttomina :) Hyvää viikonloppua :)

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Voi nalatsu, ei kait ole mahdollista oikeasti lihota kolmessa viikossa 13 kg!!! Yksi kilo vaatii 7000 ylimääräistä kaloria normaalin kulutuksen päälle. Onkohan tuo nestettä kuitenkin???
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• 13 kg kolmeen viikkoon kuulostaa kyllä hurjalta. :disappointed: Mäkin veikkaan nestettä... Joka tapauksessa tsemppiä Nalatsulle <3 Kyllä se siitä.

Mulla tänään jo 11. päivä ilman, kyllä tää kuulkaa voitoksi vielä tästä muuttuu :smiley: Tai oikeastaan tekis mieli sanoa että on jo muuttunut, aina vain lyhyemmän aikaa tekee mieli tupakkaa. Välillä juu tekee kyllä mieli tai no, ehkä mieliteko on väärä sana, mut tulee se ajatus "vienpä roskat ja poltan tup... eiku enpäs polta!" :sunglasses:

• pacman, oikea asenne ja meininki, sillä talttuu. Ole kuitenkin aina varuillasi, kaikki ei ole ohi...

• Uskon kyllä, et tuo nalatsun painonnousu on totta, aineenvaihduntaa epäilisin eniten. Kävin vaa'alla ite, ni 7 kiloo vajaaseen 4 viikkoon...Ja labroissa kävin eilisaamuna ni kilppari taas piiputtaa kunnolla. Just sain arvoja takas nousemaa liikatoiminnan lääkeannoslaskun jäliltä, ni taas ne romahti, ja nopeesti... Ja tän kaiken näkee naamasta, on ku mikäkii puskajuoppoleidi...
    Vaatteet kyllä mahtuu päälle, eile jopa kavensin työhousuja, et en sitte tiiä onko tosiaan naamassa nuo kilot :D
    Unta vedetty kuuppaan taas ruhtinaallisen tunnin verran... Töihin ja sitte Mirtsaa naamariin ku muutakaa ei ole, vaikkakin se turvottaa vielä lisää, mut kohta leviää muuten pää...

• Syyskuun lopettaja - lokakuun lopettaja. Lopettaja kuitenkin, se lienee tärkeintä. Palasin tänne stumppiin, koska tuntuu, että tämä on äärimmäisen tärkeä paikka - henkireikä lopettamisen kannalta. Viikkojen onnistumisen jälkeen, olen taas lopettaja. En tunne enää epätoivoa, vaan tuntuu lähinnä, että halu ja motivaatio on kova. Koko syksy pyörinyt lopettamisen ympärillä, ehkä tämä on sitä ajatustyötä, jota jotkut tekevät ilmeisen pitkäänkin. Allekirjoittanut ainakin :D Erittäin mukavaa viikonloppua kaikille :)

editoi lokakuu 26
    Kaikki lopettajat eivät kaipaa tällaista foorumia, mutta monille tämä on paras paikka lopettamisen polulla. Ainakin ekan vuoden, joskus toisenkin vuoden aikana. Sit on meitä jotka jäämme tänne, ettei totuus unohtuisi.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• irti_2019- Mukava kuulla että olet palannut takaisin! Täältä tulee tukea täyslaidallinen. Tuntuu että itsekkin olen vielä ihan "untuvikko" tämän lopettamisen suhteen :D

Mikä tilanne on sulla tällähetkellä?

• Tirena ihan mahtavaa kuulla sinustakin ja siitä, että olet "selvinnyt" näin pitkälle, "untuvikko" saakin olla. Huippua! <3 :)

Itse olin jo tuossa "pidemmän" pätkän savuton ja nyt lähtökuopissa. Ensimmäistä päivää vietellään. Kova halu ja motivaatio löytyy. Olen vain tällä kertaa tehnyt hieman salapoliisin taustatyötä itseeni :D Eli käytännössä selvittänyt, milloin ja miksi ratkean. Muuttunut suhtautumistani ja ajatusmaailmaa sekä tehnyt hyvin selväksi muille, että tosiaan en polta enää. Lisäksi tein listan itselleni hyvistä ja huonoista puolista. Sanomattakin selvää oli, että tupakoinnilla ei juuri positiivisia vaikutuksia ole. Näillä eväillä lähdetään uuteen taistoon. o:)

• Päivä kerrallaan on varmasti klisee, mutta niin se on. Ja tämä helpottaa mitä pidemmälle saa aikaa tapettua ilman henkostakaan.
    Tsemppiä ekaan päivään <3

• Hei.
    Eka kertaa tänne kirjoittelen. Tupakkaa on mennyt elämän aikana yhteensä 25 vuotta. Kolme kertaa oon onnistunut lopettamaan aina vuodeksi kerrallaan ja sit hölmönä sortunu uudestaan.

Nyt 11- vuotta poltin putkeen edellisen lopetuksen jälkeen ja tämän on parasta olla viimeinen kerta nyt! Hirveä flunssa kesti neljä viikkoa ja päätin, et nyt loppuu.

Yllättävän helpot 5 päivää takana nikotiini imeskelytablettien ja suihkeet avulla. Otan noita yhteensä 3-6x/ päivä. Tänään kävin juoksemassa 4km ja vitsi miten kevyt oli hengittää

• Hei Hile, tervetuloa joukkoon iloiseen! Täällä on kyllä apua ja tsemppausta tiedossa, jos minkälaiseen.
    Ja kiitos Tirena! <3

• Kiitos irti_2019. Olen viime päivinä lukenut täällä useita keskusteluita ja jo siitä on apua, kun tietää, että meitä on paljon samassa tilanteessa

• Juuri näin, tämä paikka on mainio!

Pitäisi lähteä aamulenkille, aamut itselle kaikista vaikeimpia, on pidettävä itsensä toimeliaana.
  • Aamut on pahoja ja näköjään viikonloppu on myös hankala. Arjessa on kiire, töissä ei ehdi edes ajatella tupakkaa, mutta vapaa-ajalla näköjään sitäkin enemmän.

Yritän ottaa päivän kerrallaan, jos ajattelen loppuelämää, vuotta tai edes kuukautta alan lannistua. Tuijottelen vaan tuota laskuria ja mietin, mitä kaikkea voin ostaa säästyneillä rahoilla...

• editoi lokakuu 27

Tekemättömyys on haaste, kuten mainitsit. Olen itse hieman ylivirittynyt koko ajan, koska tekee pahaa vain olla. Lenkkeiltyä tuli aamulla, illalle mietin uintia. Ihanaa, huomenna alkaa arki.

Ja tosiaan, laittaa vaikka kippoon joka päivä säästetyt rahat. Kyllä motivoi varmasti. Itsellä kovasti syyt ovat sosiaalisia ja terveydellisiä lopettaa. Tosin rahaakin säästyy huimia määriä. Tällä hetkellä tosin tuntuu, että syön kaikki säästetyt rahat :D

Kannattaa juurikin pysyä hetkessä., joka päivä on saavutus. Tiedät kuitenkin ehkä itse jo muutaman kerran lopettaneena, ettei alun jälkeen tupakki ole mielessä enää kuukausien päästä yhtä vahvana, kuin ennen. Rutiinien uudelleen muodostumisella on tähän suuri vaikutus. Itse poltin 20-25 krt päivässä, mitä muuta "mantraa" ihminen tekee yhtä usein.

Tänään on tosi hyvä fiilis, mutta aika epätodellinen olo B) :D

• editoi lokakuu 27

Kivaa tekemistä löytyy tupakoinnin tilalle pikkuhiljaa ja olo alkaa tasaantua parissa kuukaudessa. Hyviä keinoja itselle korvaavaan ja mukavaan tekemiseen ovat olleet mm popsia pastillia (sokeritonta) tai juureksia ja juoda teetä, etenkin käsityöt ja sitten jokunen peli joita pelaan sovelluksena sillointälllöin, etenkin myös liikunta ja saunominen ym puuha muiden kanssa rentoutukseen. Välillä sitä tietysti miettii että millehän maistusi tupakka. Etenkin väsyneenä tai vihaisena. Mutta kun avaan terassin ikkunan taikka haistan jonkun muun tupakoinnin niin tosi vastenmielinen on hajukin. En halua. -rutiinit on menneet uusiksi ihan kivasti, vielä kun saa ne pidettyä niin mukavampi on elää näin.

Kuulut annemaa ilmeisesti niihin onnellisiin, joilla n. 2 kk:n kohdalla helpottaa olotila.
    Tosin yllättäviäkin vaiheita voi aina tulla, mut mitä pitemmällä ollaan, sen helpompi ne on käsitellä.

• Kolmas vuorokausi, olo ihan mukava, tosin epätodellisen tuntuinen.

Kaikki edellisillä yrityksillä olen valvonut viikkoja, mutta tällä kertaa ei muuta haluaisi tehdä, kuin nukkua. Otin kevyesti unta klo. 20.00-07. :D

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille
    Hyvä uni on lääke moneen vaivaan ja lopettajallekin tosi tarpeellinen.

• editoi lokakuu 28
    En todellakaan olisi tässä kohtaa ilman Champixia. Luomuna lopettaville syvä kumarrus!
    Tapa on tiukassa ja yritän puuhailla iltaisin ja viikonloppuisin kaikenmoista; kutomista ja leipomista. Ja huomasin, että herkuttelu voi riistäytyä helposti käsistä. Ajattelinkin, jos painoa nyt tulee niin tulkoot, olisi niin hienoa onnistua tässä lopettamisessa. Sain jo lääkäriltä labralähetteen vuoden vaihteeseen, että nähdään vaikuttaako lopetus veriarvoihin, varsinkin kilpirauhaseen ja kolesteroleihin. Onko kokemusta?
    Oon aina ollut huono nukahtamaan ja siinä ei ole ollut muutosta, mutta unet on niin mielenkiintoisia, ettei haluaisi herätä. Olisiko tässä Champixilla osuutta?
    Täytyy myös kehua tätä foorumia ja kirjoittajia! On hyvä ettei tartte yksin irvistellä ajatustensa kanssa ja TE kauan sitten lopettaneet, kiitos tsempeistä. Niitä tarvitaan.
    Kun tavoitteita pitää olla, milloin voi sanoa onnistuneensa selättämään tupakan?
    Jaa-a, tuo on aika tapaus- eli persoonakohtaista. Jotkut julistavat jo kahden kuukauden, jotkut ekan vuoden jälkeen jne. Toiset sanovat, ettei koskaan ole varma, koska joku on 10 vuodenkin jälkeen sortunut polttamaan. Varuillaan saa olla pitkään, koska monia jo yksi savuke vie huonoille teille. Mut itestäkin se on kiinni, milloin kokee olevansa todella niskan päällä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.