Lokakuussa 2019 lopettaneet

145791013

Viestejä yhteensä

• Heippa Tuusannuuska! Itse lopettelen vaihteeksi luomuna, koska en voi mitään korvaavia käyttää. Jos tämä yritys menee syteen tai saveen, aion tosiaan ottaa lääkäriin yhteyttä ja kysyä tuosta champixista. Moni on sitä kehunut ja saanut avun. Tosiaan en tiedä voiko verrata samaan, mutta aikanaan käytin nikotiinilaastaria ja unet olivat aivan hulvattomia, eläviä ja ne muisti äärimmäisen hyvin aamulla. :D Ja tosiaan tuosta savuttomuudesta, itsekin kolmevuotta täysin savuttomana olleena poltin vain sen "yhden" ja sillä tiellä ollaan edelleen. Luulen, että omakohtaisesti joudun tarkkailemaan savuttomuuttani hyvin pitkää. Kaikki toisaalta ovat yksilöitä ja jollekin asiat luonnistuvat helpommin kuin toisille.

Päivä meni ihan kivasti, juuri leipoa tohotin ja vielä iltalenkit. Touhuamisen pakko on suuri. Toisaalta tuntuu, ettei mistään saa "palkkaa" >:)

• Vaikka oikea palkkahan on hyvä mieli ja säilytetty terveys.

• 4 viikkoa taas täynnä B)
    Pientä kimpoilua ollu havaittavissa eilen ja tänää, voi kyl lyhyt pinna johtua univeloistakii. 2 yötä sain kohtuullisesti nukuttua, toisen Mirtsan avulla, viimeyö taas vajaa 5 tuntia.... V*ttus**tana :rage:
    Kuitekii ihan sellai "pirtee" olo, jaksaa kotihommat hoitaa ja koiran kanssa lenkkeillä, työnteko on vähä vaikeempaa ku on fyysistä, mut toistaseks selvinny jotekute... Vähän kuitekii pelkään et se on doctorin kanssa kohta lähettävä juttelemaan....
    Jatkakaa, savuttomina

Savuton 30.9.2019 klo 18.30 alkaen
    Nikotiiniton 24.10.2019 alkaen
  • Arki alkoi taas. Huh, ei ois jaksanu yhtään enempää viikonloppua. Niin paljon helpompi päivä tänään arjen kiireessä.

Pinna kiristyy näköjään aika herkästi, töissäkin saa olla kieli keskellä suuta, kun lasten parissa työskentelen. Unetkin on mitä sattuu. Ensin mä nukuin parina yönä 12h ja nyt mennään tosi vähillä unilla.

Kiva ois tänne kirjoitella enemmänkin, mut jostain syystä en pysty tänne tekstiä lähettämään. Katsotaan onnistuuko nyt...

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Hyvin tuli perille Hile. Ja onnittelut ekasta viikosta!
    Sandelle onnitteluni neljästä viikosta!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Onnittelut kaikille päätöksestämme lopettaa tupakointi :)

Menneisyydessä kokeilin lopettamista Zybanilla, mutta sen vaikutus oli etten tienny oonko lintu vai kala. Nikotiinipurkkaa ja suihkeita oon käyttänyt tuskiin kun tupakointi ei oo ollut mahdollista. Jotenkin kummallista, mutta raskauksien ajaksi lopettaminen oli helppoa ja kun imettäminen ei koskaan onnistunut niin jo paloi taas.

Nyt kun on 50+, tämän on onnistuttava! Peukkuja meille kaikille!
  • Tuusannuuska kysyi kilpirauhasarvoista. Olin luullut että niihin ei voi vaikuttaa elämäntavoilla, mutta sitten kuulin hiljan että se voi olla sitäkin. Menen huomenna kilpparikokeisiin. Melkein vuoden olen hillinnyt aktiivista kilpparia tyrazolilla ja se liian suuri arvo on tullut alas. Mutta toinen arvo, joka oli liian alhainen, on sitä edelleen. Odotan mielenkiinnolla, miten tilanne muuttuu. Vaikka tuskin näin nopeasti muuttuu mikään.
  • Hei Perunaaiti, kerrohan sitten mitä kilppariarvoillesi on tapahtunut, kiitos. Itsellä kilppari on poistettu ja arvot pysyneet Thyroxinillä tasaisina.
  • Mulle on kerrottu ja olen lukenut Pubmedistä tutkimuksiakin joissa kerrotaan tupakan stimuloivan kilpirauhasta, eli nostavan kilpirauhasen aktiivisuutta. Lopettamisen jälkeen kr-arvot usein laskee ja vajaatoiminnan lääkitystä saattaa joutua muuttamaan. Liikatoiminnassa toki sitten saattaa pärjätä vähemmällä lääkkeellä. Mulla on kr vajaatoiminta ja lisämunuaisen vajaatoiminta ja oon huomannut että kortisonia joutuu välillä ottamaan enemmän että oireet pysyy poissa.

Kaks viikkoa täynnä, viime yönä näin ekaa kertaa unta siitä että kävin tupakalla. Tiesin unessakin lopettaneeni joten se tuntui TOSI hölmöltä :tongue: Mutta ihan tosi, joko tässä on kaksi viikkoa mennyt? Eilen oli eka työpäivä loman jälkeen ja sekin meni yllättävän helposti.
    Kahden viikon onnittelut pacman!
    Kilppareissa tapahtuu monilla muutoksia. Toisille jopa tarvitsee aloittaa lääkitys. Eräälle lopettajalle ei sitä suotu, lääkäritkin ovat usrin erimielisiä näistä asioista. Sit hän löysi lääkärin, joka suostui antamaan reseptin. En tunne tapausta kovin tarkkaan, mut sain käsityksen, et joutuu maksamaan enemmän lääkkeestään. Ei kela-korvausta???
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Vähän parempi yö takana taas, oikein 6,5 tuntia. Aamulla joutu kelloo torkuttamaa ku ei meinannu millää herätä, ja tarkotus oli menojen jälkee viel käyä nukkumaa, mut lähinkii koiran kans pitkälle lenkille auringonpaisteesee, ei paista kyl enää. Vieläkii ihan väsyksissä, mut ei kerkee enää nukkumaa ku pitää porukka hakea kotiin.
    Toivottavasti miul ei enää kilpirauhasarvot tästä huonone. Taistellu ihan tarpeeks tuon lääkityksen kanssa sen jälkee ku laihtumisen myötä pamahti liikatoiminnalle :s Ois pitäny sillokii vaan tehä oman pään mukaa ja pikkuhiljaa laskea annos, kerralla ku reippaamin lääkärin käskystä puotti ni tulos nähää nyt sitte tässä taas, yli puol vuotta taas nostettu lääkitystä hiljakseen ja jatkuu vielä varmaan pitkään, et saa arvot takas niihin lukuihin, missä on hyvä olo :( On tää elämä hankalaa tän sairauden kanssa, jos laihtuu, menee liikatoiminnalle, jos lopettaa tupakin, menee vajaalle ja sitteku pitäs vielä lisää laihtua, taas on sitte varmaan liikatoiminnalla :|

• Moikka.
    Tänään on taas ihan hyvä päivä. Jännä, miten toiset päivät on tosi tuskaisa ja toiset sujuu, ku vettä vaan. Mitä enemmän on päiviä polttamatta, sen korkeampi kynnys on aloittaa häpeän vuoksi.

Aineenvaihdunta on ihan tukossa. Yritän juoda tosi paljon vettä, syön paljon kasviksia ja käytän magnesiumia. Joskus kai tääki tasaantuu?

• Kyllä se vatsan toimintakin tasoittuu, kuuluu viekkareihin. Itselläni normalisoitui muuten melko pian, mutta turvotus kesti pidempään ehkä 3-4 viikkoa

• Musta tuntuu että oon kävelevä komposti, kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuen ollut pitkään hidas aineenvaihdunta, nyt siis todella hidas. Ajattelin sen johtuvan Champixista.
  • Mulla ei oo ollu kilpirauhasjuttuja mutta champix. No se on lopetettu 5 kk den kohdil. Enkä oo menny vaakaan vieläkään.
  • Keskushermostolääkkeet voivat aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumistsa, murtta ei tee sitä kaikille. Nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja, samaten tupakoinnin lopettaminen ei kaikille aiheuta lisäkiloja.

• Täällä 4 vuorokausi. Kurjin tähän astisista. Keskittyminen ja kyky tehdä pitkäkestoisia suoritteita huima.. siltikin ihan ok fiilis, enää ei niin paljoa pakko nälätä. Korvannut vedellä nälän tunnetta, toimii kivasti. Tosin paljon vettä + ksylitoli = pallomasi.
    Mielitekoja oli useita päivän aikana. Toivottavasti huomenna parempi.

Kiinnostava tämä kilpparikysely. Itsellä etsitty liikatoimintaa lukuisia kertoja viimeksi 2viikkoa sitten (tykytys, hikoilu, todella nopea aineenvaihdunta) olisi kyllä ilo, jos tästä tupakoimattomuudesta olisi apua tähänkin vaivaan :)
  • Hyvin sinnitelty! Kohta jo viikko !

• Viides lähtee tänään. :) muistaako joku alkoiko missä vaiheessa helppaamaan?
  • B) kuukaus taas vaihteeks plakkarissa
    Keuhkot alkaa puhdistumaan ihan huolella. Koko ajan sitä limaa on tullu, mut nyt puskee myrkkyä kunnolla ulos, hyvä vaan, mutta ei kiva maku suussa :D
    Jatketaan savuttomalla tiellä :blush:

• Hienoa irti_2019, kyllä se siitä. Joka viikko tuo helpotusta. Alku on se pahin, kysyy kyllä tahtoa ja motivaatioita. Jaksaa jaksaa vain!

Sande, täällä myös kuukausi täynnä. Mulla on varmaan vähän painoa tullut, puberteettiä myös pukkaa. Yskä on hävinny ja hajuaisti on uskomaton. Koneisto käy ;)
    Sandelle ja Tuusannuuskalle iloiset onnittelut kuukaudesta. Seuraava on varmaan helpompi. :)

• editoi lokakuu 30

Kiitos kaikille kannustuksesta ja onnea savuttomista saavutuksista. :)
    Tänään on parempi olla, selvästi fyysiset oireet selvästi tänään vähemmät. Onneksi olen keksinyt seuraaviksi viikoiksi ohjelmaa, joka tukee savuttomuutta o:)

• irti_2019 Kaikilla menee varmaan pikkuisen eri tavalla, mutta itselläni oli 2,4,ja 6 päivä pahimmat. Seuraavalla viikolla nikkikset antoivat pidemmän ajan olla rauhassa, mutta vastaavasti nikkisten kesto piteni. Kolmannella viikollakin oli päiviä että teki hemmetisti tupakkaa mieli. Niinä päivinä ajattelin etteikö nää koskaan lopu. Oikeastaan 1 kk jälkeen helpotti huomattavasti.

Onnittelut Tuusannuuska ja Sande!

• Kiitoksia ☺️ kaikille.
    Ensimmäinen kuukausi takana ja täytyy myöntää ettei millään haluaisi aloittaa sitä uudestaan. Motivaatio on vain kasvanut ajan myötä. En olisi kuukausi sitten uskonu.

Hile ja irti_2019, ei muuta kuin ääntä kohti, ensimmäinen kuukausi on tavoittelemisen arvoista ☺️
  • Täällä edelleen roikutaan, mieli ja olo ihan ok, tosin vähän tyhjä fiilis. En osaa sanoittaa tuota olotilaa.

Monia positiivisia asioita on jo tapahtunut (tai sitten uskottelen itselleni näin motivaatioksi :D ) Raikas syksyilma tuntuu nenässä ja koko kehossa. Positiivisuus - Stressi ei tunnu niin kovasti olevan päällänsä, vaikka välillä tulee tuskastumiskohtauksia. Tietysti ylpeys itsestä, että sinnittelee.

Sitten näitä outouksia. En ole tupakoidessani yskinyt, nyt olen saanut kurjan yskän. Yskityttää välillä oikein kovasti, varsinkin aamulla. Keuhkoissa tosin mielestäni tuntuu paremmalta, syvään sisään hengittäessä. (Olen moniallerginen mm. kaikki pölyt ja elän kroonisen nokkosrokon kanssa etc, joten tupakointi ei varmasti tehnyt kauhean hyvää) Toiseksi, ikenet ovat alkaneet vuotaa ikävästi verta. Luultavasti nämä kaikki tähän liittyvät jollakin tapaa, tuliko muilla jotain fyysisiä juttuja, kun lopetti?

• Hei! 31 päivää savuttomana. Tupakka käy mielessä monta kertaa päivässä, mutta se on vain muisto, jota haikeana muistelee. Enää en sille tielle lähde, ihanaa kun ei tarvi yskiä!
    Kuukauden onnittelut Elli49v!
    irti_2019, yskä voi johtua siitä, että keuvkojen värekarvat ovat " heränneet" ja ajavat keihkoptkista pois kuonaa. Tuleeko limaa? Ikenet vuotavat verta, koska lopettaminen on lisännyt verenkiertoa. Voipi kertoa myös ientulehduksesta.

• Irti_2019, mulla myös ikenet vuotaa verta, kovasti välillä harjatessa. Mielessä on käynny hammaslääkärissä käynti.
    Kiitos Melisa, varmasti verenkierto on parantunut ☺️
  • Ekaa viikkoa töissä loman jälkeen ja tuntuu TOSI hassulta olla hallin pihassa tupakoimatta, tai lähtöpaikassa odottamassa matkustajia, tai tauolla...

Tänään 17. päivä ilman. Vielä ei oo alkanut lima irrota, pitääkö olla huolissaan? Hengen haukkomista on ollut kolme päivää putkeen ja alkaa jo ärsyttää. Kävin terkkarissakin mutta kaikki sen puolesta ok ja tarkempaa syytä tähän ei edes etsitty. Plaah.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.