Miksi henki ei kulje?

Hei!

Olen ollut nyt tasan kolme viikkoa polttamatta. Oikeastaan lopetin jo syyskuussa ja olin neljä viikkoa polttamatta, mutta sitten lomalla ratkesin polttelemaan viikoksi ennen kuin tumppasin. Nyt en ole tällä toisella lopetuskerralla tarvinnut enää nikotiinikorvaustuotteita eikä tässä muuten mitään, mutta ärsyttää ja turhauttaa suunnattomasti se, että kunto ei ole kohentunut yhtään. Oikeastaan päinvastoin, henkeä ahdistaa lenkillä enemmän kuin polttaessa.

Olen polttanut elämästäni yli 30 vuotta noin askin (usein alle) päivässä. Liikun päivittäin, koiranomistajan hyötyjä. :) Olen haaveillut juoksuharrastuksen aloittamisesta ja suksiakin on kaksin kappalein, perinteiset ja luistelusukset. Juokseminen olikin yksi suuria motivaation tuojia tupakoinnin lopettamiselle. Ensimmäisellä lopettamiskerralla positiivisia muutoksia tuntui oikeasti tapahtuvankin: jaksoin juosta pidempää pätkää putkeen, hajuaisti parani, yöunet samoin. Nyt nenä on yhtä tukossa kuin aina ennenkin, henki ei kulje rasituksessa ja yöunet pätkii. Välillä huimaa ja päätä särkee. Hankin tänään pep-pullon, johon olen nyt puhaltanut. Vielä ainakaan ei keuhkoista ole mitään irronnut. Koko aikana limaneritys on ollut hyvin vähäistä. Mikseivät keuhkot puhdistu?

Olen perusterve rytmihäiriöitä ja kilpirauhasen vajaatoimintaa lukuun ottamatta. Pef-mittariin puhalsin eilen illalla 490 ja tänään aamulla 440 kun huvikseni miehen mittarilla kokeilin. Lukemat ovat kyllä paremmat kuin tupakoidessa, vaikka ei siltä tunnu.

Onko normaalia, että vielä viikkoja lopettamisen jälkeen on tällaisia oireita?

Viestejä yhteensä

• Monesta syystä voi johtua. Onko flimmeri jatkuvana kiusana? Verenpaine kannattaa mitata. Ei sinulla keuhkoissa varmaan mitään puhdistettavaa edes ole noilla puhallusarvoilla. Sydänperäiset oireet ilmenevät myös ahdistuksena.

• editoi marraskuu 18

Ei ole flimmeriä, vaan lisälyöntejä ja 1.asteen av-blokkia. Sydäntä on tutkittu perusteellisesti tänä vuonna ja kymmenen vuotta sitten, kun stressi pahensi rytmihäiriöitä jopa niin, että yhdestä työvuorosta lähdettiinkin lanssilla keskussairaalaan. Mitään varsinaista sydänsairautta ei ole todettu. Verenpaine on kuin oppikirjasta, välillä turhankin matala. Lopetettuani tupakoinnin syke laski matalimmillaan 47:een, ja sain ohjeeksi lopettaa käytössäni jo kauan olleen beetasalpaajan. Nyt sekä syke että verenpaine ovat vähän nousseet.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.