Vähentämisen kautta voittoon

Tervehdys kaikille!
Lopettamisen ja repsahtamisen kierre tuntuu minulla olevan loputon. Tänä vuonna olen lopettanut kahdesti, viime vuonna kolmesti. Jossain 1-3 kk välillä tie on noussut pystyyn ja olen syystä tai toisesta jatkanut tupakointia. Halu lopettaa on kova, mutta niin on myös halu polttaa. Epäonnistumiset syövät uskoa onnistumisen mahdollisuuteen.
Marraskuun aikana olin pariin otteeseen päivän-pari polttamatta nikkispurkan avulla, vieläpä melko helposti mielestäni. Sen jälkeen polttamisen halu vei voiton.
Tupakkia palaa suunnilleen aski päivässä. Huomasin kuitenkin että jatkuvalla nikotiinipurkan käytöllä saan vähennettyä n.5 tupakkaan päivässä. Välillä on myös niitä lakkopäiviä. Kokonaan lopettaminen tuntuu nyt aika kaukaiselta haaveelta eikä usko riitä että onnistuisin siinä. Vähentelen ja poltan osa-aikaisesti, puntaroin sitä lopettamista sitten kun aika tuntuu oikealta.

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi joulukuu 2
    Ymmärrän sua kyllä Bronco. Mä sorruin 6 kk:n lopetuksen jälkeen vuosituhannen vaihteessa ja poltin 3,5 v ennen tätä lopetusta. Olin kuitenkin jo tottunut niksapurkkaan, joten mulla oli sellainen metodi, et tuon 3.5 vuoden ajan töissä etupäässä söin purkkaa, vain 1-2 kertaa ulkona tupakalla mm. ruokatunnilla. Kotona sit polttelin, mut välillä söin purkkaakin. Ehkä metodi helpotti mun lopetusta v. 2005. Söin silloinkin vielä 6-7 kk sitä. Siis voit päätellä, et käytin varmaan niksapurkkaa väärin, mut sumsummarum, nyt oon ollut jo ilman sitäkin kauan. En usko, et pitkäkään suhde niksapurkkaan vahingoitti muuta kuin mun hampaita. Silloin oli vain kamalan kovaa purkkaa sellaisia neliöitä.
    Konstit on monet, pääasia, et selviää savuttomaksi tai vähemmän savulliseksi.
    Tämän tässä taas kerron siksi, ettet pitäisi itseäsi mitenkään outona. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mikään konsti ei ole väärä kun lopettamisesta on kysymys. Älä pidä mitään hoppua vaan vähentele ihan rauhassa niin pitkään että pärjäät muutamalla röökillä päivän ja olet saanut purkankin vähenemään. Jos saat vielä ne muutamatkin poltetut röökit sattumanvaraisiksi, tarkoitan sitä että poltat miten sattuu ilman rutiinia, on lopettamisen aika. Varaa projektiin ainakin se puoli vuotta niin onnistumisen mahdollisuus kasvaa. Se onnistuu kun löydät itsellesi sopivan tavan siihen. Vielä on kai myös lääkitys ja Smooff kokeilematta eli ei konstit lopussa ole lähimainkaan. Tulet varmasti onnistumaan ennen pitkää kun maltat pitää projektin verkkaisena etkä vaadi itseltäsi liian äkkiä liian paljoa.
  • Kiva kuulla sinusta Bronco, hyvältä kuulostaa tuo vähentäminekin. Usko pois kyllä se joskus onnistuu tulee se oikea hetki. Ei ehkä huomaa enää, mitä niksapurkkaan tulee niin olen vielä koukussa niksapastilleihin mikä ei mahda olla kovin järkevää. Mutta näillä mennään itse olen tyytyväinen kun tänne on päästy.
  • Siis tarkoitan mässytä purkkas niin paljon kun vaan kestää :)
  • editoi joulukuu 2

En ole lässyttäjä, enkä ole sinunkaan Bronco kohdallasi tai tapauksessa sitä. Toivon että löydät keinot voittamaan PELON, josta kärsit. Muusta ei ole kyse kuin pelosta. Sinä voit olla ilman tupakkaa loppuelämäsi, kunhan sen sisäistät ja tajuat. Olet päässyt jo ihan mielettömän pitkälle (kuukausia) lukuisten yritysten kautta, mutta et vain suostu myöntämään tai antamaan itsellesi sitä RAUHAA, jota selvästi kaipaat. Sinä olet VAHVA ihminen, koska olet pystynyt jo miljoona kertaa rohkeampiin tekoihin kuin loput muista miljoonista tupakoitsijoista. Nyt on aika nousta vastustamaan sitä halua ja takomaan järkeä kalloon. Sinä haluat enemmän lopettamista! Tupakasta ei saa MITÄÄN.

• Ajatusrikollinen on ihan oikeilla jäljillä, tunnistan tuosta kuvailustasi tuttuja ajatusmalleja. On joku pelko siitä että lopettamalla tupakoinnin menetän jotain, ja se ajaa sitten takaisin tupakan pariin vaikka olen jo fyysiset oireet voittanut.
    Toinen aspekti on sitten stressinpurku. Tupakka on mulle hermolääke - puran siihen pahaa mieltäni. Kun on paljosta vastuussa, niin silloin on oikeus polttaa.
    Päänsisäisistä kuvioista tässä loppupelissä on kyse.

• Lähden nyt liikkeelle siitä, että pyrin korvaamaan aamusavut nikkispurkalla. Silloin myös loppupäivän aikana palaa vähemmän, olen huomannut.

• Olet oikeilla jäljillä, monet lääkärit suosittelevat tuota aamun ensimmäisen röökin lykkäämistä aina hiukan pidemmälle. Ei kannata harppoa siinäkään vaan mennä eteenpäin pienin askelin.
    Laske myös miten monta röökiä olet jättänyt polttamatta sen sijaan että laskisit poltettuja röökejä.. Positiivisen kautta.
  • Muutaman aski-päivässä -päivän jälkeen olen lakossa. Maanantaina jätin tupakit ostamatta, kun alkoi v#tuttaa koko harrastus. Purkkaa menee 4/pv.
    Tänään en polta, mutta huomisesta en huolehdi.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Just näin. Aamulla päätän, etten polta tänään. Mitä vain eteen tuleekaan. Aina yhden päivän voi olla polttamatta. Kiva kun oot täällä Bronco :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.