Päätös tehty

Hei kaikki. Oma päätökseni lopettamiselle on tehty, mutta kaipaisin hieman muiden samankaltaisessa tilanteessa olevia, tai olleita, apuja. Olen viisikymppinen, polttanut on-off (lähinnä on) jo parikymppisestä lähtien. Muutaman kerran olen lopettanut, kunnes kompastunut ja aloittanut uudestaan. Nyt on tullut mitta täyteen sauhuttelua, eikä pelkästään rahanmenon takia, vaan myös oman terveyden, vielä kun se on kunnossa (Plus että itsestäni on tulossa mummi, enkä haluaisi olla ällöltä haiseva röökimummo). Miten te muut olette aloittaneet lopettamisen? Tarkoitan siis, että nysseonloppu -meiningillä ja nakanneet röökit roskikseen ja aloittaneet siitä matkanne? Kaikkein vaikeinta olen huomannut itselleni olevan sen, että päätös on tehty mutta tupakka silti palaa :neutral: Kaikki tsemppi ja vinkit tervetulleita :smiley: Kiitos etukäteen!

«1

Viestejä yhteensä

• Heippa heidikoo! Mun kohdalla tilanne oli tämä:40v tupakointia ja olin se röökimummo. Lopettamispäätös kesti kohdallani melko pitkään. Koko alkuvuoden kehittelin päätöstä, ensin meinasin lopettaa keväällä, mutta tiesin kesäloman olevan kova paikka, jos on juuri lopettanut. Viimein syksymmällä päätin päivämäärän. Se oli syyskuun eka päivä. Ostin valmiiksi niksapastilleja ja niksasuusuihkeen. Tupakkaa ei kotona ollut, mutta olen kaupassa töissä, että olisi ollut helppo ostaa, jos halusi. Kerroin töissä kaikille, ja sain valtavasti kannustusta.
    Mutta, kaikkein paras apuväline on tämä stumppi. Täältä saa parhaat kannustukset niin konkareilta, kuin vasta-aloittajilta. Olen vähän laiska kirjoittamaan tänne, mutta aina luen muiden kirjoitukset. Kun olet päätöksen tehnyt, liity lopettajissa sopivaan ryhmään ja laita itsellesi banneri alas, siitä on tosi hieno seurata saavutuksiasi. Tsemppiä sinulle ihan hirmuisesti!

• Ihana viesti! Kiitos vinkistä ja kannustuksesta odeska! :smile:

• Champix 5 kk. Otin varman päälle. 32 vuotta tupakointia ilman yrityksiä ja tässä ollaan...
  • :'( Minäkin haluaisin lopettaa, olen yrittänyt NIIN monta kertaa, etten jaksa enään laskea
  • Hei Heidikoo :) , minulla on vähän sama tilanne kuin sinulla, kiinnostaisi tietää miten sinun kävi, lopetitko?
  • Moi Piili, minäki aiemmin sanoin, että olen lopettanut lopettamisen, mutta tässä sitä vaan ensimmäistä kuukautta jo mennään. En tiedä auttaako, mutta mitä noita materiaaleja olen lueskellut, niin aiemmistakin epäonnistumisista on hyötyä - tietää esimerkiksi sen, miksi repsahti viimeksi, niin voi sellaisen tilanteen välttää. Ja tsempit sinulle, heidikoo!

• Kiitos petterik, onnittelut hienosta saavutuksesta :) . Millä konstilla onnistuit, minä olen yrittänyt lääkkeillä, laastarilla, lukenut stumppaa tähän kirjan :'( . Olen polttanut 35 vuotta askin päivä, välillä onnistunut olemaan vuoden polttamatta, ja lyhyempiä jaksoja ja aina vaan retkahdan. En edes kehtaa kertoa lähimmälle ihmisille että meinaan yrittää uutena vuonna TAAS uudestaan.
  • Moi, Champixilla tässä mennään ja varmaan otan vielä lisäpaketin "varmuuden välttämiseksi". Tietty tässä on nyt joku motivaatio verrattuna aiempiin kertoihin näiden tupakan haittavaikutusten takia, kun osaa sen myöntää, että tupakasta johtuu. Ei siis miulla mitään muuta taikareseptiä ole :) Jokin neljän kympin kriisi, mitä en myönnä sai ajatuksen hautumaan (22 vuotta polttaneena), että pakko vaan lopettaa, koko ajan oli mielessä, että kuolen keuhkoahtaumaan tai -syöpään, sellainen paniikki, että millon se äijä delaa tällä menolla :/ Ja itseasiassa hävettää sellainen ajatus, että kuolen tupakanpolton takia ennen omaa äitiäni - no tulipahan taas avauduttua :# Mutta täytyy sanoa, että täällä stumpissa roikkuminen on kyllä auttanut huomattavasti!

• Tarkoitatko haittavaikutuksia tätä jatkuvaa yskintää, yöllä ja päivällä, mahakipua, autossa, vaatteissa ja ihossa pahaa hajua, että yököttää >:) , ei tahdo kehdata mennä kenenkään kotiin, kun tuntuu että kamppeet haisee NIIN pahalle? Itselläni on 50 kriisi ja pelko keuhkosyövästä ja suolistosyövästä... olisi pitänyt lopettaa kauan sitten, mutta yritinhän vaan en onnistunut.
  • editoi joulukuu 2019

Moi,
    Esim. nuo mainitsemasi, lisäksi huono laskimoverenkierto jaloissa - saa nähdä palautuuko, tukisukat siis jatkuvassa käytössä, erektiohäiriö... tuota vatsakipua en ole älynnyt tupakkaan yhdistää :o Kiitos kysymästä.
    EDIT: Uniapnea unohtui mainita, eli 130 kertaa tunnissa hengityskatkoja - nukun siis sellainen ylipainemaski naamalla - tosin ylipaino vaikuttaa siihen. Jospa tässä saisi painoakin sitten pois kun henki kulkee paremmin :)

• Ai siitäkö johtuu, että käsiä ja jalkoja palelee :o ? Ja muutenkin jatkuva palvelu. Johan tuossa alkaa olla aika paljon syitä lopettaa :) . Rahaahan ei uskalla edes miettiä o:) .
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Itse lopetin 40 vuoden polttamisen jälkeen. Kymmeniä koelopetuksia aikaisemmin. Olin jo 50+ , isälläni oli 2 tupakkasyöpää, jälkimmäseen sit kuoli, nuorempana kuin minä nyt. Hiukka pelotti, mut poltin ja lopetin 2-7 päiväksi. Kun kerran pystyin olemaan 6 kk polttamatta niksapurkalka, se antoi toivoa, vaikka sit sorruinkin. 3,5 vuoden jälkeen lopetin uudestaan, nyt tämä foorumi purkan lisäksi tukena. Se onnistui pitämään mut savutta.
    Uskon sinunkin onnistuvan Piili. Usko ja luota sinäkin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mä tein viime maalis-huhtikuussa päätöksen, että lopetan tupakoinnin, kun ilmat kylmenevät loppuvuodesta eli jossain loka-marraskuun vaihteessa. Sitten vaan elelin elämääni eteenpäin. Kun tuli syksy, otin yhteyttä lääkäriin, joka määräsi Champixin. Sitten tuli lokakuun viimeinen viikko ja aloitin kuurin. 6.11.2019 oli ensimmäinen savuton päiväni. Mulla toimii se, että teen ajan kanssa ajatustyötä. En olisi missään nimessä pystynyt ex tempore lopettamaan, pidän niin kovasti tupakoinnista.

• Kiitos paljon Melisa ja Irqqu teille kannustuksesta ja omista kokemuksista :) . Jotenkin haluaisi hullun lailla yrittää vielä kerran, mutta toisaalta pelottaa että jos taas epäonnistuu :'( . Jotenkin tuntuu että on aina VAAN vaikeampi yrittää. On kiva lukea täällä, kuinka hienosti olette onnistuneet
  • Piili, uskalla vaan yrittää. Se ei ole mikään häpeä että yrittää! Se on rohkeutta, että uskaltaa ja haluaa lopettaa. Vaikka sitten joutuisikin lopettamaan monta kertaa, koska joku kerta se onnistuu. Itse luin Stumppaa tähän kirjan, siitä sain motivaation edes yrittää lopettamista. Olin myös tehnyt ajatustyötä etukäteen, siitä milloin lopettaisin. Syyskuu sopi minulle lopetuskuukaudeksi, koska tiesin, että olen silloin kotona pidempään.
    Minulla ei ollut muita apukeinoja käytössä kuin stumppi. Mutta TÄMÄ onkin yksi parhaista! Tänne saa purkaa kaikki hullut tupakanmieliteot ja ajatukset. Tietysti myös hyvät päivät.
    Ensimmäinen viikko oli kova, mutta päivä päivältä, viikko viikolta helpotti.
    Ja ihan juuri äsken huomasin että tänään oli ensimmäinen päivä kun en ajatellut tupakkaa tai tupakointia KERTAAKAAN! Että tämäkin päivä sitten tuli USKOMATONTA:D

Piili, Sinulla ei ole mitään hävittävää, päinvastoin - paljon voitettavaa!

• Kiitos :) , luen kirjaa uudestaan ja olen ostanut nikotiini laastarit valmiiksi. Tarkoitus olisi yrittää 1.1.2020 kun jään 6 päivän vapaalle töistä :) . Jos olisi vähän helpompaa :)
  • Päätöksen teko oli loppujen lopuksi helppoa mutta se että pitää sen on vielä minula nähtävissä joskus vuoden päästä kun voin sanoa jotta savuton olen, Onneksi kevätpuolelle kohta käännytään ja toukokuun alussa 6kk road trip taas Norjaan ja Tanskaan ja katsotaan minne saakka. Menee aika tässä suunnitellessa mitä uudistuksia pakuun laitan ja sitä puuhaillen.

• Kuulostaa tutulta, että lopettamisen päättäminen on helppoa, itselläni on vaan ollut helppo myös sortua uudestaan polttamaan :'( .
  • Hienoa Piili, kyl se siitä! :)

• Moi. Olen polttanut 45 vuotta yli askin päivässä. En ole aiemmin edes yrittänyt lopettaa, aina sanoin että vedän viimeiset sauhut sitten krematoriossa. Marraskuussa kun olin polttanut viisi röökiä jo puoleenpäivään mennessä, tuli se fiilis että pakko vähentää. Se päätös piti ja vähensin 3 tupakkaan päivä, sitten iski päänsärky, hikoilu ym. kaikki mahdolliset viekkarit, otin avuksi nicorette imeskelytabletin joka onneksi auttoi pahimman yli. Edelleen olen polttanut satunnaisesti 0-3 tupakkaa päivässä. Tänään kun poltin yhden tupakan, tein sen oikein ajatuksella, miksi haluan vetää savua keuhkoihini, ei mitään järkeä. Kun pystyin vähentämään yli 20 tupakkaa marraskuussa niin kai pystyn jättää loputkin. Päätös aloittaa savuton elämä 1.1.2020. Onnea kaikille hyvän päätöksen tehneille.

• Hei Saray, ihana kuulla päätöksestäsi
  • Hitsi, taas sähläsin jotain tän puhelimen kanssa :'( . Siis piti kirjoittaa Saraya ja laittaa että ihana kuulla päätöksestäsi. Minäkin yritän 1.1.2020 ja olen saanut täältä jo NIIN hyvää kannustusta
  • Kaikilta, kiitos teille
  • Tsempit kaikille, jotka ovat uudenvuoden päätöksen tehneet! :)

• Mahtavaa, Saraya! :)

• Paljon voimia ja jaksamista kaikille! Kyllä te pystytte siihen! Päivä kerrallaan, tai vaikka tunti kerrallaan :)
  • Minullakin alkanut Champix ja olen pohtinut miten tämä viedään kunnialla päätökseen. Toistaiseksi olen keksinyt neljä tekijää, joista onnistuminen riippuu:

1) Kunnon motivaatio. Voi kuulostaa itsestään selvältä, kaikkihan haluaa elää terveesti, mutta yleinen motivaatio ei riitä. Pitää olla tosi vahva syy miksi juuri sinä haluat lopettaa ja tuntea myös
    vastasyyt (eli miksi haluat polttaa). Vahva motivaatio voi olla vaikka oma tai perheenjäsenen erityinen terveysriski (kuten astma, keuhkoahtauma tai Crohnin tauti) tai kumppani/uusi työpaikka ei siedä tupakkaa. Lisäksi kannattaa miettiä mitkä ovat tärkeimmät syyt olla lopettamatta ja keksiä niihin jotain vasta-argumentteja. Esim. syy: tupakka antaa energiaa, ilman ei selviä töistä. Vastalause: Tupakka ei hoida kroonisen uuumuksen syitä, vain sen oireita. 6vk kuluessa nikotiinireseptorien lukumäärä normalisoituu ja energiatasoa voikin ehkä ylläpitää ihan itsestään. Lisäksi parantunut aerokapasiteetti auttaa itsessään väsymykseen.

2) Lopetustapa. Toisille sopii paremmin kerrasta poikki ja toisille vähittäinen lopetus. Tässä täytyy tuntea itsensä jotta osaa valita oikean tavan. Itselläni eivät dieetit, liikuntaharrastukset ja muut
    elämänmuutokset ole jatkuneet pitkään, ellen ole aloittanut vähitellen, muuttanut asoita pikkuhiljaa mutta pysyvästi. Siksi valitsin vähittäisen lopetuksen, sillä haluan tosiaan optimoida
    onnistumiseni. Asiasta on tutkimustakin, mutta tulokset ovat ristiriitaisia. Monet tutkimukset puoltavat varsinkin Champixin kanssa vähittäistä lopetusta tai jopa täysin joustavaa lopetuspäivää (varsinkin vahvasti riippuvaisille ja niille joilla huono alkumotivaatio - mutta silloin lääkettä syötävä kauan), mutta eräässä seurantatutkimuksessa (ei kantaa apukeinoihin) äkkilopetus toimi keskimäärin paremmin.

3) Psyykkinen riippuvuus. Tupakkariippuvuus on muutakin kuin nikotiiniriippuvuutta ja vähän polttavilla psyykkinen riippuvuus voi olla jopa vahvempi. Kannattaa alkaa jo etukäteen rikkoa omia tupakkarutiineja ja polttaa "väärissä" paikoissa ja aikoina. Esim. ruoan jälkeen purkkaa ja tupakka vasta myöhemmin. Joku oli alkanut mennä parvekkeelle yrttiteen kanssa tupakan sijaan ja siitä tuli uusi tapa. Myös tupakoinnin motorinen puoli on ehdollistunut avoihin (esim. 30 v:ssa on ehtinyt tehdä tupakka suulle -liikkeen jo 1.5-2 miljoonaa kertaa!) Tilalle olen kuullut suositeltavan tikkukarkkia, lakritsijuurta ja hammastikkuja - ja tietysti e-tupakkaa.

4) Stressitilanteiden hallinta. Tupakatta selviää varsin hyvin niin kauan kun elämässä ei ole stressiä, mutta sressitilanteessa tahdonvoima ei aina riitä. Niihin tilanteisiin pitäisi keksiä jokin
    toinen ratkaisu. Eli siinä missä ennen ajatteli kriisitilanteessa "otanpa tupakan ja mietin sitten" pitäisi voida ottaa jotain muuta (minkä uskoo rauhoittavan) ja miettiä sen kanssa. En vielä tiedä, mitä se olisi, mutta ainakin nikotiinisumutetta ja -purkkaa voi koettaa. Kenties teetä? Englantilaisethan aina ehdottavat ottamaan "nice cup of tea" jos jotain yllättävää on sattuu ja teen (sen sisältämän L-teaniinin) pitäisi oikeasti rauhoittaa.

Nämä 2 viimeistä ovat minulle vaikeimpia eli kaikki uudet vinkit tervetulleita!

• editoi tammikuu 3

Moi, tuo oli niin tarkkaa tutkiskelua ja aiheeseen liittyvää perehtymistä - suorastaan pedanttia, että on kyllä hattua nostettava :) Kohtaan 3 lisäisin pastilleja - tietysti kohtuudella, koska sorbitoli aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia. Osa uusimmista lopettajista ovat ihan raakoja kasviksia, kuten porkkanatikkuja, yms. osanneet varata vaikean tilanteen varalle. E-tupakkaa en suosittelisi ainakaan nikotiinilla, koska silloin kohdassa 1 mainitsemasi nikotiinireseptorien määrä ei pääse normalisoitumaan. Kohtaan 4; Stressitilanteissa on ainakin hengitysliiton oppaissa ihan ehdotettu syvään hengittämistä. Itse lisäisin syvään hengittämiseen vielä silmien ummistamisen hetkeksi. Kokonaan paikallaan oleminen ei tietenkään ole fyysisesti hyväksi, joten ehkä näiden harjotteiden jälkeen kävelyä - itse olen esimerkiksi töissä ollessani marssinut tarkistamaan sisäisen postin tai käynyt kupposen teetä. Teen käytössä kannattanee huomioida tämän mainitsemasi "L-teaniinin" sisältö eri teelaaduissa, esim. vihrea, valkoinen, tumma vaiko jokin sekoitetee, kuten kamomilla. Onnea savuttomuudelle, itse olen ainakin kokenut Champixin erittäin hyväksi lääkkeeksi ja tämän Stumppi-palstan korvaamattomuutta ei tietenkään voi aliarvioida :)
    Ps. Kannattaa käydä esittäytymässä oman kuukauden ryhmässä myös!
    EDIT: Unohdin mainita, että itselläni on auttanut, että menee tavallaan tupakalle, eli muutamaksi minuutiksi "tupakalle" ilman sitä savuketta vaikka imeskelypastillin kera.

• Mä kävin kans alkupäivinä muutoin vaan terassilla. Jotenkin sen ulkona piipahtamisen tarvitsi. Nykyään se on jo jäänyt ja hyvin harvakseltaan tulee käytyä. Mä en Champixin kanssa tarvinnut myöskään korvaavia suuhunpantavia (no ihan muutaman päivän ajan tikkarit) ja lääke myöskin ohitti kaikki vieroitusoireet, sellaiset selkeät. Itse tupakointihimon kanssa sitten joutuukin tekemään aika paljon töitä eli tapa on 26 vuodessa juurtunut aika hyvin. Itsellä kaikkein tärkein syy lopettamiselle oli tietysti on terveys, mutta se syy, joka pani toimimaan oli raha. Ei vaan kertakaikkiaan riitä rahat ruokaan, jos tupakoi nykyään askin päivässä. Ja se on se syy, joka saa mut olemaan sortumatta. Lisäksi tietysti mahdollinen morkkis. Olen aika vaativa ja kriittinen itseäni kohtaan ja olen myös kertonut mahdollisimman monelle lopetuksestani, jotta olisin niin sanotusti sitten vastuussa sortumisesta muillekin.

• Syön vieläkin Mynthon zippejä. Lähinnä töissä tai viihteellä. Että semmoista. Champixilla lopetin 5kk söin. Ekat kkdet sähkötupakka nollanesteellä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.