Tupakanhimo iski

Hei! Olen lopettanut n. 9 kk sitten, lopettaminen oli helppo. Mutta nyt töissä ollut jonkin verran stressiä ja teen pitkiä päiviä. Työ IT-alalla. Päätä särkee ja olen aika väsynyt työhön ja kaikkeen. Alkoi olla sellainen olo, että kaipaan tupakkaa. Aiemmin tupakoin kun oli jotain vaikeuksia ja sain sillä ajatukset selvitettyä ja itsensä rauhotettua. Nyt ei auta kahvi, olen ollut tämän päivän etänä ja otin useita hörppyjä viiniä koska muuten iskee paniikki ja ahdistus. Mikä neuvoksi? Yleisesti sanoen vituttaa koko tämä hössötys tupakan ympärillä, ikään kuin tupakoimattomat elää ikusesti. Totuus on, että lopetin juuri tuon julkisen prässäyksen ja paheksunnan takia.

Viestejä yhteensä

• editoi joulukuu 2019

Moi,
    IT alalla itsekin, mutta noin pitkästä tupakoimattamasta ajasta ei ole kokemusta, tässä vasta aloitellaan - kannattaa tosin pitää kiinni kynsin ja hampain.. kannattaa varmaan hoitaa nuo sivuoireet pois, päänsärkyyn lääkettä, yms.. itse olin pari kuukautta sairauslomalla burnoutin takia - voisitko vähentää työtahtia, työ ei kuitenkaan ole elämä, vaan elämiseen kuuluu työ..

• Yritä löytää motivaatio oman itsesi takia. Muitten mielipiteet ja/tai painostus ei tahdo toimia.

• Kaipauksia tulee ja menee.. älä luovuta.
  • Kuulostaa siltä että sulla on liikaa kuormitusta, siihen ongelmaan ehkä kannattaisi miettiä jotain helpotusta.
  • Joo, tässä on pahimmillaan tehty 12-tuntisia työpäiviä, loppupäivästä pää on ihan jumissa ja korvissa soi. Onneksi joululoma tulossa ja saa vähän levättyä. Ai niin, unohdin vielä pari vahvaa motivaattoria lopettamiselle: rahallinen säästö ja tupakoimattoman aviosiipan nalkutus. Varsinkin viimeinen on niin painava tekijä, että tässä mieluummin ottaa pari buranaa naamariin viinin kera kuin kuuntelee marmatusta hajuhaitoista. XD

• Kyllä kannattaa lopettaa ja olla tupakoimaton sillä keuhkoahtauman kun saa se ei ikinä parane vaikka silloin lopettaisikin tupakoinnin. Itse viimehetkelä lopetin kun alkoi jo nukkuminen hengästyttään. Nyt pari viikkoa ilman ja tuntuu kuin happi kulkisi paremmin.

• Rahan säästö on kyllä hyvä motivaattori vaikka sitä ei välttämättä missään näekään. Jos on polttanut paljon niin kyllä se kuitenkin ennen pitkää jossain näkyy, vaikka helppona suoriutumisena yllättävästä menoerästä
    Miehellesi (tulevalle exälle?) on aikanaan hyvin kelvannut tupakoiva nainen, itse muistuttaisin asiasta aika sähäkästi ja ilmoittaisin myös että paikalla olo on mitä suurimmassa määrin vapaaehtoista mutta kukin tavallaan. En jaksa enää kotona mitään ihmissuhdejännitteitä niin olen päättänyt pysyä sinkkuna..ellei sitten joku yli 90- vuotias miljonääri satu kosaisemaan mutta sukulaisia hänellä ei olisi väliksi olla.
  • Moi,
    Saa olla vastaamatta, mutta onko jokin syy miksi teet noin pitkää päivää? Ei siihen kukaan ainakaan voi käskeä. Itse olen laittanut työpuhelimen narikkaan ja jättänyt mailit lukematta työajan ulkopuolella ja lomalla / vapaapäivinä...
    No oli, miten oli niin ei kannata fyysistä, eikä henkistä terveyttä uhrata työn takia - tsempit!
    Ensimmäistä kuukautta odotellessa :)

• No tuota, kyllä se terveys menee ennen pitkää joka tapauksessa, teki pitkää päivää tai ei töitä lainkaan. Itse olen "kiiltävän perään" ja vaadin kaikilta hankkimiltani tuotteilta hyvää laatua ja pitkää kestoikää, hallitsen näin turhaa kulutusta. Meillä ei myöskään pappa betala eli kaikki on hankittava sillä minkä vain ja ainoastaan itse tienaa. Jos se vaatii toisinaan 12-16 tunnin työpäiviä viikot putkeen niin se vaatii ja niin tehdään.
    Kodin ulkopuolisiin harrastuksiin ei ole paljon aikaa mutta tilanne on ollut sama opiskeluajoista lähtien niin ei niitä osaa edes kaivata, onko niitä yleensä, harrastavatko ihmiset jotain? Muutoinkin kuin koirien tai hevosten kanssa? :o
  • Minulla on aina ollut harrastuksia. Ei koiria eikä hevosia.

• editoi joulukuu 2019

On minulla ollut kissojakin ja nyt lintuja mutta en lue niitä kodin ulkopuolisiksi harrastuksiksi :D . Hmm, lukemisesta en oikein tiedä kun kirjasto on kodin ulkopuolella..
    Muistin juuri että kesätöihin aikoinaan oli aika kiire koska röökiin ei todellakaan uskaltanut pyytää rahaa vanhemmilta, siitä hyvästä olisi nyljetty elävältä neliösentin kokoinen pala kerrallaan. Röökirahat piti tienata itse, onneksi se oli halpaa siihen aikaan, taisi olla jotain 1,85 aski ja nousi myöhemmin 2,60 aski, ajankohta oli siis 70- luvun loppupuolta. Ettei nyt ihan asiasta eksyttäisi ;) .

• Joo, ei minullakaan "pappa betalar". Ihan normaali kuukausipalkallinen työ 08-16. Lähinnä tarkoitan, että, noin määriteltynä en tee yhtään sen enempää töitä :|
    Joillakin pomoilla vaan tuppaa olemaan tapana, että jos nyt ilmaiseksi pari tuntia vielä lisää vääntäisit - ei tuu miun kohdalla onnistumaan vaikka tanssisi ripaskaa :D

• Niin, tuo on kyllä totta ettei ilmaista työtä tehdä, rahasta sitä tehdään. En minäkään vieraan töissä tehnyt, omissa en senkään vertaa ;).
  • Kyllä "ilmainen" työ on suht ylein ilmiö. Itsekin IT alalla ja kun aikataulut on kireät ja haluaa tehdä hyvin työnsä niin omalla ajalla niitä pitää joskus tehdä. Vanhemmat konkarit ei niinkään mutta tuoreemmat työntekijät. Kun hoitaa työnsä hyvin niin toive on että työnantaja palkitsee siitä myöhemmin..joko bonareilla, palkankorotuksella, uraputkella..
  • Totta tuokin, jonkin verran täytyy "kerätä pisteitä", silloin kun aloitin työuraa niin riitti kun pystyi tarvittaessa tekemään pari vuoroa peräkkäin tai lähtemään lyhyellä varoitusajalla töihin. Useammin kuin kerran kävi niin että puhelu tuli aamulla ja työaika alkoi kun koiran kanssa oli tehty aamutoimet.
    Näinä aikoina päät ovat löysemmin hartioilla ja joustavimmilta ne putoilevat viimeisenä.
  • Hmm alkuperäiseen puheenvuoroon palatakseni veikkaan että kyseessä voisi olla pientä kapinointia moneen suuntaan - liian pitkiin työpäiviin (ilmeisesti ei omasta aloitteesta? tai jos on omasta aloitteesta niin kyseessä on itsesääli, siis eri tauti), puolison miellyttämisvaatimuksiin ja koko yhteiskunnan ärsyttävään ja hieman siloteltuun tupakanvastaisuuteen, jossa tosiaan vaikuttaa siltä että kaikki maailman ongelmat ratkeavat kun vain saadaan nuo kamalat tupakoitsijat lopettamaan. Ja kuten tiedetään, aivot näkevät hetkensä tulleen noinkin pitkän hiljaiselon jälkeen ja tarjoavat ratkaisuksi kapinoitsijalle kapinatupakkaa! Älä mene halpaan! :)

• Tuo on niiin totta, itsekin poltin silkkaa piruuttani vuosikaudet. Siksi koska voin ja koska siihen oli varaa.
    Lähipiiristä kaikki ymmärsivät olla länkyttämättä tupakoinnista mutta juuri tuo yhteiskunnan paine ja paheksunta alkoi saada naurettavia mittasuhteita. Vattu se rööki mitään heroiinia ole, haloo herätkää nyt htissä on ajatus vieläkin. Periaatteessa pitäisi olla tyytyväinen jos joku on tyytynyt vain röökiin mutta näinä aikoina kaikki tuntuu menevän päälaelleen. Oikeastaan odotan tulevaa vuosikymmentä kauhulla. Mutta tosiaan aloittajan tilanteessa, pidä vain puolesi, tupakanhimo tulee jaksoissa joista jotkut ovat kovia ja voivat kestää pitkäänkin. Sitä pidempään kestävät jos antaa itselleen luvan ajatella sitä yhtä. Se yksi on juuri se ensimmäinen joka pitää jättää polttamatta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.