Vuodesta 2020 savuton

Tupakointia takana enemmän ja vähemmän (suurimman osan ajasta enemmän) reilu 10 vuotta.
Harkinnut jatkuvasti, koska pystyisi lopettaa, mutta repsahdus viimeistään muutaman päivän päästä.
Korvaustuotteet tai Champix eivät sopineet. Mies toivoo minulta vain yhtä asiaa, ja se on savuttomuus. Kauan hän on odottanutkin.. itse haluan sitä myös, mutta aina repsahdan, ja se nostaa kynnystä edes yrittää uudelleen.

Nyt on pakko, ikä lähentelee 40 ja läheinen sairastunut ruokatorven syöpään. Ei tule parempaa hetkeä. Öisin jos herää, tunnustelee keuhkojaan, miltähän siellä näyttää :'( Lapsiakin on, tarvitsevat äitiään vielä pitkään.

Uusi vuosi tulee nyt kovin nopeasti, päätöksen tein eilen. Mitä tekisi eri tavalla, että päätös olisi vihdoin pysyvä. Luin Stumpin esitteitä, miten ihania <3 Sen olen toki tehnyt ennenkin, samoin tätä palstaa lukenut. Nyt kirjoitan itse, aloitan ketjun meille kaikille, jotka haluamme aloittaa uuden vuosikymmenen savuttomina.

Tänään haen extra-annoksen kasviksia kaupasta, syön itsekin sitä mitä lapsille laitan naposteltavaksi, porkkanatikkuja yms. Ehkä smoothie-tarpeet, että voi hörppäistä jotain terveellistä himon yllättäessä. Tai tiedän, ettei se yllätä, se jyllää ja pomppii päässä ja sormissa. Mikä minua auttaa vähentämään välillä: valehtelen itselleni, että "just kävit". Onneksi ihmeekseni fyysisiä oireita ei ole, vaikkei polttaisikaan, siksi tuo valhe toimii aina hetkellisesti.

Vertaistuesta kiitollinen
Lumikki83

Viestejä yhteensä

• Moi,
    Täällä ollaan hengessä mukana ja toivotaan, että savuton uusi vuosi onnistuu! Tuossa Päätös tehty-ketjussa jo muutama muukin on uudenvuoden lupauksen tehnyt :)
    Ikävää, että korvaushoidot/lääkitys ei ole sopinut, mutta tuossahan jo kerroit muutaman selviytymiskeinon!

• Toivotan hurjasti tsemppiä sulle lumikki83! Täällä me tuetaan sua. Suosittelen tiukasti seuraamaan kaikenlaisia ketjuja täällä Stumpissa joka kerta, kun tekee mieli tupakkaa ja sen lisäksi myös kirjaamaan tänne kaikki tuntemukset, jotka on. Täällä saa iloita, purnata ja mitä vaan. Ja heti, kun avataan (ellet itse avaa) Tammikuussa 2020 lopettaneet -ryhmä niin liity siihen ja lopeta yhdessä vertaisiesi kanssa. <3

• Hei Lumikki 83, enään meillä ei ole montaa tuntia uuteen elämään :) .
  • Olen varannut laastarit, palapelin, lenkkikamppeet ja sukkakutimen ja vähän vielä pelottaa.
  • Hyvin se menee, Piili! Haet sitten täältä tukea: luet paljon ketjuja ja kirjoitat tuntemukset auki tänne. <3 Hyvää savutonta uutta vuotta kaikille!

• Kiitos vastauksistanne! Olen kertonut päätöksestäni nyt puolison lisäksi vanhemmilleni (molemmat tupakoineet ehkä 40 v.), sisaruksilleni (2/7 polttaa) sekä ystävälleni. Tämä kertominen myös tehköön eron aiempiin lopetusyrityksiin.

Rakastan neulomista, vain kesä vie sen himon. Mutta neuletta aion tehdä myös himohetkinä.. joskin röökitauko on tehnyt siitäkin muka "oman hetken" :( eli ei täysin auttava korviketoiminto.

Niin ja ei kaikki läheiset tue.. isäni, joka on saanut diagnoosin syövästä, elinaikaa 1-2 vuotta arviolta, kommentoi lopettamisuutistani luettelolla ihmisistä, jotka ovat sairastuneet syöpiin ilman tupakanpolttoa.. ehkä hän kieltää riippuvuutensa ja seurausten vakavuuden kun on saanut "kuolemantuomion"??
  • Toisilla se toimii et kertoo heti kaikille että on lopettamassa, itse en kertonu kenellekkään. Aika pitkään olin polttamatta ku ekat alko kyselee olenko lopettanut :) Koin sen niin et en viitsi kertoa, ku jos heti retkahdankin uudestaan,ois noloa en mä vieläkään kerro kenellekkään.
  • Kaikki tavallaan, itse kerroin aika alussa. Niiden "mörkö"-morkkisten pelko, jos repsahtaa - auttaa myös ;) Tsemppia lumikki83 ja Piili ja peukut :)

• Kiitos, yritän päästä tänään koneella kirjoittamaan, että saisin edes edes yhden kunnollisen viestin, taitaa tuo nikotiinipiru yrittää pitää minua teistä erossa. Edes stumppaa tähän kirjaa en ehtinyt lukea, kun luin teidän kivoja kirjoituksia :) .
  • lumikki83: Mä kerroin heti alkuun kaikille. Sosiaalisessa mediassa ja lisäksi kailotin vielä kuntosalilla :D Miettiipähän ainakin, miten monelle on tunnustettava jos retkahtaa tupakoimaan. :D

Piili: Haha! Mäkään en ole ehtinyt lukemaan Stumppaa tähän -kirjaa vaikka se on tuossa sohvapöydällä. Tää Stumpin keskustelupalsta on todellinen helmi!

• Ja kun katson tuota sinun 1 kuukautta ja 26 päivää, se antaa minulle paljon toivoa VIELÄ KERRAN yritän
  • Irqqu, todella helmi, unohdin laittaa nikotiini laastarin aamulla, kun jäin lukemaan näitä juttuja ja olen vielä hengissä.
  • Eka päivä alkaa olla voiton puolella, touhuillut paljon kotona. Outoa mennä ulos ilman "seuralaista", suorastaan pelottavaa.. Toivon saavani tämän päätöksen nyt pitämään, seuraava isompi haaste on huominen työpäivä. Täytyy varata pähkinöitä ym. korviketta toimistoon, kun keskittyminen herpaantuu savun kaipuuseen..

Tsempit Piili, yritä yritä :) et ole yksin! Ja kiitos kaikille kommenteista.
  • Piili jes! Ihana kuulla. Itsekin joskus unohtuu tänne lukemaan.

Tsemppiä kovasti Piilu ja lumikki83, hienosti menee! Ja tsemppiä työpäivään lummikki83, itse hengasin kaksi ekaa savutonta päivää kotona ennen kuin uskaltauduin ihmisten ilmoille.

• editoi tammikuu 1
    Tsemppiä lumikki83 ja Piili! Jokainen tavallaan. Mä en itse kertonut kenellekään ensin, mutta vaimo huomasi jo ekana päivänä, joten kerroin hänelle. Muut vissiin edelleen siinä uskossa, että polttelen edelleen :D Peukut teille ja muille!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.