Tammikuussa 2020 lopetusta tavoittelevat

Onkohan kohtalotovereita, jotka kamppailevat lopetuksen kanssa, mutta eivät ole vielä niin pitkällä, että voisivat liittyä lopettajiin? Jos on, tässä olisi vertaistukipalsta meille (ja muille lopetusta halajaville).

Minä olen polttanut 28v, joskus vähän, mutta pahoina työkausina jopa >20kpl/pv. Pahin ongelmani on, että työntekoni on ollut täysin riippuvaista tupakasta (energia ja keskittymiskyky, tupakan avulla pystyin tekemään tehokkaasti jopa 14h työpäiviä). Terveyshaittoja on kuitenkin alkanut ilmetä ja nyt olisi pakko lopettaa. Viime syksynä koetin jo pitää tupakan 12:ssa tai korkeintaan 15:ssa per päivä. Nyt ajan tupakkaa alas Champixilla (alkoi joulun jälkeen) ja nikotiinikorvaustuotteilla, mutta se ei ole helppoa! Oikeastaan normaali elämä alkaa olla mahdotonta.

Pahinta on energian puute, työpäivä mennyt ihan pipariksi ja kaipaisi tupakkaa (sallin itselleni tänään vain 3.5 tupakkaa), josta työenergiaa aina ennen sai. Onkohan kukaan vielä joutunut sairauslomalle yritettyään lopettaa tupakan? Tai menettänyt työnsä? Asiaa eivät tietenkään auta Champixin sivuoireet (uni- ja vatsaongelmat, joista jälkimmäinen yksinäänkin terrorisoi töitä). Nikotiinipurkka ja -suusumute eivät juuri auta. Kahvia en uskalla juoda normaalia enempää, kun vatsa ja uni valmiiksi sekaisin ja muutenkin saan liiasta kofeiinista tykytyksiä.

«1

Viestejä yhteensä

• Mielialalääkkeet ei kaikille sovi, minä olen yksi sellainen tapaus. Lopetin pelkällä korvaushoidolla.

• Muistakaa ettei nikotiini tuotteita oteta kun Champix kuuri alkanut ja se lopetus päivä jolloin vika rööki tai nicorette otettu.Silloin on jätettävä pois kaikki Nikotiinilisukkeet tai pumppu huutaa setsuuria ainakin minulla kävi näin kun suusumutetta otin pari kertaa 3 viikon kohdalla lääkekuuria.

• Minulla pumppu on hiljaa, mutta mistään ei tunnu saavan nikotiinia - se vaikutus vain puuttuu. No, suihkeesta pitäisikin saada vain kolmannes yhden tupakan nikotiinista tai puolet jos kaksi suihketta. Champix taas tukkii osaksi nikotiinireseptorit, joten nikotiini ei pääse kuin joihinkin. Ehkä se selitys on siinä, mutta mistä saisi sitten energiaa? Pelkään myös lopettaa champixia, jos kaikki tähän astinen vähennys meneekin hukkaan.

• Ei täällä varmaan kukaan osaa siulle sanoa, miten itselläsi parhaiten onnistuu lopettaminen, ollaan vaan täällä tukemassa toisiamme ja jakamassa kokemuksia. Ise en ole champixin kanssa käyttänyt nikotiinia, muuta kuin silloin aloituspakkauksen kanssa, ennen stumppaamista - ja olin kyllä sen tason nikotinisti, että välillä meni rööki tumppiin asti karistelematta kertaakaan... onneks en syönyt vielä sitä tumppia päälle :D Mutta ilmeisen selvästi siitä nikotiinista pitäisi luopua nyt ja yrittää kestää sitä kärsimystä, mikä sitten helpottaa pikkuhiljaa...

• Ei ole itsellä kokemusta champixista mutta pari tuttua on lopettanut kyllä sen kanssa.. helposti on mennyt ei ole tullut tupakanhimoa. Mutta jokainenhan meistä on yksilö. Lähinnä taitaa olla se oma henkinen valmistautuminen miten sitten suhtautuu tilanteisiin joita tulee vastaan,missä sitä tupakkaa on vedetty mutta enää ei vedetä.

Tsemppiä!

image

• Hei ch, tutun kuuloista että lopettaa pitää mutta elämä lopettamisen jälkeen tuntuu aivan mahdottomalta. Itselläni on diabeteksen lisäsairautena silmien rappeuma, jota nikotiini kaikissa muodoissaan pahentaa. Viime syksynä mentiin jo siihen pisteeseen että näkö oli viikon ajan aivan sumeana ja lääkäri uhkaili sokeutumisella. No siinä sain aikaan tupakan ja nikotiinin korvaushoitotuotteiden alasajon. Olin niistä sokeutumisuhkakuvista niin ahdistunut että sain myös kuukauden sairauslomaa, minkä käytin nikotiinin alasajoon. Vaikka sairauslomaa ei voi myöntää nikotiinin lopettamiseen niin suosittelen kyllä sitä jos sitä jollakin keinolla saat, etenkin kun töissä pärjätäksesi olet niin kauan käyttänyt valtavia annoksia nikotiinia. Nyt minun siis pitäisi lopettaa tupakointi vielä kokonaan parista tupakasta päivässä ja sekin tuntui alkuun aivan toivottomalta, mutta näin sitä vain ollaan neljättä päivää polttamatta.

• Loistavaa, Lumi81! Olet todella vahva.

Minun oloni on vain huonontunut entisestään, joten champix lopetettava. Olisi kai pitänyt luovuttaa aikaisemmin, mutta toivoin että sivuoireet helpottaisivat. Tilalla tarkoitus kokeilla zybania jos vaihto onnistuisi lennosta. Sinänsä olen päässyt 2:een minitupakkaan/pv, mutta hinta on ollut kova. Uni on mitä on, täys-zombi olo, vatsa kipeä ja sekaisin (suolistosairaus äitynyt), joka paikkaa kolottaa (reumatauti äitynyt), väliin jopa masentaa. Tapasin hoitaa sairauksianikin osin tupakalla ja nyt ne valittavat kun eivät saa nikotiinia (tai koska champix tukkii reseptorit). Sain muutaman pv sairauslomaa, mutta ei ihan helpolla ja oli noloa edes kysyä (tästä pitäisi vain selvitä). Varsinaisia nikotiinivierotusoireita varmaan käsien vapina ja kylmä hiki (kalkkuna?), mutta nekin tulevat ja menevät. Stressitilanteista ei selviäisi millään, mutta koetan vain syödä (liikaa) makeaa, otan nikotiinisumutetta ja menen ulos tuulettumaan jos vain voin. Jostain syystä makea (esim. suklaapitoinen) tuo vähän helpotusta kun on oikein paha olo ja tekisi mieli lopettaa koko lakkoyritys.

Lopettamaan alkujaan kannustanut lääkäri totesi, että terveys on tärkeämpi kuin työ. Ehkä hän oli oikeassa. Ajattelin, ettei työtä tehdä ainakaan sitten jos saan pelotellun syövän (ihan relevantti pelote, oli jo altistavia kudosmuutoksia).

• Pakko lisätä jotain positiivisesta kehityksestäkin, jo itseä muistuttamaan:
    - aamiaisen jälkeen ei tee mieli tupakkaa
    - ennen nukkumaan käyntiä ei kaipaa tupakkaa
    - kun on viikonloppu ja aurinko pilkistää, ei tee yhtään mieli tupakkaa!
    - ei tarvitse käydä ostamassa tupakkaa (yksi stressi vähemmän)
    - ohikulkijoiden polttelu ei häiritse (tuoksuu joskus ihan hyvältä, mutta ei houkuttele)
    - vihanneksia ja hedelmiä tulee syötyä enemmän
    - puoliso on ihan ihmeissään, ei uskonut että selviän näin pitkälle (voitonriemua :smile: )

• Siinä on jo pitkä lista ch, joka varmaan pitenee, tsempit siulle! :)

• Onnittelut ch! Tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, mutta palkinto on iso! Ja vielä isompi kun on polttanut paljon ja ollut pahasti koukussa. Mä jouduin nollaamaan bannerin, ensin muhun iski kauhukohtaus illalla ja en saanut nukuttua muuten kuin polttamalla, sitten jäin yksin illaksi kumppanin tupakkiaskin kanssa. Masentaa aika kovasti kun hyvin alkanut tupakkalakko kaatui jo viidennen päivän jälkeen ja etenkin pelottaa tulevat illat ja mahdolliset kauhukohtaukset. Mutta tässä ollaan taas, eilinen meni jo kokonaan savutta. Ehkä mäkin pääsen koht alistaamaan hyviä puolia :-)

• chch
    editoi tammikuu 16

Eka päivä zybanilla ja alkaa olla jo ihan toinen olo! Champixin viimeinen päivä oli kuin olisi saanut parkinsonin, motoriikka ei toiminut ollenkaan ja tietysti tapahtui onnettomuuksia. Salakavalinta oli ettei nikotiinikorvaustuotteita oikein tehnyt edes mieli, vaikka ne helpottivat oireita (tupakkaa teki kyllä mieli, mutta onnistuin pitämään sen silti ennallaan, kahdessa puolikkaassa). Ainakin opin että minun pitää jättää nikotiini hyvin hissukseen tai seuraukset ovat vakavia. Zyban-annos tulee vielä nousemaan, mikä varmasti auttaa osaltaan. Yllätyksekseni zybanista ei muuten saa kela-korvausta, mutta se on pientä kun pääsi champix-painajaisesta. Eli kannattaa kokeilla, jos campix ei sovi! Toistaiseksi en huomaa juuri eroa vaikutuksessa tupakan himoon (auttaa siis vähintään yhtä hyvin kuin champix?), mutta on ihanaa kun hulluksi tekevät oireet alkavat helpottaa.

• Moi, hyvä, että on (nikotiinittomia) vaihtoehtoja champixillekin! Varmaan tuo lääkevaihdon tuoma helpotus lisää motivaatiotakin - tsempit :)

• Kiitos, petterik! Lisää oikein kunnolla motivaatiota kun ei tarvitse sentään sairastua tämän takia! Eilisen champix-parkinson-painajaisessa olin kyllä vähällä palata entiseen poltteluun tullakseni vain terveeksi.

• Moi. Jumaleisson - 16v. aloitin ja nyt 48 v. Yksi kahden vuoden tauko, kun odotin ja tytön eka vuosi. Sit aattelin, että maistan yhden. Siitä se sitten lähti taas. Huomenna lähden liikkeelle tuolla, että kokeilen, miltä tuntuu olla päivä ilman röökiä ja kahvia. Eniten ottaa päähän riippuvuus siis ylipäätään mistään. Eli haluan eroon riippuvasta persoonallisuudesta. Vapaus ja itsenäisyys. Laajempi kuvio koko rööki.
  • Eba, miten kävi? Hurjaa jos pääset kerralla kaikesta!

• Syömistä ei ehkä kuitenkaan kannata lopettaa.

• Moi!
    Huomenna loppuu tupakointi. Mulla todettiin viimeviikon perjantaina keuhkoahtaumatauti, joten nyt ei paljon kysytä haluanko lopettaa vaan on ihan oikeesti pakko. Olen yrittänyt lukuisia kertoja ennenkin, huonolla menestyksellä.

Nyt apuvälineinä meinaan käyttää nicoreten 1mg/annos suusumutetta, ja 2mg/tabl kielenalustabletteja. Zonnicin suusumutetta oon testannut, mutta se on tosi huono koska se ei sumuta vaan ruiskuttaa sen nikotiinin joten se tulee todella helposti nieltyä.

Onnea muillekin lopettamisen kanssa painiville.

B) "Elämä on se joka menee ohi, kun suunnittelet koko ajan jotain muuta." -John Lennon  B)
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Stumppiin entinenorja! Täällä saat runsaasti kannustusta, ole aktiivinen.
    Onko sulla kuinka pitkä tupakkahistoria. Miten määriteltiin sun ahtaumas,ei kait kovin vaikea vielä. Vaivaako se sua? Munkin ahtauma huomattiin vasta TT-kuvauksessa 12 v lopettamisen jälkeen, ihan muita juttuja tutkittaessa. Oireita ei kuitenkaan ollut eikä tullut.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Täällä on muitakin samaa tautia sairastavia, minulla on vaikea-asteinen ahtauma.

• entinenorjaentinenorja Loimaa
    editoi tammikuu 30

Tupakointia 21 askivuotta takana, ahtauma siinä vaiheessa että joudun ottamaan piipusta henkoset melkein jokaisen tupakan jälkeen. Ahtauma määritettiin yleisten oireiden ja spirometria-tulosten perusteella.

Täytyy yrittää olla aktiivinen täällä, jos vertaistuella onnistuisi.

B) "Elämä on se joka menee ohi, kun suunnittelet koko ajan jotain muuta." -John Lennon  B)
  • Onnea huomiseksi, entinenorja! Nicoretten suusumute on ihan hyvä, samoin imeskelypastillit. Sumute saattaa poltella suussa, joten kannattaa kokeilla suihkuttaa vaihtelevasti eri paikkoihin, kieleen, poskeen tai kielen alle. Itse otan usein perään vielä tavallisen (ei-niko) purkan.

• Minulla niitä askivuosia on n.50.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Mulla ei ollut varmaan niitä täysaskejä 40 vuotta koska alussa nuorena ei voinut polttaa niin paljoa. Ehkä jossain vaiheessa taas ostelin niitä 30 savukkeen maxiaskeja.
    Hammaslääkärini, nykyinen implanttikirurgini, varoitteli 80-luvulla, etten polttais askia enempää. Häntä huolestutti suusyövät.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tänään on se päivä kun pitäisi lopettaa. Pelottaa vaan aika paljon, koska nyt tuntuu kaikki kaatuvan niskaan. Vammaispalvelu vetkuttelee päätöksen tekoa omaishoidontuesta niin viimetinkaan kuin vain voi, lääkärini ei ole vieläkään tehnyt c-lausuntoa KELAn hoitotukea varten, ja vaimon kanssa riitaa... Huoh...

Kai tästäkin selvitään tyyneysrukouksella: Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin, ja viisautta erottaa ne toisistaan.

• Sinulla on näköjään muitakin sairauksia, jos aiot c-todistuksen saada. Ahtauman takia jos sellaisen saa, ei siinä enää vaimoa himoita, puhumattakaan ruohosta aidan toiselta puolen.

• Toivotaan, että Jumalasi suo - itse en usko satukirjoihin, mutta oman tajunnan riittämättömyydellä olen päätellyt, että jonkinlainen "systeemi" multiversumissakin on :)
    Tietty sen verran olen luullut ymmärtäneeni, että rukousten sisältö useimmiten pidetään itsellään, ellei sitten rukoilla porukalla... Jees, no mie menen nyt palvomaan pihan isoa kiveä ja toivon, että ensi kesänä sammalmättäikkö sen päälllä on jo levinnyt pidemmälle - hyvää ötyä :)

• Jospa näihin keskusteluihin ei tuota uskontoa ja myös politiikkaa tuotaisi ollenkaan.
    Niistä jokainen olkoon omaa mielta hiljaa itsekseen, niin ei tule turhaa kärhämää.
    Ollaan vain iloisia jokaisesta savuttomasta päivästä, sehän lienee tarkoitus.

• editoi tammikuu 31

Olet oikeasssa tuulantei2,
    Minulla on paha tapa hermostua näistä jutuista - anteeksi siitä, yritän pysyä "nahoissani" jatkossa...
    EDIT: Anteeksi myös sinulle entinenorja, että kävin täällä "tuputtamaan"

• petterik, ei mitään hämminkiä. Tuo tyyneysrukous on helppo ymmärtää väärin, jos ei tunne AA:n kahdentoista askeleen ohjelmaa sen paremmin. Siinä Jumalasta puhutaan "kuten sen itse käsitän", eli monelle se on vain korkeampi voima,kuten esimerkiksi tuo systeemi josta puhuit. Noh, ei tästä tämän enempää, jokainen saa uskoa mihin haluaa, ja minun Korkeampi Voimani on AA ryhmäni, universumi ja stumppi-yhteisö. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Ollaan kaikki vaan iloisia savuttomuudesta. ;)

• vko, juu on muitakin sairauksia. Olen lonkkien kuolion takia pyörätuolissa, verenpainetta, diabetes, selkärankarappeuma, mielenterveys häiriöitä ja tosiaan tuo copd... Oon jo viime vuonna saanutkin hoitotuen, mutta vain määräaikaiseksi ja pienimmällä tasolla. Mutta nyt saan kuulemma melko varmasti pysyväksi ja toisen tason, koska tilanteeni selkeästi huonontunut viime vuodesta ja leikkaustakaan ei ole suunnitteilla noiden muiden perussairauksien takia. Että olis todellakin syytä lopettaa röpöttely jos meinaa hengissä pysyä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.