Toivoton

Lopetin viime vuoden helmikuussa polttamisen. Olin polttanu noin 14vuotta. Ensin kärsin todella rajuista vieroitusoireista. Kävin myös lääkärissä niiden takia. Minulle tehtiin holtteri uniapnea testattiin yms. Minulta kuintenki löytyin vaan rajusti vaihteleva verenpaine. Lääkäri sanoi että vieroitusoireet voi kestää vuoden.Nyt minulla epäillää adhd. Lääkäri totetisi että aikuisiän löydökset ovat selvät. Lapsuutta vielä tutkitaan. Voiko tupakan polton lopetus jotenki laukaista tälläistä. Nyt minulla on myös selviä parkinson taudin oireita, enkä millään usko että johtuu enään tupakan lopetuksesta. Molemmissa on kyse dopamiini vähyydestä. Onko muilla tälläistä vastaavaa. En jaksa enään tehdä mitään. Tasapaino vaikeksia on. En pysty juuri keskittyy mihinkään. Nukun nykyään pitkäänkin mutta uni ei virkistä. Kädetki ovat jotenki sellasessa puristuksessa kokoajan, eikä edes nukkuessa rentoudu. Luin myös että nikotiini hoitaa parkinson oireita. Joka päivä mä mietin miksi en vaan rupeis käyttää jotain nikotiini tuotteita kun tämä ei lopu koskaan.

Viestejä yhteensä

  • Oi, vuosi olisi pitkä aika kärsiä vieroitusoireista, talvipalmu! Nikotiini on stimulantti ja vaikuttaa aivotoimintaan, joten jokin kaiketi ihmisessä muuttuu, kun sitä ei enää käytä. En ole kuitenkaan koskaan kuullut, että nikotiinin avulla voisi erilaisia taudin oireita lievittää, saati tauteja parantaa. Toivon sinulle parempia päiviä, lääkärin avulla! Uskon ja toivon, että kun saat diagnoosit, saat myös hyvät lääkkkeet.
    PS. Itse olen vasta lopettamisen alkutaipaleella, joten en yritäkään sinua "opettaa". Opeta sinä minua!

  • En myöskään ole kuullut että nikotiini joitain taudin oireita helpottaisi. Älä sytytä sitä tupakkaa! Oikeesti pahan kuulonen tilanne sulla mutta älä vielä anna itsellesi lupaa luovuttaa tupakanlopetuksen suhteen. En usko että se parantaa mitään - fiilistä tai muutakaan. Oikein paljon voimia sulle täältä!
  • chch
    editoi tammikuu 14

    Talvipalmu, dopamiiniteoriasi on ihan uskottava, mutta olisi tosiaan omituista, jos vierotusoireet kestäisivät niin kauan. Sen sijaan on mahdollista, että sinulla on jokin alttius, vaikka liian vähän tietynlaisia dopamiinireseptoreita, mitä olet itse "hoitanut" tupakalla. Jokin ulkoinen muutos on nyt voinut laukaista ongelman (talviaika? muut lääkkeet tai niiden lopetus?). Olen itse (tietoisesti) "hoitanut" dopamiini- ja noradrenaliini- (joksi dopa muuttuu) ongelmaani tupakalla ja nyt hirveät lopetusoireet. Eräs motivaationi lopetukseen oli, kun tajusin, että oireiden hoito nikotiinilla lisää nikotiinireseptorien määrää luonnottomasti, dopamiinirespetorit tottuvat toistuvaan dopamiinipurskeeseen ja elimistön normaali dopamiinin säätely voi hiipua entisestään. Eli uskon että nikotiinireseptorien ja neurovälittäjien tuotanto kannattaa normalisoida, se on kuitenkin parempi tilanne kuin nikotiinilla jatkuvasti paheneva epätasapaino.

    Nikotiini on kuin muutkin lääkkeet, hyvä renki mutta huono isäntä ja lääkintäkäyttö olisi hyvä jättää lääkärin määrättäväksi (kunhan nikotiinia aletaan käyttää Suomessa lääkkeenä - sitä voi joutua vielä odottamaan vähän aikaa). Se tosiaan auttaa joissain sairauksissa (esim. ehkäisee parkinsonia ja alzheimeria, rauhoittaa haavaista pakusuolentulehdusta, lievittää kipuja, helpottaa masennusta) ja pahentaa toisia. Mutta hyvät uutiset ovat ettei noihin positiivisiin vaikutuksiin välttämättä tarvita tupakkaa. Esim. haavaisessa suolitulehduksessa on saatu jotain apua myös nikotiinilaastareista ja parkinsonin ehkäisyyn auttaa myös kofeiini! Jos ongelmana on dopamiini tai dopamiinireseptorit, niihin saa täsmälääkkeitäkin (kuulosti että tapaustasi tutkitaan ja saat vielä apua kun jaksat vähän aikaa). Turvallisina luontaisvinkkeinä ainakin tyrosiini (aminohappo, dopamiinin raaka-aine) ja vahva ubiquinoni (Co-Q10, suojelee dopamiinireseptoreita, auttanut parkinson-potilaitakin).

  • Ei tätä kannata tehdä liian teoreettiseksi. Vieroitusoireisiin on ainoa lääke aika, lievitystä saa itselleen sopivimmilla keinoilla ja niistä löytyy kokemuksia täältä palstalta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.