Vähentää vai kerrasta poikki nikotiinit?

Moi. Olen aikanani polttanut 14 vuotta ja joskus sen jälkeenkin mm lomilla. Sen jälkeen olen päässyt tupakasta eroon nikotiinitablettien avulla. Mutta niihin olenkin sitten ollut koukussa jo 24 vuotta! Nyt alkaisi olla aika lopettaa nekin :). Onko parempi tehdä pikkuhiljaa vai kärsiikö tässä vieroitusoireista turhaan pitkään? Olen jo kohdussa ollut nikotinisti ja ne vuodet 0-16 v kun en itse polttanut, niin olen ollut passiivinen tupakoitsija. Kohta koko 55 vuotta siis mennyt tässä ja pelottaa ne vieroitusoireet, kun on riippuvuusgeenikin tullut perittyä. Nyt olen pari viikkoa mennyt niin, että olen luvannut itselleni uuden tabletin vasta kun edellisen suuhun laittamisesta on kulunut tunti ja vartti. Säälittävää, mutta nyt jo kärsin oireista... Huomaan olevani tosi ärtyisä ja päätä särkee koko ajan...

Viestejä yhteensä

• Huomenta,
    Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta korvaushoitoahan ollaan aina vähennetty asteittain, eli niin yrittäisin sinunakin tehdä - viimeisenä sitten vaikka jotain pieniä nikotiinittomia pastilleja sillä tiedolla, että plasebokin toimii vaikka sen tietäisikin - tsempit! :)

• Hyvä neuvo petterik: lähtisin kans tolla liikenteeseen.
  • Heitän tässä vinkin Mynthon zip pastillit...niin no syön niitä vieläkin. Rajoittuu töihin pääasiassa.
  • Jaa näkyy oleva 11 kk plakkarissa meikäl...No ei täs mitää ku eteepäi.
  • Onko muita pastilliin koukuttuneita näin pitkään??? Työkaveri syö pastilleja töissä siltikin vielä enempi vaikka polttaa.. mutta löytyy häneltä muitakin riippuvuuksia eli hirttää juominen päälle välillä...nytkin pois töistä...
  • Onnittelut riu 11 kuukautta! :) Miulla on vielä vähän matkaa siihen :)

• Täällä yks yötä-päivää nikotiinia käyttänyt. Psyykkinen sidos oli tosi voimakas ja tällähetkellä laastarit käytössä ja pikkuhiljaa lopetus tai no itseasiassa tälläkertaa suht nopee asteittainen.

Mä oon herkkä muutoksille, joten ei oo mitään saumaa vetää kerrasta poikki. Otan vastaan laastarin vähennyksen kanssa siedettäviä virotusoireita. Ei ne kivoja ole, muttei niin karmeita, mitä kerrasta poikki pitää kärsiä 3 ekaa vrk. + Se 1-3vko, mitä mieli ja kroppa sitten totuttelee.

Asteittaisessa lopetuksessa kevennät kuormaa, kärsit pikkuhiljaa. Ittelle tää toimii parhaiten - >KÄRSII->TASAA->KÄRSII->TASAA.

Tänään aamulla lohdutin itteäni, että kerran oikeesti haluan lopettaa tälläkertaa, niin oon onnekas, tarvii kärsiä vaan tän yhen kerran nää oireet ja sit jää enää se uuteen savuttomaan/nuuskattomaan elämään opettelu jäljelle.
  • Upeeta riu. Onnittelut! Luulisin että Champixkin voisi tulla kysymykseen vieroitukseen nikotiinitableteista.

• Kiitos vastauksistanne! Ja Icem4n, samassa veneessä siis... Mullakin on tähän asti ollut yötä päivää nikotiinitabletti suussa. Joskus ei ensimmäinen ehtinyt kunnolla edes sulaa, kun piti laittaa uusi. Yölläkin, jos sattui heräämään.

Ja mulla kans tosi herkkä kroppa ja noin se näyttää menevän. Kärsi ja tasaa. Jatketaan sitten tätä. Vaikka edes pikkuhiljaa. Ensin pidin tablettien välillä tunnin tauon. Sitten tunti ja 5 min. Nyt räväkästi tunti ja vartti.. :) Mutta tänään ei ole enää päätä särkenyt, että jahka tämä tasaantuu, niin jos repäisis ja pistäisi puolitoista tuntia väliä. Ehkä tämä tasaa näitä vieroitusoireita ja ennen kaikkea opettaa itseä siihen, ettei suussa koko ajan tarvitse olla jotain. Tsemppiä kaikille!
  • Niin ja itsemyötätuntoa tämä vaatii. Ja että neuvottelee ja tekee itsensä kanssa yhteistyötä. Siksikin se kerrasta poikki ei varmaan mulla edes toimisikaan...
  • Ihana riu toi sun kommentti saavutetusta virstapylväästä:) onnittelut!
  • Shamma, miten olisi ihan Champix-kuuri? Kuulostaa siltä, että sun nikotiinikoukku on kova ja siihen mulla ainakin auttoi tosi hyvin Champix.

Ja onnittelut riu 11 kuukaudesta :)

• editoi helmikuu 7

Toden totta An53nen ja irqqu - miun maalaisjärki on vähän turhan omituinen, että nikotiinista vieroittautumiseen voisi muka käyttää Champixia :D - hih :)
    EDIT: Tarkistin vielä, että sitä voidaan oikein sanamuodoin määrätä nikotiinista vieroittautumiseen, että saa sen kela-korvauksen: "Nikotiiniriippuvuus, tukihoito aloitettu..."

• Riu onnittelut 11kk.

Shamma mulla oli aikanaan nuuskapussi yön huulessa, sit sinne muutti zonnik pussi öiksi. 24/7 nikotiinia ja kokoajan piti vaihdella noita uusiin. Nuuskan aikaan vedin noin 42 mg nikotiinia kerrallaan, se oli ihan älytöntä. Mut kyllä vaan aamulla potki...oi niitä aikoja. ;)

Nyt potkii ajatus säästetystä rahasta. :)
  • Tuo Champix ei oikein innosta, saan kaikista lääkkeistä yleensä ne haittavaikutuksetkin.

Icem4n, mua myös kannustaa säästetyt rahat. Sekä ajatus siitä, että olisi vihdoinkin vapaa. Vapaa tällaisesta älyttömästä riippuvuudesta. Aina saa miettiä, että oli tilaisuus mikä hyvänsä niin mihin kätkeä tabletteja, että ne on varmasti äkkiä löydettävissä. Lisäksi niitä on pitänyt salassa ostaa ja syödä, kun on ihan hävettänyt kenellekään kertoa, että vuositolkulla on ollut niistä riippuvainen...
  • Mä en tainnu itte edes tajuta hävetä vieroitustuote riippuvuutta, kun se oli paljon nuuskaamista fiksumpaa. Ainostaan nyt kun oli vähän säpinää yhden kauniimman sukupuolen edustajan kanssa tuli vähän ongelmia.

Rentoo lauantaita.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Haa, Icem4an, rakkaus teettää kaikenlaista.
    Kerran tuli päihteiden vierottamisesta ohjelma. Kylläkin vähän tujumpien kuin tupakka. Joku totesi, että kolme tapaa päästä irti; uskoontuleminen, palavasti rakastuminen ja kuolema. Ilmeisesti nuo kaksi ensimmäistä aiheuttaa sellaisen myrskyn aivoissa, ettei enää kaipale myrkkyä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Olin sairaalassa vajaa vuosi sitten niin siellä ollessa loppui niksatabujen syönti, jota kesti sen 8 kuukautta. Ensinnäkään niitä ei ollut, eikä niitä saanut mistään, ja tilanne oli sellainen ettei tuntenut tarvitsevansa niitä. Huomasi sen placebo-vaikutuksen kun yhtäkkiä tabut eivät olleetkaan se prioriteetti nro 1. Sitä ennen vedin parikin purkkia päivässä pahimmillaan, ja oli kehittynyt selkeä psyykkinen ja käytännöllinen riippuvuus niihin, jolloin vain luuli ettei pärjää ilman. Samanlainen oivallus periaatteessa kun monessa muussakin (ja paljon pahemmassa) riippuvuudessa, että sitä vain luulee tarvitsevansa. Lopetus sujui siis kerrasta poikki -menetelmällä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.