Lopettamisen apuvälineet

Mikä on teillä ollut se paras, mukavin, tehokkain ja kannustavin apuväline tupakoinnin lopettamiseen? Onko se ollut joku tupakoinnin lopettamisesta kertova kirja? Onko se joku ohjelma tai sovellus? Onko se päiväkirja? Vai onko se kenties jonkun toisen ihmisen kannustus ja tuki?

Viestejä yhteensä

• Minun vastausta ei ainakaan tarvinnut millisekuntia pidempään miettiä.. Tää Stumppi tietty :) Aluksi käytin ja edelleenkin käyttelen harvemmin semmoista puhelin-appia nimeltä smoke-free, en kirjoita ihan oikein, kun ei saa mainostaa ;) Täällä voipi avautua onnistumisen ilosta tai nikkiksien tuskasta tai ihan vaan elämäntilanteesta muutenkin ja v-,p-, h- jne- sanatkin on sallittuja jos pännii. Omia ja muiden vanhoja juttuja on myös kiva lueskella, niin huomaa, miten sitä on edistynyt savuttomuusprojektissaan :) Yhdet käyttää lääkettä, toiset korvaushoitoa, kolmannet pastilleja ja jotkut ei mitään, eli ei voi oikein parasta mennä sanomaan, mutta tervetuloa stumppiin miun puolesta! Tuonne helmikuun "poteroon" voit käydä ilmoittautumassa, mutta rajojahan täällä ei ole :)
    Ps. Itse käytän niitä lääkkeitä, eli champix...

• Sama juttu, tämä Stumppi-palsta. Muita juttuja sitten avuksi, mikä kenellekin sopii, niitä on täällä palstalla käsitelty jokseenkin kaikki maan ja taivaan väliltä.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi helmikuu 7
    Mut pelasti foorumi nimenomaan. Ennenkin olin 6 kk polttamatta niksapurkalla, mut kun tuli kriisi, hyvä lopetus sortui. Tämäkin lopetus niksapurkalla, mut nyt tukemassa foorumi.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Stumppi is BEST! Mutta kaikki keinot on tässä sodassa sallittuja ;)
  • Tässä on niin vähän vasta takana, että mietin onko oikeutettua edes vastata, mutta mulle on auttanut parhaiten se, että olen tiedostanut kaksi asiaa: 1. nikotiiniriippuvuus on sairaus ja siitä voi parantua. 2. En menetä elämässäni mitään, vaikken poltakkaan. Tähän auttoi kirjallisuus tupakan lopettamisesta.

Päätöksen ylläpitämiseen tämä palsta on ollut hyvä apu ja tsemppipaikka. Olen lukenut myös muita sivustoja, tutkimuksia, blogeja jne. Vertaistuki on tärkeetä. Olen huomannut, että lukeminen auttaa itseäni pahimpien himojen ohi. Paremmin kuin esim. TV:n katselu.

En myöskään ole välttänyt mitään tilanteita tai ihmisiä, kuten joissain ohjeissa neuvotaan. Musta tuntuu, että annan taas tupakalle vallan jos pelosta johtuen en tapaa ystäviäni, käy harrastuksissa tai vaikka juo saunalonkeroa. Tupakka ei mua enää määrää! Mulle itse asiassa alkoholi on tuonut helpotusta, koska se yksikin annos jo rentouttaa. Pitää varoa, ettei korvaa tupakointia alkoholilla. Se ei oo hyvä juttu ollenkaan. En siis todellakaan ole koko ajan pullolla kun himo tulee, mutta olen huomannut nyt viikonloppuna, että alkoholi helpotti tupakoinnin himoa.

Olen myös päättänyt etten tee tupakasta mitään kiellettyä hedelmää, eli jos se on tullut mieleen, olen ajatellut sitä niin kauan kun on ollut ajateltavaa. Yritän siis arkipäiväistää koko lopetuksen.

Tulipa taas selostus, mutta lyhyesti omista tuntemuksista: ymmärrys antoi alkusysäyksen ja vertaistuki auttaa minua pitämään päätöksen. Tärkeintä on löytää se oma paras tapa. An53nen sanoi yllä oikein osuvasti, että kaikki keinot on sallittuja. Tsemppiä Aikamoinen ja myös teille pidemmälle ehtineille :)
  • Kaikista näkökannoista saa kyllä aina jotain uutta irti :) Itse olen vähän samoilla linjoilla, että en ole kieltänyt savuttomuuden takia mitään muuta kuin sen tupakan ja nikotiinin itseltäni ja hankkinut tämän stumppiaddiktin tilalle :D Tapoja on yhtä paljon ylläpitää savutonta eloa, kuin on meitä yrittäjiäkin :)

• Mie ja. Onks nyt miun vuki? Juurikin samaa mieltä Peterin ja wiltsun kaa. Tupakoimattomuus antaa vapautta. Ja olin vahvasti sitä mieltä että kaikkiin tilanteisiin voi ja pitää pystyä menemään ilman tupakkaa. No kuinkas kävi, eilen soitti ystäväni jonka kanssa juttelen pari kertaa kuukaudessa. Aina kun häneltä tulee puhelu tai soitan hälle niin jo samalla kun tartun puhelimeen sytytän röökin. En PYSTYNYT vastaamaan. Olin niin täysin ehdollistunut tuohon käytökseen.

Myöhemmin, kun olin kooonnut itseni, soitin hälle ilman tupakkaa.
  • Wau An53nen sisukkuudesta :o Upeaa, että tiedostit vaaran noin hyvin ja muutit tapojasi. Upea juttu! Tässä se nähdään, että ylimielisyydelle tässä projektissa ei ole sijaa ja valppaana saa olla koko ajan.
  • On myös kiinnii siitä, kuinka pahoja vieroitusoireet ovat. Itse en pystynyt lukemaan kuin sarjakuvat sanomalehdestä, muuhun ei keskittyminen riittänyt. Televisiota oli mahdollista töllöttää, vaikka ei mitään mieleen jäänytkään. Bannerin tänne laittokin onnistui vasta kahden viikon päästä. Univaikeudet olivat yksi vaikeimmista koettelemuksista. Nukahtamislääkkeen ottamisen jälkeen ei voinut muuta kuin toivoa parasta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.