Lääkärissä käynti pysäytti

Hei! Kävin eilen lääkärissä ja todella pysäytti kun hän sanoi, että hän kuulee äänestä ja hengityksestä sen että olen tupakoitsija! Mulla on ollut jo vuoden paha tupakkayskä ja siinä sivussa näitä keuhko-oireita. Pysäytti senverran, että todella päätin harkita lopettamista. Eilen vielä poltin muutaman tupakan, mutta nyt/huomenna ajattekin lopettaa kokonaan. Tiedän että siihen pystyn kun vaan saan motivaation kohdalleen. Mutta olis kiva kuitenkin saada vertaisilta tukea tähän asiaan.

Viestejä yhteensä

• Tervetuloa annim12! Motivaatiota sinulla tuntuu olevan, se on hyvä ja tosi tärkeää juttu. Vertaistukea ja tsemppiä täältä saa runsaasti, olet tullut oikeaan paikkaan.

Kannattaa alkaa lukea viestiketjuja, niistä saa todella paljon arvokasta tietoa vieroitusoireista, eri apuvälineistä lopettamiseen, mielen hallinnasta jne.

Sinänsä lopettaminen on helppoa, jokainen tupakoitsija tekee sen kymmeniä kertoja päivässä. Sammuttaa tupakan ja siirtyy muihin hommiin. Juju onkin siinä, miten ylläpitää motivaatio ja selättää nikotiinin vieroitusoireet ja aivojen luoma illuusio tupakan tarpeesta. Miten opetella ja hyväksyä uusi minä, jonka elämään ei tupakka kuuluu.

Fyysiset vieroitusoireet ovat pahimmat ensimmäisen viikon aikana, mutta jatkuvat kyllä pidempäänkin. Niiden selättäminen on jo iso voitto tällä matkalla. Jokaisella ne pahimmat hetket tulevat omaan tahtiin ja omanlaisena. Minulla ne olivat nikotiinin himon lisäksi keskittymisvaikeudet, kova päänsärky, väsymys (nukuin kymmenen tuntia joka yö ensimmäisellä viikolla) ja toisella viikolla herkkyys ja masentuneisuus, itkuisuus. Nyt kuukauden jälkeen on jo ihan erilainen olo.

Ensimmäiseen mahdolliseen vastoinkäymiseen ei pidä lopettaa, vaan jatkaa sinnikkäästi. Elämässä ylipäätään tuppaa tulemaan joskus takapakkia, niihin hetkiin ei pidä jäädä kiinni.

Nyt kun olet ihan alussa, niin mieti, miten aiot selättää nikotiinin himon ja aivosi luomat illuusiot tupakoinnin tarpeesta. Minua auttoi lukeminen. Luin kaiken, mitä netistä löysin liittyen esim. siihen, miten aivotoimintani on muuttunut tupakoinnin myötä, luin Stumppaa tähän kirjan, luin täällä kymmeniä keskusteluja. Sen lisäksi söin sisuja aski päivässä tahdilla jne. Joillekin toimii nikotiinivalmisteet, joillekin urheilu, joillekin champix, jotkut lataa kännykkään lopetusappin, joka tsemppaa päivittäin, joku käy lopettajien tapaamisissa jne. Tapoja on monia.

Sinun kannattaa liittyä myös Maaliskuussa 2020 lopettaneet keskusteluun looettamispäätöksen jälkeen, siellä on vilkasta keskustelua päivittäin.

Tsemppiä ja onnea uuteen elämään!
  • Just noin, ei tohon Wilsun juttuun ole juuri lisättävään. Paitsi tervetuloa mukaan ja järkytys on hyvä motivaattori, mutta ettei järkytyksen laannuttua homma mene kiville niin Wilsun juttu kannattaa lukea vielä uudelleen. Kiva kun olet mukana.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.