Huhtikuussa 2020 lopettaneet

editoi huhtikuu 5   Lopettaneet

Tehdääs uusi lanka tässä kuussa lopettaneille tai lopettamaan pyrkiville.
Huomasin Stumppiin kirjautuessa, että minullahan onkin jo tunnus tänne, ja olen jotain kirjoittanutkin jo vuonna 2015. Eli voi sanoa, että minuun pätee eräässä katsomassani lopettamisvideossa ammattiauttajan kertoma yleinen havainto lopettajilta: "en uskonut, että polttaisin näin pitkään"!
Koko ajan on ollut mielessä, että jossain vaiheessa pitäisi lopettaa. Mulla on kämppäkaverina 47 vuotta polttanut mies, ja kyllä se tupakkayskä on niin paha, että en halua samaan tilanteeseen. Lisäksi hänkin haluaisi lopettaa!
Mulla on taustalla joitain lopettamisyrityksiä, joskus olen ollutkin polttamatta esim. viikon, mutta palannut sitten tupakoimaan jostain syystä. Nyt ajattelin, että on helpompi lopettaa kerralla kunnolla, kun kuitenkaan en halua vaikka 10 vuoden päästä, jos olen elossa, huomata, että olen polttanut viimeiset 10 vuotta, ja lisäksi on turhauttavaa painia vieroitusoireiden kanssa moneen kertaan.
Mulla on apuna tässä tuo Nicorette-inhalaattori. Se onkin ihan mukava, kun sen käyttö on toimintana hyvin samanlaista, kuin tupakointi. Kun niitä tiettyjä liikeratoja toistaa satoja kertoja päivässä, niin johan lihasmuistikin ihmettelee, jos ne äkkiä häviävät. Auttaa myös siinä, kun on tottunut rytmittämään tekemisiään tupakkataukojen ympärille - tietysti pidemmällä tähtäimellä pitäisi keksiä vaikka jotain venyttelyä niiden taukojen sisällöksi.

Laitetaas tähän vielä tämmöinen joskus ottamani kuva:

«13456710

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Ahaa appas, oletkin ns. paluumuuttaja. Hyvä kun tulet nyt, siis viimeistään. Korona-aika on yksi hyvä motivaattori kans. 10 vuotta ei todellakaan kannata enää polttaa. Tervetuloa!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tänään poltan viimeisen savukkeeni, se odottaa minua vielä askissa. En haluaisi lopettaa, vaikka tiedän kaikki haitat ja sen hinnan. Juuri hinnan takia on pakko lopettaa. Tänään alkaa lomautus ja siksipä ei enää ole varaa polttaa. Ei ole askin hintaa edes tilillä ja keneltäkään en kehtaa pummia.

Kertokaa, millä pidän mieleni virkeänä ja ajatukset erossa tupakasta?
  • Moi, kannattanee yrittää vättää ainakin tylsistymisen hetkiä ehkä listaamalla jotain kohtuullisen mielekästä tekemistä vaikkapa ihan lapulle jo ylös. Lenkkeilyyn ovat monet purkaneet ketutusta. Lukeminen, kirjoittaminen, TV sarjat - mikä tuntuu mieleiseltä. Tietty stumpin lukeminen ja tänne kirjoittaminen auttaa projektissa ehdottoman hyvin! Tervetuloa MinttuMaaria :)

• Moi! Lopetin tupakoinnin 3.4. klo 10 elikkä 6.pv menossa. Ei ole tuntunut kovinkaan hankalalta; käytössä 21mg/24h laastari ja suihke tarvittaessa.
    Motivaatio askel lähempänä muutosta
    Tervetuloa Ziccer! Kohta viikko takana. Jos noilla apukeinoilla sujuu, jatka pois vaan.
    Kauanko olit polttanut?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 8
    Moi! Täällä 8 vuotta polttanut aloittelee taas kerran lopettamista.
    Luovun parhaasta tuesta ja turvasta.
    6.4 poltin viimeisen ja tänään kolmas päivä polttamatta.
    Eilen ostin, vaikka halusin lopettaa ilman korvikkeita, Zonnik suusumutteen 2mg. Sitä olen ottanut nyt 2-3 painallusta 2kertaa eilen ja jo 3krt tänään.
    Huono omatunto siitä että en pystynyt olemaan ilmaan korvaavia.
    Toivottavasti tällä kertaa onnistuisi :smiley:
    Pesin jo kaikki ulkotakit sun muut että muistaisin miten raikkaalta sitä tuoksuukin ilman savua.
    Polttanut olen 1-1,5 askia päivässä.
    Huhhuh, paljon tsemppiä kaikille
  • editoi huhtikuu 8
    Olin polttanut reilu 25v ja viimeiset vuodet semmoista vahvaa valmiiksi jauhettua sätkä tupakkaa (hommasin aina muutaman 300g pss). Lopetuspäätös alkoi muhiin tässä alkuvuodesta vuosia pahentuneen ja jatkuvan nuhan, liman vuoksi.

Nicotinell depot laastari 21mg/24h aion käyttää 4vko ja sit tilalle 14mg/24h. Nicotinell suihke 1mg ja sitä käytän sen 6vk, jonka jälkeen ohjeitten mukaan pienentää suihkauksien annosta vrk. Mut eka 6vko 2 suihkausta kerralla ; mennyt esim 5.pv yhteensä 16 annosta ja tänään on mennyt 18annosta.
  • Tän kuun aikana lopetan. Takaraja lopetuspäivälle on 30.4.2020. Ihan luomuna aion lopettaa, koska on turhaa pitkittää nikotiiniriippuvuutta, mutten soimaa itseäni jos ihan alkuun käytän suusuihketta.

Kyllä se siitä!

• editoi huhtikuu 10
    Hyvällä mielellä kohti toista viikkoa :smiley:
    Onnittelut ekasta viikosta Ziccer!

• Päätinkin lopettaa just nyt. Tupakat loppuivat, joten mitä suotta hakemaan lisää, kun kuitenkin aikoo lopettaa. Vähän jänskättää...

Kyllä se siitä!

No hienoa! Tsemppiä matkalle kohti savuttomuutta!

• Kiitos Melisa!

Kyllä se siitä!

• Hieno päätös ReiRei!

• Onnittelut Ziccer eka ja tärkeä viikko lusittuna! :)

• editoi huhtikuu 10
    Moikka, mulla on nyt 2. päivä menossa. Eilen töiden jälkeen päätin, että nyt se polttaminen loppuu. (Säästin 3 tupakkaa askiin "jos ihan kauhee hätä tulee" - virhe, mietin niitä vaan niitä röökejä, joten päätin polttaa ne pois)
    Ilta meni yllättävän hyvin ja kivuttomasti ja tämä aamu jännitti. Ei mitään, päivä mennyt hyvin ja ajoittain rööki tulee mieleen, mutta tunti sitten iski ihan hirvee himo! Päätin käydä heittämässä tupakkapurkit roskiin etten yllätä itseäni niitä kaivelemasta.
  • Onnittelut ekasta täydestä viikosta Ziccer! :) Tervetuloa stumppiin mukaan ReiRei ja tyttiii!
    Virheistä oppii tyttiii ja hieno spontaani savuttomuuden aloitus, ReiRei! :)

Tervetuloa Stumppiin tyttiii!
    Tupakkaa ei parane pitää käden ulottuvilla yhtään. Näin jää sit pitempi hetki harkita, et lähteekö hakemaan sitä kaupasta. No se taas ei kannata, koska on jo lopettanut.
    Tsempit hyvään jatkoon tyttiii.

• editoi huhtikuu 11

Moi kaikki, yhden valvotun yön jälkeen tuli herätelopetus, eihän tässä oo mitään järkeä enää. 4 tupakkaa olin tänä yönä polttanut. Haasteita on, vaimokin ketjupolttaa niin on aina runsaasti tupakkia käden ulottuvilla. Päätin just että en nyt käytä alkoholia vähään aikaan. Pahimmat hetket on aina aamukahvia juodessa, kun ei voi purkkaa jauhaa samalla.. Mutta kahvia en kyllä pysty lopettamaan..! Mulla on jonkun verran Nicotinell lakrits 4mg:tä ja eilen ostin Prismasta 204kpl 2mg, pitäis selvitä pääsiäisen yli! Purkka on mulle se juttu. Ostin kyl hemmetin kalliin 24mg laastarin, mutta heti tuli kauhea verenpaineen nousu, kun samaan aikaan käytti purkkaa ja laastaria. Sähkötupakkakin oli aikoinaan hyvä.

Mut tästä se lähtee, sadas kerta toden sanoo!

Tervetuloa Stumppiin Ligu!
    Näinä aikoina onkin syytä irrottautua tupakasta, fiksu teko!
    Alkoa onkin syytä vältellä. Kahvia juodessa oli toisessa kädessä usein tupakka. Opettelin juomaan molemmat kädet mukin ympärillä, kun toinen käsi jotenkin etsi sitä tupakkaa.
    Kaikenlaisia keinoja sitä keksiikin.
    Oletko kauan polttanut?

• Hei! Tsemppiä ekoihin päiviin kaikille lopettaneille! Ja upeaa nähdä niin monia jo pitkään savuttomina olleita. Itselle nämä kaksi ekaa päivää olleet yhtä vuoristorataa...

Inhottavinta fyysisesti on tämä alituinen nykiminen ja vapina, ettei ole ikään kuin hallussa omasta kropastaan; kädet erityisesti nykii vähän väliä.
    Henkisesti taas älyttömän vaihtelevat tunnetilat: joka toinen ajatus on, että kohta menen röökille ja sitten tajuaa, ettei sitä tupakkaa ole. Siitä seuraa hetkellinen turhautuminen ja heti perään tajuaa, että sehän on vain hyvä asia.

Olen pitänyt alusta asti äänimuistiota, johon kerron sen hetkiset tunnelmat ja tsemppaan itseäni aina, kun meinaa käydä liian vaikeaksi. Sen tekeminen ja kuunteleminen antaa tunteen konkreettisesta tekemisestä.
    Tässä viimeiset kaksi tuntia perehtynyt kaikkeen tämän sivuston materiaaliin, tehnyt tavoitteita ja ottanut ns. suunnitelmallista, kirjallista lähestymistapaa elämäntapamuutokseen.

Resepti olisi olemassa, mutta en aio käyttää sitä, ellei retkahdusta tapahtu. Laastarilla, zonnic - nuuskalla ja sisulla mennään. Ensimmäinen tavoite on pysyä polttamatta tämä päivä. Kiitos kaikille.

Siihen loppui 9.4.2020 klo 11:00 kahdenkymmenen vuoden jälkeen

• Moi Melisa ja kiitos! Juu ainoa huono puoli on savuttomuudessa, ettei voi enää mennä riskiryhmä aikaan kauppaan.. Mä oon käyny semmosen tupakkaryhmäkurssinkin tupakkaklinikalla, mutta nytten niitä ei ole tietenkään.. Sitten olen käynyt savuttomuuskoutsi-koulutuksen, mutta se meni puihin, koska itse 'ryhmänvetäjänä' ratkesin..

Mutta siis ihan kauhistuttavan kauan oon polttanu, armeijassa aloitin, eli 25 vuotta.. Muistaakseni pari kahden vuoden lakkoa on ollut tässä 10v sisään..

No ei mutta tässähän voi vaikka alkaa suunnittelemaan, mitä säästyvillä rahoilla tekisi.. :smile:

• Tervetuloa stumppiin Ligu ja JennaLopettaa! :) Tuo noin 25 vuotta tuntuu olevan vähän niinkuin yleisin vastaus... itselleni laskin noin 22 vuotta, mutta riippuu laskentatavasta. Täällä kanssa puoliso polttaa, mutta useimmiten ei se yhtäaikaa lopettaminen onnistu :) Tsempit molemmille!

• Moi ja kiitos! Sen verran voisin teiltä pidempään tupakatta olleilta kysäistä, että mikä on mielestänne paras tapa lopettaa? Allen Carrin Stumppaa tähän!-metodi että lupaa juhlallisesti että ei enää koskaan yhtään röökiä polta eikä käytä nikotiinikorvaustuotteitakaan? Vai se, että lopettaa kaikessa hiljaisuudessa eikä sano kellekään mitään? Vai sekö että sallii itselleen retkahdukset, mutta aloittaa lakon heti uudestaan?

• Hyvää pääsiäistä stumppi laisille! Pari tuntia sit poltin viimeisen tupakan. Hain niksapurkkaa yhen paketin parin ekan päivän tueksi.23 vuotta olen polttanu niin nyt sais tosissaan jo loppua.
  • Mä päätin etten huutele asiasta, kokeilen kaikessa hiljaisuudessa.

Mä oon jotenkin aina pelännyt hirveesti "lopettamista", oon aina siirtänyt päivää, koska voisin edes kokeilla. Jossain vaiheessa yritin vähentää, mutta ei siitäkään mitään tullut. Kokoajan mietin vaan miten pitää päästä röökille. (!) Ihan järjetöntä, miten ihmismieli toimii.

20v sitten aloin polttamaan. Ekat vuodet (yläasteella) satunnaisesti, kunnes siitä tulikin tapa ja pikkuhiljaa sitä poltteli jo päivittäin.

Oon polttanu vuosia venäläistä röökiä ja nyt kun rajat on kiinni ja ollaan vielä jumissa täällä uusimaallakin :D niin tupakkaa ei edes saa.

35e/kartsa, ei mulla olis edes varaa kaupan röökejä poltella, varmaan 8e paikkeilla aski.
  • Vastauksia tuohon on yhtä monta, kuin vastaajiakin. Sanoisin, että Allen Carr - ei sopisi miulle - en oikein usko näihin kaikkitietäviin guruihin. Retkahdus pitää sallia ja ottaa siitä opiksi ja jatkaa eteenpäin savuttomana, vaikka en nyt ainakaan vielä ole retkahtanut. Itse sanon korvaustuotteille ei, mutta muulle lääkitykselle kyllä (näin vähenee ne nikkisreseptorit nopeasti), siis Champix apuna oli itsellä. Omasta mielestäni heti ehdottomasti toitottamaan kaikille niin se retkahtamismorkkiksen pelko pitää "kaidalla" tiellä. Hih - tulipa hienot ohjeet kertakaikkiaan :D

• Kiva, että Hermo palasit takaisin! Tsemppaamme oikein urakalla! :)

• Röökikin on kyl kallistunu ihan sikana! Ennen oli Smartti aski 3 € ja iso aski femman, näin muistelisin.. Silloin tuntui hurjalta ajatus kympin askista, mikä nyt on todellisuutta. Itsellä ei ole suhteita rajan taakse, niin näillä on menty.

Mä en tiiä noist Champix/Zyban sitte, vissiin kalliita lääkkeitä ja ei sovellu kaikille.. Purkkaan jää koukkuun, se on huono, mutta terveellisempää kuin polttelu ja sit voi yrittää siirtyä tavalliseen purkkaan.. Mutta tuo oli hyvin sanottu että yhtä monta tapaa olla röökaamatta kuin lopettajiakin!

Pitäis olla tunnit tos banneris, joutuu ootteleen huomista ennenkuin se alkaa näyttämään lukuja..

• Tsemppiä täs tarvitaan
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.