Heinäkuussa 2020 lopettaneet

Heippa!

Eiköhän nyt ole aika perustaa myös potero heinäkuussa lopettaneille ja lopettajille! :smile:
Osakseen saa vertaistukea, paskaa läppää ja inspiraatiota! Tsemppiä kaikille, tupakasta pääsee eroon, lopullisesti! :smile: t. entinen vannoutunut tupakoija
«13456715

Viestejä yhteensä

• Tsemppiä vaan kaikille ketkä aikoo lopettaa siitä se lähtee
  • Morjensta kaikille, ikuisuuslopettaja tässä terve!
    Olen viikonloppua mökillä viettämässä, ja aloittelen tässä savutonta elämää. Yleensä olen mökkiviikonlopuksi ostanut 3 askia ällämmää ja polttanut täällä kuin raivo apina. Ennen ja jälkeen ihan kaiken.
    Eilen ostin evääksi kuitenkin nikkislaastareita -purkkaa, sen enempää asiaa filosofoimatta.
    Vähän toista vuorokautta polttamatta. Kurkku äityi kipeäksi, tai ehkä se on ollut "kipeä" koko ajan, tupakka vaan on sen turruttanut. Huolestuttavaa. Jotenkin olen nyt herkällä mielellä ja äidyin taas stumpin juttuja lukemaan. Miksikö? Tuntuu että tarvitsen jotain ulkopuolista apua että pääsen lopettamisen alkuun.

• Tervetuloa joukkoon, Bronco!
    Mulla oli kans aiemmin tapana polttaa mökillä kuin korsteeni. Mutta jonkin ajan kuluttua lopetettuani huomasin, että nimenomaan mökillä onkin helpompaa olla polttamatta -- siellä ei oo kioskia vieressä, mutta sen sijaan paljon kaikenlaista fyysistä tekemistä. (Tai no, riippuu siitä onko kyseessä hienostuneempi huvila vai meidän tapaan alkeellinen mummonmökki, jossa pitää hakata halkoja ja niittää heinää ja lämmittää vettä ja saunaa jne).
    Toisaalta myöskin luonnon keskellä on jotenkin luontevaa olla pilaamatta ilmaa tupakansavulla.

Kirjoittelepa tänne aina kun siltä tuntuu, stumppilaiset ovat tukenasi!
    Tsemppiä!

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Bronco on paluumuuttaja ja toivottu sellainen. Eli tervetuloa takaisin, sinua on kaivattu. Nyt sit mieli rauhallisena uuteen alkuun, eikös? Täällä me ollaan edelleen. Ja niin oot sinäkin. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Moi,
    Tervetuloa takaisin Bronco! :) Täällä edelleenkin, kuten Melisa totesi.

• No niin, kroppa ja sielu on huomannut tupakan puuttumisen, ja nyt sitten on kitara epävireessä. Ei sitten mitään saa tehtyä.

• Bronco - itsellä tossa kohtaa autto kun veti musat täysille ja veti ”niksatuoteöverit”. Otti kynän käteen ja alko kirjottaa ne syyt miksi haluaa lopettaa. Otin stumppaa tähän -kirjan, ja luin sieltä tästä ”aivopesusta”.

Onko sulla vettä siinä lähellä? Käy pulahtamassa! Onko sulla rahapurkki? Ota heti käyttöön. Onko nyrkkeilysäkkiä tai mitään mitä voit muutaman kerran tintata?

Toi vaihe on ihan perseestä, mutta menee nopeasti ohi ku et jää vellomaan siihen vaan harhautat itseäs jollain mikä vie ajatukset ihan totaallisesti muualle. Tee ihan mitä vaan, sytyttäminen ei ole vaihtoehto. Kirjoita vaikka tänne et miten paljon vituttaa, se auttaa ihan älyttömästi!

Tsemppiä, sä kyllä selviät!
  • Morjens kaikille!
    Jälleen uusi tupakoinnin lopettamis yritys menossa. Tällä kertaa otin osaa 30päivänkesähaasteeseen. Ennen kuin olin asiaa tarkemmin pohtinut, olin jo ilmoittanut, että osallistun haasteeseen olemalla tupakoimatta heinäkuun.
    Nyt on viides päivä ilman tupakkaa menossa ja käytössä on Nicoretin suusumute. Tää 5 pvä on ollut haasteellisin mut tähän asti on tupakanhimo selätetty.
    Ja oon nyt ajatellut, että kun 30 pvää on ilman röökii, niin kyl savutonta elämää on hyvä siitä jatkaa eteenpäinkin.

• Hei eveliinai ja kiitos viestistäsi. Antaa ajatusten tulla, ne on vaan ajatuksia eikä muuta. "Minä nyt pilaan koko kesäni tällä" ja " polta vielä viikko" ym höpöhöpöä.
    Tein nyt tälle päivälle ja huomiselle toimintasuunnitelmat joilla harhautan itseni uusille suunnille, käyn esim uudella kuntosalilla ja ikeassa. Pakenen täältä mökiltä ihmisten pariin.

• Kohtahan siulla alkais Bronco olla ikäänkuin fyysiset viekkarit ohi! On varmaan osin yksilöllistä se kolmen päivän pituuskin - tsemppiä! :)

• Bronco - kuullostaa hyvältä suunnitelmalta! Ja tänne vaan aina ku alkaa kiukuttaan, kyllä se siitä! :smile:

Teemu1982 - toikin varmasti toimii! Kuukauden jälkeen on varmaan jo eri fiilikset asiasta muutenkin! Tsemppiä!
  • Kirjoittelen minäkin pitkästä aikaa. Kevään aikana olen luisunut tupakkalakosta niin että olen polttanut keskimäärin pari tupakkaa päivässä. Se näkyi sitten näön testauksessa (minulla on diabeteksen aiheuttama silmien retinopatia, jota tupakointi pahentaa). Näkö oli heikentynyt selvästi. Tutkimusten jälkeen menin täyteen paniikkiin ja poltin kahta kauheammmin, neljä tupakkaa päivässä ja jopa puoli askia yhtenä päivänä. Mitä enemmän ahdisti tupakoiminen, sitä enemmän poltin. Luojan kiitos sain ajan työterveyslääkärilleni joka määräsi mulle pienen määrän Diapamia ja Champixit. Tupakointi loppui siihen. Tiedän että Champixin pitäisi vaikuttaa vasta parin viikon kuluttua, mutta olin niin helpottunut ajatuksesta että saisin apua, että se vei tupakanhimon. Tässä nyt sitten ollaan taas. Tätä mahdollisuutta ei saa sössiä. Vähän jännittää mitä tapahtuu kun kumppani palaa vaellukselta, hän polttaa ja on ollut pääasiallinen houkutukseni ja tupakan lähteeni. Nyt kuitenkin iloitsen tästä kehityksestä.

• Tervetuloa takaisin Lumi81! :) Ikävä juttu, ettei edellinen kantanut, mutta hienoa että jaksat uudelleen taas! Miullakin retinopatia, mutta ei vielä ole näköä onneksi uhannut... Champix on kyllä oikein hyvä apu, kenelle se sopii ja stumppi siihen lisäksi! :)

Tervetuloa Lumi81. Paluumuuttajat ovat aina haluttua väkeä :)
    Kiva, kun oot mukana taas, ja nopealla aikataulullakin.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Petterik ja Melisa <3 Jotenkin tuntuu, että täll kerralla tämä onnistuu.

• Ensimmäinen viikko takana ilman tupakkaa. Yllättävän kivuttomasti on mennyt mutta välillä on ollut hetkellisesti tupakan himo. Etenkin aamulla kun on ollut tapana, että heti tupakalle kun silmät avaa.
    Oon juonut nyt kotona teetä ja vain kahvia töissä. Varmaan osittain sekin helpottanut, kun välil joi aamukahvit samalla kun poltti tupakkaa.

• Kahden viikon onnittelut Lumi81! :) Vahvasti uskon, että tällä kertaa onnistuu! :) Ekan viikon onnittelut Teemu1982, hienosti menee! :) Niitä tupakan himoja tai mielitekoja saattaa välillä tulla ihan puskista ja järjettömän tuntuisina ajankohtina, mutta se onneksi vaimenee ajan myötä. Näille hetkille voi laatia tosiaan jonkinlaista toimintasuunnitelmaa etukäteen, kuten Bronco tuossa sanoikin. Itse laskin silloin alkuvaiheessa, että aamutoimiin meni vajaan kahden tunnin sisällä 6 tupakkaa, ennen aamukahvia, sen jälkeen, aamupalan jälkeen... :#

• Kyllä aamulla ensimmäinen ajatus on vielä että tupakkia nyt heti. Menee se jossain vaiheessa ohi, ennemmin tai myöhemmin.
    Jotain puuhastelua pitää koko ajan olla, ja ottaa reilusti korviketta jos alkaa kaapeli kiristyä.

• Heips. Onko täällä antaa neuvoja ja tukea lopettaa tää hemmetin tupakointi.Kaikki yritykset on kaatuneet siiheen kuuluisaan yhteen tupakkiin.
  • Moi Aila83 ja tervetuloa stumppiin! :) Neuvoa ja (vertais)tukea täällä stumpissa kyllä on. Ootko miten pitkään onnistunut olemaan ilman niillä aiemmilla kerroilla? Mitä apuneuvoja oot käyttänyt, kuinka pitkään oot polttanut ja miten paljon? Tulipa paljon kyssäreitä, mutta helpompi yrittää neuvoa näin rajaamalla hiukan :)

• Moikka! Tulen mukaan heinäkuisiin, kun ihan en kerennyt mukaan tuonne kesäkuisten puolelle vaikka alun siellä meninkin. Lopetin vuoden polttamisen jälkeen siis kesäkuun alussa, mutta sorruin jo viikon kohdalla tupamoimaan ja nyt tässä yrittänyt kerätä taas otetta asiaan... olin pitkään tupakoimatta tuossa ennen vuoden tupakointipätkääni enkä olisi ikinä uskonut että vielä alan uusiksi polttamaan! Mutta näin kävi, yks tupakka vei mukanaan ja tosissaan vuosi tässä polteltu.

Mutta nyt yritän taas uudelleen ja paremmalla onnella mitä kesäkuussa. Vuorokausi takana tupakatta ja hyvin on mennyt ja tästä se lähtee :smiley:

Tsemppiä muille kans!!
    Kuuden vuoden savuttomuuden jälkeen typerä repsahdus ajoi vuoden tupakointiin. Nyt savuton 7.7 klo 22 alkaen!
  • editoi heinäkuu 9

Moikka Jennas! Kyllä me pystytään tähän.
    Kotiuduin juuri kansallispuistosta. Kävin patikoimassa ja telttailemassa. Aivan mahtavan jylhiä maisemia, idylli-uimarantoja ja puhdasta luontoa. Siellä kyllä palautuu ja latautuu kaikesta..niin, kesälomakin alkoi. Yksin siellä ei tarvinnut olla. kansallispuisto taisi olla kaikkien kesälomalaisten ykköskohde, se verran paljon oli porukkaa. Eikä nuilla retkillä ikinä mene kaikki ns putkeen: kaivon vesi oli käyttökiellossa ja uusi makuupussini oli kylmä kuin pakastin. Ei haittaa, lähtisin uudestaan mutta jalat on ihan hyytelönä.
    Koko retkellä ei tehnyt kertaakaan mieli tupakkia. Yhtään tupakoivaa ihmistä siellä ei kohdannut. Paremmin jaksoi patikoida kun oli helppo hengittää (astma).
    Kohta olen viikon ollut polttamatta. Korvikkeiden tarve on ainakin hetkellisesti vähentynyt. Huomasin tuossa että olen mennyt samalla laastarilla pari päivää, eikä yhtään kiristä.

Ja huomenna viikko!

• Mahtavaa Bronco, kuulostaa tosi hyvältä sulla! Mukava reissukin takana. Kyllä noita on mukavampaa tehdä savuttomana ja jaksaa aivan erilailla. Nykysin kyllä tupakoidaan paljon vähempi kuin joskus aikanaan. Sen huomaa kun kiertelee tollasia paikkoja ja muitakin, suurinosa ihmisistä ei tupakoi. Mulla tulee siinä aina vähän häpeäkin jos ite savuttaa... nykysin on tämä ilmapiiri kyllä sellanen että tukee savuttomuutta tosi hyvin.

Täällä menen tokan päivän iltaan ja nyt iltapäivän ja alkuillan tässä ollut vähän kummallinen olo. Hermot on vähän kireemmällä ja pikkusen sellanen heitättävä ja epätodellinen olo. Väsyttääkin ihan sairaasti, väsyttääkö muita? Mulla on aina alussa kyllä tää väsymys ettei sillee yllätä. Koitan lepäillä ja tiedän että pian helpottaa!
    Kuuden vuoden savuttomuuden jälkeen typerä repsahdus ajoi vuoden tupakointiin. Nyt savuton 7.7 klo 22 alkaen!
    Heitättäminen voi johtua verenpaineen laskusta. Se tasoittuu kyllä. Varmaan muistatkin.

• Viimeksi mulle vinkkasitkin että voisi olla verenpaine ja luulen kyllä samaa. Minulla on muutenkin ennemmin hieman matala kuin ainakaan yhtään korkea verenpaine. Tätä alkua kun taas läpikäy ja huomaa että viekkarit on aina samat ja aina pitää alottaa alusta... tässä miettii monenlaista kuten sitä olisiko nyt minun vuoro oikeasti onnistua. Sehän on tosi typerää jos aina ratkeaa ja taas joutuu alkupisteeseen! Tai jos ratkeaa niin pitäs lopettaa samantien uusiksi. Mulla sekin paha että heitän sit aivan hanskat tiskiin jos noin käy että ratkeaa ja tavallaan samaan epäonnistumiseen polttaa sit pidemäänkin eikä jotenkin saa vaan katki sitä. No nyt on uusi yritys taas ja päivä kerrallaan mennään. Toivon kyllä lujasti että nyt onnistun!!

Minulla ei oo niksakorvikkeita menossa mukana kun niistä on aina tullu huono olo. Mutta nyt oon päättäny et kokeilen niitä silti jos yhtään näyttäis siltä että meinais ratketa. Olkoot sitten vaikka vähä huono olokin, mutta jos ne auttas kuitenkin. Tällä hetkellä kaikki ok kyllä, välillä tulee kauheen voimakas tupakanhimo ja varsinkin sillon kun meinaa tottumuksesta nousta sohvalta ja lähteä tupakalle ja sit muistaa että enhän mä polta!! Mutta ne olot menee aina nopeesti loppuviimen ohitte.
  • Onpa muuten kiva katsoa kännykkäsovellusta kun nikotiinitasot on jo ihan just nollassa ja muutenkin rahaakin säästyy ja muitakin terveysetuja pikkuhiljaa alkaa kertyä! Tällaset on kyllä alussa tosi kannustavia. Jipjei! Ja huomaan majailevani täällä stumpissa aika paljon on meinaan tosi tsemppaavaa lukea muiden kokemuksia ja kaikkia eri keskusteluja
    Stumppikin koukuttaa - kyllä :)
    Kaikki täällä tietää tupakoinnin lopettamisesta, toiset kokee vähän eri tavoin, mut paljon on myös samaa.

• Melisa, tuo on kyllä tämän paikan iso etu että kaikki ovat samalla asialla täällä ja on kokemusta kertynyt monella tai ainakin kaikki tiedämme että mistä tässä puhutaan kun tupakointia lopetetaan. Vertaistuki on tosi tärkeetä tällä matkalla!

Hyvää aamupäivää ja minulla menee nyt kolmannen päivän aamu. Aamulla teki kyllä tupakkaa mieli ja edelleen myös mutta aaltoillenhan se menee. Olen hokenut itselleni sitä että keskimäärin ilmeisesti se pahin terä himossa kestää 1-2 minuuttia ja siltä se tuntuu että minullakin menee noin. Kun aina sen yhden terävimmän kärjen selviää niin vähän aikaa on helpompaa. Kauaahan siinä ei välttämättä mene että taas se nikkishimo iskee, mutta taas lasken että selviän kyllä sen 1-2 minuuttia ja kun huomaan näin käyvän se lisää kyllä itseluottamusta asiaa kohtaan.

Minä olen niin monta kertaa elämässäni lopettanut tupakoinnin että kaikki olot ja tunteet on tuttuja. Nyt on kolmas päivä ja vanhastaan tiedän että tämän jälkeen helpottaa. Tietysti sitten vasta tarkka saa olla kun olo vähän paranee. Viime kuussa sorruin juuri silloin kun vierotusoireet alkoi oleen kokonaan ohi. Nyt sitten siis tarkkana koko ajan!

Huomaan aika paljon harmittelevani sitä kun minun 6 vuoden savuttomuus katkesi viime kesänä. Laskin laskurillakin miten pitkällä olisin jos en olisi alkanut yhtäkkiä silloin tupakoimaan. Tosin tajusin senkin että eihän tämä vuoden mittainen tupakointi mitenkään ole täysin vesittänyt sitä kuuden vuoden savuttomuutta. Kyllä siinä ajassa kerkesi rahaa säästyyn, terveys koheneen ja asiat oleen hyvin muutenkin. Jos olisin senkin kuusi vuotta tupakoinut, olisi keuhkot ja kaikki varmana vielä huonommassa kunnossa. Nyt vaan sattui tämä vuoden tupakointi tuleen tähän väliin mutta koitan ajatuksissani ikään kuin jatkaa sitä samaa vanhaa 6 vuoden savuttomuutta eteenpäin, se tuntuu jotenkin hyvältä ajatella niin.
  • Kuinkas muilla menee? Olisipa kiva jos saisimme lisää lopettajia vielä heinäkuulle ja varmaan saadaankin kun on tässä kuukautta vielä pitkään jäljellä.

Väsymys iski taas aivan hirveänä mutta onneksi olen lomalla niin voin levätä. Ja vaikka tavallaan tiedän että viekkareihin auttaa parhaiten kaikenlainen itsensä kiireellisenä pitäminen niin jotenkin nautin tästäkin kun voin vaan makoilla sängyllä lueskelemassa näitä kaikenlaisia juttuja. Stumpissa tätä luettavaa riittää! Tässä kun itsekseen makoilee eikä muutamaan tuntiin ole kiire minnekään niin kerkeää muutes aika monet jutut lukemaan täältä :smiley:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.