Milloin olette huomanneet muutoksia?

Heips. Täällä yksi uuden päätöksen tehnyt kaipaisi kokeneemmilta virstanpylväitä :) Toki ns. viralliset vinkit olen jo lukenut, mutta epävirallisiakin kaipaisin.

Eli mitä muutoksia olette huomanneet itsessänne tupakoinnin lopettamisen jälkeen? Ja milloin huomasitte? Mitä huomasitte päivien kuluessa, mitä viikkojen ja menikö jonkin muutoksen huomaamiseen kuukausia?Sellainen sinne päin -aikataulu riittää :D

Ajattelin, että voisi auttaa omassa motivoitumisessa :neutral:

Ei ole niin pahaa päivää, etteikö sitä tupakalla voisi pahentaa.

Viestejä yhteensä

• Ensimmäinen taisi olla hajuaisti ihan viikon-parin sisällä. Meinasin nakata tuoreen jauhelihan roskiin, kun haisi "pilaantuneelta" :) Varmaan seuraava oli, että tupakoiva puolisko alkoi jäädä lenkillä jälkeen, kun henki alkoi kulkea taas kunnolla, olisiko 1-2 kuukautta. Tässä on tutkittu kielen värin vaihtelua, sun muuta maan ja taivaan väliltä :D Keräsin joskus listaa, mutta ei ole aikajanalla tämä.

• Kiitos listasta petterik!

Tuo aikataulu vaan olisi kiinnostava. Luin tuota keskusteluketjua mutta sieltä on hirveän vaikea hahmottaa niitä ajanjaksoja. Kun nuo laskuritkin näyttää ajan tähän hetkeen, ei kirjoitushetkeen. Esimerkiksi ihon värin normalisoitumisessa olisi niin paljon konkreettisempaa, että esim. "jossain 2-3 viikon" vaiheilla kuin "joskus". Ei tullut itsekään silloin edellisellä kerralla kirjoitettua niitä ylös. Ja aikaa on jo kulunut niin paljon, ettei enää muista :neutral:

• editoi heinäkuu 2020
    Tuossa jotain nippeliä
    https://drive.google.com/file/d/1cOnqhE_--AkyiZLMdK1QX5tEKGu4oa3q/view?usp=drivesdk

2kk kohilla kävely oli helpompaa itellä
    Motivaatio askel lähempänä muutosta
  • Kiitos Ziccer!

• Mahtava ketju! Tykkään lukea tällasia sillä ne antaa paljon tsemppiä varsinkin vaikeina hetkinä. Tulen siis itsekin listaamaan tänne jotain mikä tulee mieleen.

Noin kolme tai neljä päivää meni ainostaan siihen että hengityksen vinkuminen loppui. Muistan että edellisen tupakan lopetuksen yhteydessäkin se loppui tosi nopeesti. Hävetti varsinkin iltaisin kun miehen vieressä nukkuessakin se joskus huolestuneena kyseli vinkuuko mun hengitys oikeesti noin paljon, ja itsekin jotenkin häpesin ja selitin jotain että nenä vinkuu tms :lol: vaikka oikeesti se tuli muualta, vinkuna kuulu aina kun suu auki hengitteli.

Yskä loppui täysin ehkä kahden viikon kohdalla. Siihen asti oli sitä aamuista tukkoista pientä yskää ja ihme liman rykimistä. Aika karsee tunne sekin kun huomaa sen loppuessa että miten paljon on täytynyt keuhkojen rasittua aiemmin että tollasta yskää ollut.

Energiamäärä alkoi lisääntyä kun tullaan lähelle 3 viikkoa. Ensimmäinen viikko meni aivan sumussa ja väsytti niin paljon että olisin nukkunut kokoajan. Toinenkin viikko oli väsyttävä mutta siitä kun selvisi niin nyt kohta viikon ajan on ollut vähän reippaampi olo. Aamusin huomaan varsinkin että herään pirteämmin ja tekee mieli touhuta jotakin. Jaksaa touhuta. Tupakoidessa aamulla meni muutama tunti siihen kun joi kahvia ja ravasi kokoajan tupakilla, ei siinä muuta kerennyt. Paitsi tietysti yskiin ja valitteleen kun on jotenkin tukkonen olo. :neutral:

Kahden viikon jälkeen huomasin ihon hieman parantuneen. Ei vielä isoa muutosta mutta jotakin huomaa.
    Kuuden vuoden savuttomuuden jälkeen typerä repsahdus ajoi vuoden tupakointiin. Nyt savuton 7.7 klo 22 alkaen!
  • ...pitääpäs itsekin kaivella muistista, missä vaiheessa savuttomuuden edut alkoivat näkymään!
    Sen teen mielelläni, koska olen mielestäni niin paljon virkeämmän näköinen nyt - jopa nuoremman (!)
    Siis tummat silmäpussit, joita olen kironnut jo vuosia, katosivat kokonaan suunnilleen vajaan 1 kuukauden kohdalla. Tätä olen hurrannut peilin edessä moneen kertaan.
    Ennen olin melkein koko ajan väsyneen näköinen.
    Hampaatkin taisivat valkaistua samalla aikataululla.
    Isompia asioita:
    - verenpaine laski heti kun pääsin ekan viikon viekkarikärvistelyistä, siis: Hyvästi hengenahdistus, rytmihäiriöt ja tärisevät kädet!!
    - krooninen nuha ja yskä katosivat n. viikossa
    - huomasin muuttuneeni selvästi rauhallisemmaksi suunnilleen parin kk:n kohdalla (ehkä jo aiemminkin)
  • Kiitos Jennas ja SIKsak!
    Täällä odottelen, josko jossain vaiheessa jotain huomaisin itsekin :) Tupakoinnin negatiiviset vaikutukset tuli jotenkin niin pikkuhiljaa, ettei niihin ole oikein kiinnittänyt huomiota. Enkä vieläkään tiedä, mitkä ovat keski-ikäistymisen piirteitä ja mitkä johtuvat savuttelusta. Muuta en ole vielä itsessäni kunnolla huomannut kuin sen, että lenkeillä limaa irtoaa helposti ja paljon. Naamakin punoittaa lenkkien jälkeen enemmän kuin ennen, mikä voi tosin johtua siitä, että teen ihan tietoisesti kovempia lenkkejä.

• Tämä ketju ei välttämättä ole nyt aktiivinen tai Rontti26 "langoilla". Enkä ole tekemässä tapahtumien lukujärjestystä. Se on joka tapauksessa enemmän tai vähemmän yksilöllinen. Minulla on kuitenkin tosi usein tullut jokin flunssan tapainen lopettamisen (ja niitä on monta :o ) jälkeen. Ihan kuin stressin helpottaessa tulee loman alussa usein jokin tauti tai se ajoittuu viikonloppuun. Tällä kertaa myös iho alkoi kuivua kauttaaltaan alle viikko lopettamisesta. Olen ollut myös juomatta alkoholia, eli en tiedä onko yhteisvaikutusta tai muuta. Limaa alkoi nousta/irrota noin vikon päästä lopettamisesta. Hengityksen vinkuminen vähentynyt selvästi myös viikossa.

Puuskutan edelleen aika pienestä, eli en tiedä onko minulla jo jokin alkava keuhkoahtauma. Toivottavasti tämä puuskuttaminen vähenee.

Poskien karheus ja väri on alkanut muuttua paremmaksi noin viikossa. Eli poskissa pieniä verisuonenpäitä, epätervettä punotusta. Ei muuta raportoitavaa tässä vaiheessa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.