Syyskuussa 2020 lopettaneet

Kesä taittuu kohti syksyä ja vilja kypsyy. Nyt on mitä mainioin kuukausi lopettaa tupakointi. Tervetuloa ketjuun kaikki syyskuussa lopettaneet. Täältä saat vertaistukea ja tsemppiä aikaisemmin lopettaneilta. Alku on aina hankalin mutta siitä se lähtee rullaamaan. Kun "vaunun" saa liikkeelle, niin se kulkee sitten jo omalla painollaan. Hetket hengitellen. Tsemppiä kaikille.

Lopetin tupakoinnin 3.8.2020 klo 15.00
«13456712

Viestejä yhteensä

• Ehkä, taisin lopettaa 01.09.2020 klo 03.15 olen viimeksi ( viimeisen) toivottavasti. Sain ilmeisesti myös kunnian olla ensimmäinen tässä keskustelussa.
    Kun olisi pakko lopettaa, olen varma että tässä 40v. aikana noin askin verran polttaneena keuhkoahtaumahan se siitä. Kuten kaikki varmasti tietää se on se salakavalasti ja vain paheneva tupakointia jatkaessa.
    Hirveätä luopua parhaasta ystävästä ja ainoasta lohdusta vaikka eihän se näin ole. Masennus ja suru on seuranain vaikka pitäisi olla voittaja fiilis.
    Yritän kuitenkin jaksaa vaikka välillä on tosi kurjaa, en voi olla ajattelematta kuinka suuri häviäjä, epäonnistuja olisin jos sortuisin.
    Toivon hurjasti tsemppiä kaikille jotka ovat kanssani matkalla kohti toivottavasti niin paljon oarempaa elämää kohti
  • Aika nopeesti se helpottaa ja pääsee iloitsemaan lopettamisen onnistumisesta. Tämä foorumi on tärkeä siinä prosessissa. Tukea saa ja lukemalla muiden kokemuksia saa potkua ja uskoa onnistumiseen. Tsemppiä TuskailijaKunta!

• Tervetuloa mukaan TuskalijaKunta ja tsemppiä lopetukseen!

• Tervetuloa TuskailijaKunta! Jaa tänne vaan kaikki ilot ja kurjuudet. Täällä on todella ihmiset, jotka tietää, mitä lopettaminen on.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Liitynpä minäkin tänne purkamaan tuskaa. Eli eilen klo 20.45. Poltin viimeisen savukkeen. Champix kuuria takana nyt kaksi viikkoa. Tupakointi on sen avulla kyllä jo vähentynyt, mutta kyllä nyt tuntuu viekkarit pahalta. Kroppa huutaa että edes yksi vielä, mutta "järkiminä" yrittää huutaa seassa, että sitten tää alkaa taas alusta. Eli 27-vuotta tupakointia takana tällä 40-vuotiaalla. Kaksi kertaa olen näiden vuosien aikana lopettanut, mutta molemmilla kerroilla ratkeaminen tullut muutaman kuukauden kuluttua. jospa se kolmas kerta toden sanoo :)

• Tervetuloa marzu80. Alku tuntuu kyllä aina kurjalta, mutta kyllä se siitä lähtee. Käy lukemassa muita poteroita, sieltä löytyy kaikenlaista tunneskaalaa lopetuksen tiimoilta. Ja täältä stumpista kyllä saa ehdottomasti parasta kannustusta konkareilta, ja ei niin konkareiltakin. :wink:

• Poltin elämäni viimeisen tupakan 9.9.2020 klo 22.30.

Olen tupakoinut parikymmentä vuotta ja nyt on sellainen vaihe elämässä, että haluan elämääni muutoksia ja tupakan polttamisen lopettaminen on yksi olennainen ja tärkeä muutos. Olen polttanut 12-15 tupakkaa päivässä eli olen käyttänyt 207,50 euroa kuukaudessa tupakkaan.

Laitoin aamulla laastarin ja pidän normaalisti tupakkatauot eli käyn jauhamassa purkkaa pihalla. Aloin kuunnella Stumppaa tähän, puhelimessa on Smoke Free appi, etsin motivoivia kuvia ja listaan kaikki mahdolliset syyt, miksi kannatti lopettaa polttaminen.

Tsemppiä meille kaikille! :)

• Ihanaa että tänne joukkoon liittyi muitakin tuskailijoita. Tsemppiä ja ennen kaikkea onnistumisia.
    Mikä voisi olla sellainen että vielä kuukausien jälkeen retkahtsisi ?
    Ihan vaan että osaisi varautua/valmistautua.
  • Hyvä kysymys TuskailijaKunta...

En ole itse sosiaalinen tupakoija eli se tilanne mun kohdalla voisi olla sellainen, että kaipaan niin sitä omaa hetkeä, että retkahtaisin ihan vaan sen takia :# Voi poistua hetkeksi pihalle ja viettää hetken tupakan kanssa. Tuntuupa tosi typerältä, kun kirjoittaa tästä tänne, mutta näin siis rehellisesti.

Mutta en usko retkahtavani, koska tämä päätös pitää. Syitä lopettamiseen ovat terveys, hyvinvointi, ulkonäkö, taloudellinen puoli, .... On tupakkayskää, ääneni on heikko, haisen aina pahalta, hampaat on värjäytyneet, käytän tupakointiin rahaa noin 2500 euroa vuodessa, ... Pelkään, että kuolen tai sairastun. Oma tupakkahetki ei ole tämän kaiken arvoinen.

Kannattaa kokeilla sellaista, kuin Smokerface appi! Aivan kammottava kokemus, pelästyin omaa kuvaani :#

• Tervetuloa kaikille syyskuisille!

Mietin noita vaaran paikkoja. Monella retkahduksen pelko liittyy alkoholin käyttöön. Kun mielikuvissa se tupakka kuuluu alkon kanssa yhteen ja toisaalta alkoholi voi heikentää itsehillintää.

Itse nyt lopettaessani pohdiskelin, että mulla selkeitä riskipaikkoja on erilaiset kriisit, sekä pienemmät että isommat. Toisaalta sitä ehkä haastaa riitaa saadakseen "luvan" tupakoida, mutta toisaalta rööki on voinut olla tapa rauhoittaa itsensä ja irrottautua riitatilanteesta. Niinpä minä ainakin olen yrittänyt miettiä korvaavia keinoja hengähdystaukoon. Isommista kriiseistä, no, itselläni edellinen melkein kolme vuotta kestänyt savuttomuus päättyi vanhemman kuolemaan. Ei tullut vanhempi takaisin, mutta "korvasin" sitten 13 vuotta hänen tupakointinsa loppumisen aiheuttaman verovajeen savuttelemalla itse.

Mutta yleisesti ottaen vaaran paikkoja varmaan on ne tilanteet, joihin tupakka kiinteimmin kuuluu. Toisaalta niitä riskitilanteita ei kannata pelätä, niistäkin kaikista selviää kyllä savuitta. Ainakin kokeneemmat on sitä mieltä :)

Ei ole niin pahaa päivää, etteikö sitä tupakalla voisi pahentaa.
  • Tervetuloa Tuskailijakunta, NitaNetta ja marzu80 & tervetuloa kaikille muillekin uusille stumppilaisille! Omalla kohdalla olen todennut, että lopettaminen on pitkä tie, mutta viisaimmista viisain päätös, vaikkei aluksi siltä tunnukaan. Ja stumppi on tosi hyvä tuki tuskailujen keskellä.
    Kannattaa varmaan ottaa päivä kerrallaan, mutta jos jotain riskiarvioita ynnä repsahtamisen uhkia haluaa kartoittaa, niin alkoholin juominen lienee tosiaan yksi yleisimmistä, kuten Ronttikin tuossa totesi. Humalassa estot katoaa ja on helppo sortua ns. siihen yhteen. Jos pystyy olemaan jonkin aikaa holiton, niin pääsee ehkä helpommalla. Itse en pystynyt, ja matkan varrella olenkin repsahtanut parikin kertaa. Noissa tilanteissa on ollut aina alkoholi kuvassa mukana. Mutta onneksi ei oo niihin lopettaminen kaatunut.
    Itselläni on mennyt yllättävän kauan siinä, että olen päässyt tupakan kaipuusta johonkin epämääräisempään kaipuuseen, josta olen puolestaan siirtynyt olemaan melko lailla tyytyväinen ja rauhallinen koko ajan. Sitä olen hakenut, ja sitä edelleen haen. Että on jatkuvasti rauhallinen olo, ilman että sitä rauhaa hakemalla hakee vetämällä myrkkyä keuhkoihinsa - joka sitä paitsi nostaa sykettä, verenpainetta ja tekee ihmisestä päinvastoin levottoman. Tämmöisiä huomioita.

Muistakaahan iloita jokaisesta savuttomasta päivästä! Saatte olla ylpeitä ittestänne.

• Tervetuloa kaikille uusille. Repsahduksiin palatakseni, en muista, kuka se täällä Stumpissa oli, olisko ollut Melisa, antoi mullekin idean mietittäväksi, kun repsahdus uhkaa. Eli tosiaan yleensä itsellä ne tilanteet ovat johtuneet jostain kriisistä, vaikeasta tilanteesta tms. ja vielä yleensä näihin liittyy joku toinen henkilö. Mä olen päättänyt, että jos, ja kun se tilanne iskee päälle, niin mä en aio antaa sille ihmiselle niin suurta valtaa, että antaisin hänen vaikuttaa minun terveyteen ja pilata minun saavutukseni savuttomana.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Näin juuri, itsekin vahingostani vihastuneena ja viisastuneena. Tää on mun asia tää lopettaminen ja sun takias en repsahda.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• 1d 8h 42m takana. Suussa maistuu edelleen tuhkakupilta ja kurkussa tuntuu vuosien tupakointi. Mulla ei ole hyvä olla ja suren sitä, mitä oon tehnyt itselleni. En sure sitä, että tein tämän päätöksen.

• 60h takana ja nyt on koko aamun tehnyt mieli. Eilinen päivä oli paljon helpompi kuin keskiviikko. Toivottavasti töissä on tänään kiire niin ei ehdi liikaa ajatella.

• 30 tuntia takana ilman röökiä. Tunti sitten ensimmäinen champix-nappi. Huimailee.

Smoke-free since 10.9.2020
  • Tervetuloa stumppiin kaikille! Hyvin montaa kymmentä tuntia savuttomuutta on jo kertynyt! :) Ai se oli champix, mikä huippaa, kun itsekin alussa sitä ihmettelin. Tsempit teille!

• 2d 16h 21m takana. Edelleen aamulla suussa paha maku ja kurkussa tuntuu siltä kun ois polttanut illalla. Motivaatio korkealla ja uutta energiaa tehdä asioita :)

• Kuulostaa tosi hyvältä, että on motivaatio korkealla ja energinen olo. Ja kun pitää itsensä liikkeessä ja puuhastelee paljon, ei tule viekkareitakaan niin usein.
    Siis mahtavaa, jatka samalla tiellä!

Varmaan kohta suussakin maistuu jo paremmalta. Muistaakseni myös tukkoisuus ja "aamuräkä" kaikkoavat aika nopeasti. Ja voi miten ihanaa onkaan, kun ei tartte nieleksiä tai syleksiä hirveitä ysköksiä. Tsemppii!

• Eilinen päivä oli ihan tuskaa aamusta iltaan. Mutta selvisin. Sijaistoimintona tosin söin koko päivän ja kaikkea mahdollista. Mutta tänään on sitten ollut tosi helppoa.
  • marzu80, sama... tämä kolmas päivä on ollu ihan hirvee champixista huolimatta. Ainakin 10 kertaa meinannu lähtee röökille. En lähteny kuitenkaan. Kaljaa ja viinaakin tehny mieli. En silti juonu. Haravoinu ku hullu ja juossu lenkillä ja kauppakeskukses.
  • Mukava kun syyskuussakin on lopettajia. Tsempit kaikille teille, jotka ootta lähtenyt tälle tielle. Alku on hankalin mutta siitä se hiljalleen alkaa sujua. Hetket hengitellen. Kannattaa tehdä vähän suunnitelmaa niitä tilanteita varten kun tulee kiusaus polttaa. Itse olin varautunut lähes kaikkeen mutta sitten sorruin polttamaan kun kissani piti viedä yllättäen lopetettavaksi. Oli asia johon en osannut millään varautua. Mitä tahansa voi siis matkan varrella tulla vastaan.
    Joskus mieliteko voi olla lamaannuttava ettei osaa mitään muuta ajatella ja tuntuu että aivotoiminta pysähtyy täysin. Niitä tilanteita varten olisi hyvä olla jokin toimintamalli suunniteltu. Kaikkeen ei voi varautua ja tulee yllättäviä tilanteita. Tsempit kaikille

• Hyviä savuttomia päiviä kaikille :) ...joo kaikenlaisia suunnitelmia kannattaa pahojen päivien varalle kehitellä...itkeva_siili osanotot kissasi menetyksestä
    Savuton elämä alkoi 18.7.2020
  • Tänään vituttaa kaikki. Ihmiset, asiat jne... Mun ei pitäis olla ollenkaan ihmisten kanssa tekemisissä, mutta töissä on pakko. Toivottavasti huomenna on taas helpompi päivä.

• marzu80 tsemppejä! sitähän se on välillä ketuttaa oikein kunnolla, ihan normi meininkiä...koita vaan huonoina hetkinä pitää mielessä asiat, joiden takia haluat olla savuton :) ja toivotaan, että huomenna parempi päivä.
    Savuton elämä alkoi 18.7.2020
  • Hitto, liian energinen olo, ei saa nukuttua... marzu80, tsemppiä, huomisen on oltava parempi... meinaan olla tässä vielä 100 päivää ilman viinaa, haasteita pitää olla. Uuden elämän äärellä... täytyis olla kyllä joku plääni mitä sitten, kun tulee oikeesti tiukka paikka... on opeteltava käsittelemään asioita, hyviä ja pahoja, ilman "parasta" kaveria ja pakenemista ulos arjen tilanteista. Veikeetä vai vaikeeta?
  • 4d 10h 42m takana. Välillä kaipaan tupakkaa, kun tekee mieli rauhoittua omien ajatusten äärellä. Pitääpä kirjoittaa tänne useammin, koska eihän tätä lopettamista oikein kukaan toinen ymmärrä.

Otan osaa Itkeva_Siili :( Lemmikin menettäminen on kova paikka ja se sattuu.

• Nita-Netta, olen sinua noin 6 tuntia takamatkalla savuttomuudessa :) Onko champix käytössä? Se helpottaa totisesti. Monesti yrittänyt lopettaa, mutta kertaakaan se ei ole näin seesteisesti tapahtunut. Champix sisältää bentsatsepiiniä, rauhottaa.

• Ihan todella mahtavia kirjotuksia täällä. Nyt lähtee toinen viikko ilman tupakkaa. En edes sortunut vaikka tuli viikonloppuna pitkästä aikaa otettua alkoakin. Nuo tunteet ja ajatukset siitä omasta tauosta ja privaatti hetkestä tupakoiden... HUOH! Siivosin yhden kämpän enkä osannut pitää sitten mitään taukoa kun ei "enään" tupakoi. Vieläkään ei "uskalla" sanoa että on lopettanu.
    Hetki kerrallaan uuden opettelun äärellä. Ootte mahtavia. Kiitos
  • Onnea ekasta viikosta, TuskailijaKunta! Ja taitaa marzu80:llä myöskin jo lähestyä viikon maaginen raja. Hienoja saavutuksia.
    Kannattaa tosiaan käydä lukemassa edellisten kuukausien ketjuja. Itseäni auttoi alkuvaiheessa muiden kokemukset. Ja sain lisävoimia lopettamiseen kun hoksasin ajatella, että mun ei enää TARVITSE polttaa - sen sijaan että ajattelisin etten SAA polttaa. Lopettaminen on vapautusliike!
    Ihminen on kyllä kiinnostava olento siinä mielessä, että pystyy uskottelemaan itselleen, ettei muka pysy hengissä ilman tupakkaa, vaikka totuus on, ettei ihminen pysty hengittämään yhtä tehokkaasti, eikä pysy hengissä (ainakaan yhtä pitkään) jos polttaa.
    Iloa ja pontta kaikille uuteen viikkoon!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.