Vuoden päästä helpottaa!

Ajattelin tätä aihetta jo aiemmin, mutta mietin onko lannistavaa puhua lopettamisen ikävistä vaikutuksista. Kuitenkin jos täällä on muitakin kuin minä jolle tuli kaikenlaista kiusaa eikä taivas auennut samalla tavalla kuin tuolla noissa positiivisten vaikutusten listoissa voi ehkä olla hyvä tällaisiakin mainita? Aloitan listan nyt kun vielä muistan edes osan... alkavat jo vähän unohtua.

Etenkin kun nyt voin listata vaivoja jotka alkoivat lopettamisen takia mutta noin 11kk lopettamisen jälkeen alkoivat helpottaa! Eli toivoa on! :)

Tokihan lopettamisen hyvät ja huonot vaikutukset ovat tosi yksilöllisiä, joten ei näistä mitään totuuksia voi sanoa, mutta jollekulle saman kokeneelle voi olla kiva kuulla että tämmöisiä voi olla muillakin.

Listatkaahan muutkin näitä riesoja - ei tarvitse yksin kärvistellä! :)

Mulla siis paino nousi, paljon, eikä mikään dieetti auttanut yhtään, mutta sitten noin 11kk lopettamisen jälkeen dieetti alkoikin tepsiä ja paino pikkuhiljaa pudota.

Verenpaine nousi lopettamisen jälkeen lääkkeistä huolimatta - nyt on laskenut takaisin aiempiin hyviin lukemiin.

Migreenikohtaukset tiuhentuivat ja pahentuivat lopettamisen jälkeen eikä lääkkeetkään meinanneet tepsiä. Nyt ovat hävinneet melkein kokonaan.

Refluksivaiva joka alkoi lopettamisesta, ehkä Champixin vahvistaessa vaivaa, alkaa olla paljon, paljon helpompi. En ehkä edes hoksaisi että sitä on, jos se ei olisi ollut niin pahana tuossa välissä. Eikä siis ikinä aiemmin ennen lopettamista ollut mitään sellaista.

No hitsi en nyt enää muistakaan muita esimerkkejä, joten jatkakaa te muut keskustelua tästä :)

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Hyvä avaus Kipax. Itsellä ei ole mitään muistikuvaa, paitsi painon nousu. Mutta tänne on hyvä kirjoittaa viimeistään vuoden täyttyessä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos tästä Kipax! Tosi lohdullista kuulla, ettei nuo hankaluudet kestä ikuisesti. Olen itsekin miettinyt, kehtaako näistä ongelmista kauheesti toitottaa tuolla vastikään lopettaneiden palstoilla, ettei vaan tule antaneeksi jollekulle tekosyitä jänistää ja palata tupakointiin.
    Erityisen huojentavaa on kuulla, ettei painon nousu jatku loputtomiin. Itselleni on tähän mennessä (kohta 7 kuukaudessa lopettamisesta) kertynyt n. 3-4 kg lisää. Voin ihan rehellisesti myöntää, että annoskoot on ehkä suurentuneet kun ruoka maittaa savuttomana paremmin. Mutta yhtä rehellisesti sanon, etten ole myöskään herkutellut, ja olen myös lisännyt liikuntaa.

Se outo (hyvä) puoli tässä kyllä on, ettei painonnousu näy vaatekoossa. Tästä voisi siis päätellä, että ainakin osa painosta selittyy sillä, että kehoon on kertynyt nestettä... en tiedä. Tupakalla on kummallinen näivettävä ja kuivattava vaikutus.

Tupakoinnin näivettävyydestä puheen ollen: iho alkoi ikävästi kukkia lopettamisen jälkeen, mutta tervehtyi pian paljon parempaan kuntoon kuin tuprutteluaikoina. Tupakoidessani olin paljon väsyneemmän näköinen, tummat pussit silmien alla on nyt hävinneet.

Ja täytyypä tsekata verenpaine. Se nimittäin tuntuu ihan selvästi laskeneen lopettamisen myötä!

Kuulostaa rohkaisevalta Siksak!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Minulla oli vaikeat vieroitusoireet, taivas ei todellakaan auennut, korkeintaan pelkotiloissa. Ei ollut mitään uutuudenviehätystä, en oikein sellaisesta puhuviin pysty samaistumaan. Mutta nyt jo menettelee ja vieroitusoireet ovat ajat sitten häipyneet.

• Kyllähän siinä lopettamisen alussa kaikenlaista oli mutta ei ole tapana kauheasti valittaa. Ne merkittävimmät haitat olivat huonosti nukkuminen jonkin aikaa ja keskittymiskyvyn katoaminen. Kiloja tuli yksi kuukautta kohti, oli vähällä tulla vaatetuskatastrofi. Mitään näistä pulmista ei ole jäljellä, unenlahjat ovat moitteettomat ja olen taas kokoa 34-36 kuten olen aina ollut,dieettiä ei tarvittu, toimelias koiranpentu on hyvä laihdutuskeino
  • Minulla pahin oire oli vatsan turpoaminen. Ihan kuin olisi ilmapallon nielaissut. Champixia ei ollut käytössä, joten siitä se ei voinut johtua.
    Paino nousi nopeasti, kun tuntui, että aineenvaihdunta ei pelittänyt yhtää. Ja pieni masis vaihe oli myös. Väsymystäkin oli, tarvitsin tunnin yöunia enemmän kuin yleensä. Muuta nyt ei enää muistu mieleen :)
    Kaikki oireet hävisi kahden, kolmen kuukauden kuluessa ja painokin palasi normi lukemiin noin 9kk lopettamisesta.

• Ummetusta oli alkukuukausina, mutta lieneekö mennyt ohi ruokavalion muutoksella vai muuten vain - en tiedä. Nikotiini kait nopeuttaa paksusuolen supistelua ja aine (p**ka) saattaa kiertää nopeutetulla vauhdilla :# Nyt tuntuu vatsa toimivan oikein hyvin :)

• Pahin ongelma tällä hetkellä on kyltymätön napostelu/syömishimo, sekä monessa mielessä myös kaikenlainen ei-alkoholinkin juominen. Vissyä ja limpparia kuluu päivittäin litroittain. Mikään syöminen ei kuitenkaan tyydytä, mikä tekee tästä tilanteesta paikoin lähes kestämättömän. Tällaista meininkiä ei todellakaan ollut silloin kun poltti, koska kaikkiin mielitekoihin toimi vähintään auttavasti aina savujen vetäminen. Niinhän ne urheilijat ja mallitkin nälkätupakoi koska nortti pitää himot ja halut loitolla. Tupakka tyydyttää... joskaan muutoin ei ole ikävä savutteluaikoja.

• Vatsavaivoja oli muuten mullakin! Ihan alussa ummetusta, sitten turvotusta. Syytin ensin Champixia kunnes kuulin luomulopettajista joille oli tullut samaa vaivaa, ja refluksia ja närästystä. Ja aineenvaihdunta oli ihan koomassa... Oli niin öklö olo silloin alussa että taatusti en syönyt juuri sitäkään kuin ennen, ja silti paino vain nousi :)

Tuon olinkin unohtanut mitä SIKsak mainitsi iho-oireista! Naama oli huonossa kunnossa, mutta rupesin käymään kasvohoidoissa vähän säännöllisemmin ja se on nyt tullut paremmaksi. Oli kukkimista mutta myös kuollut kerros ihon pinnassa teki siitä valjun näköisen.

Lisäksi mulla oli ihan hassu vaiva :) Mun iho kutisi, etenkin niiltä alueilta joissa iho muuttuu toisenlaiseksi, eli esim kämmensyrjässä kun kämmeniho muuttuu kämmenselän ihoksi ja huulten ympärillä, ja jalan ulkosyrjällä. Pelkäsin jo että mulla on joku kauhea maksasairaus kun niissä kuulemma iho kutiaa :)

Minusta on ihan hyvä puhua siitäkin ettei se lopettaminen aina kaikille tuo autuaita oloja, mutta se on ihan ok ja silti voi onnistua, niin kuin vko tuossa kertoo. Jos odottaa ihanuuksia eikä niitä tulekaan, voi lannistua ja sortua. Ei yks reitti ole parempi kuin toinen vaan kaikki polut mitkä vie perille on hyviä! :)

• Alussa pahinta oli unettomuus, painajaiset ja sellainen lamaannuttava alakulo. Jatkoa seurasi, eli ekan kuukauden jälkeen alkoi painon hurja nousu, aknetyyppiset iho-oireet ja naposteluhimo. Kun alakuloista, painajaisesta ja iho-oireista selvisin, iski ummetus ja aineenvaihdunta pysähtyi kuin seinään.

Olipas kamala lista. Nyt kaikki hankaluudet ovat ohi. Iho on kirkkaampi ja kuulaampi kuin ikinä aikuisena, rypyt ovat sileämpiä, hengitys ei haise, hampaat on valkoisemmat, nukun hyvin, syke ja verenpaine ovat alhaisemmat, olen säästänyt paljon rahaa ja vatsakin toimii. Muutama kilo jäi, mutta niitä on loppuikä aikaa pudottaa...

• Hyvä ketju! Kiitos tästä. Helpottavaa kuulla, että kyllä ne asiat paranee. Painoa on tullut kyllä ja nyt alkanut vaivaamaankin. Toisin kuin SIKsakille, itselleni se on näkynyt myös vaatekoossa, Uusia farkkuja joutui tuossa ostamaankin. Ruokavalioon yritän nyt enemmän kiinnittää huomiota, katsellaan miten käy. Lopetuksen yhteydessä melkein heti alkaneet refluksi-oireet alkavat sentään helpottaa. Tai ne oikeastaan ovat tulleet ja menneet, eli useaan kertaan jo luullut niiden loppuneen. Tuosta oli juuri tosi hyvä kuulla, että muillakin olleet silloin jo alussa. Kun ei mitään vastaavaa ollut ikinä ennen ollut, niin hieman jo huolettikin se. Mutta näillä mennään, kohti vaivattomampaa tulevaisuutta siis toivottavasti. :)

• Turvotus on mulla ollut aina "lopettamisen" yhteydessä vaivana. Tällä kertaa käytän champixia, mutta sitä en syytä, koska ihan luomulopettajanakin on ollut samanlaista.

Käypä hoito sivusto sanoo: "Nikotiinin tiedetään lisäävän vuorokauden perusaineenvaihduntaa keskimäärin 6 % tai 70 kilokaloria, mikä vastaa noin 0,3 painokiloa kuukaudessa".

Tuo tieto helpottaa, koska 70 kilokaloria on aika vähän, ja sen verran voi joko syödä vähemmän tai sitten liikkua enemmän. Toisaalta se tuo ahdistusta, koska lihomista voi tapahtua, vaikkei tupakkaa korvaisi enemmällä syömisellä.

• Ja sitten olen minä. En tupakoidessa koskaan ollu näin huonossa kunnossa ku nyt viimosen puolen vuoden aikana olen ollu :joy: Onneksi tupakointi ei enää ole miulle vaihtoehto, entinen minä olisi ratkennu jo monet kerrat. Itteenihän tästä vaan saan syyttää, tuli ne keuhkot sen verra huolella tervattua...
    On paljon hyvääki ja nää hyvät puolet kantaa tässä sairastelun suossa :smile:
    Savuton 30.9.2019 klo 18.30 alkaen
    Nikotiiniton 24.10.2019 alkaen
    Kyllä sä Sande oot tehyt kovaa työtä lopettamisen kanssa. Vaan nyt oot onnistunut, mistä olen erityisen iloinen. Kunhanvielä saat keuhkoilles sopivan hoidon, sitä toivon kovasti.

• Nyt kyllä ottaa pattiin ja pahasti. Aiemmin täällä julistin, ettei näy painon nousu vaatekoossa.
    No eilen vein kesävaatteita säilöön, hain talvivaatteet vintiltä ja yritin saada päälleni farkkuja, jotka vielä keväällä oli ok. Joo sain ne päälle, mutta ne luovat vaikutelman makkarankuoresta. Kaikki juhlamekotkin on liian pieniä. Nyyh.
    (Tosin tänä syksynä ei taida suuremmin juhlia ja yleisötilaisuuksia olla luvassakaan!)

Oli kyllä lohdullista palata tälle palstalle: piti ihan tulla tarkistamaan, että missäs vaiheessa se Kipax sanoi aineenvaihdunnan heräävän henkiin!
    Mulla nimittäin ei oo tosiaan toiminut mikään syömisten rajoittaminen eikä liikunnan lisäys. Ja minähän siis normipäivänä lenkkeilen koiran kanssa sen puolitoista tuntia, muut liikunnat siihen päälle. Koko viime viikonkin sinnittelin n. 500 kalorin päivävajeilla. Tulos: + 1 kg. Viikossa.
    :s
    Tuntuu siltä, että tämä lihominen lähti mulla kunnolla vauhtiin vasta puolen vuoden kohdalla, siinä vaiheessa kun luovuin nikotiinista. Voiko se olla syynä?

Mutta ei auta marista. Ärsyttää vain ihan snasti kun olen nähnyt ihan hsti vaivaa kroppani eteen, mutta on tässä sentään röökistä päästy. Turhamaisuus on pahasta. Pitää varmaan todeta kuin Väyrysen Paavo, eli "huonomminkin olisi voinut käydä".
    Mitä siis olisikaan tapahtunut, jos olisin ruvennut mättämään herkkuja.

Yritän siis pitää mielessä Kipaxin ja Tirenan kokemukset. Ei tämä loputtomiin voi jatkua!

• Nyt kärsivällisyyttä SIKsak! Mulla paino kaikista yrityksistä huolimatta jatkoi nousuaan 11 kk rajapyykkiin asti, jolloin painoin enemmän kuin ikinä elämässäni. Sen jälkeen kuitenkin dieetti alkoikin purra ja paino on laskenut vähän yli kilon kuussa.

Olen iloinen että ostin ajoissa suosikkifarkuistani isomman koon että tämän 11 kk sain olla kuitenkin suht mukavasti. Nyt ne ovat jo liian isot, jee!

Vuosi on aika lyhyt aika elämässä vaikka potuttaakin :) Ja voihan olla että sulla elimistö herää henkiin nopeammin kuin mulla. Se on myös iästä kiinni ja monesta asiasta. Sen kuitenkin sanon että itsekseen ei mulla paino ole pudonnut vaan ruokaa on pitänyt vähentää ja tarkentaa koko ajan mitä syön. Lisäksi lisäsin jo heti aluksi liikunnan määrää että ensinnäkin kroppa jaksaa kantaa nää kilot ja toisekseen ettei laihduttaminen syö lihaksia. Liikuntahan ei sinällään laihduta mutta on hyvä kaveri siinä rinnalla :)
  • Kiitos sulle, Kipax! Joo, vuosi on loppujen lopuksi lyhyt aika. Ja tämä ei oo mikään valtavan iso harmi. -- Vaikka paisuukin koko ajan :D
    Itse epäilen, että tuo perusaineenvaihdunnan pieneneminen on tosiaan yksilöllistä. Uskoisin, että itselläni se on pienentynyt selvästi enemmän kuin tuon 70 kcal / vrk. Luin jostain, että peruskulutus saattaa huveta jopa 200 kcal / vrk!
    Se on varmaan totta, koska mulla ei ole edes ruuan vähentäminen auttanut.

Mutta en harmittele sen enempää, vaan nautin ulkoilusta ja terveistä ruuistani kuten ennenkin. En syö karkkia enkä pullaa kuin kerran viikossa, ja siitä ainoasta herkkupäivästä en suostu luopumaan. Onhan tän tilanteen pakko korjaantua jossain vaiheessa, ihan jo matemaattisestikin laskettuna.
    Sitä paitsi tiedostan kyllä, että ihmisillä on ihan oikeitakin ongelmia ja sairauksia, myös täällä stumpissa. Kiitollinen ja tyytyväinen saa olla, kun on terve.
    Nautitaan kauniista syksystä!

• Minulla aina-rasvainen iho muuttui kuivaksi. Päänahka niin kuiva ja kutiava, että meinannut järki lähteä sitä raapiessa. Juu ja kaikki mahdolliset apteekin tarjoamat kuivan päänahan tuotteet on ollu käytössä. Nyt ehkä alkaa vähän helpottaan, en tiedä hoitaako ajan kuluminen lopettamisesta vai se, että ostin ihan kaupan hyllyltä muutaman euron maksanutta hilseshampoota kuivalle päänahalle. :p
    Smoke-free since 10.9.2020
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.