Kaksinkertainen riippuvuus

Hei vain!

Niin kuin banneri kertoo, olen ollut yli viikon tupakoimatta, mutta helppoa se ei ole ollut ja hetki sitten tuli jälleen niin kova halu tupakoida, että ajattelin kirjoittaa tänne tuntojani jos se helpottaisi tuskaa. Otsikkoni kaksinkertaisella riippuvuudella tarkoitan riippuvuutta tupakkaan sekä nikotiinipurukumiin. Tässä vähän taustaa: Olen tupakoinut 13-14 vuotta ilman sen suurempia taukoja, pisin tauko on varmaankin ollut 3 kuukautta ja sekin toteutunut kerran pari näiden vuosien aikana. Mutta tupakan lisäksi olen riippuvainen myös nikotiinipurukumista ja olen käyttänyt sitä koko ajan tupakan rinnalla kaikki nämä vuodet. Samaa ainetta molemmissahan on, eri muodossa vain. Sanoisin siis, että olen kaksinkertaisesti riippuvainen nikotiinista. Purukumin käyttö alkoi varmaankin (en muista tarkalleen) vajaa 10vuotta sitten kun yritin ensimmäistä kertaa lopettaa, josta ei kuitenkaan sen valmiimpaa tullut. Tupakointi palasi ja nikotiinipurukumi jäi. Olen aina työskennellyt aloilla ja työpaikoilla, jotka ovat olleet savuttomia, viimeisimmässäni olen ollut 7 vuotta, joten otin niksapurkan työpäivieni iloksi kun en ole voinut työpäivien aikana käydä tupakalla. Tietysti se pikku hiljaa hiipi myös muuhun elämään, tilanteisiin ja paikkoihin, joissa ei voi tupakoida kuten ravintolat, leffateatterit, kahvilat, kaupat, lentokoneet, junat, bussit eli siis aivan kaikkeen. Elimistöni ei ole lähes 14-vuoteen ollut päivääkään ilman nikotiinia, en edes tiedä miltä kropassa pitäisi tuntua normaalisti ilman tätä myrkkyä. Pelottavaa eikö? No, tänään klo 12 tuli ensimmäinen vuorokausi lähes 14-vuoteen ilman nikotiinia täyteen ja viekkareita odotellessa. Tupakointi on ollut minulle paitsi nikotiinin saantikeino myös elämää rytmittävä tapa, se on kuulunut lähes jokaiseen toimintaan, paitsi siihen työelämään. Tupakointitavoista on ollut suht helppo päästä irti, mutta nikotiinikoukku on todella vahva. Nikotiinin pitäisi kuulemma poistua kahdessa vuorokaudessa elimistöstä eli huomista klo 12 jälkeistä aikaa odotan mielenkiinnolla ja kauhulla. Haluan kokea kroppani ilman tätä myrkkyä, mutta samalla pelottaa tulenko olemaan sikiöasennossa lattialla hien valuessa otsalta kun elimistöni puhdistuu myrkyistä?

Viestejä yhteensä

• Kannattaisi nyt ehkä saada tupakointi joka tapauksessa pois. Jos ylipääsemättömiä vaikeuksia on, ennemmin sitten sitä purkkaa.

• Tupakka onkin jo jäänyt, toivottavasti loppuelämäksi, mutta nikotiinikoukku on todella voimakas ja on tottunut siihen, että AINA voi heittää niksapurkan suuhun oli missä vaan tai teki mitä vaan, tästä haluan epätoivoisesti irti. Tiedän, että tupakka on vaarallisempi kuin korvaustuotteet, mutta korvaustuotteestakin pitäisi jo 10vuoden jälkeen päästä eroon..
  • Mä en niin hirveesti noista purkka-asioista tiedä, mutta onko niitä eri vahvuuksia, jos vähitellen pienentäisi vahvuutta, ja myöhemmin vähentäis määrää per päivä. Sitten jossain vaiheessa vaihtais tavalliseen purkkaan, niinku Melisa on tehny lopettaessaan.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Tämä ei paljon lohduta, mut olin kans kahdessa koukussa 3,5 vuotta. Olin jo kerran purkalla lopettanut polttamisen, sit 6 kk:n kohdalla tapahtui romahdus ja aloin uudelleen polttamaan. Nyt tein niin, että työpäivän aikana etupäässä käytin purkkaa, ehkä ruokatunnilla tupakoin. Kotona ja kaikkialla muualla poltin. Sit lopetin elokuussa 2005 uudelleen, jätin vain sen tupakan pois. Jäystin vielä 6 kk niksapurkkaa. Sit täältä saadun vinkin vuoksi äkkäsin miedontaa sen 2 mg:n vahvuiseksi, ennen 4 mg. No, se aiheutti notkahduksen olossa ja tuntui, ettei enää vaikuttanut. Vaihdoin Airwavesiin, pari päivää tai viikkoa tuntui olo vähän huljulta ja purkkaa piti olla suussa koko ajan. Mut niksapurkan jätin ainiaaksi.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mitä jos heivaisit molemmat kerralla, tupakan sekä purkan, ja ottaisit tilalle vaikka suusumutteen/-suihkeen. Oppisit siinä uusia tapoja silti saaden vielä nikotiinia. Se suihke vaikuttaa nopeasti.
    Ihan vaan ehdotuksena.

• Ei häkä ja terva riippuvuutta aiheuta vaan nikotiini. Sanoisin että kaikki tuotteet huis helkkariin kerralla. Mutta se tarvii vakaan päätöksen. Champix kylkeen niin avot, tulee tuloksia :)
    Smoke-free since 10.9.2020
  • Keskushermostolääke se Champixikin on.

• editoi lokakuu 12
    Täältä myös iso peukku Champixille. Ilman sitä en olisi onnistunut. Siskoni lopetti myös sen avulla koska ajatteli että jos mun kaltainen ”paatunut tupakoija” pystyy niin hän myös:)

Pitkästä aikaa tulin tänne kurkkimaan miten täällä voidaan... Tsempit kaikille lopettaneille ja sitä suunnitteleville. Savuton elämä on ihanaa
  • Ihan varmasti champix on huippuhyvä ja tehokas keino niille, joille se sopii. En epäile yhtään! Mutta tupakoinnista irtautumisen tapoja on varmaan tasan yhtä monta kuin lopettajiakin.
    Yhdelle sopii champix, toiselle jokin muu. Itse en uskaltanut käyttää champixia, koska tunnen ihmisiä jotka ovat saaneet vakavia ja pysyviä psyykkisiä oireita ko. lääkkeestä, tai siis masennus on pahentunut jne. Koska omalla kohdalla on taipumusta semmoiseen, niin itse katsoin parhaaksi turvautua mieluummin nikotiinikorvaushoitoon.
    Tsemppiä sulle anniemilia, toivottavasti löydät sopivan ratkaisun!

• Juu ei tietenkään mielenterveysongelmista kärsiville, sehän lukee pakkausselosteessakin. Mutta muita suosittelen kokeilemaan. En olisi ikinä uskonut miten hyvä apu champix on ollut. Summa summarum, kaikki tyylillään. Anniemilialla näyttäisi pari viikkoa jo tulleen täyteen! Onnittelut! Mitkä fiilikset?
    Smoke-free since 10.9.2020
  • Niin, siis tiedän myös ihmisiä joilla EI ollut diagnosoitua mielenterveysongelmaa ennen champixin käyttöä. Eikä minullakaan ole, mutta uskoisin, että jos on vaikka taipumus ahdistukseen tai neuroottisuuteen tai jos on muuten herkkä ihminen, silloinkin kannattaa harkita tarkkaan.
    Yhtä kaikki: hienoa, että champixista on apua monille! En tarkoita, ettei sitä saisi kehua. Olen vain vähän vihainen yhden läheiseni puolesta. Siksi tuon esiin myös riskit.
    Onnittelut kaikille onnistuneille - oli keino mikä hyvänsä! :)

• Juu, keinosta viis, kunhan toimii! Itse vedin kyllä aloituspakkauksen + 2x12 viikkoa champixia mielenterveysongelmistani huolimatta - unet oli hauskoja ja niitä vähän jäi ikävä :)

• Huhhuh hei vaan! Oli taukoa täältä, koska tuntui vain siltä, että nyt on parasta olla yksin omien ajatusten kanssa. Mutta siis 19 päivää tupakoimatta ja siitä vajaa 2vkoa ilman mitään nikotiinituotetta ja voi pojat kunpa voisin kertoa tämän ajan olleen vapauttavan ihanaa, mutta joka päivä monta kertaa päivässä tekee mieli tupakoida tai ottaa korvaustuotetta. Vahva olen ollut ja tiedän, että en tule mitään ottamaan, tahtotila on vahva, mutta säännöllinen mieliteko on vaan niin vahva.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.