Vaikea lopettaa, kun kumppani tupakoi
Heips, yritin etsiä tästä aiheesta keskusteluja/kirjoituksia eri sivustoilta, tosi huonoin tuloksin. Elikkä: asun yhdessä runsaasti tupakoivan kumppanin kanssa ja ärsyttää, kun toinen jatkuvasti ramppaa tupakalla, jättää tupakointivälineitä (purut mm.) lojumaan ympäriinsä ja häneltä ei muutenkaan heru tukea minun päätökselleni (herkästi tarjoaa tupakkaa, suorastaan tyrkyttää, jos heikkona hetkenä ääneen satun asiaa pohtimaan). Eipä tämä niin hankalaa varmaan olisi, jos ei koronan takia joutuisi jatkuvasti kotona olemaan.. Suurinosa kavereista ja muista läheisistä myös tupakoi, niin vaikea sinällään löytää seuraa, jossa ei tulisi lipsuminen mieleen.. Löytyiskö täältä vertaistukea asialle? Ja onko joku keksinyt tähän ratkaisuja?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.
Viestejä yhteensä
Hei Batarang, mulla mies polttaa, ja tytär miehineen (käyvät meillä tosi usein) eli aika pitkälle tiedän, miltä tuo tuntuu. Mulle ei kyllä tyrkytetä tupakkaa, mutta surutta siellä ulkona kyllä ravataan. Eikä ole tuo mies kertaakaan kysellyt, että miten lopettaminen sujuu yms. eli tukea ei tipu.
Toisaalta kun tässä nyt kuuntelen ton yskimistä (siis yskii tosi paljon) , niin tunnen ylpeyttä omasta tahdonvoimastani.
Tsemppiä sinulle, sinä pystyt siihen!
16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka
Täällä kanssa puoliso polttaa, alussa vähän hankalampaa, kun sitä tupakkaa on koko ajan saatavilla. Toisaalta hän on myös tukenut omaa savuttomuuttani. Tsemppiä!
Muuten en oo itse kokenut ongelmana, vaikka no haiseehan tuo kumppani tosi pahalta kun ei itse polta.
Minulla ei ole kumppania eikä nyt lähellä ole ketään joka polttaisi, lukuunottamatta siskoa mutta hänen luo on yli 10 km matkaa ja hänkin polttelee vain satunnaisesti.
Asuin Nilisässä 2016-2020 helmikuun. Siellä asuu edelleen pikkuveli ja hän kävi meillä kylässä päivittäin, joskus kahdestikin päivässä koiraa lenkittäessään ja ohi kulkiessan. Pikkuveli polttaa. Yritin NIlsiässä asuessani lopettaa tupakoinnin monta kertaa mutta pisin aika mitä onnistuin olemaan lähes polttamatta oli viikko. Sanoin lähes polttamatta koska aina kun pikkuveli tuli kylään niin pummasin häneltä röökin ja hän niitä antoi auliisti. Poltin lopetuksen aikana päivittäin 1-2 tupakkaa kun ne oli niin helposti saatavilla. Yritin lopetusta monta kertaa mutta aina se kaatui siihen pummaamiseen.
Tajusin ettei tupakan polton lopetuksesta tule mitään niin kauan kuin asun nilsiässä tai pikkuveli siellä asuu. Yrin kuitenekin lähes joka kk ja siitä tuli vain epäonnin kierre jonka aikana ruttasin tupakoita ja annoin niitä veljelle kuitenkin ne parin tunnin päästä hakien takaisin. Lopetuksesta ei tullut yhtään mitään kun ei ollut mielenlujuutta.
Maaliskuussa muutettiin pois Nilsiästä tänne siilinjärvelle. en sen takia että onnistuisin lopettamaan vaan täällä on parempi muuten asua. Nyt olen ollut parhaillaan kk polttamatta ja useita lyhyempiä aikoja. Nyt ei ole keneltä tupakkaa voisi pummata, lukuunottamatta kaksoisveljeä, joka välillä käy kylässä kuopiosta mutta hän ei minulle tarjoa kun olen lopettanut niin en edes yritä.
Ymmärrän hyvin miten vaikeaa lopetus voi olla jos kumppani polttaa. Siinä tarvitaan erikoisesti mielenlujuutta. Itselläni ei pokka siihen riittäisi. Nostan isosti hattua kaikille, jotka on onnistunut lopettamaan tilanteesta huolimatta. Siinä tarivtaan avoimuutta ja keskustelua ja yhteisiä säätöjä joita soisi kunnioitettavan.
Tulipa sitten se avopuoliso kuvioihin niin eipä enää onnistunutkaan, hän poltti myös, ei tarjonnut koskaan mutta ei tukenutkaan kuten ei mitään muutakaan projektiani. Päinvastoin, oli vain tavallistakin ärsyttävämpi. Erottuani käytössä oli muutoinkin rahaa enemmän kuin koskaan ennen joten syy miksi aiemmin pidin taukoja polttamisessa ei enää pätenyt ja unohdin koko jutun pariksikymmeneksi vuodeksi. Sitten vain alkoi jossain vaiheessa aatos itää siihen suuntaan että turhaa tuo röökin vetäminen on ja sitten vain lopetin. Ei olisi onnistunut koskaan jos olisin minkäänlaisessa suhteessa, tupakoimattomalta kuulisi tekopyhää länkytystä ja tupakoivan röökit olisivat liian suuri houkutus.
Pakko sanoa että houkutus on koko ajan lähellä, mutta toisaalta tuo haju ja yskä on koko ajan muistutuksena, niistä muutamasta asiasta miksi halusin itse lopettaa.
Mulla toi ukko lopetti siinä vaiheessa, kun itse olin ollut kaksi kuukautta polttamatta. En mitenkään painostanut, enkä motkottanut, jos kävi tupakalla, koska tiedän, että se halu lopettaa, pitää tulla ihmisen omasta päästä, ei toisten painostamana.
Kannustusta en kylläkään paljon saanut, enkä ole hirveesti hänen lopetuksestaan myöskään puhunut, muutaman kerran kehunut kyllä.
Mutta tosiaan se yskä, se on ihan järkyttävä, toivottavasti alkaa helpottamaan, kun on keuhkot vähän puhdistuneet.
Täällä myös yksi lopettaja, jonka puoliso poltti. Enpä paljon puhunut omasta lopetuksesta, ja annoin ihan vapaasti käydä polttamassa. Huomasin vaan pikkuhiljaa, et alko jotenkin hävetä sitä hyppäämistään ja vähensi tosi paljon. Sitten siinä, kun olin itse ollut pari kuukautta polttamatta, niin lopetti hänkin, ja ilman mitään apuja. Ja voin kyllä sanoa, että ärsytti se hänen hyppääminen, mutta itse monesta lopetusyrityksistä viisastuneena, annoin olla. Hän sitten itse teki päätöksensä ihan ilman ulkopuolista vaikutusta, ja lopetti. En toki sano, että aina käy näin, mutta hänelle oli kyllä niin hyväksi se lopettaminen, kun viime vuoden yskinyt keuhkojaan pellolle jatkuvasti.
Tsemppiä Batarang, toivottavasti hän myös tosiaan alkaisi vähentämään ja sitten vaikka ihan lopettamaan. Minun puoliso on kyllä sellainen jästipää, että piti antaa ihan itse oivaltaa, et hän vois kansa lopettaa.
Kylllä munkin mielestä on parempi, että antaa jokaisen itese oivaltaa lopettamisensa ja minä aiankin, jos olisin jotain luvannut ja toinen siitä vielä huomauttelisi, niin ärtymys olisi enemmänkin vaihtoehto, kuin lopettaminen.
Toki en miestäsi tunne, jospa hän tykkäisi siitä, että asiasta huomauttelisit.
Tsemppiä sulle ja miehellesi yrityksiin.
Tuulantei, näinhän se on, jokainen on yksilö