Vakava sairaus teki sen puolestani

editoi marraskuu 7   Lopettaneet

"Miksi en lopettanut aiemmin?", on varmaan monen vakavasti sairastuneen mielessä. En mieti sitä jatkuvasti, mutta olen iloinen, että pystyin vähentämään puoleen ennen sairastumistani. Minun mielestäni (vain mielipide, ei missään nimessä fakta!!!) tupakoinnin lopetus kerralla, jos polttaa paljon, on myös rasitus ja stressi elimistölle.
No, sairastuin jokunen viikko sitten, ja siihen loppui tupakointi. Olin harkinnut, lopettanut, aloittanut, harkinnut, suunnitellut jne,, mutta nyt sairaus teki päätöksen puolestani. Minä en uskaltanut lukea kenenkään sairaustarinoita, enkä katsoa tupakka-askin kannessa olevia varoituksia. (Ja ehkä poltin sitä enemmän mitä enemmän sairauksia pelkäsin). Et ehkä sinäkään, joka vielä harkitset. En missään nimessä halua pelotella sinua joka vielä poltat. Se olisi julmaa ja halpamaista minulta. Mutta voit miettiä haluatko itse päättää vai saako sairaus päättää puolestasi. Itse mietin asiaa ennen sairastumistani, että kumpi tässä on herra(rouva) talossa, minä vai tupakka, mutta kyllä se oli tupakka.
Nyt en enää polta. En koskaan. Yksikin savuke voi viedä minulta hengen. Siinäpä motivaatiota kerrakseen. Haluan elää ja nauttia elämästä. En vielä huomaa tupakoimatomuuden etuja paljon, koska en ole voinut liikkua entiseen malliin mutta ainakin henki kulkee ja makuaisti on palautunut. Olen ollut niin sairas, että en ole huomannut vieroitusoireitakaan. Tupakka tulee mieleen melkein joka päivä, mutta Luojan kitosi sen ajatteleminen myös ällöttää, itse tupakanhimo kestää noin sekunnin. Sen kyllä kestää.
Tsemppiä kaikille savuttomalla tiellä!

Viestejä yhteensä

• Hieno kuulla Bima, että olet jo kuukauden ollut savuton - isot onnittelut! :) Ikävää tietysti, jos on jokin savuttamisesta aiheutuva sairaus kerennyt ilmaantumaan, mutta eteenpäin mennään! Kertoile toki useimminkin hyviä ja huonoja kuulumisia jos vertaistuki tuntuu auttavan. Täällä meitä on paljon :)

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Stumppiin Bima. Olet nyt hienosti ollut jo kuukauden savutta. Ymmärrän, et sairaus valitsee lopetushetken. Voisit liittyä lokakuun lopettajiin, tai vaikka marraskuunkin, omat lukemasihan näkyvät tuossa bannerissa. Varmaan moni kuulisi lisää sinulta myös siitä miten savuttomuus vaikuttaa sinussa.
    Minä polti 40 vuotta, mut viimeisinä 3,5 vuotena olin sekakäyttäjä. Töissä etupäässä niksapurkkaa, vapaa-aikana tupakkaa. Ehkä se lievensi kropan rasitusta, et ei tullut suurempia ongelmia. Ihan tavalliset vaan.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Minulla oli sairastuminen myös se viimeinen niitti. Ei kylläkään mennyt tuollatavoin, vielä sairaalasängyssä mietin kuinka pääsisin ulos ja saisin pummattua yhden. Olin (onneksi, miten sen nyt ottaa) niin huonossa kunnossa että jäi vaan ajatukseksi pyörimään. Minulla nuo sairaudet ovat kroonisia ja ainoa suunta on paheneminen. Tupakalla olisin jo kirkkomaalla, se on aivan selvä juttu.

• Tervetuloa takaisin bima! Oltiin täällä keväällä samaan aikaan, minäkin sorruin kesäkuussa, mutta palasin takaisin syyskuussa. Ikävä kuulla, että olet pahoin sairastunut :'( Tsemppiä sinulle myös savuttomalla tiellä!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.