Tammikuu 2021 se lopetuskuu oli

:) Toivottavasti pystyn lopettamaan sitten tammikuun 4 pv 2021 maanantaista alkaen.
Edellisistä kerroista muistan kuinka haju- ja makuaistit paranee.
Ärtyneisyyttä taitaa myös ilmetä. Olishan mukavaa, jos säästyy monta sataa euroa kuussa.
Terveys taitaa tykätä ja toivottavasti jalatkin alkaa paremmin toimia. (Nyt aika tunnottomat) Ajattelin käyttää nikotiinilaastareita, kun suuhunlaitettavat korvikkeet ärsyttävät kurkkua.

Riksulainen lopettelija...
Yli 50 vuotta käryttelyä...

«1

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Muistan sut jukebox edelliseltä kerraltasi. Lämpimästi toivottelen takaisin.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Melisa :D

• Ehkä sellaisen neuvon voi aina antaa, ettei lopetusyritys maksa mitään. Joo, toki vaikka purkka maksaa, niin se maksaa itsensä sitten myöhemmin moninkertaisesti takaisin. Ihan piruuttaankin voi kokeilla lopettamista, ja hieman antaa sille ajatukselle bensaa, että mitä jos se olisikin sitten tässä. Mitään ikävöitävää ei ainakaan tule olemaan, koska sitten ajan kanssa, kun on kärsivällisesti ollut ja elänyt, niin huomaa ja kenties jopa ihmettelee, että miten ihmeessä minä olen koskaan polttanutkaan. Mutta ehkä näin pitkälle ei kannata ajatella alkuun, vaikka kovasti mieli mehustelisi, että koska voin sanoa olevani savuton. Uskokaa pois, te kerkiätte sitten pienen hetken päästä karjua maailmalle, että se oli siinä!

Pitää siis olla kärsivällinen, sillä kaikki helpottaa aikanaan, vaikka olisi epätoivoinenkin. Sitä minä en tiedä koska kullakin tarkalleen ottaen helpottaa, koska mielestäni tällaiset keinotekoiset rajat, joita vedellään ristiin rastiin eivät merkitse mitään. Toki niihin voi ripustella merkityksiä ja tavotteita, mutta luulenpa, että osalle ne tavoitteet ja merkitykset ovat enemmänkin painolasti. Laskurikin on vain apuväline, ei sitä valvo mikään jumala. Saa tehdä miten haluaa, mutta pitää muistaa, että kaikilla meillä on/oli ihan oma lopetuspäivämme vuodenaikaan tai juhliin tuijottamatta. Oli se sitten mikä tahansa päivä.

Uusi vuosi on toki hyvä aika kokeilla symbolisesti, mutta siitä on turha ottaa nimenomaan mitään ylimääräisiä paineita. Okei joo, jos kukaan ei suuttunut tästä kirjoituksestani, niin voin sitten myöhemmin jatkaa lisää. Pitää muistaa visusti, että mikään ei ole kiveen hakattu. Viimeisenä tupakan orjana eläminen.

• Hyvin kirjoitettu Ajatusrikollinen, se on siinä mitään lisäämättä tai pois jättämättä. Jukebox1:lle tsemppiä lopetukseen.
  • Olen messissä jukebox. Lopetan jo 2.1 tai jos on fyrkkaa mahd vasta kans 4.1 sillä musta maanantait on hyviä pviä aikaisemmin yrittää lopettaa nyt sitten todella lopettaa. Zempataan toisiamme ja muita tammi 21 mukaan tulevia ja kirjoitellaan "kuulumiset" tänne. Muut, ei edes oma äiti jaksa enää uskoa mun onnistuvan. Ymmärrän hyvin häntä.

Älä välitä tiina57 toisten uskomuksista, vain oma luottamuksesi onnistumiseen ratkaisee.
    Eipä minustakaan olisi kukaan uskonut, että voisin lopettaa 40 vuoden röyhytyksen jälkeen. Enkä niin tästä viimeisestä yrityksestä enää viitsinyt muille kertoakaan. Pidin sen omana asiana, kunnes huomasivat. Mieheltä siihen meni 2 viikkoa. :D sit jo kysyin, etkö huomaa mitään?
    Tsemppiä, usko ja luota itsees, hae apuja stumpista ja mistä vain saat suinkin.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos kaikille tsempeistä. Olen työstänyt ajatusta lopettaa siis viikon päästä.
    Kun olen kertonut aikeestani, aikalailla sanovat, että Miksi yrität, kun et kummiskaan onnistu. Noista puheista huolimatta aion taas yrittää. :smile:
    Yritän usein käydä täällä Stumpissa katsomassa miten muilla menee.
    Tsemppiä tiina57 ja muille kanssa tsemppiä.

• No niin, viikon päästä olisi sitten aamukahvit juotu ja jotain kahvisavujen tilalle pitäisi keksiä. Vinkkejä otetaan vastaan :)

• Moi. Jonkun vinkin olen saanut, et jos kahvi ja tupakka ihan must, niin voisko jättää kahvin vähäksi aikaa kokonaan pois? Joiskin vaikka minttukaakaota tai jotain mistä tykkää ja piilottais vaikka kahvinkeittimenkin joksikin aikaa.
    Tai sit hörppäis kahvia ja menis sen jälkeen ulos ja ahmis ilmaa keihkoihinsa savujen sijasta. Joku imekelytabletti vois kans jeesii.
    Mua askarruttaa kaupassa ja kioslilla käynti, kun aina lopuksi sanonut, et sit kans yks sininen x. Täytyy yrittää keksiä jotkut toiset lopetussanat.
    Kiitos melissa sanoistasi.
  • Tai en nyt sit tiedä saako täällä kuinka mainostaa mut tunnen pari 30-40 vuotta polttanutta, jotka pääs eroon tupakasta käsittääkseni aika uuden korvikkeen avulla. Itekin yli 40 v polttaneena aion ostaa sitä pahimpaan himoon. Se on suusumute, mut nimi vähän harhaanjohtava. Mulla aluksi vaikeuksia ymmärtää miten sitä käytetään, mut apteekin henkilökunta sit neuvo mua. Tuotetta saa marketeistakin. Noin 6 euroo. Nimi zonniac. Kokeile, jos tepsis suhunkin.
    Suusuihkeella on kyllä täälläkin ollut onnistuneita lopetuksia, joten siitä vaan.

• Minullakin on nyt käytössä suusuihke. Tosin se nicoretten versio. Siinä on 150 annosta. Olen kokeillut sitä halvempaakin mutta itse en pidä sen käytöstä kun sormet on siinä nesteessä aina sitä käyttäessä :) Suihke vaikuttaa nopsaan. Ensimmäiset suihkaukset maistuu melko väkeviltä mutta siihen tottuu nopeaan eikä sitten vähän ajan päästä ole niin voimakas. 1-2 suihkausta tarvittaessa

Lopetin tupakoinnin 4.2.2021 motto: parempi kuolla seisaaltaan kuin elää polvillaan tupakalle.
  • Voiskin kokeilla. Olen kyllä vuosien mittaan kokeillut melkein kaikkea, paitsi hypnoosia :D Tuo hapenhaukkaaminen savujen sijaan vois olla ihan jees kanssa.

• Kahvista en kyllä luovu :)

• Minäkään en luopunut kahvista. Taisi enemmänkin käydä niin että lisäsin kahvin juontia. Vaikka yleensä aina kahvin jälkeen kävin tupakalla niin se ei johtunut kahvista. Olin vaan vuosien aikana oppinut kahvin jälkeen tupakoimaan. Mulla kahvi itseasissa vähensi vieroitusoireita kun lopetin tupakoinnin seinään. Kuudennen päivän kohdalla otin korvaushoidon käyttöön kun meinasin sortua tupakan ostoon. Mutta kahvi on edelleen mukana ja elämä on muutenkin samanlaista kuin tupakoidessa. Mikään muu ei muuttunut kuin että tupakka jäi pois

Lopetin tupakoinnin 4.2.2021 motto: parempi kuolla seisaaltaan kuin elää polvillaan tupakalle.
  • Jukebox, voisit kans pestä hampaasi upouudella hammasharjalla ja tahnalla kahvin jälkeen ja sit ulos happee haukkaa. Ja itkevä siili tiesitkö sitä että melkein kaikista r-kioskeista saa nicorette suihketta 6 euroo halvemmalla kuin apteekista.
  • Tiina57 en ole tutustunut mitä kaikkee r kioiskeilla on myynnissä kun sieltä kävin yleensä vain tupakkaa ostamassa :) ostan nicoretten suihkeen paikallisesta s marketista 24 euroon. Apteekkkiin en jaksa mennä jonottamaan niiden takia.

• Päätin sitten valita nikotiini-laastarit lopettamisen avuksi.
    Olen niitä joskus ennenkin käyttänyt ja kun sairaalassakin on joutunut makaamaan, niin siellä nikotiinilaastarit on käytössä talon puolesta.
    Eipä enää ole pitkää aikaa lopetusyrityksen alkuun.
    Taidan lähteä käppäilemään tonne tuuliseen pakkasilmaan kohti apteekkia.

Tsemppiä vuoden alkuun. Onko se lopetuspäivä heti 1.1.2021?

• Täällä taas. Kiinnostavia ajatuksia ja kokemuksia. Aloitan tässä ryhmässä, kun joulukuuta on niin vähän jäljellä. Tuttuja keskustelijoita (Melisan lisäksi!), eli en ole ainoa paluumuuttaja. Kahvista: tupakka ja kahvi ovat aamun ensimmäiset ajatukset. Nyt huokaisen, kun sentään kahvi on vielä jäljellä.

editoi joulukuu 2020
    Tervetuloa takaisin perunaaiti! Luin tuolla hiukan historiaakin, vuosi sitten olit vielä täällä.
    Mitä tapahtui edellisellä kerralla? Ei ole pakko kertoa, jos et halua.
    Stumppi on ja pysyy apuna aina♡

• Hei Melisa. Kyllästyin tuohon edelliseen tunnukseen, olen nykyään Rosamunda. En edes muista, mitä ihan viimeksi tapahtui (toukokuussa). Koko vuosi on mennyt ihan sumussa ja putkessa kun tokenin ensin YT-härdellistä joulun tienoilla (siis tokeneminen kesti kyllä tosi kauan), sen jälkeen kuitenkin ollut töitä ja mistään ei ole voinut kieltäytyä tuosta yt-historiasta johtuen. Tuo kokemus oli jotenkin sellainen, että itselläni ei ole mitään arvoa ja kunhan teen työni. Loppuajalla voi tehdä vaikka mitä, esimerkiksi polttaa tupakkaa. Nyt hengitys vinkuu ja rahaa kuluu. Vihaan tupakan ostamista ja roskikseen kertyviä tyhjiä askeja sekä täyttyvää tuhkakuppia. Kun olen niin paljon yksin, ei ongelmaa ole tupakalle menemisestä kun kukaan ei kuitenkaan kattele ja terassille on helppo mennä yhdellä oven avauksella. Silti haluaisin lopettaa ennen kuin kunnolla sairastun (ellen jo sitä ole). Haluaisin myös nukkua paremmin, mutta siitä ei ole mitään takeita vaikka lopettaisikin

• Jatkan vielä: vaikka tällä palstalla on ankarasti arvosteltukin Carrin teosta, ostin sen äänikirjana. Ajan välillä pitkähköjä matkoja ja nyt tunnen tarvitsevani sitä. Kuuntelen paljon podcasteja esim. pyöräillessä tai ajaessa, mutta nyt ajattelin ajella uudenvuoden viettoon ystäväni luokse kirjaa kuuntelemalla. Minulle tupakka on liian tärkeä seuralainen ja siitä vierottuminen on ennen kaikkea psyykkistä ja on erittäin vahvasti sidoksissa tunnekuohuihin (positiivisiin ja negatiivisiin) ja stressiin, tauottamiseen jne. Sitä sidettä on vaikea katkaista.

Tupakka on liian tärkeä seuralainen monille, minullekin aikanaan.
    Söin kainalisauvana niksapurkkaa puoli vuotta,mut tosiasia on, et psyykkinen puoli ratkaisi. 40 vuotta tupakkaa ihan joka välissä. Siinä on poisoppimista. Mut uskon, et jokainen pääsee tupakasta, eri keinoinkin, mutta pääsee. Yrityksiä voi tulla monta, mut jossain vaiheessa onnistuu. Kaikista kerroista oppii jotain. Viimeisellä kerralla päätin, ettei kukaan ihminen enää pilaa mun prosessia. Edellisen kerran kun repsahdin, suutuin miehelleni, oli alkoakin ja raskas aika takana. Tai eihän mies sitä pilannur, ihan itse sen tein. Olin kuitenkin ollut 6 kk savutta. Harmitti vietävästi.
    Sit menikin 3,5 vuotta savutellen ja tässä nyt ollaan. Mut oli jo aikakin, ajattelin et on viimeinen hetki lopettaa ja pysyä savutta. Ikääkin oli kertynyt.
    Tämä kertomus vain siksi, et kaikki pystyy, minulle suurin apu oli juuri Stumppi tai oikeammin sen edeltäjä Tupakkaverkko.com.

• Tää on nyt tällaista keittiöpsykologiaa, mutta luulen että ihmisillä on hieman eriasteista taipumusta kaikenlaisiin addiktioihin. Minä kuulun alttiiseen porukkaan. Vaikka pääsisin tupakasta eroon, jäljelle jää vielä ihan riittävästi addiktioita, joiden haitallisuus toki vaihtelee. Sitten toinen juttu on, onko siitä muille haittaa. Tupakointini on aina ollut sellaista, että olen pyrkinyt häiritsemään sillä muita mahdollisimman vähän. Se on tehnyt siitä jotenkin "luvallisempaa" eli kun vahingoitan vain itseäni. Kai aika tärkeää olisi välittää itsestään enemmän. No, sillä tavalla kyllä tunnen syyllisyyttä jo valmiiksi, että minusta voi tulla lisäkustannus yhteiskunnalle jos joudun tupakan takia sairaalaan. Toistaiseksi olen kyllä ollut maksupuolella yhteiskunnallisessa vastuussa mutta silti.

• Melisa. Lopetuspäivä olisi sitten maanantaina 04.01.2021
    Uusi viikko, uudet kujeet.

• Melisa, I feel you. Kun vuosi sitten repsahdin, olin ollut savuton ja holitonkin 3 kk. Sitten tuli ihan perusteeton muutosehdotus työsuhteeseen, joka olisi jättänyt minut ihan tyhjän päälle. Uusi toimari ei edes tiennyt mitä teen ja kuka sen maksaa (asiakkaat). Silloin päällimmäinen tunne oli, että olen arvoton. Ja arvotonhan voi vaikka katkaista kätensä, tupakointi on pientä sen rinnalla. Tai alkoholi. Olihan edes jotain mihin voi luottaa ja mikä on sitä mitä olettaa. Siihen saakka olin suojellut itseäni liialta stressiltä huolehtimalla tauoista ja liikunnasta, välttämällä liian pitkiä päiviä, syömällä suht oikein jne. Sillä tiesin, että kun pinna kiristyy, on enää myöhäistä tehdä mitään, silloin syttyy tupakka. Ja tuntui että kaikki olikin ihan turhaan, kun minua voi muutkin kohdella ihan miten vain.
    Tuohon kun pääsisi, ettei mikään saa pilata tätä prosessia. Ihan parasta, mitä olen tältä palstalta lukenut. Temppu, ja miten se tehdään. Sitä tässä opetellaan. .... Kävin tässä välissä kaivamassa kaapista värityskirjan ja kynät. Ensin ajattelin että otan ne valmiiksi esiin jotta ovat lähellä kun reissusta palattuani tulee tiukkoja paikkoja. Päätin kuitenkin pakata ne reissulaukkuun. Voihan se tarve/tiukka paikka tulla jo siellä.

• jukebox1. Tsemppiä tuohon. Nyt on hyvää aikaa ajatella jokaisella kessulla, mitä hyvää siinä on ja onko se niin hyvää. Taannoin minuun kolahti ajatus, että tupakka ratkaisee ongelmia, joita savuttomalla ei edes ole. Eli tupakan mielitekoa, (nikotiinista johtuvaa) hermojen kireyttä, rauhoittumisen tarvetta, tarvetta vetätyä "koloonsa" jne.

• Heippa Rosamunda, muistan sinut täältä vuosi sitten, olin silloin itse lopettanut syyskuussa ja repsahdin joulun alla, kolmen kuukauden savuttomuuden jälkeen.
    Laukaseva tekijä oli eräs ihminen, jonka elämässä oli kriisi, sekä joulu.
    Mutta, Melisalta sain ehkä yhden arvokkaimman ohjenuoran, jota olen noudattanut tässä lopetuksessa, eli juuri tuo, minkä hän mainitsi tuossa aikaisemmin.
    Eli en anna kenenkään ihmisen pilata minun lopetustani, tämä on minun, ja vain minun asiani.
    Tämä on auttanut minua todella monta kertaa.
    Tsempit Rosamunda!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Rosamunda, kiitos tsempeistä ja tsemppiä myös sinun savuttomalle taipaleellesi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.