Tammikuussa 2021 lopettaneet.

Laitoin tänne tämän lopetus-ilmoituksen, kun se kuuluu asiaan.
Olen savutellut 13-vuotiaasta asti ja nyt on takana noin 52-53 vuotta savuntäyteistä elämää. Jospa tällä kerralla pystyn lopettamaan.

Riksulainen lopettelija...
Yli 50 vuotta käryttelyä...

«13456719

Viestejä yhteensä

• editoi tammikuu 1

Siitä se lähtee. Hetket hengitellen. Olet lähtenyt nyt taisteluun joka tulee olemaan elämäsi tärkein taistelu. Isosti tsemppiä. Kyllä se siitä

Lopetin tupakoinnin 4.2.2021 motto: parempi kuolla seisaaltaan kuin elää polvillaan tupakalle.
  • Tsempit jukebox1, onnistuu se, itsellä 40 vuotta tupakointia takana. Enkä vielä tietenkään voi vannoa mitään, mutta nyt vaan tuntuu, että onnistun.
    Päivä kerrallaan jukebox1, joku korvaava toiminta siihen tupkanhimokohtaukseen, se menee äkkiä kuitenkin ohi. Itse käytin imeskelytabletteja, ensin 4mg, sitten 2mg ja lopulta 1mg. Käytin vajaan kaksi kuukautta näitä, je se sopi minulle.
    Ja tämä stumppi on ihan ykkönen, täällä tulee käytyä päivittäin lueskelemassa joka poteron, ja välillä kommentoiden juttuja. Täältä saa parhaan tsempit ja näkee, että samojen asioiden kanssa tässä kaikki painitaan.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Näin vahvasti uskon että onnistuu jukebox1! Tervetuloa myös muille tämän vuoden lopettajille! :)

• Kiitos kannustuksesta. :)
    Yksi koetinkivi on handlattu, kun kävin lähikaupassa, enkä sanonutkaan "Kaks sinistä astia xxx" :D Tervetuloa kaikki uudet lopettajat ja tsempit muille.

• Tervetuloa savuttomaan vuoteen 2021! Tsempit jukebox1 ja kaikki muutkin. Minun vajaan viikon kokemus on toiveikkuus. Että ehkä sittenkin tätä elämää kannattaa ajatella elämisen kannalta. Pitkä putki takana pelkkää päivästä selviytymistä. Lomapäivilläkin on iso merkitys, mutta tupakan tilalle avautuu ajallinen, taloudellinen, fyysinen ja sosiaalinen tila, jonka täytyy olla parempaa.
  • Tsemppiä kovasti täältäkin jukebox1:lle, kohtahan eka pvä sulla jo pulkassa :)
  • Hello. Mulla nyt 2 röökii ja huomenna lopetuspvä. Alotan kans 95 prossasesti alkottoman kk, et ois helpompaa. Huomennakin meen kapakkaan mut otan euron tuoremehun jonka blandraan vedelllä. Kestää pidempään. Suusumutetta tekis jo mieli ottaa, tän paskan, röökin tilalle. Mut poltan nyt nää ja sit se on over. Zemiä jukrbox! Yhteispelillä se sujuu.
  • Mulla on nyt ollu semmosta, että olen nukkunut tosi paljon :)
    Menee se sillaikin. Tsempit tiina57 ja kiitos kaikille tsempeistä niitä kyllä tarvitaan.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Nukkuva ihminen ei syntiä tee, sanpi painonvatjoiden täti kurssilla kerran. Joten hyvä juttu jukebox1.
    Jos pystyy nukkumaan, se on hyvä juttu. Uni pesee aivoja.
    Tsemppiä tähän päivään!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi tammikuu 2

Täällä toinen nukkuja, vielä neljän ja puolen kuukauden jälkeenkin tulee ns. koomakohtauksia, eli voin torkkua illansuussa sohvalla mielinmäärin. Ei nukkuminen tosiaankaan pahasta ole.

• Mulla meinaa toinen addiktio vahvistua kompensaationa. Eli sängyssä sarjojen katsominen läppärillä. Termoksesta kahvia eikä mitään syytä nousta, edes tupakalle. Lahjoitin jouluna fitneskellon itselleni, sekin käski jo lähtelä liikkeelle.

Vuosi sitten tytär lyttäsi auton lunastuskuntoon (säilyi itse ihan ehjänä, mutta toivottavasti viisastuneena) ja hankin tilalle halvemman auton ja ihan kivan maasto- e-pyörän. Se madaltaa kynnystä lähteä liikkeelle. Suunnittelenkin lähteä sillä hoitamaan yhden asian ja testaan samalla toista lahjaa (itselleni), merinovillaisia välihousuja. Eli tässä on jo kolme hankintaa mainittuna. Ne onkin ainoita "ei pakollisia", mihin ole rahaa käyttänyt tupakan (ja ihan riittävästi myös alkon) lisäksi. Kuljen rikkinäisissä vaatteissa ja osaan tehdä ruokaa tosi edullisesti. Etätyössä tuo vaatepuoli ei juuri haittaa mutta lapset käydessään huomauttelevat hiukan.

Raittiuden lisäksi haluan pikkuhiljaa mahtua vanhoihin (ehjempiin) vaatteisiini. Tässä on ehkä liikaa tavoitteita, mutta minulle ainoa tapa tuohon painonhallintaan on riittävä liikunta, joka on jollain tavalla hyötyliikuntaa tai muuten vain matalan kynnyksen liikuntaa eli mukavaa. Lihastreeni tai jumppa tulkoon jossain myöhemmässä vaiheessa jos tällä pääsen liikkeelle. Olen kyllä tehnyt pitkiä pyörälenkkejä myös tupakka-aikana, eli ei mitään dramaattista muutosta, liikuntaa voi kyllä silti lisätä. Syömisen suhteen en pyri tekemään mitään dramaattista muutosta, ainakaan nyt.

Toivottavasti puuskuttaminen vähenee. Semmoinen ahdas olo koko ajan, vaikka ei olisi mitään kiristävää vaatettakaan päällä. Keuhkoahtaumataudin oireita pitäisi googlailla, mutta tuntuu, että ensin pitäisi kuulostella josko se vähenisi ajan kanssa. Tällä kertaa en saa enää palata vanhaan. Ei ole varaa, millään tavalla

Onnittelut ekasta viikosta Rosamunda! Sulla on hienosti liikunta hallussa. Pisti miettimään omaa....
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tosiaan onnittelut Rosamunda. Mulla on kyllä tuo liikunta ihan liian vähäistä, mutta työssä kyllä kävelen ja nostelen 7tuntia päivässä, että hyötyliikuntaa ainakin..... :smiley:

• Onnea ja tsemppiä kaikille hyvän päätöksen tehneille. Sairastelu minut laittoi savuttomaksi, en ehkä muuten olisi pystynyt lopettamaan. Savutonta vuotta 2021 kaikille

• Taas kävi niin, että repsahdin.
    On tuo naapuri, eli lähikauppa tuossa houkutuksena, voi minua :(
    Ehkäpä sitten myöhemmin paremmalla asenteella.

Muille tsempit

• Jukebox1 uutta matoa koukkuun sitten kun hetki on oikea
    Lopetin tupakoinnin 4.2.2021 motto: parempi kuolla seisaaltaan kuin elää polvillaan tupakalle.
  • Jukebox1, koita löytää motivaatio sisältäsi. Ja lähde sillä seuraavalla kerralla. Sinullakin on niin pitkä putki takana, että jos vielä olet about terve, niin sinulla on mahtavasti voitettavaa.

Tein tänään 50 km reissun e-pyörällä kun kävin maksamassa yhden velkani autorempasta. Se ei ole oikeasti mikään matka, kun puolivälissä käy kylässä ja syö. 50 km matkaan riittää akussa virtaa vaikka täysillä avustuksilla, mutta käytän keskimäärin 2-3/4- tasoa. Nyt talvella ei voi edes loputtomiin lykätä lähtöä kun muuten tulee pimeä. Matkan aikana kuuntelen podcasteja ja radio-ohjelmia Areenalta. Niitä on siellä ihan loputtomasti. Lisää spotifyssä. Se on osa tätä metodiani, että teen liikkumisesta mahdollisimman miellyttävää ja sellaista että en edes huomaa liikkuvani, ja sivistynkin siinä sivussa. En muuten ikinä kuuntelisi esim. tunnin mittaista ohjelmaa. Nyt on meneillään kutsuvieras-sarja Areenassa. Mielenkiintoisia tarinoita oikeista suomalaisista ihmisistä. Jos kunto kohoaa, jossain vaiheessa saattaa huvittaa liikkua ihan liikkumisen takia. Nyt en ole siinä vielä.

Palattuani kotiin teki hirmuisesti mieli istahtaa tupakalle. Oikein kruunata se, että olin saanut itseni liikkeelle. Mutta sitten muistelin, että ei se tupakka mitään kruunaa. Että vain luulen tarvitsevani sitä. Tein mukillisen kaakatoa ja join sen ulkona. Minulla on nyt kaksi kärkeä: muistuttaa itseäni siitä, että tupakka ei tuo niitä hyötyjä tai edes mielihyvää mitä luulen sen tuovan. Toinen on se, että pyrin ennaltaehkäsemään stressiä. Että en yritä venyä enempää kuin tässä vaiheessa pystyn ilman että olisi vaikea saada "laukkaa alas" tai että edes menisi "laukalle". Että pidän taukoja, että syön säännöllisesti ja että suunnittelen mitä oikeasti ehdin ja jaksan. Työssä ja vapaa-ajalla. Työssä se tulee olemaan iso haaste, varmasti suurin.

Kiitos kaikista tsempeistä ja hyvää oloa kaikille!
    Odeska - työsi on tosi fyysistä. Ethän ressaa sillä että pitäisi liikkua vielä enemmän. Nostellessa on tärkeää hyvä asento, mutta sinulle on varmaan tärkeintä huoltaa kehoasi niin että palaudut ja kehosi toipuu työpäivästä. Jos sen lisäksi jaksat liikkua, niin teethän asioita, joista varmasti pidät! Se tietysti koskee ihan kaikkia.

• Rosamunda, en minä ressaa sillä liikkumisella, en vaan ole koskaan pitänyt mistään liikunnasta, vissiin vähän liian laiska siihen :smiley: Olen vaan ajatellut, että tuo työssä tuleva liikkuminen riittää. Ju juu, kyllä on kaikki nostoasennot ym. opeteltu.
    Ehkä sitten, kun jää eläkkeelle, pitää keksiä jotain liikuntaa, muuten varmaan painoa tulee tuplasti lisää. :smiley:

• Juuri niin odeska, liikut varmasti ihan riittävästi :D . Ihan karehdin sinun 4 kuukautta, enkä toivottavasti koskaan ohita sinua, mutta 4 kuukautta kuulostaa hienolta!

• Juu, et ohitakkaan, mutta perästä tulet. :smiley: Aika menee tosi nopeesti, oot tässä jo ennen ku huomaatkaan.

• editoi tammikuu 3
    Hello.. Se olisi tänään ensimmäinen päivä. Noin 25 vuotta savuteltu, satunnaisia lopetusyrityksiä takana. Pari vuotta sitten taisi olla melkein 9 kuukautta savutonta. Mutta nyt uutta kohti motivoitunein mielin.
    Tervetuloa lopettamaan janner80.
    Onko sulla jotain apukeinoja mietitty, vai lähdetkö ihan "kylmänä kalkkunana" lopettamaan?
    Lue ja kirjoittele, pysyt teemassa mukana.

• Ajattelin lähteä kerralla poikki taktiikalla, eli ilman korvaustuotteita. Sairastan vielä sepelvaltimotautia joten tuo lopettaminen olisi erittäin tärkeää.
  • Olet tehnyt janner80 hienon päätöksen. Isosti tsemppiä lopetukseen ja tervetuloa

• Hyvä janner80!
    Miul sama juttu, sepelvaltimotauti, rankka sukurasite ja siihen vielä tupakka päälle.
    Lokakuun lopulla alko vasenta olkaa särkee ja leukaperissä juilia, älytön väsymys oli sitä ennen vallan hirmuinen. En käsittäny mikä miul on.
    Vilkkuauto vei lasarettiin, heti pääsin pukille, avattiin torvi pallolaajennuksella ja laitettiin stentti, alko henki kulkee ja siinä vasta mie pöljä ymmärsin tupakan jättää.
    Tuuria siis oli, sydämeen ei kuulemma jäänyt mitään, ei edes jälkiä.
    -Toivottavast olis edes jotain sentään jäänyt, edes hiukkasen rakkautta.

Ei muuta ku tsemiä ja voimia siulle!

"Sometimes is hard to find motivation.
    Sometimes motivation finds you."
  • Mulla on taas aika viimenen hetki lopettaa keuhkoahtauman ym terveyteen liittyvien seikkojen vuoksi. Tomorrow, säkert
  • Mulla kolme vuotta sitten suurin piirtein sama homma kuin Tampsulla. Laajennuksen jälkeen meni se 9kk ihan hyvin, sitten tuli humalassa poltettua ja siitä sitten uuteen koukkuun. Tyhmähän sitä on kun ei kerrasta käsitä, mutta jotenkin sitä selventää aina itselleen, että kun ei joka päivä polta niin... Saatan välillä olla viikonkin polttamatta mutta sitten taas ratkeaa. :(
  • Itelläni 2000-luvun alussa, kun siivosin mökinsaunan halkolaatikkoa sinne kertyneestä mujusta, huomasin yllättäen sinne joskus tippuneen vajaan tupakka-askin.
    Mitään ajattelematta nostin sen pukuhuoneen ikkunalaudalle.
    Kun siivous oli tehty, en tiiä mikä tuli, mutta ajattelin, tai en ajatellut, ku jälkeenpäin sitä mietin, että poltanpa tuossa rappusilla yhden ahkeruustupakan.
    Niin tein.
    Kuiva kääryle paloi hetkessä pitkällä tuhkalla ja savu kajahti nuppiin, olo hyvä ollut ei,olinhan n 6.5 vuotta ollut polttamatta.
    Kului päiviä, vetäisin testiksi toisen, viikon-kahden kuluessa kolmannen jne, kunnes aski oli tyhjä.
    Sormi pikkuinen oli siis pirulle annettu ja jollain kauppareissulla ostin askin, se riitti yli kolmeksi viikoksi.
    Siitä se lähti, muutaman kuukauden kuluttua piti aski olla aina taskussa ja varalla toinenkin, eli olin palannut entiseen, enää aski / päivä ei riittänyt.
    Liki 20 vuotta siis olin taas aktiivitupakoitsija, kunnes tuli tuo pakollinen pysähtyminen, josta edellä kerroin.
    Harmittaa vietävästi.

Nyt, kun vielä vähäinenkin tolkku on jäljellä, en tosiaankaan ala itseäni huijaamaan, enkä leikkimään "ehkä sillointällöin" mentaliteetilla.

Jos jonkun neuvon voin antaa, niin se on, että tupakoimattomuutta ei kannata pilata itsepetoksella, eli ei yhtäkään, sillä turmioon johtaa se tie.
    Näin kävi ainakin omalla kohdallani.
  • Tumppasin viimeisen tupakkani 30.12.20 illalla.

Kerta oli siinä mielessä erikoinen, ettei mielessäni ollut jo tutuksi noussut paniikki siitä, mistä kaikesta luovun tumpatessani. En ollut edes tarkasti suunnitellut lopettavani, vaikka olin jo pitkään kokenut tupakoinnista ahdistusta. Mikä siinä illassa oli että se sai katkomaan 3 jäljellä olevaa tupakkaa ja aamulla herätessäni olin edelleen lopettamispäätöksessäni.

Tänään klo 22.30 tulee siis 4 täyttä vuorokautta tupakoimattomuutta täyteen, ensimmäistä kertaa sen jälkeen kun olen 20 vuotta sitten aloittanut. Mitään nikotiinivalmisteita en ole käyttänyt. Mielestäni päivät ovat olleet yllättävän helppoja, tupakka on jatkuvasti mielessä, mutta vasta kahtena iltana olen ollut lähellä luovuttaa. Oireina tupakanhimon lisäksi on ollut levottomuus, keskittymiskyvyn puute, jatkuva heräily yöllä.

Jos tämän jäsentymättömän tekstin joku konkari sattuu lukemaan, kaipaisin vinkkiä seuraavaan: tupakanhimon yltyessä pystyn jo kuvittelemaan itseni tupakoimassa ja alan luomaan päässäni valheellisia sopimuksia mahdollistaakseni tupakoinnin, esim tupakka on hyvää, poltan vain yhden hyvästiksi, jos en polta jään paitsi, loputon lista. Toistaiseksi järki on voittanut, mutta mitä tehdä niissä hetkissä kun tupakanhimo on voimakas, ja esim. Lenkille lähtö ei tule kyseeseen.
  • Tiiia kuulostaa kyllä tosi hyvältä, että lopetit ja olet pysynyt päätöksessäsi jo kohta neljä vuorokautta. Ongelmasi on varmasti meille kaikille tuttu. Auttaisiko, jos kirjoittaisit itsellesi tekstin siitä, miksi olet halunnut lopettaa ja lukisit sitä kun mielesi valtaa tupakka-ajatukset?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.