Kertaheitolla vai vähitellen?

Hello, täällä mä taas seilaan ajatusteni kanssa. Olen tammikuun 21 lopettaneiden ryhmässä ja tarkotus olis liittyä siihen taas, mut kävin äsken kipsalla ostaa röökii, vaikka tänäänkin piti jo lopettaa. Rupesin just miettii jos sittenkin vain vähentäis radikaalisti tai jotain. Kyl on vaikeeta. Vastatkaa viisaammat.

Viestejä yhteensä

• Moi, kyllä se radikaalisti vähentäminen nollaan eli kerrasta lopetus jollain apukeinolla, suihke, purukumi, pastillit tai champix taitaa olla se toimivin ratkaisu. Hitaasti vähentäminen vie hirmuisesti henkisiä voimavaroja ja sitten sitä yhtäkkiä polttaa entiseen tahtiin taas - ajatus siitä savuttomuudesta on pelottava, mutta kun sen aloittaa huomaa ettei se niin vaikeaa ollutkaan - tsemppiä! :) Ps. ei viisaampi...

• Itselleni tulee mieleen, että vähentäminen on kova tie. Tarkoitatko että lopettaisit polttamisen vähentämällä vai että vähennät vain polttamista radikaalisti?
    Jokainen polttamaton tupakka on kuitenkin askel oikeaan suuntaan.
    Iselläni oli yhteen aikaan tapana lopettaa jatkuvasti ja aina se tupakointi alkoi uudelleen päivän päästä maksimimissaan. Siitä tuli vain epäonninen kierre joka vei mielenrauhan. Sitten tein niin, että sanoin itselleni, että polttelen kaikessa rauhassa ja työstän lopettamisajatusta mielessäni kunnes tuntuu siltä että lopetusajatus on valmis mielessäni ja että päätös on varma.
    Oletko syvällä sisimmässäi valmis luopumaan tupakoinnista kokonaan? Ilman ehtoja? Se voi olla vaikea päätös ja helposti sitä keksii syitä polttaa tai sitten lopettamisen sijasta "vain" vähentää polttamista ollen kuitenkin vielä epävarma halusta lopettaa kokonaan.
    Tupakoinnin lopetus on kuin hylkäisi ystävän. Se on monesti sanottu mutta se ystävä ei anna mitään. Se vain vie ihmiseltä kaiken.
    Ehkä sinun pitää kypsytellä lopetusajatusta vielä. Sillä aikaa voit vaikka vähentää tupakointia.

Lopetin tupakoinnin 4.2.2021 motto: parempi kuolla seisaaltaan kuin elää polvillaan tupakalle.
  • Joo kiitos petteri. Noinhan se varmaan menee. Oikeestan tiesin itsekin saman. Mut mun psyyke vaatii nyt pikkusen aikaa kokonaan lopettamiseen. Ongelmia on/ oli niin paljon ja kaikki ei tupakasta johtuvia tai miten sen nyt ottaa?
  • Vai onko toi "psyykejuttu" taas yks turha tekosyy? I just wonder. Aamulla kun menin kiskalle ei ollu minkäänsortin tarvetta hermosauhuin niin miksi pitikin ostaa?
  • Kiitos siili.
  • Hello. Nyt on kriisi voitettu mut aika moisessa suossa mä olin 2 vkoa. Lopettaminen ei kertakaikkiaan tullut kysymykseen. Olen kuitenkin nyt sitä mieltä, et parempi lopettaa kerrasta poikki tyylillä. More later. Kiitos tästä keskustelufoorumista. Oispa tosi vaikeeta varmaan ilman tätä .
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.