Tupakanhimo + Riita

Hei,

Toivoisin tällä aloituksella saavani tsemppiviestejä, kuinka ei kannata ostaa sitä askia ja polttaa sitä kuuluisaa "yhtä" tupakkaa...

Olen ollut nyt polttamatta 58 päivää, ja tänään sain riidan aikaiseksi miehen kanssa (aivan turhasta asiasta tietenkin), säntäsin ulos, ja laittaessani takkia päälle mies huudahti "Osta vaan se röökiaski ja polta! Niin sä kuitenkin teet!" Noh, menin ulos ja kauppaan, ostoksiin tarttui tosin vain sipsejä heh.. Nyt kuitenkin mykkäkoulun jatkuessa ajatuksiin tulee ostaa tupakkaa ja polttaa... Toivoisin saavani järjen ääntä täältä, miksi ei pidä sortua näin typerän asian edessä :(

Viestejä yhteensä

• Heippa ordwinter! Mulla on auttanut se ajatus, että tämä savuttomuus on mun juttu, enkä anna kenenkään muun pilata sitä. Jos siis nyt lähdet ja ostat se askin ja poltat, olet antanut miehellesi vallan vaikuttaa ihan sun omaan juttuun eli sun savuttomuuteen.
    Mykkäkoulut ja riidat ovat ohi meneviä juttuja, mut SUN savuttomuus on jatkunut jo kohta kaksi kuukautta, pidä siitä kiinni, ja ole hitokseen ylpeä itsestäsi!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Ja lisäksi vielä, oletko lueskellut noita ei kuukausina lopettaneiden poteroita. Näet sieltä, että kaikki me painitaan näiden nikkispirujen kanssa, mutta voitetaan se.

• Kiitos odeska!

Näin täällä joskus aiemmin tekstin, että "tämä henkilö ei voi vaikuttaa minun päätökseen olla polttamatta", ja sitä olen toistellutkin mielessäni. Että kukaan ei ole sen arvoinen, että retkahtaisin!

Suuri kiitos, yritän rauhoittaa itseäni ja miettiä kuinka en tahdo katkaista tätä putkea savuttomuutta!
  • Jotenkin aika tutulta kuulosti sinun tarinasi. Kuten Odeska jo mainitsikin tupakoinnin lopettaminen on sinun juttusi ja lisäisin vielä siihen että myös parisuhteen miettiminen on ja siihen liittyvät asiat ovat myös sinun juttusi. Tuo mitä kumppanisi sanoi särähti pahasti mutta ne jutut ovat kahden kauppoja eikä siitä sen enempää. Tsemppiä ja pärjäile.
  • KessutPois, kiitos!

Itse jäin myös miettimään, että tälläisellä asialla "naljaileminen" on melko vyön alle lyömistä. Itseni kohdalla siis ainakin. Olen monta kertaa kertonut kumppanilleni, kuinka minun kohdalla ei todellakaan ole varaa luottaa siihen, että yksi tupakka jää yhteen jne. Joten mielestäni on aika rumaa peliä sanoa noin, kun toinen tietää että se pahimmassa tapauksessa jättäisi "putken" päälle.

Mutta juuri tästä syystä olenkin ylpeä, että en hakenut sitä askia!
  • Nyt kun selviät ordwinter tästä koettelemuksesta, tunnet itsesi paljon vahvemmaksi. Ja aina kannattaa nukkua yön yli, huomenna kaikki on paremmin!

• Kiitoksia Tirena, näin teen!

Pakko sanoa, että tämä palsta on kyllä mahtava, sitä uskoo olevansa niin kovin yksin, mutta täältä kyllä saa ihan korvaamatonta tukea :)
  • Lyöminen "vyön alle" kuulostaa siltä että toinenkin on kokenut plevansa heikoilla ja alitajuisesti halunnut horjuttaa myös toista. Vihaisena/surullisena/väsyneenä/pettyneenä tms ihminen välittää myös itsestään vähemmän ja ainakin omalla kohdalla se altistaa itsensä epäsuoraan vahingoittamiseen. Tupakka on sellainen ja tosi helppo. Onnittelut siitä että voitit kiusauksen!
  • Hienoa jos tietoisuutesi voitti mahtavan ja petollisen addiktion. Tällaisia pieniä voittoja tarvitaan.

On täysin normaalia, että kun haluaa ratketa, sitä jopa järjestää pienen riidan ja reagoi täysin suhteettomasti, jotta saisi sen, mitä eniten loppujen lopuksi haluaa. Alitajunnalla on mahtava voima.

Kun puoliso sitten sanoo katkerana, että, menehän nyt oikein ostamaan tupakkaa, se kertoo vain siitä, että hän on lopen kyllästynyt a) kiukunkohtauksiin ja b) lukemaan avointa kirjaa nimeltään addikti. Siitä hommasta nimittäin puuttuu kaikki rehellinen ajattelu, ja kumppani osaa lukea tuota peliä.

Kukaan ei ole väkisin minun naamaani tupakkaa tunkenut ja pistänyt palamaan. Kyllä minä olen ihan itse se ollut.

Mutta olen joskus uskotellut itselleni, että en voi koskaan lopettaa, kun minulla on niin hankala puoliso. Tai hankala työ. Tai muuten vain jotakin hemmetin päteviä syitä siinä...

En nyt tiedä, tsemppaako tämä ketään mutta näin ajattelen tuota taustapeiliä katsellessani.

• Hyvä ordwinter ja voimia ja jaksamista B) :) mulla on kans omat kiusaukseni mutta olen polttamatta kun niin päätin! :) tänään olen ollut 4 kk polttamatta ja olen myös ylpeä itsestäni....yli 50 vuotta poltin! >:) ja tommonen "piru" tulee välillä olkapäälle ja yllyttää polttamaan mutta ei se enää minuun pysty! B) tosi paljon tsemppiä sulle ja kestä nautit vielä omasta vahvuudestasi! :)

• Viisauden sanoja Ancient. Omalla kohdallani ainakin riita oli helppo lietsoa kun en välittänyt kumppanistani mutta olin liian laiska käyttämään itse lumikolaa ja ruohonleikkuria. Eikä minulla silloin vielä ollut ajokorttiakaan ja kumppani oli innokas autoilija, ajoi mukisematta pitkiä koiranäyttelymatkoja. Toisaalta jos olisin ymmärtänyt erota silloin kun hälytyskellot alkoivat kilkattaa niin siinä samalla olisi jäänyt röökikin, rotukoira oli ostoslistalla ja siihen säästäminen olisi lähtenyt käyntiin välittömästi.
  • Niin tuttua, riita ja rööki. Eilen ja tänään riidelty eukon kanssa ja käskenyt hakeen röökii jo moneen otteeseen, mutta en oo viä piruuttanikaan hakenu, sanoin sille että otan eron ennemmin ku haen tupakkaa. Toivottavasti ei tupakan takia erota tartte, mutta koville tää välillä ottaa lopetus ja perhe-elämä
  • Riitoja tulee ja menee, elämässä tulee olemaan aina joku tilanne, stressi tai riita, mut mulla tosiaan on se mielessäni, että en anna kenenkään muun vaikuttaa mun tupakanpolton lopetukseen, se on mun oma asiani, ja siihen ei muilla ole vaikutusta.
    Tsemppiä Pakoputki, älä anna periksi, oot jo hyvässa vauhdissa!

• Tuo käskeminen/pyytäminen hakemaan röökiä on minusta aika alhaista henkistä väkivaltaa, enkä tiedä onko kauhean tervettä käytöstä muutenkaan. En rinnasta suoraan mitään, mutta paremman puutteessa mietin vaan, että ei kai kukaan alkoholistipuolisollensakaan suosittele viinaa, vaikka tietäisi kuinka pahasta jutusta on kyse...

• Toivottavasti tänään parempi päivä, kiitos tsempeistä
  • Moikka ja hyvää savutonta huomenta kaikille! Pakoputki:Tulet ihan varmasti selviämään myöskin tästä päivästä ilman tupakkaa!!Vaimo vaihtoon jos ei ymmärrä sun taistelua.Kyse on SUN elämästä,SUN terveydestä ja SUN tahdosta.Tässä asiassa ja taistelussa saat ja kuuluu olla itsekäs!!TSEMPPIÄ!!
  • Ihan samaa mieltä camille75:n kanssa, puoliso vaihtoon jos ei ymmärrä sitä että tupakkaa ei koskaan suositella ihmiselle, joka on ollut pahassa nikotiinikoukussa! Se on ihan käsittämätöntä pelleilyä. Suoraan sanottuna. Voisivat tukea vähän kun oma kumppani kulkee yhtä elämänsä tärkeimmistä matkoista, tätä tupakoimattoman ihmisen matkaa, jonka on tarkoitus kestää koko loppuelämä. Kaikki tietävät tupakan vaarat ja sen miten ahdistavaa on olla tupakoija. Ei nyt herraisä tupakoinnin lopettajaa kehoteta sortumaan sellaiseen asiaan, joka aiheuttaa hänelle niin paljon henkistä ja fyysistä kärsimystä!

Vaikka mikä minä olen sanomaan, en minä voi ketään kehottaa eroamaan puolisostaan. Jokaisen oma asia kenen kanssa haluaa olla yhdessä. Mutta kyllä teillä on ihan omanlaisensa taistelu kun olette jatkuvasti sellaisen ihmisen läheisyydessä, joka painostaa teitä sortumaan. Kaikki tsempit teille ja hienoa taistelua käytte mielessänne ja elämässänne.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.