Huhtikuussa 2021 lopettaneet

Avaan huhtikuisille lopettajille oman ketjun.
Olen uusi lopettaja. Olen 37 vuotias mies ja aloitin polttamaan vuonna 2017. Olin tuolloin jehovan todistaja (joihin liityin hulluudessani vuonna 2003) Pyristelin pois tuosta lahkosta ja siiihen kuuluin kuin myöhäinen murrosikä. Aloitin sitten polttamaan ja vuonna 2008 sitten erosin jehovan todistajista. Jäin tietenkin koukkuun tupakkaan ja nyt on kulunut pian 13 vuotta erosta ja olisi aika lopettaa tupakointi. Tupakointi on ainoa jäänne ajastani jehovan todistajissa ja on aika heittää sekin pois.
Päivässä kului noin 30 tupakkaa. 20 minuutin välein nyt vähintään kävin aina tupakalla ja tietäähän sen ettei se ole hyväksi. Verenpaine on korkea ja syke lepotilassa yli 100. Välillä huimaa ja hemoglobiini on korkea johtuen tupakoinninsta. Jos en lopeta niin kohta tulee jonkinlainen halvaus. Eikä tuota rahaakaan ole tuhlattavaksi asti. Se on aika iso määrä euroja mitä tupakkaan kuukaudessa on mennyt ja se kaikki on pois ruoasta ja muista välttämättömistä asioista.
Käytössä on nyt nikotiinisuihke. Sillä aloitan. Tänään aamulla tumppasin viimeisen tupakan ja toiveessa on että pääsen irti tupakasta.

Lopetin torstaina 1.7.2021 klo 7.30
«13456712

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Stumppiin tuomo!
    Olet hyvässä alussa jo, päätös on vankalla pohjalla, näin olen lukevinani rivien välistä.
    Ota kaikki hyöty irti täältä. Lue ja kirjoita, täällä paras vertaistuki ja rutkasti kärsivällisyyttä kuunnella sua.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tervetuloa Tuomo! Olen samaa mieltä kuin Melisa, eli päätöksesi tuntuu olevan tosi vankalla pohjalla. Verenpaine, huono olo ja muut terveysongelmat varmasti helpottavat päätöstä vielä entisestään. Itselleni tupakka aiheutti rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta, mikä osaltaan auttoi pysymään tupakasta erossa. Suihke oli mullakin käytössä, ja tehosi melko hyvin viekkareihin.
    Kohti savutonta kesää! B)

• Eka päivä on varmasti vaikein. Lähden tänään siskon luoksi yöksi. Huomenna takaisin kotiin. Laitan nikotiinilaastarin ja otan suihkeen mukaan. Ehkä hyväkin että saan muuta ajateltavaa ainakin vuorokaudeksi

• Joo ekoina päivinä kannattaa ehdottomasti pyrkiä siihen että on muuta ajateltavaa - ja ennen kaikkea tekemistä! Vaikka ruuan laittamista, pihatöitä, kävelylenkkejä, mitä vaan. Tsemppiä!
  • Tervetuloa tuomo elämäsi parhaan päätöksen pariin. Itse käytin imeskelytabletteja, oli kivasti suulla jotain tekemistä, niitä sitten pikkuhiljaa vähentelin, ja parin kuukauden jälkeen lopetin. Nikotiinisuihkeesta sain joka kerta järkyttävän hikan. Komppaan SIKsakkia siinä, että hengenahdistus ja rytmihäiriöt oli syynä lopettamiseen ja keuhkon rahinat, Nyt helpottanut nuo kaikki. Tsemppiä sulle ja keksi tosiaan jotain muuta ajateltavaa, on hyvä olla suunnitelma pahan hetken varalle.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Tsemppiä Tuomo ja Tervetuloa Stumppeihin!
    Nyt vaan kovasti itsekuria peliin, alku aina tosi vaikeaa, ne eka viikot kuukaudet, mutta täältä saat tukea ja kannustusta, autetaan aina apua tarvitsevaa. Kaikkihan me samaa taistelua taistellaan. Mieti kaikenlaista pikku puuhastelua, niin se auttaa näissä alkutaipaleen karikoissa.
    Hienoa että olet löytänyt meidät :)

• Tervetuloa tuomo! Savuttoman elämän alkupäivä muistuu ainakin hyvin mieleen, kun aprillipäivänä sen aloittaa :)

• editoi huhtikuu 2
    Moi kaikki. Kotiuduin juuri siskon luota. Hyvin on mennyt ja eka vuorokausi takana. Päiväkahvit juotu ja seuraavaksi suuntaan apteekkiin hakemaan nikotiinilaastareita. Pysyy olo tasaisempana kun on laastari ja tarvittaessa otan suihkauksen. Lunta on vähän sadellut ja ilma näyttää vähän ankealta mutta mieli on hyvä. Kissa naputtaa sylissä ja kehrää. Seesteistä pitkäperjantaita kaikille
  • Hyvä Tuomo, ei kun tuulta päin ja pysy linjoilla, taistellaan yhdessä!
  • Kävi mielessä että jos polttaisin tumppisätkän. Eli käärisin tupakan tumpeista tupakan ja polttaisin sen. Mistä lie mieleen tullutkin. Kävin sitten heittämässä tuhkapurkin roskikseen ja perään heitin sytkärin ja muut sätkä vermeet. Muuten on ollut ihan helppo päivä tähän asti. Mielitekoja tulee ja menee ja välillä otan suihkauksen nikotiinia. Tuo 24 h laastari toimii niin että korkeimmillaan nikotiini on verenkierrossa vasta 6-8 h kuluttua. Eli sitä ennen joutuu käyttämään suihketta vähän useammin mutta illalla jo varmasti tasaantuu kun rupeaa laastari toimimaan.
  • Lauantaissa mennään. On tuo laastari vaan hyvä. Tänään olisi sauna ja vähän mietityttää että pysyykö se paikoillaan löylyssä?. Taidan vaihtaa uuden vasta saunan jälkeen... ulos kai sitä pitäisi lähteä hetkeksi kävelemään. Luulen ettei tämä päivä ole ainakaan vaikeampi kuin eilinen. On jotenkin varma olo tämän lopetuksen kanssa. Olen joskus aiemminkin yrittänyt mutta ne lopetuksen on kestäneet korkeintaan yön yli ja aamulla on pitänyt lähteä kiireellä kauppaan. Vielä näytän polttaville sukulaisille että onnistun.
  • Kello lähenee kymppiä aamupäivällä ja minulla on tylsää. Jos vielä ainakin puoli tuntia jaksaisin odotella niin voisin lähteä kävelylle. Mulla on omat rutiinit joita noudatan. Tupakka muodosti monta rutiinia päivään ja niiden rikkominen on oma juttunsa. Aamuisin tapana oli herättyä mennä heti tupakalle . Sitten kupillinen kahvia ja tupakalle . Toisen tupakan jälkeen sängyn petaus ja sitten tupakalle . Kolme tupakkaa lyhyen ajan sisällä. Nyt ei ole ollut tuota rutiinia. Tietty ruokatupakka ja ja kahvitupakka. Lauantaisin saunan jälkeen oli suorastaan kiva istahtaa kuistille polttamaan. Tosin siinä oli se huono puoli että sen jälkeen saunan tuoma puhtauden tunne katosi ja vaatteet alkoi heti lemuta. Ruokatupakka ja ja kahvitupakkakin on vähän romantisoutunut vaikka totuus on että syönnin ja kahvin jälkeen tupakka aiheutti kakomista ja välillä oksensin. Muut tupakat oli sitten tupakoita ilman selvää rutiinia. Pelkkää riippuvuuden hoitoa. Siellä sitä ulkona istuin ja kiroilin kun tupakka vei ja minä vikisin. Nyt on itseasiassa paljon vapaampi olo kun ei tarvii juosta pihalla. Tosin on kyllä tylsää. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Tupakka antoi aina jotain tekemistä ja rytmitti päivää. En kuitenkaan sen takia halua aloittaa uudestaan. Noh lenkin jälkeen ryhdyn kuuntelemaan äänikirjaa.
  • Sehän se, tapariippuvuus. Itsellä oli tuo kaikkein haastavin, mulla oli aika lievät vieroitusoireet muuten, mutta tavasta eroon pääsy oli oma ohdakkeinen polku. Tsemppiä tuomo, äänikirja kuulostaa tosi hyvältä.

• Just näinhän se on, ne ihanat pienet tupakkatauot, niitä on niin ikävä. Minä katson aika paljon Netflixistä sarjoja ja luen, niissä ajatukset pysyy kasassa. Äsken kävin tunteroisen ulkona kävelemässä, ihana ilma. Kyllä se siitä Tuomo kun sitkeenä ollaan, ni joka päivä ollaan lähempänä maalia, eihän me periksi anneta! Nuo ekat viikot on niitä kaikista vaikeimpia, nyt kun 3 kk ollu savuttomana, ni tulee enää mieleen niitä tilanteita, että kylläpä nyt ois just niin hyvä hetki sauhuttaa, mutta päivä kerrallaan.....
    Tsemppiä ja kivaa päivää :)

• Näin on Mirkkuliina, itselläkin joskus sellainen häivähdys, että nyt olisi tupakan paikka ollut, jos polttaisin, mutta onneksi enää tosi harvoin tulee, eikä silloinkaan ihan tosissaan tee mieli, se vaan käväisee päänupissa ja häipyy nopeesti. En kyllä siltikään mitään voitonvoltteja tässä heittele, koko ajan saa vieläkin olla varpaillaan. Onneksi töissä ei polta, kuin yksi (meillä savuton työpaikka) eli hänkin joutuu lähtemään kauas ja vaan ruokatunnilla voi polttaa. Kotona ei enää polta mieskään, vanhin poika (ei kyllä asu enää kotona) lopettanut, että tuo tytär polttaa vielä ja kun käy kylässä, niin kyllä haisee.

• Tosiaan varpaillaan saa olla vielä pitkään. Eipä se tupakka niin helposti unohdu. Minulla olisi saunavuoro tänään kello 15. Laastari olisi pitänyt vaihtaa kello 13 ja saunassa se ei olisi pysynyt paikoillaan . Tein sitten niin että kun kävin lenkillä, huomasin että laastari repsottaa. Päätin sitten että käynkin kotona suihkussa ja vaihdan sen jälkeen laastarin. Muussa tapauksessa olisin joutunut odottamaan uuden laastarin laittoa melkein kolme tuntia. Jospa ensi viikolla uskaltaa olla vähän aikaa ilman laastaria mutta nyt en vielä ota sitä riskiä. Olisihan mulla tuo suihke mutta laastari pitää olon tasaisempana. Ei tule niitä mieliteon aaltoja
  • Veli putkahti yllättäen kylään. Oli puhetta ettei tämä viikonloppuna tule mutta ilmoitti kuitenkin tulevansa. Hän polttaa tupakkaa. Olin terassilla istuskelemassa kun hän saapui autollaan pihaan. Ajattelin varmaan minun olleen tupakalla. En ole mitään hänelle puhunut että yritän lopettaa tupakoinnin. Mielessä kävi, että olisin pumminut yhden tupakan mutta kielsin sen heti alkuun itseltäni. Hän polttaa ruskeaa bonusta (sätkää) ja kylläpä vain tuoksui pahalle. Nyt on niin voittaja fiilis kun en pumminut. Eikä tuo viimekädessä ollut edes vaikeaa katsella vierestä. Kyllä tuo varmaan arvasi kun en käynyt tupakalla kertaakaan enkä polttanut kun käytiin kävelyllä. Hän on sellainen ettei tule lopettamaan tupakointia. On sen sanonutkin ettei kuulema ikinä edes yritä. Omatpahan on keuhkonsa. Tänään on ollut paljon helpompi hengittää. On niin mukavan raikas olo.
  • Hyvä Tuomo! Näitä kinkkisiä tilanteita tulee ja on vaan pidettävä pintansa. Saapi olla ylpeä itsestään!
  • Hyvää pääsiäistä kaikille. Tänäänhän sitä virallisesti toivotetaan. On ollut mielenkiintoisia unia. Nikotiinilaastari potkii yöllä huolella. Ei kuitenkaan onneksi ole näyttänyt painajaisia. Unen laatu on parantunut ja määrä on lisääntynyt tunnilla. Herään virkeänä. Kävin tuossa aamukahvin jälkeen istumassa hetken ulkona. Mietin siinä, että olisi sen verran käteistä että saisin ostettua tupakkaa. Kävi mielessä vaikkei edes tee mieli polttaa. Jos nyt polttaisin savukkeen niin se ei edes kihahtaisi päähän. Maistuisi vaan pahalle ja haju tarrautuisi vain joka paikkaan. Sitä ajattelin ja tulin johtopäätökseen etten käy tupakkaa tänään ostamassa. Jos tulee vaikea paikka niin menen ulos suihkeen kanssa. Tästä tulee hyvä päivä.
  • Mahtavaa, Tuomo! Päivä kerrallaan, päivät peräkkäin, ja mieli, lompakko, sydän ja keuhkot kiittävät!

• editoi huhtikuu 4
    Taas minä päivittelen mutta ei kai siitä vahinkoa ole. Silloin pitää kirjoittaa kun tullee jotain mieleen. Minulla oli käteistä rahaa kympin verran. Se meinasi alkaa kiusaamaan. Käteinen on minulla aina ehdollistunut siihen että sillä ostetaan tupakkaa. Kortilla oleva raha ei sitä aiheuta ja vaivaa. Mieleen jostain tupsahti aamulla että jos kävisin sillä kympillä ostamassa norttia. Todella harvoin sitä olen poltellut enkä tiedä saako sitä edes kympillä. Jostain vain tuli tarve polttaa nimenomaan norttia. Asia vaivasi ja jouduin aika tiheään käymään ulkona suihkeella. Sitten päätin että tämä kidutus saa päättyä ja lampsin Kauppaan. Ostin sitten banaaneja, dallaspullia ja pullollisen cocista. Sain kympin tuhlattua ja jäi tähteeksikin. Nyt ei käteinen polttele enää eikä tupakka ajatus vaivaa. Seuraavaksi juon kupillisen kahvia ja ryhdyn kuuntelemaan stumppaa tähän kirjaa.
  • Olipas hyvä päätös tuhlata raha pois polttelemasta taskussa ja vielä tähellisempää ku tupakka. tsemppiä jatkoon, hyvin se menee.

• Maanantai ja kello on 12.15 tulin juuri kotiin veljeni luota. Hän eilen iltapäivällä laittoi viestiä ja kysyi vierailulle. Olin yötä ja nukuin tosi huonosti. Yleensä ryhdyn nukkumaan klo 21.00 mutta eilen venähti yli puoleenyöhön. Yö meni horroksessa. Kunnon unta en saanut. Sorruin myös pummaamaan veljeltä tupakan ja se aiheutti monta tuntia kestäneen pääkivun. Oli ihan vaikea olla. Johtui varmaan osaltaan siitä kun iholla oli myös nikitiinilaastari. Eipä tee mieli enempää kokeilla. Savuttomana on niiiiin paljon parempi olla. Nyt heittäydy sänkyyn pitkälleni ja ryhdyn kuuntelemaan äänikirjaa.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Hyvä opetus varmaan. Joskus vaan pitää tehdä jotain tällaista ja palata sit parempaan oloon.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Ei toden perään tuo alku aina helppoa ole. Samastun niin Tuomoon. Tartu vain kiinni niihin tuleviin hyviin päiviin! Ei siitä röökistä saa kuin päänsärkyä.

Muistan takavuosina repineeni useita tupakka-askeja, että nyt loppuu. Seuraavana päivänä tai jopa muutaman tunnin päästä kävin melkein juosten hakemassa sitä yhtä. Kun katsoo nyt sivullisen silmin sitä touhua, onhan se aika rimpuilua.

Alkusyksystä olin vielä epävarma onnistumisesta. Minulla oli tieto, että minun on pakko lopettaa, koska tupakka tappaa minut melko piankin, mutta samalla oli silti hyvin vaikea kuvitella elämää ilman tupakkaa enkä oikeastaan tiennyt, haluanko ihan varmasti ollakaan. Siinä mylläkässä sitten alkoi kypsyä vakaampi päätös. Toivottavasti tämä nyt onnistuu,

• Toivottavasti tässä kuussa ilmaantuisi muitakin lopettajia, etten minä olisi aivan yksin :) olen saanut nyt kuunneltua stumppaa tähän kirjan. Muutan taktiikkaani. Tähän asti olen vedellyt nikotiinia sen kaikissa muodoissa. Tajusin että korvaustuotteet vaan pidentää riippuvuuttani. Tajusin että oloni on ihan samanlainen kuin tupakoidessani. Tapa saada vain nikotiinia on muuttunut toiseksi. Yhtä vuoristorataa vieroitusoireiden suhteen. Tein päätöksen että en käytä nyt mitään korvaushoitoa. Olen motivoitunut ja uskon pärjääväni. Olen lukenut että nikotiini poistuu elimistöstä kahdessa päivässä. Vieroitusoireet on antanut lisäintoa. Ne on merkki että kehoni puhdistuu ja riippuvuuteni hälvenee. Minä tulen onnistumaan
  • Kyllä niitä tulee vielä. Minä lopetin joulukuun 11 päivänä, ja muistaakseni liityin joulukuisiin oltuani osapuilleen viikon polttamatta.

Juttele vain meidän muiden kanssa sillä aikaa. Sinulla on hyvä meininki.

Nikotiini poistuu kokonaan 2-3 päivässä, mutta vieroitusoireita voi olla vähän pitempään.

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt tuntuvat heti:

Jo ensimmäisten päivien aikana veren häkäpitoisuus laskee normaaliksi ja nikotiini häviää elimistöstä. Sydämen syke tasoittuu, ja verenpaine alenee. Keuhkot alkavat puhdistua limasta, ja hengittäminen helpottuu.

Jo kahden viikon tupakoimattomuuden jälkeen verenkiertoelinten ja keuhkojen toiminta sekä fyysinen suorituskyky paranevat.

Tupakoinnin lopettaminen vähentää koettua stressiä, kun vieroitusoireet helpottuvat.
    Lopettamisen jälkeen unen laatu paranee ja määrä kasvaa.

Jokapäiväinen elämä paranee: haju- ja makuaisti kohenee.

Erektiohäiriö paranee joka neljännellä tupakoinnin lopettaneella miehellä.

Kymmenen vuoden kuluttua lopettamisesta keuhkosyöpäriski on enää noin puolet tupakoivan henkilön riskistä.

Viisitoista vuotta lopettamisen jälkeen aivohalvauksen riski on vähentynyt tupakoimattomien tasolle.

• Hei Tuomo, hienoa että olet noin innokas - ja saanut viekkareista jopa lisäintoa! Nyt on hyvä meininki.
    Ihmisille sopivat erilaiset lopettamistavat, niitä on yhtä monta kuin on tupakoinnin lopettajiakin. Toisille sopivat nikotiinikorvaustuotteet, toiset pystyvät lopettamaan ilman. Itse en olisi millään kyennyt lopettamaan ilman suihketta ja laastareita, eikä puolen vuoden pituinen suihkeen käyttö ole harmittanut jälkeenpäin. Tarkoitan sanoa, että kannattaa tietysti kokeilla pärjääkö ilman nikotiinia, mutta JOS sattuisi niin ettei pärjääkään, ei se minun mielestäni ole iso haitta siinä isommassa kuvassa, jossa pääsee tupakasta eroon. Niksakorvaustuotteisiin ei mulla ainakaan syntynyt mitään riippuvuutta.
    Mutta kuten sanottua: en epäile, ettetkö onnistuisi! Aina hienompaa jos tosissaan pystyy kerralla irtautumaan nikotiinista.

• Toivon tuomo tosiaan sinulle lopettajakavereita tänne. Ajallisessa vertaisjoukossa on oma juttunsa ja tietenkin mitä useampi lopettaa sen parempi. Lopetin myös ilman korvaustuotteita ja se sopi minulle, Kuuntelin äänikirjana sitä toistoa mitä Carrin kirja pääasiassa on. Jokin siinä toimii vaikkei se mikään kaunokirjallinen nautinto olekaan. Ensimmäisen päivän olin tosin ilman kirjaakin, mutta hyvä että hommasin sen. Sillä oli jotenkin hyvä täyttää tyhjät hetket ja toimii hyvin esim. kävellessä, mikä muutenkin on aika meditatiivista. Olet tehnyt hyvän päätöksen lopettaessa!

• Tsemppiä Tuomo! Minä en myöskään ole käyttänyt missään vaiheessa mitään korvaustuotteita, en kyllä ole lukenut tuota paljon kehuttua Carrin kirjaakaan..mulle on riittänyt oma tahto ja tää stumppi porukka!
    Päivä kerrallaan kohti maalia.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.