Unettomuus vaivaa

Moikka,
Olen lopettanut 11 vuoden nuuskaamisen/tupakoinnin noin 3 viikkoa takaperin ja vieläkin vaivaa unettomuus.. Joskus tulee hyvin uni jo 12 aikoihin (harvoin) ja joskus saatan pyöriä jopa 7 tuntia sängyssä ilman unta.. Onko muilla ollut vastaavaa vielä 3 viikon jälkeen, unilääkkeitä en halua ottaa etten jää niihin koukkuun, 5 mg melatoniini olen ottanut iltaisin

Viestejä yhteensä

• Mä olen ollut aina tosi surkea nukkuja, myös tupakoidessani. Nyt sitten vieläkin surkeampi jos edes mahdollista...
    Mulla myös toi 5mg melatoniini. Pahimpina kausina otan tylysti 2 kpl, puhelin, telkka yms. pois 1-2h ennen oletettua nukahtamista. Kun menen sänkyyn, saan lukea ainoastaan paperilehteä, mielellään jotain lyhyttä ja tylsää. Kirjat kielletty tykkänään, samoin kaikki mikä saattaa yhtään innostaa mieltä. Mulla lähtee mieli keulii tosi pienestä :smiley:
    Ohjatut meditaatiot mielen rauhoittumiseen auttaneet silloi tällöin, samoin jokin unimusiikki hiljaisella taustalla.
    Varmaan olet jo kikan poikineen kokeillut, toivottavasti helpottaisi pian!
  • Kiitos vastauksesta Tatusa! Oon koittanut hakea aina mahdollisimman tylsiä äänikirjoja yöksi kuunneltavaksi, mut tänään voisin kokeilla jotain uni musiikkia jos toimis vielä paremmin :) Eilinen yö onneksi meni hienosti eikä tullu paljon heräiltyä niin mieli on taas ihan erilainen, kyllä tää tästä ajan kanssa helpottuu o:)
  • Mulla kesti unettomuus jonnekin kuudennen viikon paikkeille. Vähensin kahvia huomattavasti, lisäsin ulkoliikuntaa ja käytin melatoniinia. Pahimmissa tilanteissa otin nukahtamislääkkeen. Onneksi tuo menee ohi yleensä alun vierotusoireiden jälkeen.

• Helpottuu ajan kanssa - on olemassa ei-addiktoiviakin lääkkeitä unettomuuteen muitakin kuin melatoniini. Esimerkiksi mirtatsapiini, jota käytetään masennuslääkkeenä, voi pieninä määrinä käyttää unettomuuteen. Homma vielä toimii niin, että pienempi annos nukuttaa suurempaa paremmin. Lääkärin määräys näihin kyllä tarvitaan. Toinen ei-addiktoiva on ketiapiini, jolla on myös unettava vaikutus jo pieninä annoksina :)

• @Hile oon kanssa jättänyt kahvin nyt ihan minimiin, pääsääntöisesti juon kofeiinitonta kahvia johon sekoitan 1-2 tl tavallista kofeiinillista kahvia sekaan :) @petterik kiitos vinkeistä! Oliko sulla tarvetta aikanaan käyttää näitä lopetuksen ohella? Koitan tosiaan sinnitellä vielä ilman mitään melatoniinia vahvempia lääkkeitä, 3 viikkoa takana jo en voi uskoa että tää hirveen kauaa enään kestä o :) mukava kuulla muidenkin kokemuksista!
  • Niin me ollaan yksilöllisiä. Mulla on kausittaista unettomuutta ja olen kokeillut siihen kaikkee mahdollista. Nuo petterik:n :nehdottamat lääkkeet ei sopinu mulle ollenkaan. Toisesta mulla kuivui suu niin pahasti, että tuntui kuin hampaat irtoaisi ikenissä ja sain ihan hirveitä ahmimiskohtauksia. Ja toisesta taas nukutti vähän liiankin hyvin, olin ihan zombie 16h lääkkeen ottamisen jälkeen. Mutta vaikutukset on tosiaan erilaiset eri ihmisillä.

• Nikat ei niinkään vaivaa, mutta tuo unettomuus.... Ihan mahdottomaksi mennyt nukkuminen, tai siis valvominen. Melatoniinin otin käyttöön, tuntui alkuun auttavan muttei nyt parina yönä enää yhtään. Rupeaa olemaan aika kireä olotila, ei oikein jaksa mitään. Addiktoivia lääkkeitä en lähde kokeilemaan ihan pikkuhädässä. Mirtatsapiinia sain muutaman kokeiluun, neljäsosa tabletilla kokeilen ensi yöksi. "Kiva" kuitenkin lukea että muillakin samaa oireilua ja saada vertaistukea täältä.

• MIrtatsapiini on sellainen lääke, että se aiheuttaa monelle valtavaa nälän tunnetta. MInulla se oli pari vuotta sitten käytössä unta turvaamaan ja puoli tuntia lääkken ottamisen jälkeen piti mennä jääkaapille. Kyseistä lääkettä käytetäänkin syömishäiriöisten hoidossa. Se on myös mieliala lääke, joten sillä puolen voi tulla oireilua. Siihen ei kyllä jää koukkuun. Ketiapiini, joka ylempänä myös on mainittu on neurolepti eli psykoosilääke. On ollut sekin käytössä tarvittavana lääkkeenä ahdistukseen

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 3.8.2021

• Kolme päivää polttamatta ja heti toisena yönä alkoi uniongelmat. Toivotaan nyt, että olis vaan nopeasti ohimenevä juttu.

Saatan olla illalla väsynyt, mutta kun yritän nukkua niin uni ei meinaa millään tulla. Aikanaan sentään tulee, mutta sitten heräilen tunnin välein. Lopulta, kun kelloa on katsonut jo kymmenisen kertaa yön aikana, katson parhaaksi vain nousta ylös.
  • Tervetuloa stumppiin emwim. Tulehan elokuussa 2021 lopettaneet poteroon kirjoittelemaan :) sieltä löytyy muitakin elokuussa lopettaneita. Sulla eka kolmonen. Ei pitkä matka enää ekaan viikkoon.

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 3.8.2021

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.