Heinäkuussa 2021 lopettaneet

Palaan jälleen häntä koipien välissä. Juhannus teki temput ja sorruin polttamaan juhlan tiimellyksessä. Olisi pitänyt olla nikotiinituotteita varalla mutta ajattelin että kyllähän minä sen kiusauksen ohitan helposti. Sorruin sitten polttamaan ja jäi vähän päälle.
Tässä kuussa on uusi metodi lopetukseen, joka on varmasti parempi. Käytän purkkaa ja suihketta niin kauan, että tupakka-ajatukset jää sivuun. Sitten kun en enää mieti tupakkaa niin paljon niin jätän korvaushoitotuotteet sivuun. Nyt ei ole tiedossa mitään juhlia ennen joulua niin ei sen puolesta tarvii hätäillä lopetuksen päättymistä sortumiseen juhlissa.

Toinen metodi jota tulen käyttämääm on se, että kirjoittelen vähemmän tänne foorumille. Tupakka kuitenkin tulee mieleen kun tänne kirjaudun kirjoittelemaan. Päivittelen silloin tällöin kuulumisia. Olen lukenut netistä kaikki tupakka keskustelut joten ne on luettu eikä tarvitse niitä tahkota. Sekin auttaa tupakka- ajatusten vähentämiseen.
Näillä mennään. Stumppasin kello 7.30

Lopetin torstaina 1.7.2021 klo 7.30
«13456711

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Onnittelut siitä, että päätit lähteä tälle matkalle uudelleen.
    Raportoi nyt ees kerta viikkoon.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Hyvä että saat katkastua polttamisen näin pian. Mulla voi mennä puoli vuotta ennen kuin on sinniä yrittää uudelleen.
    Vika ei ole sinussa eikä metodissa tai foorumin käytön määrässä. Ongelma on tässä addiktiossa vakavaa riippuvuutta aiheuttavaan substanssiin. Tupakka-ajatukset saattavat joskus alkaa harveta, mutta ei niitä omalla päätöksellä voi blokata pois elämästä. Nuorempana olin vuosia polttamatta, mutta kyllä ne ajatukset sieltä puskivat pinnalle ja ajoivat asiansa läpi. Sitä tässä nyt vieläkin korjataan.
    Pitää vaan yrittää niin kauan että se onnistuu. Tiedän että se onnistuu, mutten tiedä millon.

• Kirjoitanpahan nyt kuitenkin vaikkei tuota asiaa niin hirveesti ole.
    kello on 15.45. On ollut hyvä mieli. Ei ahdista eikä ketuta. En ole tupakkaa juuri edes ajatellut.
    Katselen tässä toisella silmällä lestadiolaisten suviseuroja tubessa.

Kai tämä lopetus on jo niin koettu juttu ettei liiemmin herätä tunteita puoleen ei toiseen. Ehkä se on hyvä juttu. Kun mieliala pysyy mahdollisimman hyvänä niin aikakin menee nopsempaan
    Voisi sanoa että on onnellinen olo eikä se liity tupakoinnin lopetukseen millään tavalla

• Tossapa saattaa muuten olla totuuden jyvä @tuomo, että lopetus on niin koettu juttu, ettei hetkauta enää.
    Sillä eihän tavallaan edes tarvitse hetkauttaa: päätät lopettaa, et kyseenalaista päätöstäsi, et sytytä savuketta. Simple as that.

Kenties sen lopettamisen nostaminen jalustalle luo itselle liiaksi suorituspaineita. Että tulee tehneeksi asiasta liian ison.
    Jos onkin helpompi olla, kun se on vaan tavallinen, mitäänsanomaton tupakoinnin lopetus, eikä NYT LOPETAN JA MAAILMA TAKUULLAA KAATUU -fiilis. On enemmänkin sellanen vaatimaton mä nyt vaan lopetin -fiilis. Jos saat kiinni mitä tarkoitan ;)
  • Joo, just toi, että ei se lopettaminen varsinaisesti kauaa kestä, ja lopulta on ihan sama sitten kun onnistuu, että montako kertaa piti yrittää :wink:

• Heräsin yöllä vessaan. Olin melko unenpöpperössä enkä muistanut ettei minulla ole tupakkaa. Vessassa käynnin jälkeen menin takaisin sänkyyn ja mietin että pitäiskö lähteä tupakalle kun sitä tuli herättyä kesken yön. Ajattelin kuitenkin etten mene kun siinä virkistyy liiaksi ja sitten ei saa unta uudelleen. Jatkoin unia ja aamulla herätessä oli tietenkin aamutupakka mielessä. Sitten muistin ettei minulla sitä tupakkaa edes ole.
    Suihkautin suihkeen ja lähdin aamukahville.
    Nyt soitti äiti ja kyseli että ostaako hän minulle tupakkaa. Sanoin jo eilen hänelle että yritän lopetusta uudelleen ja että tupakasta ei saa udella. Joko ei muistanut tai ei välittänyt muistaa. Hänellä on sellainen tapa että kun käy aamulla aikaisin kaupassa niin saattaa välillä ostaa mulle tupakkaa jonka maksan sitten takaisin. Suihkautin suihkeen puhelun jälkeen ja päätin tulla tänne avautumaan.
    Mielelläni ottaisin laastarin käyttöön mutta ei taida hellepäivinä olla järkevää käyttää. Se hikoaa kuitenkin irti ja pitäis varmaan ihoteippiä olla sen kiinnittämiseen. Pitää yrittää pärjätä purkalla ja suihkeella

• Onkohan eri laastarimerkeillä pysyvyydessä eroja?
    Tai sitten vaan nöyrtyy ostamaan ihoteipin lisäksi. Pienempi paha se laastari on, etenkin jos se toimii sulla, kuin polttaminen.
    Kaikki keinot käyttöön vaan, tyylillä että saan tehdä mitä vaan muuta kuin polttaa :D

Tsemppiä päivään @tuomo!
  • Huomenta vaan. Minä nukuin pommiin vastoin tapojani. Heräsin vasta klo 7.10 kun normaalisti olen ennen kuutta hereillä. Lämmin keli vaikuttaa. SItä on vähän enemmän väsynyt helteillä ja toisekseen ilman tupakkaa unen laatu on parempi.
    Kävin kuitenkin ostamassa eilen laastareita ja ihoteippiä. Pysyy tasaisempana tuo olo niiden avulla.
    Aamusta heti iski kiusaus kun äiti taas kyseli, että ostaako hän minulle tupakkaa. Kun tulee tänne niin pitää sanoa hänelle kasvokkain, että tupakka tarjoukset pitää lopettaa. Sekunnin kävi mielessä että entäs jos sittenkin mutta sain heti käännettyä ajatuksen pois tupakasta. Tupakkaa saisi niin helposti hänen välityksellään. Ei tarviisi liikkua minnekkään.
    Yritän nyt pysyä lujana

• Voi on kurjaa tuomo, kun lähellä on henkilö, joka sitä tupakkaa voisi sulle tuoda, ja oikein tarjoutuu siihen. Pitää vaan tiukasti maali mielessä ja vahavasti ilmoittaa, että ei kuulu enää sun elämään tämä tupakointi. Tuo laastarivaihtoehto kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta sulle. Tsemppiä miljoonasti.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Josko äidille sanominen auttaisi häntä ymmärtämään jeesiä ja tukea toisella tapaa.
    Mulla meni aamu kanssa vähän pitkäksi, heräsin 6.40, en sentään porsastellut yli seiskan, kuten @tuomo :D Vaan haitanneeko tuo, lepo tulee silloin tarpeeseen kyllä!

Mä kävin nuoremman koiran kanssa lenkillä, kun oli vielä alta 20 lähtiessä. Varjojen puolta kun kulki, oli koiralla hyvä mennä.
    Palautin koiran kotiin ja läksin juoksutreeneihin tohon lähimetikköön. Nyt jaksan juosta kevyesti 2-3min ja kävellä palautuen 1-2min. Ilma kulki hyvin, eikä muuttunut pinnalliseksi pihinäksl. Tavoitteena siis juosta 5km. En ole koskaan juoksennellut muuta kuin poikien perässä :D :# niin alusta aloitin B)
  • Täällä kans yritetään jälleen! Viime kesänä olin 3kk polttamatta ja se oli pisin aika aikuisiällä. Sen jälkeen vuoteen mahtunut useita lopetus yrityksiä. Yleensä kestävät muutaman päivän. Kyllä se vaan niin tyhmä tapa on että haluisin kokonaan eroon. Itseä ärsyttää eniten sen orjuuttavuus. Miten töitten jälkeen on pakko päästä kotiterdelle ja ottaa savut muka rentoutuakseen ja ystävien kanssa kun muut polttaa ni itseä harmittaa ja ahdistaa kun ”itse ei voi”. Miksi tuntuu siltä?! Aamulla kun herää tuo tunne on tiessäään. Mulla kaatuukin yritykset usein siihen, kun kaverit polttaa ja mies polttaa. Talvella kun jutut katkeaa heidän mennessä tupakalle, kesällä kun joutuu istumaan siinä savussa. Silloin se himo vaan kasvaa nii valtavaksi.

• Tervetuloa mukaan haukka35. Kannattaa jotenkin yrittää muuttaa tuo "en voi polttaa" ajatus muotoon " ei tarvitse polttaa" paljon on omista ajatuksista kiinni millainen lopetusaika tulee henkisesti olemaan. Tosin olen minäkin paras puhumaan mutta jotenkin noin olen tällä palstalla huomannut ihmisten neuvovan. Minä kävin uimassa koiran kanssa ja meillä oli hauskaa :) ei tarvinnut varjella tupakoita ja kantaa niitä mukana kun ei niitä ole. Tällaisilla helteillä ei tupakointi ikinä tuntunut tai maistunut hyvälle
  • Juu huomaan nyt kun 2 vrk tulee täyteen ni ajatukset alkaa olla positiivisempia eikä kiukuta enää. Mies menee tupskille ni helpottaa ja hymyilyttää ku eiite tartte. Silti kyllä epävarma olo kun epäonnistumisia niin paljon taustalla. Mutta päivä kerrallaan. Ja purkkaa on aina mukana ni voi ottaa jos oikeen alkaa ahdistaa. Sekään ei kyllä joka tilanteessa auta.

• editoi heinäkuu 5

Tänään oon yrittäny miettiä mikä tässä lopettamis kerrassa on erilaista. Yleensä olen aina suunnitellut tarkkaan lopettamiset/lakot ja hakea motia ja ilon kautta lähestyny hommaa.
    Tällä kertaa olen vain niin täynnä tota oravanpyörää mikä ei vaan lopu. Tuli vaan perjantaina semmonen fiilis etten taho tätä enää. En haluu lopettaa, mut en haluu jatkaakaan. En halunnu alottaa sitä lopettamisen draamaa ja tunnemyrskyy ja pelkoa epäonnistumisesta, mutta en TODELLA halunnut jatkaa tupakoimista. Tänään olen syönyt yhden nikotiinipurkan kahden aikoihin ja aattelin mennä sillä. Haluaa jotenki säästää purkat vaikeisiin hetkiin.
    On tänäänkin ajoittain tupakka ollut mielessä varsinkin, kun mies kiukutteli jotain aamulla. Siinä ajattelin, että tää kränä ja tupakointi on erillisiä asioita. Ja olen kokeillut sen ”yhen röökin”. Semmosta ei ole olemassakaan.
    Tämmösiä tänään funtsinu. :)

Hyvin oot funtsinut. Ite sorruin siihen yhteen 6 kk:n savuttomuuden jälkeen, kun olin riidellyt mieheni kanssa. Siitä pikkuhiljaa alkoi 3,5 vuotta kestänyt polttaminen. Sit sain sen niksapurkan ja foorumin kanssa katki - ja täs ollaan, kohta 16 v polttamatta.

No, mut siis uskoin, et kun aloin riidan takia polttamaan, mieheni ymmärtäisi, et se on hänen syynsä. Ja hitot, vähääkös siitä välitti vaikka sorruinkin polttamaan ja koin kamalan morkkiksen.
    Kun sit tämän loettamisen aloitin, päätin, etten ala kenenkään enkä minkään tilanteen vaikuttaa savuttomuuteeni. Pidän tämän lopettamisen ihan itseni omana asiana. En suostunut suuttumaan niin, että olisin edes harkinnut ratkeamista. Päätin pitää 0-linjan, tuli mitä tuli.

Tsemppiä sulle haukka35, jatka vaan asioiden miettimistä, oma mieli tässä on pitkälti ratkaisun takana.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Liitynpä minäkin tähän heinäkuun ryhmään, optimisti kun olen. Tällä kertaa onnistun... toivon ainakin.

Aiemmin olen stumppia käyttänyt muistaakseni 2013, jolloin olinkin puolisen vuotta polttamatta. Sen jälkeen useampia lopettamisyrityksiä on tässä vuosien varrella takana, mutta johonkin ne on aina lopahtaneet. Nyt toivon, että meneillään oleva elämäntapamuutos olisi riittävä syy myös tupakan jättämiseen.

Tammikuussa 2020 siirryin kasvisruokaan, kesäkuussa 2020 aloitin painonpudotuksen ja liikunnan. En ole käyttänyt nyt vuoteen pyörätuolia, joka on itselleni suurin saavutus. Tänä kesänä kokeilin onnistuneesti pyöräilyä, ensimmäisen kerran 16 vuoteen. Siirryin kokonaan vegaaniseen ruokavalioon nelisen kuukautta sitten ja tupakka ei nyt oikein sovi ajatusmaailmaani. Tai ainakin koen olevani jotenkin tekopyhä. Pyrin elämään terveellisesti, vähentämään kemikaaleja ja huomioimaan luontoa, mutta vähän väliä pitää kuitenkin käydä savuilla. Ehkä nyt on se oikea hetki pysyvään tulokseen.
  • Tervetuloa mukaan idamariia.
    Unohdin koko foorumin olemassaolon :) Muistin nyt että voisi jotain päivittääkin.
    Nyt on siis tiistai 6.7 ja kello on tätä kirjoittaessa 8.40
    En ole liiemmin ajatellut tupakkaa. Lopetus sujuu omalla painollaan. Mielestäni on hyvä, etten ole nyt liikaa tupakkaa miettinyt. Kun se ei pyöri paljon mielessä niin mielitekojakin tulee harvemmin, tosin käytössä on laastarit ja suihke, jotka on helpottaneet tätä lopetusta.
    Huomenna pitää käydä hakemassa uusi satsi laastereita.

Mulla meni torstai-maanantai väli nopeasti. Päätin seurata suviseurat alusta loppuun enkä kerinnyt miettiä tupakkaa ollenkaan:) Konstit on monet sanoi mummo kun liukastui :)
    Tänään aamulla herätessä teki mieli tupakkaa aika kovasti mutta siitä se on lieventynyt ja tällähetkellä ei ole mielitekoja. Päivät sujuu ihan mallikkaasti mutta aamulla kun on nikotiinivajetta niin tekee mieli tupakkaa mutta se menee ohi kun laastari alkaa potkimaan ja kun ottaa pari suihkausta nikotiinisuihkeesta.
    En nyt pidä kiirettä korvaushoidon lopettamisen kanssa.
    Laastarit on pysyneet hyvin paikoillaan vaikka olen näillä helteillä hikoillut aika paljon. Olen käyttänyt ihoteippiä pitääkseni sen paikoillaan ja ilman sitä olisi se varmasti irronnut.
    Näillä mennään tätä päivää ja tulevia päiviä kohden.
    Tsemppiä kaikille

• Hei Kaikille!
    Mukana taas, mukavaa kesää meille kaikille ”taistelijoille”, jotka välillä kaatuu, mutta ylös noustaan taas kerran sinnikkäästi!
    Ollaan kuulolla :)

• Mukava kun liityin mukaan mirkkuliina.
  • editoi heinäkuu 6

Nyt on laastareita lisää. Riittää taas vähäksi aikaa.
    Tein pyhän päätöksen että kyllä saa tupakoinnit olla tupakoitu. Haluan ensi vuonna näihin aikoihin kirjoittaa HEP sille tarkoitettuun poteroon.
    Potero onkin muuten aika hyvä nimitys. Sitä näkee täällä käytettävän. Mehän ollaan taistelussa tupakkaa vastaan ja ollaan poteroissa. Näissä poteroista saadaan suojatulta kun lähdetään taistelemaan tupakkaa vastaan.

"Pukekaa yllenne Stumpin taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne tupakan juonia vastaan. Emmehän me taistele perhettämme vastaan vaan tupakkayhtiöitä ja nikotiinia vastaan, tämän riippuvuuden maailman kauppiaita ja vähittäismyyjiä vastaan. Ottakaa siis yllenne Stumpin taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne levollisuus, pukeutukaa päättäväisyyden haarniskaan ja ottakaa kaikessa suojaksenne korvaushoidon kilpi, jolla voitte sammuttaa tupakan palavat nuolet."

• Toinen päivä menossa ja kohtalaisen hyvin sujuu edelleen. Kivut on ihan tapissa, mutta päättäväisesti eteenpäin. Tupakka on minulla toiminut myös kipujen hallinassa, ja nyt olen vähän pulassa kipujen kanssa. Vahvat särkylääkkeet olen jo aiemmin tiputtanut pois, ainoastaan enää satunnaisesti todella koviin kipuihin otan jotain parasetamolia ja ibuprofeenia. Kivuissa olen aina turvautunut tupakkaan, joten on vähän eksynyt olo.

Tämä kuumuus on mulle vaarallista, en kirjaimellisesti pysy kasassa. Eilen lonkka paikoiltaan, tänään kylkiluu ja kivut taas sen mukaiset. Ja ennenkuin kukaan huolestuu, niin nämä ovat ihan normaalia mulle,kuuluu ns. taudin kuvaan.
    Purukumit ja imeskelytabletit käytössä ja niistä jonkin verran apua onkin. Tai ainakin uskon niin. Istun parvekkeella, jauhan purukumia ja kuuntelen äänikirjoja. Hetki kerrallaan eteenpäin.

Onneksi koko perhe tukee ja tsemppaa. Ja ymmärtävät, että välillä kaipaan rauhaa ja että välillä pinna voi olla kireä.

Unohtui ekaan viestiin laittaa se, että tupakointia takana semmoset 27 vuotta, välillä tietty lyhyitä lopetusyrityksiä. Päätin jo aiemmin, että kunhan löytyy syy näille mun oireille, lopetan tupakoinnin. No, eka ja se päädiagnoosi tuli 2014 ja loput nyt pari vuotta sitten. Nyt olen jo oppinut elämään näiden kanssa ja hyväksynyt tilanteen, joten nyt ei enää mitään tekosyitä pitäisi olla.

Tervetuloa takaisin Mirkkuliina. Paluumuuttajat ovat niiiin tervetulleita.

Sulla on ollut tavallisen kovaa koulua terveytes kansa idamariia. Kova oot taistelemaan. Kun vielä tämän tupakin voitat, olet varmaan tehnyt kaikki voitavas. Tsemppiä lujasti ja pysy kanavalla.

Sä oot tuomo hyvin havainnollistanut Stumpin taisteluvalmiuden. :D

• Hieno palopuhe (tosin tietysti ilman savua), tuomo! :D
  • Olipa tullut monta uutta heinäkuun poteroon! Mahtavaa tervetuloa! Yhessä selvitään ;)
    meillä oli eilen vieraita kattomassa jalkapalloa ja päätin itse olla ottamatta alkoholia tai nikopurkkaa mut silti jouduin epäkohteliaasti selailee stumppia kännykästä aika ajoin. En olis tupakkaan sortunu, mut semmonen kärsivä olo tuli välillä. Se on mulle vaarallinen ku alan sitten haikkailla sitä röökiä mis ei oo mitään järkeä. Sain pidettyy fokuksen! On tää kyllä hieno saitti. En kyl tie mitä ois tapahtunu jos ois kuppia ottanut. :#

Fiksusti toimittu haukka35. Tästä Stumpistakin voi tulla riippuvaiseksi, mut se ei ole pahasta

• Nämä päivät vaan hurahtaa ohi niin kovaa vauhtia. Ensin on aamu ja kohta on jo ilta. Ei haittaa. Mitä nopeammin päivät kuluu sen "nopeammin" pääsen tupakasta eroon.
    Nyt on keskiviikko 7.7 ja kello on n. 9.20 kun tätä naputtelen. Mieli on hyvä ja suihketta en juuri tarvitse. Käytän sen loppuun ja jätän pelkät laastarit käyttöön. Olen tainu ennenkin kirjoittaa mutta suihke on omaan suuhun liian hyvän makuinen :) purkkia on jos tulee tarve iskeä yllättävä mieliteko matalaksi.
    Eipä ole oikein muuta kommentoitavaa omaan tilanteeseen.
    Haukka35 olet selvinnyt hyvin vaikeasta tilanteesta. Niistä kokemuksista saa tsemppiä tuleviin haasteisiin.
    Idamariialle voimia sairauden ja kipujen kanssa. Itse en ole huomannut tupakan lieventävän kipuja mutta kaippa se on yksilöllistä.
  • Kello on 10.40 ja minulla on voimakas mieliteko tupakkaan. Mielessä pyörii vain että menisin ostamaan tupakkaa ja toinen puoli huutaa että "älä mene" Ei tämä varsinainen taistelu ole koska tiedän, etten mene tupakkaa ostamaan. Jostain vain putkahti mieleen, että olisi kokeiltava niitä pieniä sikareita... erään kerran edellisen lopetuksen aikana tuli mieleen että kävisin ostamassa erästä peri amerikkalaista merkkiä. Kumpiakaan en normaalisti polta niin mistä se nyt yhtäkkiä mieleen tuli?
    On tämä lopetus välillä yhtä teutarointia. Mutta siksipä juuri lopetus onkin niin kasvattava kokemuksena. Sitä joutuu tekemään todella itsensä kanssa töitä jotta pääsisi vapaaksi tupakasta.

Minä en tarvitse tupakkaa, minä en halua polttaa, tupakasta ei ole mitään hyötyä, Haluan vapaaksi
    Just noin tuomo. Oma mieli kierosti yrittää manipuloida.

• Kello on nyt 14.05 ja huomasin että mieliteko on jossain vaiheessa hävinnyt. Huomasin yks kaks ettei nyt tee taas yhtään mieli tupakkaa :) niin ne mieliteot ohi menee kun pysyy lujana
  • Samanlaista vääntöä ollut minullakin tänään: tupakoiva piru ja fressi munkki ovat painineet pääni sisällä. hyvin lähellä taisi olla ratkeaminen, pääsin pahimman yli, treenasin ja mulautin sitten järveen. Ei ole hyvä olla, ahdistaa!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.