Pelko

Moi kaikki, harkitsen tupakoinnin lopettamista. :smile:

Pelkään vieroitusoireita. Pelkään, että alan töissä esimerkiksi itkemään vieroitusoireiden takia. Pelkään kuukausia jatkuvaa ärsytystä, alakuloa, tupakanhimoa, keskittymisvaikeuksia, tuskaa etc. :neutral:

Olisiko täällä kenelläkään hyviä kokemuksia tupakoinnin lopettamisesta? Mitkä vieroitustuotteet ovat auttaneet ja kuinka paljon olette käyttäneet? Kauanko tuska kesti, ja helpottiko päivä päivältä?

Viestejä yhteensä

• Vieroitusoireet on niin hirvittävän yksilöllisiä mutta harvoin vaikeammat oireet kestää pitkään. Kun löytyy sopiva korvaushoitotuote niin se on jo puolivoittoa alussa. Suihke toimii nopeaan ja maistuu alkuun tosi voimakkaalle. Sen makuun kuitenekin tottuu nopeaan. Se miten paljon tuotteita käyttää on kanssa niin yksilöllistä. Toiset käyttää enemmän ja toiset vähemmän riiippuen siitä miten koukussa tupakkaan on.
    Pari kolme päivää voi olla hankalampaa kun tottuttelee nikotiinituotteisiin mutta kun keho tottuu pienempään määrään nikotiinia, niin sitten helpottaa. Mutta niin kauan kun käyttää korvaushoitotuotteita niin kauan myös nikkikset on läsnä. Sama se on tupakoinnin kanssa. Nikkikset laimenee kun saa nikotiinia mutta jonkin ajan kuluttua tulevat takaisin.
    Vieroitusoireita on turha pelätä. Ajoita lopettaminen vaikka vapaapäiviin niin saat vähemmän stressaavan alun lopetukseen. Kokeilemalla lopetusta selviää millaisia oireita sinulle tulee

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 15.1.2021

• Käytin ensin 4 mg imeskelytabletteja noin ehkä viikon, sitten vaihdoin 2 milligrammaan, ja parin viikon päästä 1 mg imeskelytabletteihin. Yhteensä käytin näita ehkä kuukauden, puolitoista. Suihke ei sopinut minulle, koska joka kerta tuli kauhea hikka. En kokenut hirmuisia vieroitusoireita nikotiinista, vaan enemmän kärsin tapariippuvuudesta. Kudoin villasukkia varmaan 15 paria, Oli oltava jotain tekemistä käsillä. Napostelin myös vähän koko ajan.
    Suurin onnistumiseen vaikuttava tekijä on mielestäni motivaatio, on oltava erittäin vahva tahto lopettaa. ja tehtävä se päätös. Stumpista olen saanut parhaan vertaistuen, mita voi olla. Tänne kirjoittaminen ja kaikkien poteroiden lukeminen on ollut suuri apu.
    Minulla tupakointia takana oli noin 40 vuotta.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Kiitos vastauksista ja onnea savuttomuudesta. :smile:

Teen taustatyötä vielä (motivaatiot kohdilleen). Tässä on vähän sitä pakkomielialaa ollut, eikä positiivista fiilistä, eli että saan lopettaa tupakoinnin. Tätä palstaa olen lueskellut ja haeskellut motivaatiota. Tuo lopettamisen pakko on liian vahvana mielessä, vaikka ei mitään akuuttia hätää vielä. Motivaation rakentamista nyt ja vähän harkita ajankohtaa. Olen käsittänyt että motivaatiota voi myös rakentaa tekemällä, eli tupakan suhteen muuttaa tapoja jolloin motivaatiota voi tulla tekemisen kautta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.