Paws / protracted withdrawal syndrome

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Paws lienee se käytetyin sana eli post acute withdrawal syndrome.

Helmikuussa 2020 lopetin tupakoinnin heti kerrasta, joka taisi olla suuri virhe. Tupakointia olin kerennyt harrastamaan n. 18 vuotta. Kuitenkin.

5. viikkoa lopettamisen jälkeen vieroitusoireet iskivät kunnolla. Minulle tuli kihelmöintejä ja lihasnykäyksiä ympäri kehoa. Suuta poltti ja vannoin, että välillä suussa maistui nikotiini, vaikka en ollut polttanut enää. Minulla oli korvissa tinnitusta vähän väliä. Oireet vaihtelivat jatkuvasti, mikään ei pysynyt vaan yhdessä lihaksessa tai ruumiinosassa vaan ne aaltoilivat ympäri kehoa.

Seuraavaksi iski hengitysvaikeudet. Pahinta oli ehkä kuitenkin muljaukset ja kivut rinnassa, jonka takia kävin sydänultrassa. Mitään ei löytynyt. Jossain vaiheessa alkoi olemaan maha kipeä, kävin senkin tutkituttamassa ja ku auttamassa. Mitään ei löytynyt. Kävin peloissani neurologilla kuulemassa, onko minulle iskenyt joku kammottava tauti. Mitään ei löytynyt. Kukaan ei osannut kertoa, mikä minulla oli?

Jossakin vaiheessa aloin googlettamaan oireita englanniksi ja sieltä selvisi syy kaikkiin vaivoihin. Minulla oli PAWS. Edelleen, vaikka lopettamisesta on yli 1,5 vuotta, koen erilaisin tuntemuksia ympäri kehoa.

Onko täällä kohtalon tovereita? Onko joku etsinyt tietoa tästä sitä kuitenkaan löytämättä? Mut joo, yllätyin itsekin, että nikotiini voi tämän aiheuttaa. Onhan nikotiini vahva sallittu huume.

Br, Mrks

Viestejä yhteensä

• Hei.
    Onko sinulla säännöllisiä lääkityksiä? Lääkeaineiden pitoisuudet kehossa voivat muuttua tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tupakoimisen lopettamisen jälkeen lääkkeiden annostukset olisikin uudelleenarvioitava. Oireesi voivat olla lääkkeen yliannostusoireita. Tämä siis vain yksi mahdollinen syy oireillesi, joka jostain syystä sattui tulemaan heti mieleen viestisi luettuani.

• Moikka,

Tämä oli minulla kans mielessä, mutta minun lääkeannokseni on niin pieni. Syön mirtazapinia (15mg) neljännesosa tabletin ennen nukkumaanmenoa. Lääkäri ainakin sanoi annostuksen olevan niin pieni, ettei siitä pitäisi aiheutua mitään.

T. Mrks
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.