Syyskuussa 2021 lopettaneet

Syksy on luonnon
kaunis tapa näyttää meille,
miten luonnollista ja
lohdullista voi olla päästää
irti vanhasta ja suunnata katse
kohti uutta. (sanoja elämästä)

Tervetuloa lopettamaan. Stumpataan yhdessä.
Ensin hetki kerrallaan, sitten tunti seuraa toista ja tunneista tulee päiviä
päivät muuttuvat hiljalleen viikoiksi ja ennen kuin huomaatkaan
on eka kuukausi takana.
Ota haaste vastaan.

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 3.8.2021

«1345

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Kaunis avaus syyskuisille Smok :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi elokuu 31

Lopettajan kannattaa aina muistaa, että edes kokeilu ei oikeastaan maksa mitään. Ja vaikka alkuun kuluisikin jotain korvikkeita, niin pidemmän päälle ne maksavat itsensä takaisin. Polttaminen tulee nykyään joka tapauksessa hirvittävän kalliiksi.

• Viimeistä päivää savutellaan nyt. Lieviä ahdistuneisuuden ja pelon tunteita ollut lähinnä aamulla, kun tajusi, että tämä on nyt viimeinen aamu milloin tulen/tulemme polttamaan.
    Vajaa aski jäljellä, ja jos jotain jää, niin käydään ennen nukkumaanmenoa pudottamassa naapurin postilaatikkoon.

Todella malttamaton olo, että illalla saa sanottua "tämä oli viimeinen tupakka, jonka koskaan enää poltan"
  • Hurjasti tsemppiä teille sinne! Käy kirjoittelemassa ja lueskelemassa täällä paljon, se auttaa!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Kiitos odeska.

Näin ajattelinkin toimia. Uskon, että ajatusten tänne purkaminen ja vieraiden samassa tilanteessa olevien kanssa keskustelu auttaa prosessissa merkittävästi. Muutama tunti enää itsensä saastuttamista.
  • Viimeiset tupakat poltettu. Nyt se alkaa.
  • @Lar3D
    Vaikea polku voi
    johtaa kauniiseen
    määränpäähän...
    joten jatka eteenpäin

• Siitä se lähtee Lar3D. Tsemppiä!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Joo tsemppiä tänne vaan kaikille, jotka ovat päätöksen tehneet tai tekevät vielä tässä kuussa. Saatatte huomata, että asiat lähteekin rullaan hyvin oikealla asenteella :smile:

• Ensimmäinen päivä alkaa olemaan loppusuoralla. Yllättävänkin helposti mennyt suurin osa päivää. Normaalistihan olen silmät avattuani mennyt suoraan röökille, sen jälkeen kahvin keitto ja aamulahvin kanssa vielä 2-4 röökiä ketjussa. Sitten auton nokka kohti töitä ja matkalla 1-2 röökiä. Töihin päästyä taas 1-2 röökiä pihalla, ennen toimistoon raahautumista... Eli puoli askia on ennen kulunut jo 3 ensimmäisen hereilläolo tunnin aikana.

Nyt aamu käyntiin näin. Kello soimassa 30min myöhemmin, suoraan kahvin keitto ja hieman kännykän selausta. Lokkaus autoon ja nokka kohti duunia. 3 kertaaa matkalla huomasin että meinasin alkaa etsimään askia taskusta, mutta onneksi se lähinnä nauratti... Yleisesti muutenkin muutamaa hetkeä lukuunottamatta päivä on edennyt varsin mukavasti.
    Lar3D, rohkaiseva alku heti ekaan päivään.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Loistavaa @Lar3D!
    Siitä luomaan uudet aamurutiinit :)

Mulla oli ennen tapana heti herättyäni painaa kahvikeittimen nappi (keitin ladattu illalla valmiiksi), koirat pihalle, ja itse perässä kahvin kanssa kessuttelemaan.
    Nykyisin päästän koirat kuselle ja meen takaisin sänkyyn selaamaan puhelinta. Ilman kahvia :o
    Teen etänä töitä, ja parhaimpina aamuina haen koneenkin punkkaan ja aloitan duunit siellä.
    Mulla on siis haasteita päästä sängystä ylös, kirjaimellisesti :sweat_smile:
  • Olipahan yö.
    Uni tuli kyllä hyvin, mutta keskellä yötä heräsin jonkinlaiseen unihalvaukseen. Silmät auki, mutta mikään kohta kropassa ei hievahtanutkaan ja ääntä ei saanut suusta ulos. Makkarin seinät alkoivat liikkua ja huone ympärilläni pieneni, pian tulisin liiskaantumaan kuoliaaksi. Paniikki oli aivan valtava, mutta lopulta sain heilautettua sormenpäätä ihan pikkaisen ja kaikki palasi normaaliksi.
  • @Lar3D Kyllä tuo unihalvaukselta kuullostaa. Ne osaa olla hyvin pelottaviakin. Jotkut näkee niissä vaikka minkälaisia olioita. Muistaakseni unihalvauksessa toinen puoli aivoista on unessa ja toinen on valveilla. Nukkuessahan keho tavallaan halvaantuu suojellakseen nukkujaa ja siitä johtuen unihalvauksessa ei saa mitään osaa liikutettua koska keho on unessa. Unihalvaus tosiaan menee ohi kun jotain osaa kehosta saa liikutettua. Usein juuri sormia. Itse en ole ikinä unihalvausta kokenut ja yksi keino estää se on nukkua vatsallaan tai kyljellään. Unihalvaus syntyy useimmiten selällään nukkuessa tai kun unissaan kääntyy selälleen.
    Tsemppiä lopetukseen. Univaikeudet on aika yleisiä lopettaessa. Siitä se unikin rauhoittuu kun lopetus etenee.

• Toinen päivä alkaa olemaan lopuillaan. Tänään on mennyt helposti. Päivä tosin on tuntunut hirmuisen pitkälle, mutta muuten lähinnä miettinyt omia ajatuksia.. miksi haluan mennä joka kerta tupakalle kun nousen esim sohvalta? Huvittaa, kun koitan miettiä, että jos menisin tupakalle, niin mikä muuttuisi.. en keksi mitään muuta, kuin sen, että sitten odottaisin seuraavaa tupakkaa.

Hengitys on muuten jo nyt paljon helpompaa, ja kun kuorin pottuja muusia varten, niin olin yllättynyt, kun haistoin kuoritun potun todella voimakkaasti.

Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa päivää.

Tupakka auttaa nikkiksiin just sen ajan, kunnes uutta tupakkaa rupeaa jo haluamaan. Tupakasta toiseen käy polttajan tie. Mut sulta Lar3D se tie on jo poikkaistu. Kun itse alkaa noita juttuja miettimään, se on hyvä merkki. Mieluummin ei hampaat irvessä, joskus jopa huumorin ja ilon kautta :D

• @Lar3D tavallaan aikaa tuleekin lisää ja saa päivän tuntumaan pitkältä. Kaikki se aika, mikä ennen on mennyt tupakointiin: aika ajatuksesta mennä tupakalla siihen, kun köllötät jälleen sohvalla, jää nyt pois.
    Mun vaihdila olen säästänyt 16 päivää, jos tupakkaan laskee kuluvan 5min.
    Niin eipä ole ihme, jos aikaa tuntuu piisaavan B)

Mulla tuntuu nyt vasta aika tasaantuvan, ei vielä pysyvästi, mutta on aikoja, jolloin se tuntuu kulkevan normaalisti :smile:
  • Neljäs päivä ilman menossa, ja jotenkin typertynyt fiilis, kun eilen ja tänään ei ole ollut ollenkaan mielihaluja tupakkaa kohtaan. Joku kiero juoni selkeästi meneillään, vai onko stumppaa tähän kirjan menetelmät näin tehokkaat omalla kohdalla.
    Nyt vain pitää pitää mielessä, että ei ole yhtä savuketta.

P.s. tuoreen omenapiirakan tuoksu huumaa
  • @Lar3D minua kiinnostaa tuo sinun laskuri. Onko tuo polttamattomien tupakoiden määrä yhdeltä vai kahdelta hengeltä ? :)

• @Smok se on kahden hengen määrä :smile: itsellä on kulunut se 2 askia päivässä ja vaimolla 1
  • Moi, hyppään keskusteluun mukaan jos tästä olisi itellekin apua. Neljäs päivä polttamatta. Vikan tupakin poltin elokuun viimenen päivä. Pidemmän aikaa oon halunnut lopettaa, lopulta uskalsin alottaa Stumppaa tähän -kirjan. Päätin, että poltan viimesen tupakan kun oon lukenut kirjan loppuun. Aika kauan sitä viivyttelin ja samalla vähensin tupakointia niin, että poltin vaan iltasin. Muutama päivä sitten henkee ahdisti ja yskitti, nii päätin että nyt on luettava loppuun. Sen jälkeen soitin miehelle, että käyn polttamassa vikan röökin.

Mies ei ole vielä ”valmis” lopettaan, joten ihan oman pään sisällä ja yksin käytävä tämä kamppailu. Tosin niinhän se olisi, vaikka lopettaisikin samaan aikaan.

Kovin elättelin toiveita, että tämä kävisi helpommin. Erittäin vaikeet muutama päivä. Ei fyysisesti tee mieli edes mennä tupakalle, mutta joku pään sisällä väittää, että menetän jotain kun en ”pääse” tupakalle. Ahdistaa, välillä jopa itkettää :D mutta mä oikeasti HALUAN lopettaa. Oon vielä nuori ja hyväkuntonen, nyt kuitenkin yli 10 vuotta ehtinyt olla tupakka elämässä ja viimeset vuodet oon huomannut kuinka huonoo se tekee keholle. Haluan jo päästä irti tosta myrkystä.

Tsempit täältä muillekin lopettaneille!
  • Kyllä sä onnistut. Onkohan kun oikeen aattelee, niin ikinä valmis lopettamaan, en minä ainakaan ollut, mutta silti vaan lopetin.

• Tervetuloa mukaan idaho2

Sama tahti meillä aloituksessa. Käytätkö mitään nikotiinituotteita apuna vai menetkö meidän tapaan luomuna?

Mulla auttaa se ihan sikana, että koitan oikein väkisin olla tosi ilonen ja tehdä asioita joista todella tykkään. Kämppä kärsii ja astiat kasaantuu, mutta niiden aika on sitten kun saa arjen rullaamaan niin, että ei rööki enää edes käy mielessä.
    Myös se auttanut, kun ihan vain miettinyt, että mitä iloa siitä oikeasti on jos kävisin polttamassa yhden röökin. Olen antanut itselleni luvan polttaa, jos keksin yhden positiivisen syyn, mitä tupakka toisi elämään.
  • Moi. Tänään on ensimmäinen savuton päivä. Tupakkaa olen polttanut 34 vuotta, lopettamisyrityksiä on taustalla lukuisia ja pisin jakso oli tammikuussa viikon ja se katkesi yhtenä aamuna kun työmatkala liukastuin portaissa ja mursin kylkiluut siitä sain hyvän tekosyyn aloittaa uudestaan polttamaan.

Nyt olen useana päivänä lukenut näitä foorumeita ja huomannut rakentavan ja kannustavan ilmapiirin täällä ja se on nostanut luottamustani siihen että tulen onnistumaan, tosin en yksin. Olen huomannut sen että yksin ollessa negatiivinen ajattelu ja aiemmat epäonnistuneet lopetus yritykset ovat lannistaneet minua, mutta tämä tsemppaava ilmapiiri nostaa mielialaa. Tänään kätän nikotiini laastaria apuna.

• Tervetuloa @Jari1234

Tsemppiä lopettamiseen. Kyllä siinä onnistuu kun vain koittaa saada ajatukset käännettyä niin päin, että ei joudu vaan saa lopettaa polttamisen ja mitä kaikkea positiivista lopettamisesta seuraakaan.

Nikotiinin vieroitusoireet on kyllä niin pienet, että niitä ei juuri edes huomaa, se vaikeus on ainakin itseni mielessä siinä, että miten tiukasti tupakka on sidoksissa omaan identiteettiin, päivittäisiin rutiineihin yms.

Itsellä tosiaan takana n 20v polttamista ja nyt 5 päivä menossa ilman tupakkaa tai mitään muutakaan nikotiinia sisältävää, ja olo on erittäin hyvä.
  • Iltaa! Aattelin josko rekisteröidyn ja koitan saada tukea täältä...

Olen polttanut ekan kerran 95 ja sen jälkeen säännöllisesti päivittäin vähintään kaksi tupakkaa mutta keskimäärin joku 8/pv. Raskausaikoina lopetin heti alussa, kun se ajatuskin oksetti, mutta lasten synnyttyä olen aina sortunut uudelleen. Ottanut lasin viiniä ja polttanut sen yhden ja....

Poltan salassa lapsilta (18 ja 16) ja vanhemmiltani. Noloa. Tupakointi on mulle lähinnä tyhmä tapa. Voin olla polttamatta iltapäivään asti helposti, mutta sitten vien vaikka koirat lenkille ja otan tupakat mukaan. Tupakka tuli myös lasten ollessa pieniä jonkinlaiseksi palkinnoksi rankasta päivästä eli iltasavut terassilla se hankalin mistä luopua. Tavallisesti poltan yhden aamulla, 1-2 töitten jälkeen, 2 koiralenkeillä, 2-3 illalla. Viihteellä menee enemmän. Tai jos jokin asia alkaa töissä ärsyttää niin sitten poltan esim ruokatunnilla.

Minua harmittaa haisevat sormet ja tukka, vaikka pesen niitä. Iho näyttää elottomalta ja näppyjä saan helposti. Hampaat kellahtaa. Hengästyn nopeasti ja mulla on alkanut olla tupakkayskää. En oikeasti halua polttaa enää vaan olla savuton. Juosta koiran kanssa, tuoksua hyvälle, nauttia olosta ilman röökipalkintoa.

Päätin että lopetan 9.9. Olen koittanut vähentää ja lykätä ekan röökin polttoaikaa, mutta ei niistä ole apua. Kerrasta poikki toimii kai parhaiten, niin että aamulla röökiä ei ole enkä sitä hae. Mietin korvaustuotteita että mikä olisi hyvä. Nikotiinitabletit kirvelee ja purkasta tulee maha kipeäksi. Suihke?

Puoliso ei polta onneksi. Mutta toivon täältä vertaistukea!
  • Tervetuloa @idaho2, @Apinainen ja @Jari1234!
    Vertaistukea täältä saa, se on varma :heart:
    Suihketta on kehuttu, tosin jotkut on saaneet siitä hikan. Jotkut on mieltyneet niihin nuuskapusseihin. Varmasti vain kokeilemamma selviää itselle paras tapa :)
    Kuten @Lar3D sanoi, nikotiinin vieroitusoireet on häviävän piener, mutta mieli sitten pyörittääkin kuin pässiä narussa :s

Mulla itsellä auttoi se, että hoin itselleni jääräpäisesti sitä, etten luovu mistään: saan edelleen tehdä ihan kaikkia samoja asioita kuin aiemminkin, ilman tupakkaa. Tupakan sytyttäminen ei auta mihinkään: ongelma/tilanne/tunne/tms ei ole poistunut, vaikka polttaisin savukkeen.
    Minulle ei ole myöskään olemassa yhtä savuketta.
    Selasin ja kuuntelin Stumppaa tähän kirjaa ekan 3kk:n aikana usein. Se auttoi mua näkemään asiat oikein ja esti mielen kommervenkit. Mähän olen tunnettu siitä, että saan vakuutettua itseni tuossa tuokiossa siitä, että kuu on juustoa, jos se sopii omiin tarkoituksiini :joy:

Tsemppiä tulevaan viikkoon!
  • Ensimmäinen vuorokausi ilman tupakkaa tuntui hyvältä, tosin illalla oli epävarma olo nukkumisen suhteen että mitenkähän käy valvonko yöllä joten otin illalla kaksi pitkävaikutteista 1,9mg melatoniinia joiden avulla sain nukuttua kahdeksan tuntia. Heräsin viiden jälkeen pirteänä siihen kun naapurin lapset alkoivat juosta ja kiljua (lasten huone on makuuhuoneeni alla, asun asun vuokralla omakotitalon yläkerrassa) minulla oli pinna kireällä joten otin kaksi 2mg nikotiinitablettia ja kuuntelin lasten metelöintiä joka vain yltyi. Seuraavaksi laitoin rauhoittavaa musiikkia kovalle johon sitten taisi herätä koko alakerran perhe ja he veivät lapset jonnekin muualle möykkäämään. Minulle oli jäänyt kaksi tupakkaa jotka poltin äsken ja nyt on morkkis ja pahoinvointi, mutta en halua lähteä hakemaan lisää tupakkaa.

Taistelu mielen alueella on kovaa ja periksi en anna tämän aamun kokemus opetti minulle sen että minun on turha odottaa optimaalista aikaa lopettaa tupakointi jolloin ei olisi mitään häiriöitä vaan minun on opittava sitämään sitä että pinna on kireällä.

Olet oikeassa Jari1234, yleensä elämässä ei ole niin seesteistä aikaa niin pitkään, kun lopettajan hermot välillä vaatisivat. Siksi noita nikotiinituotteita kannattaa käyttää, ne pitävät vähän paremmin sen oirepuolen kurissa. Muille ympäristöasioille ei oikein mitään voi.
    Nouse sieltä morkkiksen alhosta ja ei kun uusi lopetusmoodi päälle.
    Toivotan voimia, sisua ja kärsivällisyyttä - tsemppiä.

• Tänään 5. päivä ilman tupakkaa. Kerran jo koitin lopettaa tänä vuonna, mutta ei onnistunut.

Nyt onnistun!
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.