Syyskuussa 2021 lopettaneet

2456712

Viestejä yhteensä

• Kiitos ja tervetuloa muillekin, jotka viikonlopun aikana ehtineet tulla mukaan. Tsemppiä alotukseen!

Mä en ottanut mitään muita nikotiinituotteita käyttöön. Ei oikeastaan edes käynyt ne mielessä kun päätin lopettaa. Nyt ruvennut miettiin, olisiko pitänyt mutta en enää tässä vaiheessa halua.

Apinainen, mulla vähän sama tilanne, että illan ”palkintotupakka” ollut se tärkein. Lopetin myös raskauden ajaksi ja olin sen jälkeenkin puolisen vuotta polttamatta, mutta siitä se sitten taas lähti. Tyhmää. Nyt jo pitkään oon ollut polttamatta muuten, paitsi iltasin kun muu talo nukahtaa. Illat edelleen vaikeampia.

Päivät on muuten sujunut ihan hyvin, kun on melko kiireistä. Oon yrittänyt samalla parantaa ruokavalioo ja lisätä liikuntaa ja se on motivoinut myös oleen polttamatta. Vähän (tai oikeastaan aika paljonkin) semmosta alakuloisuutta ilmassa, vaikka koitan kovasti olla tän suhteen positiivinen.

Jari1234 ei kannata harmitella, erittäin hyvä jos haluat edelleen lopettaa! Helppoa tämä ei ole.
  • Onkos tänään nyt sitten päivä 6 menossa. Aamulla huomasin, että tästä onkin tulossa hankalin päivä tähän mennessä, en sinänsä usko kaipaavani nikotiinia tai mitään oloa, jonka röökistä saa. Päätin kuitenkin kaivaa kaapista sähköröökin ja tehdä nikotiinitonta mansikka salmiakki nestettä, jota tänään muutamaan otteeseen höyrytellyt. Onneksi tuo vei kaikki himot tupakkaan ja vippasin äsken sähköröökin takaisin kaappiin odottelemaan, jos jossain vaihessa tulee taas sellainen liian paha hetki, että tarvitsee jotain vedellä keuhkoihin.

Hieman on pettynyt olo itseeni, koska olin päättänyt vahvasti, että mitään en tässä lopettaessa tule käyttämään, mutta ehkäpä tuo tosiaan ei ole niin rankaistavaa, kun ei tosiaan nikotiinia mukana.

Tänään olin myös lopettamisen jälkeen ensimmäistä kertaa kaupungilla, ja oli jännä huomata, miten pahalle sieltä täältä leijaileva tupakka haisi. Noitakaan hajuja en ole 20vuoteen edes huomannut olevan. Kauppatorin kojuilta taas leijui aivan huumaavia aromeja, kahvin, kalan, ym. Muodossa.
  • Voimia sinulle Lar3D, ja elä ruoski itseäsi... Sinulla alkaa seitsemäs päivä ilman tupakkaa... :) Sähkörööki ilman nikotiinia on sinulle voitto ja ole kiitollinen itsellesi siitä... <3 Se että imet jotain höyryä keuhkoihisi jossa ei ole nikotiinia ei tee sinusta tupakoitsevaa...on minun näkemykseni, joku muu saa olla erimieltä jos/kun tahtoo. >:)

idaho2 Kiitos tsemppauksesta :) Ruokavalio on tärkeää... Sellainen kirja kun "syö oikein oman tyyppisi mukaan" on auttanut minua... Ravinnolla on suuri merkitys omaan hyvinvointiin... (Olen joskus kärsinyt syömishäiriöistä, mutta ei nyt niistä sen enempää...) Tupakka kysymys on nyt tärkein ja siitä me halutaan eroon.

Minä olen alkoholisti ja huumeaddikti sekä nikotinisti. Olen päässyt yli bentsodiatsepiinisistä lääkkeistä, fentanyyli huumeisa (noin sata kertaa morfiinia vahvempaa) amfetamiinista (muustakin kun katukauppa kamasta, olin joskus maahantuoja) ja kaikesta muusta *askasta, mutta tämä tupakka... Tunnen tai tiedän satoja huumeaddikteja ja alkoholisteja jotka ovat raitistuneet, mutta eivät samalla ole pystyneet lopettamaan tupakointia, minä heihin lukeutunut...

Minä olen heikko ja yksin voimaton nikotiiniin nähden ja siksi täältä hakemassa apua... :'( ja siksi kiitos sinulle Lar3D ja idaho2 sekä kaikille stumppi.fi foorumin jäsenille... <3 . Yhdessä me selviydytään, vai kuinka...? :p Eletään vaikka piruuttaan ja eletään savuttomana.

Yöllä kävin rosvomassa naapurin tuhkakupista tumppeja joista käärin kohta vielä sätkän :'( Itken ja vuodatan sisintäni :'( ...,mutta tästä vielä noustaan. Ylpeys kärsi iskun, mutta aamulla kun naapurin jämät on poltettu niin laitan taas 21mg laastarin pakaraan ja niksatabun huuleen ja taas nöyremmällä mielellä liikkeelle. :) Aion käyttää näitä korvikkeita sen aikaa kun tarvitsen.

Stuppi.fi foorumila olen saanut tukea kun olen lukenut aiepia kokemuksia ja se on kannustanut minua henkilökohtaiseti jatkamaan eteenpäin... :/ No, matka jatkuu sano kun mummo kun katolta putosi.. :p

Käyn nyt nukkumaan ja kiitos teille etä taistelette ja te tulette selviytymään kaikki syyskuussa lopettaneet, minä mukaan lukien... :)

• Klo. 4.54 nyt loppui rööki.

• Klo. 8.33 heräsin... yöllä klo 4.54 otin huikan viinaa jota oli jäänyt vähän pullon pohjalle ja samantien juoksin vessaan ja oksensin... :s . Äsken heräsin nikotiinilaastari vasemmassa pakarassa ihan outoon uneen, näin unta että joku huuti minulle että tuu katsomaan kun naapurin koira jongleeraa ja paistaa munakasta... Olen aiemminkin nähnyt laastarin kanssa outoja unia :# , no tänään makaan sängyssä ja kärvistelen pitkälle päivään ja käyn ulkona syömässä kun tokenen, mutta tupakkaa en aijo hakea joten eka savuton päivä nyt..

Ja tsemppiä teille kaikille syyskuussa lopettaneille. Tänään ei röökiä..

• Kerrottakkon se miksi puran näin voimakkaasti tunteitani tupakkaan... Pappani kuoli keuhkosyöpään 90-luvulla, isäni halvaantui 2000 luvun alussa ja muutama viikko sitten häneltä amputoitiin vasen jalka polven yläpuolelta tupakan takia ja seuraan hänen hidasta kuolemaansa sivusta äitini ja veljeni sekä veljeni vaimon ja lasten kanssa. :'( Itse olen vähän alta viisikymppinen ja minulla on keuhkoahtauma sekä erektio-ongelmat... VIHAAN TUPAKKAA!!!

Jossain vaiheessa elämääni olin töissä vanhusten ja vammaisten palvelutalolla ja siitä ajasta en voi kertoa mitä näin että tupakka oli potilaille aiheuttanut, vaitiolovelvollisuus.

Sanon vain että VIHAAN TUPAKKAA!!! Ja siksi haluan tsempata teistä jokaista :) Yksin minä en pärjää :'( ja siksi pyydän apua ihan jokaisela teistä jotka olette minua pitemmällä tupakoimattomuudessa...

• @Jari1234 Sinä olet nähnyt läheltä mitä tupakka saa aikaan. Se varmasti motivoi myös pysymään savuttomana. Meidän suvussa on sattunut yksi tupakasta johtuva kuolema ja kahdella muulla on keuhkoahtauma. Kyllä se on hirveä myrkky

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 15.1.2021

• @Jari1234
    Ootko lukenu tuota stumppaa tähän kirjaa? Voisin veikata, että siitä olisi sulle tosi iso jeesi, kun tupakan koukut selitetään todella hyvin.
    Sä oot kuitenkin jättänyt monta paljon pahempaa fyysistä riippuvuutta aiheuttavaa ainetta taaksesi, niin positiivista on se, että sulla on kyllä taito lopettaa. Tupakassa taitaa suurin ongelma olla juuri siinä, että päihdyttävää vaikutusta ei juuri ole, eikä vieroitusoireetkaan ole kovin kummoiset, mutta se että saa oman päänsä tajuamaan sen, että röökistä ei hyödy millään tavalla ja sitä on turha kaivata on todella ison työn takana.
  • Mä oon polttanut n. 16 vuotta. Vähän vajaan askin päivässä. Yhden kerran aikasemmin olen koittanut lopettaa.
    Nyt 6 päivää ilman tupakkaa, jotenkin samaan aikaan hyvä fiilis että se on ohi nyt, mutta kans tuntuu että menettäisin jotain hienoa.
    Työpaikalla ilman tupakkaa menee ihan ok. Samoin myös kotona. Pahin on sitten kaveripiiri jossa kaikki polttaa, enkä usko tukea saavani sieltä. Lähinnä varmaan tulee vaan vittuilua ja että "onks rahat loppu ku ei o röökii" tai jotain muuta vastaavaa...

Lopetuksen apuna mulla on nikotiinipurkkaa 2mg. Sitä on mennyt n. 12-15 päivässä. Ja teistä muista lopettajista on iso apu!
  • Onnea @slaissi ja @Lar3D ekasta viikosta savuttomana. Nyt vain toista viikkoa päin

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 15.1.2021

• @slaissi ja @Lar3D se ois viikko! Hyvin tehty!
  • Viikon onnittelut slaissi ja Lar3D. Hyvin menee, mutta menköön!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Ekasta viikosta onnittetlu slaissi ja Lar3D. Eka viikko on vaikein, toivottavasti positiivisia merkkejä olossa on huomioitavissa. Jos ei vielä ole, niin se, että olette lopettaneet tupakoinnin on ISO asia.
    Tsemppiä seuraavaan viikkoon.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos kaikille ja @slaissi läpyt ekasta viikosta.
    On tää kyllä jännä, että miksi sitä on halunnut pilata näin hyvän olon röökillä.
    Lähes kaikki on jo näin nopeasti muuttunut parempaan suuntaan.
    Erityisesti nautin asiakkaiden kanssa jutustelusta ja siitä kiirettömyyden tunteesta, kun ei mieti jatkuvasti sitä, että milloin pääsen karkaamaan tupakalle.
  • Onnea täältäkin Lar3D:lle ja slaissille! Ja totta töriset, Lar3D: elämä on todellakin paljon rauhallisempaa ja vapaampaa, kun ei koko ajan odota vaan seuraavaa röökitaukoa. Savuttomana pystyy keskittymään läsnäolevaan hetkeen ihan toisella tavalla.
    Hieno aloitus!

Ja tervetuloa Jari1234! Vaikuttaa siltä, että sulla on motivaatio kohdallaan - sen verran vahvasti kirjoitit vihasta tupakkaa kohtaan. Uskon siihen, että ihminen pystyy lopettamaan kun on tarpeeksi (lue: perinpohjaisesti, totaalisesti, 100-prosenttisesti!) kyllästynyt tupakkaan. Itsekin tunsin kropassani, millaista tuhoa ja pahaa oloa rööki aiheutti: rytmihäiriöitä, hengenahdistusta, huonovointisuutta. Ja niistä haitoista oli oikeastaan apua lopettamisessa.
    Voimia sulle!

• Kiitos ihmiset tuesta! Onnea kans sulle lar3d ekasta viikosta.
    Suurin muutos mitä oon huomannut tässä ekalla viikolla on se miten hyvältä tuntuu hengittää.
    Täältä saa tosi paljon apua ja neuvoja tähän sotaan. On tärkeää hyväksyä se tosiasia, että olen koukussa röökiin ja se yksikin rööki voi pilata koko lopetuksen.
  • Eihän se varmaa ole että 32 vuoden tupakoinnin takia sain nielusyövän? Kuitenkin on hyvin todennäköistä että tupakalla oli osansa tässä sairaudessa.
    Polttamatta kerkisin olla noin kolme vuotta ennen kun syöpä diagnosoitiin.

Olisi kuiten saanut jäädä polttamatta jokainen poltettu tupakka, mitään hyötyjä en vieläkään ole tupakoinnille löytänyt. Vituttaa vaan, kun tuli aikoinaan aloitettua polttamaan!

No onneksi syöpä saatiin hoidettua, mutta kovat hoidot se vaati eikä tämä vahingoitta kyllä mennyt. Pahat vaivat syövästä jäi ja eivät parane koskaan.

Hoidot oli helvetiilliset. Sädetys poltti ja raateli nielun. Tässä oltu nyt 7 kk letkuruokinnassa. Sädetys tuhosi kaikki sylkirauhaset joten suu kuivaa koko ajan. Yöllä pitää herätä vähän väliä kostuttamaan ja ottamaan keinosylkeä suuhun. Makuaisti on hukassa mutta koska nielu on niin kipeä ettei syödä voi, niin mitäpä sillä makuaistillakaan tekisi?

No, kaikki me tiedämme tupakoinnin haitat ja riskit, niin minäkin polttaessani. En silloin välittänyt. Kuvittelin että ei syöpä minua koske. Syöpä on muitten juttu. Kuin hiton väärässä ja typerä olinkaan! Nyt maksan hintaa ihan omista virheistä.

Jos vain suinkin voitte olla polttamatta niin olkaa polttamatta! Tää syöpä on syvältä.

• Ei tässä varmaan oikein ihan tsempin toivotuksilla tee Juipelo mitään...

No, toivottavasti jokainen nytkin lopettamista miettivä lukee yllä olevan viestin. Tuo voi iskeä meihin kaikkiin.

Voi Juipelo, olihan karmea juttu tuo.
    Isäni sai tupakan tai piipun poltosta lähinnä kurkunpääsyövän. Osasivat tehdä säästävän leikkauksen, mut äänestä hävisi puolet.
    Kuinka sinun puhuminen sujuu Juipelo? Onko toivoa, et pääset vielä suullasi syömään?
    Syöpä on katala juttu, se kun ilmetä vuosia lopettamisen jälkeenkin. Ex-työkaverilla todettiin keuhkosyöpä 10 v lopettamisen jälkeen. Hän oli polttanut varmaan lähelle 40 vuotta. Kuoli siihen kahden vuoden taistelun jälkeen.
    Tsemppiä on huono toivottaa, mut voimia kuitenkin Juipelo. Kirjoituksesi on hyvä muistutus. Mieluusti kuitenkin kuulisin, miten toivut Juipelo.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos vaan Melisa ja ajatusrikollinen. Jään eloon ja toivunkin ellei syöpä uusiudu. Suun kuivuus ei parane koskaan, koska sylkirauhaset on tuhoutuneet. Nielu paranee ajan kanssa mutta jotain vauriota jää, vielä ei tiedä kuinka pahat? Makuaisti ei palaudu entiselleen.

Pystyn puhumaan kyllä. Suu vain kuivaa koko ajan. Ilman vesipulloa ei voi mennä minnekkään.

Kunto jo kohenee vaikkakin hoidot romahdutti yleiskunnon lähes nollaan.

Eli aika näyttää mikä on lopullinen hinta.....

Voin kuvitella mitä se on kun suu kuivuu tykkänään.. Mulla sen tekee kipukynnyslääkkeet. On mulla sellaista geeliä yöksi, mut aina aamuisin on kieli kitalaessa kiinni. Jostain syystä maskin takana hengitän väärin ja aina suu kuivuu. Sulla paljon, paljon pahempaa

• editoi syyskuu 2021

Hieman tuota @Juipelo n viestiä tässä maistellut, ja onpahan se vaan todettava, että ihminen osaa olla helvetin typerä eläin selittämään itselleen haitallisia asioita positiivisiksi. Ei siitä kauaa ole, kun ostin kaupasta sitä saatanan käärylettä kuin zombi, mutta nykyään kun joku ostaa 50 eurolla tupakkaa kerralla kassalta, niin olen omalla kohdallani aina todella helpottunut. On sanottava, että säälittää, mutta samalla toivoo heille "uskonnollista" heräämistä touhuistaan.

En tietystikään ketään ole nyt suoraan haukkumassa surkimukseksi tai mitään, mutta kun kuulee sitä "kohtalopuhetta" joskus jonkin korsteenin suusta, niin tekee mieli kysyä, että oletko oikeasti koskaan kokeillut edes lopettaa. Vähentäminen toki jollekin varmaan toimii, mutta epäilenpä suuresti, että se 99% meistä toimisi, joten totaalinen lopettaminen on ainoa oikea ja aito valinta.

Tiedän todella hyvin omalla historiallani, että tupakoinnin lopettaminen voi olla mahdottoman tuntuinen ajatus. Tuntee nahoissaan ja vähän ehkä tuskissaankin, ettei tästä hengissä selvitä, tai sitten koristaan vaikkapa ahtauman kanssa lopun elämää. Aloitin 13-14 -vuotiaana ja 32-vuotiaana lopetin eli koko aikuisikä ehti kulua tupakoidessa, mutta aloin tässä jopa aidosti pelätä mihin asti tuollainen tupakoitsijan riskikäytös voi vielä johtaa, vaikka todella nuori ja "vähän" polttanut olenkin.

Koskaan ei ole liian nuori lopettamaan. Noinkin tyhmästä heitosta voi tehdä jonkin kliseen, jota hokea. Ei aina tarvi olla jo toinen jalka haudassa ennen kuin vasta tajuaa mahdollisuutensa päästä irti.

Juipelolle nyt kuitenkin ne tsempit jatkoon, toivotaan, että asioiden laita kohenee.

• Voi Juipelo miten ikävä kuulla syövästä ja sen seurauksista! On ihailtavaa, että tulet kertomaan muille tapahtumista ja kannustamaan savuttomuuteen <3 Poltettuja tupakoita ei polttamattomaksi saa, mut tulevat/haluttavat tupakat voidaan jättää kauppaan jatkossa jokainen, eikös vaan? Parempaa vointia sinulle kovasti toivon!

• Kyllä niin on karmea, tuo syöpä!
    Sen vaikutuksia ei oikein ymmärrä, jollei ole itse kokenut tahi läheltä seurannut.
    Saa olla kyllä niin onnellinen omasta lopetuksesta, aloitin 11-12 vuoden iässä ja lopetin 47v. En saata uskoa, että vaurioitta en selvitty, vaikkei niistä olekaan tietoa.
    Tsemppiä isosti @Juipelo!
  • No niin, tupakit poltettu ja alkoi tupakaton tieni.
    Apuna nikkislaastari -purkka ja-suihke
    Takana 53 vuotta savuttelua. 13 vuotiaana aloitin
    Saas nährä kuinka äijän käy :)

Yli 50 vuotta savuttelua takana

• @jukebox1, sitä tietä on hyvä kulkea :)
    Välistä se viettää mukavan leppoisaan, välistä kovinkin kivikkoinen -vaan ne kaikki tarvitaan!
    Tsemppiä B)
  • @Tatusa , kiitos tsempeistä. toivottavasti ei heti alussa tulisi kiviin kompurointia :smiley:
    Tsemppiä muillekin :)

• Kovasti voimia jukebox! Ja sisua, sisua. Päivä vaan ja hetki kerrallansa.

• Kiitos SIKsak. Aamu on ollut aika hankala varsinkin aamukahvien jälkeen.
    Otin nikkis-suihketta. Kyllä meni kahvin maku suusta :smile:

• Moikka kaikille, itselläni menossa 5 päivä ilman tupakkia. Yhteiseloa takana reilut 20 vuotta. Koskaan aikaisemmin en oo kyennyt 2 päivää kauempaa olemaan polttamatta. Nyt tumppasin lopullisesti....Toivon.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.