Syyskuussa 2021 lopettaneet

1356712

Viestejä yhteensä

• Tervetuloa vaan @Murmeli85 ja sekä tietysti @jukebox1 . Voi olla vaikeaa ihan aluksi, mutta niin sen kuuluukin mennä. Kun koettaa ottaa rennosti, niin urakka voi olla jo alussa helpompi. Itse muistan aikojen takaa kahden viikon rajapyykin, kun naapurille sanoin, että olen lopettanut. Olo oli silloin aika rauhallinen ja luottavainen. Toki välttämättä tuollaisen saavuttamiseen ei vaadita kahtakaan viikkoa, vaan jo muutamassa päivässä itsevarmuus voi lisääntyä ja sen tuntee nahoissaan, että tässä ollaan matkalla kohti suuruutta. Tsemppiä!

• Kiitos Tsemppiä. Viel oon luottavainen. Välillä tekee mieli sauhulle niin et hiki valuu, mut äkkiä se ohi menee.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Murmeli85 ja jukebox1.
    Sua aina oottelen jukebox, kiva kun tulit. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tervetuloa stumppiin, Murmeli85! Olet tehny erittäin viisaan päätöksen. Kun alkuhankaluuksista selviää, ihmetteleekin lopulta, miten elämä on
    savuttomana helpompaa ja vapaampaa.

Ja jukebox: joo-o, tujua tavaraa toi suihke! Joskus siitä tulee myös ihan armoton hikka :D
  • Tervetuloa jukebox1, ja Murmeli85, kaikki keinot kehiin, siitä se lähtee!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Mulle kävi niin, että tupakaton tieni olikin kovin kivinen ja sorruin :(
    Kaveri joka polttaa ketjussa tuli käymään ja tarjosi mullekin.
    Ostin sitten tupakkaa, mutta kohta taas aloitan.
    Sitten koitan katsoa semmoista tietä, jossa ei kovasti ole monttuja :)

Yli 50 vuotta savuttelua takana

• Ainahan tässä elämän tiellä monttuja on, isompia ja pienempiä, ne on vaan opittava kestämään ja ylittämään, muuten ei lopettamisesta tuu yhtään mitään.
    Tsemiä kuitenkin uuteen yritykseen ja voimia olematta tarttumaan yhteenkään tarjottuun tupakkaan, siitä se lähtee

• Tervetuloa jengiin @Murmeli85!
    Päivä kerrallaan edetään, savuttomia rutiineja luoden :)
  • 9.9. tuli ja meni mutta mulla on hyvä syy miksi en lopettanut vielä. Aloin lukemaan Stumppaa tähän -kirjaa ja siinähän kielletään lopettamasta ennen kuin on lukenut kirjan. 170/220 sivua jo luettu ja miten sen nyt sanoisi, minun on ihan pakko lopettaa kun kirja on luettu.... aion ainakin uskaltaa tumpata kun sen aika tulee! Ja se aika taitaa olla nyt illalla tai huomenna, miten nyt ehdin lukemaan.... pelottaa mutta haluan olla ei-tupakoija. Ihmeellinen kirja kyllä, suosittelen lukemaan.
  • Kävin juuri tupakalla ja haluaisin ajatella, että se oli viimeinen ikinä. Oon nyt kipuillut lopettamisen suhteen koko syyskuun tai paljon kauemmin, mutta nyt on niin vahvasti pinnalla, että tää saa riittää.

Pakko myöntää, että arveluttaa ja pelottaakin. On niin helppo keksiä ”hyviä” syitä polttaa jossain tietyssä hetkessä ja yhtäkkiä niitä hetkiä onkin monta.

Positiivista, että oon nyt saanut edes vähennettyä tupakoinnin puoleen entisestä, mutta siitäkin on niin helppo lipsua.

Millaisia keinoja teillä on ollut välttää houkutuksia?
  • editoi syyskuu 2021

Tehokkain keino oli minulla se, etten vain ostanut lisää. Voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun sen oikein oivaltaa, niin voi olla jopa helpoin keino. Eli psyykkaa itsensä kassalla siten, että keskittyy täysillä ja kokonaan siihen, ettei vain sano sitä askin merkkiä myyjälle. Jossain vaiheessa opinkin käyttäytymään niin, etten sitten enää muistanut edes ajatella ostamista. Rutiiniksi tulikin se, että kassan ohi mennään ajattelematta ostamista. Kotona tai muualla saattoi vielä pyöriä paljonkin tupakka mielessä, mutta kassalla sitä ei sitten enää osannut kaivata.

• Mulla on nyt menossa 6 päivä ja tuntuu että vaan himo kasvaa kasvamistaan. Posket lommolla imeskelen korvaustuotteita. Mutta en luovuta. Joskus ajattelin et lopetan kun on stressitön vaihe..Ei sellaista tule. Täällä tupa täynnä lapsia. Oma vuorotyö ja korkeakouluopiskelu päälle. Jos annan itselleni verukkeen stressittömyydestä lopetan vasta 18 vuoden päästä. Pakko sinnitellä.
  • Sama juttu tuon stressittömän vaiheen kanssa. Sitä usein on lykännyt asiaa juurikin tuo mielessä. Täysin stressitöntä hetkeä ei vaan ole vielä tullut vastaan ja tässä pikkulapsiarjen keskellä ei kyllä ole näköpiirissäkään.
  • editoi syyskuu 2021

Lopettaminen on pitkä prosessi, sitä alleviivaisin kaikille, jotka leikkiin ryhtyvät. En halua pelotella, mutta se voi olla sellainen koko loppuelämän. Minullekin tuli muutamia kuukausia sitten todellinen vaaran paikka, kun harkitsin polttamista. Lähdin nopeasti tilanteesta pois ja se raukesi, mutta siinä tuli itsellekin muistutus, että itseään on monesti katsottava syvälle peiliin, sillä kukaan muu ei sitä taistelua puolestasi käy. Kuulostaa dramaattiselta ja runolliselta, mutta kyllä siinä totuuden siemen piilee, että ihan oikeasti lopettamisessa ei ole mitään oikoteitä :smile:

Valtavasti rohkeutta vaaditaan.

• Onko muuten ihmisillä millaisia kokemuksia nikotiinituotteista? Itse niitä vähän karsastan, mutta täytynee valmistautua turvautumaan korvaaviin tuotteisiin ainakin jossain määrin.
  • Minun mielestäni korvaustuotteissa ei ole mitään pahaa. Itse käytin imeskelytabletteja, ensin 4mg, sitten 2 mgi ja viimeiseksi 1 mg:n tabletteja. Niillä pärjäsin ihan hyvin. Minulla takana 40 vuotta tupakointia. Lopettaminen on ajatusrikollisen sanoin tosiaan pitkä tie. Ja palkitseva, ajallaan.
    Itsellä auttoi se ajatus, että olen lopettanut itseni takia, enkä anna minkään ulkopuolisen ihmisen tai tapahtuma vaarantaa omaa savuttomuuttani, tämä on minun oma juttuni, ei kenenkään muun. Ja myös tuo: minun ei tarvitse enää polttaa (eikä minä en saa enää polttaa) auttoi paljon.
    Jossain vaiheessa minullakin oli vähän masennuksen kaltaisia oireita, ihan kuin olisi menettänyt parhaan kaverin. Tämä "paras kaveri" vain vie sinun terveyden ja rahan. Ja kaikki nämä oireet kyllä häipyvät, uskokaa vaan, tulee aika, jolloin et todellakaan enää ajattele tupakkaa joka päivä, ja elämä tuntuu ihanalta ja raikkaalta. Tsemppiä ihan kaikille teille!

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• editoi syyskuu 2021

Kaikki keinot on sallittuja, ovat ne sitten mitä tahansa, mutta minusta on hieman tyhmää tuo korvaustuotteiden demonisointi, jos ne kerran voivat auttaa eroon tupakasta pidemmän päälle. Itse söin 8kk, koska otin asian vakavasti ja ajattelin, ettei tässä auta pelleillä, jos meinaa lopettaa. Ehkä aiemminkin olisi voinut jättää pois, mutta ei olisi minulla toiminut joku parin viikon tablettikuuri, kun addiktio oli niin vaikea.

• Turha kainostelu pois vaan @hakoskimi! Kaikki keinot on sallittuja, kun nikotiiniriippuvuudesta räpistelee irti, myös ne korvaustuotteet! Etenkin, jos niistä on itselle apua.

Se on vähän niin, että turhaa sitä on kärvistellä enemmän, jo vähemmälläkin pääsee. Tarkoitan sitä, että luomulopetus toimii kyllä, mutta jos pääsee helpommalla ja turvallisemmin korvaustuotteilla, niin miksi ei?

Vain se lopputulos merkitsee: savuttomuus. Ei se, millä keinoin kukkn sinne oääsee. Minä sallin itselleni kaiken muun, paitsi tupakoinnin. Kesähelteellä vedin päiväkännit - ilman tupakkaa. Söin suklaata ja join punkkukolaa - ilman tupakaa.
    Tyyliin tee mitä tahansa muuta, mutta tupakkaa et polta :#
  • Nyt on reilusti yli vuorokausi takana ja tuntuu saavutukselta sekin. Muutaman kerran tehnyt tosissaan mieli ostaa aski ja melkein lähdinkin, mutta käännyin ovella takaisin, kun tajusin ettei se ratkaise mitään.

Ei ollut siis tarkoitus demonisoida nikotiinituotteita. Omaa epätäydellisyyttäni addiktion kourissa yritin vaan ehkä tuoda ilmi tuolla karsastamisella.
  • editoi syyskuu 2021

Joo, lähinnä kommenttini oli vastaan tällaista yksioikoista Stumppaa tähän -ajatusmallia, jossa ihmiset sitten jonkin opuksen vuoksi tekevät vastoin omia etujaankin. Kärvistellään ja ihmetellään, kun jossain kirjassa luki, että siinä kirjoitettu tie on ainoa oikea. Toki se osalle toimii ja hyvä tietysti niin :smile:

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Olin jo lopettanut niksapurkan avulla ja sit luon Stumppaa tähän -kirjan. No siinähän ei suositella nikotiinikorvikkeita, mut ohitin sen osan. Joitakin hyviä ajatuksia siitä kirjasta poimin ja jatkoin oman suunnitelman mukaan.
    Olin joitakin vuosia aikaisemmin onnistunut olemaan 6 kk lakossa niksapurkan avulla, joten luotin siihen. Sortuminen silloin johtui alkosta ja riitelemisestä mieheni kanssa.
    6 kk söin nyt niksapurkkaa, jonka jälkeen tavallista purkkaa, se auttoi töissä keskittymään.
    Opin edellisestä kerrasta sen, etten anna minkään asian tai ihmisen enää vaikuttaa savuttomuuteeni. Pidin sen itseni ja vertaistuen välisenä asiana. Suurin apu tuli juuri Stumpista. Lopetus voi olla helppo, mutta savuttomana pysymiseen tarvitsin tukea. Sitä sai ja saa täältä. Ajatusten ja kokemusten kirjoittaminen ja lukeminen on hyvää itseterapiaa.
    Stumppia kannattaa hyödyntää niin paljon kuin mahdollista.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Pakko vähän tuulettaa vaihteeksi: ihanaa kun ei tee yhtään mieli tupakkaa, eikä ole tehnyt pitkiin aikoihin. On niin vapaa olo! Paras päätös ikinä!

• Kuudes päivä tupakatonta elämää menossa. Apuna mulla on ollut nikotiiniton sähkötupakka, mutta tarkoitus on päästä siitäkin myöhemmin eroon. Luin myös Stumppaa tähän -kirjan. Miten te muut selviätte siitä ihan järkyttävästä tupakanhimosta joka aina välillä iskee, eikä meinaa mennä ohi millään? Ei auta sähkötupakka, ei mikään. Nikotiinikorvaustuotteita en halua käyttää. On kyllä nyt melko varma olo että tää lopettaminen onnistuu, koska en todellakaan halua aloittaa koko urakkaa enää alusta kun näinkin kauan jo kestänyt.
  • Mulla jos tulee paha tupakanhimo niin laitan 2mg nikotiinipurkan suuhun ja avaan stumpin keskustelupalstan!
  • Onnea @Vilja puolestatoista savuttomasta vuodesta!
  • Onnittelut Viljalle! Olen samaa mieltä sun kanssa: vapaus maistuu todellakin paremmalta kuin tupakka ikinä.
    Ja elin: hankalan tupakanhimon iskiessä mulla toimi tosi hyvin hengästyttävä liikunta. Kiersin vaikka vain korttelin ympäri, jos en pidemmälle lenkille ehtinyt. Eniten apua oli itselleni ehkä niksatuotteista, mutta ei niistä tähän sen enempää. Kyllä ilmankin pärjännee.
    Ja stumppia tietty kannattaa lukea. Se on jännä, miten vertaistuki kannattelee omaa päätöstä.

• Onko kenelläkään pulssi tehnyt temppuja? Huimaa taas. Stumppaa kirja kesken vielä. Käytän korvaustuotetta, imeskelytabletteja.

• editoi syyskuu 2021

Nimimerkillä @elin oli tuolla samankaltainen ajatus kuin itsellänikin oli jo suhteellisen pian useamman päivän irtiolon jäkeen. Paitsi jos minä sortuisin polttamaan vaikka nyt ja näin kauan lopettamisen jälkeen, niin miltähän se mahtaisi tuntua, kun tajuaisi, että 3 vuotta meni sen siliän tien pöntöstä alas. Ja minkä takia? No sen takia, että saa tajuta polttamisen turhuuden tuhoamalla kaiken. Olen satavarma, että minulla kaikki alkaisi alusta, koska en todennäköisesti pystyisi jättämään kokeiluani siihen.

• Liikunta tuntuu tosiaan jonkun verran tehoavan pahaan tupakanhimoon! Tänään selätin jokapäiväisen ahdistuksen lähtemällä reippaalle lenkille metsään. Aina se ei tietenkään ole mahdollista. Eteenpäin mennään, tänään jo viikko täynnä! Vaikeeta on ollut, mutta toisaalta tuntuu että koko ajan vähitellen helpottaa ja vähenee himot. Ihanaa olla vapaa!
  • Luin sen Stumppaa tähän ja eilen illalla klo 23 tumppasin vikan röökini... Mulla on suusuihketta kaiken varalta mutta nyt on lähinnä innokas olo, koska 4 tunnin päästä häkä on poistunut elimistöstä. Ja 28 tunnin päästä nikotiini. Mulle toimi se kirjan aivopesu hyvin. Mietin myös sitä että raskausaikoina lopetin röökin tuosta vain heti alussa koska se oksetti. Eikä tullut vieroitusoireita, joten ehkä en saa nytkään... Aiemmin olen ajatellut "haluan lopettaa tupakoinnin" mutta nyt ajattelen "haluan olla tupakoimaton". Joku muutos ajatuksissa. Ihana kun täällä näkyy olevan muitakin uusia! Tosi kiva lukea kokemuksia kun en ole ainoa...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.