Champixin jakelu keskeytettiin 7/2021

Pfizer on vetänyt pois lääketukkukaupasta valmiste-eriä nitrosamiiniepäpuhtauden vuoksi. Uusien erien saaminen on keskeytynyt jatkotutkimusten ajaksi.

Champix-valmisteen vaikuttava aine on varenikliini, ja valmistetta käytetään tupakoinnin lopettamiseen aikuisille.

Epäpuhtaus, N-nitroso-varenikliini, on ihmiselle mahdollisesti karsinogeeninen yhdiste. Valmisteesta saatavat odotetut hyödyt rajoitetun ajan (12–24 viikkoa) käytettynä ovat merkittävästi suuremmat kuin väliaikainen altistuminen N-nitroso-varenikliinille. Lisäselvitysten ajan ja saatavuuskatkoksen vuoksi Champix-valmistetta ei toistaiseksi määrätä uusille potilaille.

https://www.fimea.fi/-/champix-valmisteella-saatavuuskatkos-nitrosamiiniepapuhtauden-selvittamisen-ajan

Viestejä yhteensä

• Koska lääke ei ole saatavilla, en käy kehumaan sitä ihmelääkkeeksi, jota ilman ei voisi lopettaa. Aivan mainiosti voi, ja ilman päätöstä senkään avulla savuttomuutta ei pysty pitämään yllä.

Minä jouduin lopettamaan sen käytön 52 vuorokauden jälkeen.

Suosittelen tueksi muita korvaavia: purkkaa ja laastaria. Joillekin voi sopia bupropioni.

Päätös on ykkönen.

• Olen seuraillut saatavuushäiriötiedostusta Fimean sivuilta (https://www.fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/saatavuushairio-uusi), josta näkyy että saatavuuskatkoksen (tämänhetkinen) kesto on 31.3.22 asti...

Aloitin oman Champix-kuurini 16.8. jemmaamillani lääkkeillä (edellisiltä yrityksiltä +työkaverilta ylijääneet) ja ne riittävät 12.1.22 asti. Onneksi! Kova tupakoitsija olen ollut, nyt 2kk 3 pv savutta.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Apricot, varmaan riittävät saamaan sut selville vesille. Se on sit vaan omasta päästä kiinni, et osaat toimia kuin savuton. No, olet nyt jo harjoitellut aika kauan.
    Onnittelut kahdesta kuukaudesta!
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Hyvin sä vedät @Apricot!
    Olen ymmärtänyt, että jotkut ovat puolittaneet loppupään Champixeja, jotta riittävät pidempään. Voisiko sellainen toimia sulla?
  • Hieno homma Aprikoosi! Tuolta lopettaneista löytyy elokuisten oma ketjukin, jos haluat joskus vähän kannustaa muita, saada tukea ja jutella asioista.

• Sattuisiko keltään löytymään ylimääräistä Champixia, jolle ei ole omaa tarvetta? Lopettamisen tarve olisi akuutti ja tähän tutustuttuani, luulisin tämän olevan paras/ainut vaihtoehto minulle. Sain jo reseptinkin, mutta nyt selvisi tämä saatavuusongelma.
  • editoi marraskuu 23

Tarkoitus ja tavoite edellä olevassa viestissä on varmasti hyvä, mutta muistutuksena kaikille, kuten vanhassa yle.fi jutussa mainitaan:
    "Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta muistutetaan, että toiselle määrättyjen lääkkeiden syömiseen liittyy aina riskejä.
    Yksityisen henkilön lääkkeiden myynti on laitonta. Viime kädessä kysymys on lääkerikkomuksesta."

Linkki ylen juttuun (siirryt toiselle sivustolle): https://yle.fi/uutiset/3-6797876

Ystävällisin terveisin Stumppi tiimi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.