Parodontiitti

Päätös tuli vähän pakosta; jos haluan pitää omat hampaat niin tupakoinnin pitää loppua nyt. Aloitin 12-vuotiaana; olin kioskissa töissä niin tupakan saaminen oli helppoa. Tupakointi on aina ollu mulle hyvä sosiaalinen tilanne, stressin purkaja ja pakokeino omasta pahasta olosta. Oon polttanu punasta mallua, punasta norttia, camelia askissa ja 7 vuotta Camelia sätkinä, viime vuosina kuitenkin miedompia. Hammaslääkärini tänään tiukasti käski tähän foorumiin. Onko täällä muitakin kuin mie?

Viestejä yhteensä

• Joo mulla on tuo hammassairaus ja yht.7 poskihammasta ylhäältä jo lähtenyt ja alahampaista edestä 4 hammasta.Siinä on 4 hampaan silta joka maksoi 2500e :o Ylös ei ole varaa sellaiseen joten joudun hommaamaan tekarit.Ja tupakoinnista lähtenyt sairaus.Olen ollut yli 9kk ilman tupakkia mutta ei se lopettaminen minulla ole vaikuttanut enää mitenkään hampaiden kuntoon ja olin polttanut 30v.Se tuho on jo tapahtunut mutta silti lopettaminen parasta muuten terveydelle.Saattaa saada vielä jotain pelastettua ja yskä ja köhä on loppu ja happi kulkee :)
  • No voi ei! Harmi että sulla ei hampaat säästyny :( Kiitos kun kerroit ja onnittelut savuttomuudestasi. Mun lääkäri vielä vakuuttaa että tilanne olisi korjattavissa. Kaikki hampaat heiluu ja pari pahaa ientaskua on mennyt takahampaiden juurihaarojen alle (yksi viisari poistettiin, nämä ehkä on seuraavana listalla), Mutta parodontoligisen hoidon, antibioottikuurin, itsehoidon ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen luukadon pitäisi pysähtyä (?). Syys-lokakuussa meni 2000 €, vuosien säästöt näihin hoitoihin, mutta joo, onneksi oli niitä säästöjä. Huomenna perjantaina vedän kalsarikännit ja viimeisen askin. Lauantaista alkaa uusi savuton elämä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.