Helmikuussa 2022 lopettaneet

MelisaMelisa Espoon etelärannikko
Huomenna alkaa helmikuu. Toivottavasti tämäkin täyttyy upeista lopettajista.
Tervetuloa! :)
40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

«1345

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Nostetaan vähän, et uudet huomaa...
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Helmikuisten löytymiseksi!
  • Eikö kukaan meinaa lopettaa helmikuussa :#
  • Vastahan tämä alkoi, aikaa vielä on ;)

• Terve,

olen 30-vuotias mies. Takanani on neljä vuotta ketjupolttamista, pahimmillaan pari askia päivässä. Suhteeni tupakkaan on kaksijakoinen: tupakointi on ollut minulle itselääkintää mielenterveysongelmiin, joten en oikeastaan kadu sitä. En tiedä, olisinko enää tässä ilman tupakkaa. Mottoni oli: anna Philip Morrisille se, mikä Philip Morrisille kuuluu.

Lopettaminen on käynyt usein mielessä ja sen vuoksi olen tätä foorumiakin selannut. Sähkötupakan avulla olin kuukauden ilman kovaa tavaraa, kunnes repsahdin.

Nyt lopetan oikeasti ja ajattelin, että rekisteröityminen ja tuollainen päheä banneri motivoivat jaksamaan. Ei haitanne, jos puran ajatuksiani tänne lähipäivinä.

Kysymykseni viisaammille: sitä sanotaan, että entisiä alkoholisteja ei ole. Päteekö tämä myös nikotinisteihin?

• @kipling tervetuloa!
    Sanoisin, että kerran nikotinisti, aina nikotinisti. Valitettavasti.

Tämä on just oikee paikka vertaistukeen, ja paikka jossa saa purkaa fiilikset turhia kaunistelematta, toki asialliset käytöstavat ovat täälläkin arvossaan.

Päivä kerrallaan, hetki kerrallaan. Huomista ei kannata murehtia, se on tulevaisuutta ja eilinen on historiaa.
  • @kipling tervetuloa!
    Täällä me tsemppaamme toinen toisiamme.

4.6.22 syttyi viimeinen rööki

• Tervetuloa! Kyllä uskon myös, että nikotinistin tulee aina olla vähän varpaillaan tupakan suhteen, jos polttaa niin se helposti jatkuu samaa rataa kuin ennenkin. Itse on vois kuvitellakaan polttavani vaan välillä, kyl se on kaikki tai ei mitään... Oishan se kyl kiva jos vois polttaa vaikka vaan yhden kun on tosi paha stressi, mut mulla menis varmaan se kuuluisa kottikärryllinen siitä.
    Päivä kerrallaan ja alussa tunti ja minuutti kerrallaan niin pääsee pahimman yli.

Ite menin ekan viikon ihan hirveen aikasin nukkumaan ni ei tarvinnu miettiä tupakkaa!
    Kyl se siitä!!
    8.1.2022 klo 22 paloi viimeinen tupakka.
    3.8.2022 alkoi nikotiinittomuus.
  • kipling tervetuloa. Yhdyn edellisiin siinä, että nikotinisti on aina nikotinisti. Toisaalta laajemmin ajattelen, että riippuvuuden itselleen kehittänyt ihminen on aina riippuvainen, vaikka kohteet voi muuttua. Esim. päihteestä toiseen tai ruokariippuvuudesta liikuntaan tai kehon muokkaamiseen. Uskon siis että myös negatiivisen riippuvuuden kohteen voi muuttaa itselle paremmaksi. Tsemppiä kovasti ekoihin päiviin :) Jokainen täällä taaplaa tyylillään, mikä itselle parhaiten sopii. Osa menee tunti kerrallaan ja osa ajattelee, että ei enää koskaan. Itse olen jossain tuossa välimaastossa eli en ole lopettanut, mutta en halua tupakan kuuluvan jokapäiväiseen elämääni tai rytmittävän tekemisiäni. Mutta koska kokonaan luopuminen on kohdallani liian iso mörkö sallin itselleni tupakan, kun olen viihteellä eli 1-3 x vuodessa. Ensimmäisestä viihdeillasta olen selviytynyt jo kunnialla, mutta tarkkana pitää kokoajan olla.
  • Tarkkana varsinkin siinä, ettei viihdeillat rupee pikkuhiljaa lisääntymään sillä varjolla, kun silloin on lupa polttaa.
    Joku täällä joskus kirjoitti, että myös antoi itselle luvan polttaa kun otti olutta ja kohta huomasi lipittävänsä melkein joka ilta, mutta onneksi sai pistettyä stopin sille ja jatkoi kokonaan savuttomana.

• tuulantei2 juurikin näin. Mulla ei kyllä sitä huolta ole. En tykkää juurikaan ottaa ja perhe (lapsia) myös "esteenä", kun en lasten nähden ota huikkaakaan.
  • Se on hyvä, että perhe jarruttaa :)

• Ensimmäinen savuton päivä vuosikausiin enkä valehtele tämän olevan helppoa. Olin tänään töissä ja vieroitusoireet vaikuttivat mieleeni omituisesti: visioin riisuutuvani ja juoksevani ympäri avokonttoria elintäni heilutellen.

No, en stripannut, vaikka mielikuva jäikin päähäni. Pohdin jälkikäteen, oliko siinä kyse jonkinlaisesta lapsellisesta defenssistä pahaa oloa vastaan.

Latasin puhelimeeni tupakoinnin lopettamista kannustavan sovelluksen. En käyttänyt tänään korvaustuotteita, mutta aion loiventaa oloani jatkossa niillä.

• @kipling Suosittelen lämpimästi korvaavia, ainakin aluksi. Ja oon kuullut että jos korvaavia käyttää rohkeasti riittävän kauan, niin lopettamisessa onnistumis prosentti kasvaa.
    Mene ja tiedä, näin viisaammat ovat sanoneet. Mutta niinkuin usein todettu,yksilöitä ollaan ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
    Mutta koita pitää vaatteet päällä, siis töissä :D
  • Oodi valheystävälle

Mielitietylleni
    runoni mun kiiri!
    Kuule tarinaani,
    Stumpin seurapiiri!

Kantaa sain mä
    tämän ristin.
    Kerron päivistä
    nikotinistin.

Järvikalasta mä
    lapamadon sain.
    Tee-se-itse -miehenä
    ratkaisua hain.

Jostain luin: intiaanit
    rauhanpiipullaan
    ajaa laakamadon
    kolostaan.

Tarttui taskuuni Westi,
    sen piti olla testi.
    Omahoidosta tuli
    neljän vuoden pesti.

Ystävystyin
    kanssa Coltin.
    Pian ilman savua
    heitin voltin.

Skarppiuteni
    vaati Camelia:
    henkiorjuuteen
    otin askelia.

Ahdistuksessa
    olit tie tähtiin.
    Maniassa mun
    rauhoittuvan nähtiin.

Et pettänyt milloinkaan,
    kun suhun turvauduin.
    Autoit jaksamaan
    juoksin taikka kaaduin.

Sitten tajusin:
    et ystävä olekaan.
    Herruutta vaadit
    ja joudun sairaalaan.

Vain oppi kantapään
    sai mielen kääntymään.
    Nyt tiedän: nikotiini
    ei ole vastaus ongelmiini.

Myötä- ja vastamäissä
    opin sut tuntemaan.
    Olitko aviovaimo?
    Et ystävä ainakaan.

• Aivan mahtavaa riimittelyä Kipling, oot melkonen lahjakkuus!
    Nyt vaan Suomalaista sisua peliin niin eiköhän se sillä selätetä, se röyhyttely riippuvuus!

• Huikea kipling :)

Hieno runo, tilityshän se oli asiasta, jonka kaikki tuntee täällä. Hyvin kiteytit kipling. :)
    olen joskus täällä itse, ja varmaan mua ennen joku toinenkin, verrannut tupakkaa rakastajaan (rakastajattareen).
    Rakastajaan, joka ajan myötä vie sinulta
    * rahat
    * terveyden

nämä ehkä tuntuu joidenkin mielestä vähäiseltä, mut mitä tarjotaan tilalle ajan myötä

• keltaiset hampaat ja sormet
    • tunkkaisen hajun sinussa, vaatteissasi, hiuksissasi
    • hermostuneisuuden, missä pääsee taas polttamaan
    • ärtyisyyden, kun kokous, filmi, teatteri tms. venyy yli sun nikotiinin puutteen kestokyvyn
    • yleensä huonot yöunet, jotku heräävät jopa polttamaan öisin
    • haluttomuuden liikuntaan, tai tupakointi heti lenkin jälkeen
    • yskän js ällöttävän liman nousun
    • herkkyyden sairastua tai sairastuessaan saada ikäviä jälkitauteja
    • pelko siitä, että jotain peruuttamatonta pahaa on tapahtunut/tapahtuu kehossasi
    • häpeää olla ihmisten lähellä, vauvojen, sukulaisten halauksissa (ennen ja jälkeen koronan)
    • koronaan sairastuessaan pelko, että joutuu tehohoitoon jne, jne.

tätä voisi jatkua loputtomiin. Kaikki tietää tämän.

Täällä onkin ollut luetteloita siitä, mitä tapahtuu, kun kuukaudet kuluvat, tupakoinnin haitat katoavat, kunto nousee ja pelot häviävät. Jokainen noista kohdista voidaan muuttaa myös positiiviseen muotoon.

Tsempit kaikille, muuttakaa kohdaltanne nuo asiat.

• Savuton elämä on alkanut ja pitää, mutta aivot työstävät yhä riippuvuutta. Muutama ajatus.

Tupakan mainontakielto säädettiin jo 1978, mutta jostain kolmikymppiseen tajuntaani on piirtynyt Marlboro Man. Mallumies cowboy-hattuineen on arkkityyppi elämäänsä hallitsevasta ja työmarkkina-asemansa neuvottelevasta yksinäisestä ratsastajasta. Tupakointi antoi illuusion hallinnan tunteesta ja dopamiinipiikki laukaisi minulla mielleyhtymän sankaruudesta.

Kaukana ovat ne ajat, jolloin tupakointi oli elintason merkki. Nykyään tupakanpoltto yhdistyy alempaan sosioekonomiseen asemaan ja elämänhallinnan ongelmiin. Poliittisen korrektiuden nimissä on nykyään halukkuutta sensuroida menneisyyttä moraalisista epäpuhtauksista. Esimerkiksi vanhoja elokuvia katsoessa on säilytettävä historiallinen pelisilmä ja muistettava, että sauhuttelu on merkinnyt menneisyyden ihmisille toisenlaisia asioita.

Eiköhän tätä ole joku apurahalla tutkinut. En lähde perehtymään syvemmin, koska omakohtainen taistelu on vielä kesken.

• Heippu vaan kaikille!

10 vuotta polttamista takana, 8 vuorokautta savuttomuutta ja nikotiinittomuutta.

Kolme päivää makasin peiton alla kuin minkäkin kuolemansairauden kourissa, sitten helpotti. Oli hyvin käytetyt lomapäivät, ei suurempia tuskia töihin palatessa.

Lopetusyrityksiä viimeiselle puolelle vuodelle mahtuu melkein joka päivään, tämä silti ensimmäinen jonka voi laskea päivissä.

Pääasiassa hyvä ja varma olo ollut jatkuvasti kolmen päivän jälkeen, välillä iskee hirveä epätoivo ja pelko, jos en nautikaan elämästä ilman tupakkaa. Nautin jo nyt, miksen nauttisi aina vaan enemmän uuteen tottumisen myötä?

Tsemppiä meikälle ja muille.
  • Tervetuloa @Biisami!
    Näin kuukauden mahtavalla kokemuksella ;) voin todeta, että päivä päivältä helpottaa, yllättäviä tilanteita tulee koko ajan mutta niistä selviää kun malttaa ottaa hetken aikalisän.
    Kuulostaa hurjilta nuo 3 ekaa päivä, ite käytän vielä suihketta niin ei ole tollasia tullut. Mut selvisit!!
    8.1.2022 klo 22 paloi viimeinen tupakka.
    3.8.2022 alkoi nikotiinittomuus.
  • Tervetuloa mukaan @Biisami!

Hienoa kuulla, että voit lopettaa kerrasta poikki. Itse valitsin korvaustuotteet.

• Tervetuloa mukaan @Biisami
  • Moikka kaikki. Lopetin elokuussa 2021 tupakoinnin. Sitä kesti aina joulukuun alkuun 2021 asti. Sitten henkinen paine kävi vain niin kovaksi että sorruin polttamaan. Veli alkoi käyttää lokakuussa huumeita ja hän uhkaili tappamisella ja sotki perheensä asiat ja omat asiansa melko perusteellisesti. En vain onnistunut enää olemaan polttamatta. Tupakointi loppui siihen kun uhaksi tulla aseen kanssa meille.
    Nyt hän on ollut tammikuun alusta alkaen kuntoutuksessa ja sain lopetettua 27 päivää sitten tupakoinnin uudestaan. Nähtäväksi jää mitä seuraa sitten kun veli pääsee kuntoutuksesta pois 17. päivä. Mikäli homma jatkuu entisellään ja henkinen paine kasvaa liian suureksi niin on mahdollista että sorrun uudestaan.
    Nyt olen oikeastaan polttamatta sarjoittaisen päänsäryn takia. Kipusarja alkoi muutama viikko sitten ja huomasin, että kun olen polttamatta niin en herää öisin pääkipuun ja sitä ei tule ollenkaan.

Eilen kävi mielessä, että olisin ostanut tupakkaa. Lähdinkin keskustan ärrälle bussilla mutta sitten näin bussissa istuessani erään naisen jalkakäytävällä sytyttämässä tupakkaa niin se jotenkin laukaisi tilanteen. Tajusin, että tuo nainen on täysin tupakan orja. Matkanteko katkeaa kun pitää pysähtyä sytyttämään röökiä. Sitten jo muistin miten pahalta sormet ja vaatteet haisee kun tupakoi. Kuinka hengitys rohisee ja on jatkuvasti hermostunut olo kun pitää vähän väliä jusota ulkona. Lisäksi kun olen ollut polttamatta näinkin pitkään jo tällä keirroksella niin tulisi tukehtumisen tunne muutaman tupakan jälkeen. Keuhkot ei vain vetäisi sitä savua samalla tavalla enää.
    Menin kuitenkin ärrälle kun olin keskustaan ajellut ja ostin sitten ärrän grillistä itselleni pitsapalan. kävelin kotiin ja kuuntelin äänikirjaa ja olin itseeni tyytyväinen.

Tänä aamuna on tehnyt mieli tupakkaa. Kaupassa kävin mielessäni taistelun siitä ostanko tupakkaa vai enkö mutta päätös oli lopulta helppo tehdä savuttomuuden eduksi. Samat syyt kuin eilen. En halua olla enää tupakan orja.

Päivällä kun on koiran ulkoilu niin käppäilen keskustaan ja ostan ärrältä hotdogin kaikilla mausteilla :)

Oikeastaan kuuluisin tammikuun poteroon mutta kirjoittelen tänne

"Mielummin pienesti niksaa kuin reilusti sätkää." Lopetin 15.1.2021

• Hei
    Viikko on mennyt ilman tupakkaa. Minulla on menossa mukana nikotiini laastari ja suihke tarvittaessa. Työterveyshuolto ja lääkäri tässä apuna. Työnantaja tukee meillä lopettajia 3 kuukauden ajan eli maksaa korvaus tuotteet
    Ei ole ollut helppo viikko, keskiviikkona meinasin ratketa helkatin useita kertoja.
    No kiva olla täällä ja jos täältä vertaistukea saisi
    Tervetuloa Stumppiin Irenette12! Kun paljon lukee ja kirjoittaa täällä, saa parhaan hyödyn irti. Onnittelut ekasta viikosta!

Smok, sulla alkaa eka kuukausi täyttyä. Hyvä kun keksit konsteja kiertää ja väistää houkutuksia.

• Morjens! Olen kuuskymppinen 43 vuotta polttanut. Viiskymppisenä olin 3kk svuttomana ja lihoin tuona aikana 8kg. Oli niin paha olla kilojen kanssa, että aloin taas polttamaan

Sekevaara

• No putosko paino polttamisen myötä. Minulla nous paino 6 kg kun lopetin polttamisen, mut sit ajan myötä putos 8 kg, eikä siitä paljon heilahdellut, riippuu aika paljon siitäkin mitä suuhunsa pistää, tuo painon nousu, enkä oikein usko, että tupakka kovin hyvä "laihdutuslääke" onkaan, kaikkien muiden haittojensa takia.
    Mutta kukin tavallaan pitää kilot kurissa ;)

• Minulla tuli vajaa 10kg lisää. pois ei ole vielä lähtenyt, mutta mieluummin pyöreänä ilman tupakkaa. Tsemppiä Seija, mulla 40 tupruttelun jälkeen ihana, savuton vapaus.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.