Iso peukku laastarille

Yes! 4kk savuttomana josta jo 1kk ilman korvaushoitoa. Ajanjakso oli monin tavoin haastava josta selviydyttyäni tiedän pärjääväni jatkossakin. Tästä jatkankin luottavaisin mielin ja ehdottoman savuttomana.
Yli 30v. tupakoinnin lopetus onnistui laastarien ja inhalaattorin avulla, kuten myös yli 60 vuotta tupakoineen äitini. Itse olen aiemmin yrittänyt lopettaa champicilla, tukiryhmässä, imeskelytableteilla ja purkalla mutta näistä 24h laastareista löytyi viimein apu, suosittelen! Alussa laastarin ohella kävin inhalaattorin kanssa ulkosalla "savuilla" ja tämä yhdistelmän avulla selätin alun vaikeimmat hetket. Inhalaattorin tarve harveni vähän kerrallaan, kunnes jäi kokonaan parissa viikossa pois. Sen sijaan söin varmastikin kilon klementiinejä päivässä.
Limainen tupakkayskä loppui melko nopeasti ja posket saivat väriä. Enpä muista milloin olisin viimeksi pakkasessa saanut punaiset posket. Jalat ikäänkuin kevenivät ja liikkuminen on helpompaa. Ylämäet sujuu huomaamatta ja hengittäminen on kevyttä. Ihanaa kun hiukset vaatteet ja hengitys ei haise enää tupakalle. Ja se säästyvä raha! Miten ihmeessä sitä on ollut varaa tupakoida?
Tsemppiä kaikille. Vakavasti riippuvaisena en minäkään uskonut että pystyisin tähän, mutta päätin että nyt tai ei koskaan. Nyt korkeintaan harmittaa etten lopettanut aiemmin. Hyvä näin. Sinäkin pystyt!

Mm.laastareita jäi 2 pkt yli oman tarpeen, kysele yv.

Viestejä yhteensä

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Aikas mojova tarina Happyhyppy ja upea onnistuminen. Äitisikin onnistuminen erityisesti, ei ole varmaan helppoa 60 vuoden jälkeen lopettaa.
    Kuinka äitisi nyt voi? Tuliko myönteisiä oireita hänenkin kohdalleen?
    Onnittelut 4 kuukaudesta, totta kai! :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Äiti voi 80 v. Ikä ja perussairaus huomioden kohtalaisesti, kiitos. Hän on valitettavasti sairastunut jo reilu vuosikymmen sitten keuhkoahtaumatautiin. Toiveista ja yrityksistä huolimatta lopettaminen onnistui vasta nyt. Tuin ja myötäelin hänen lopetusprojektiaan ja hänen esimerkistään sain uskoa omaankin onnistumiseen.
  • Äiti lopulta yllättyi siitä miten kivuttomasti lopettaminen lopulta sujui. Painostavasta tupakoinnin lopettamis-pakosta oli kasvanut vuosien saatossa niin ylitsepääsemätön ja pelottava asia ettei uskonut sen millään olevan mahdollista. Vuodeosasto jaksolla hän sai ensimmäistä kertaa testiin laastareita joiden käyttöä päätettiin jatkaa kotonakin inhalaattorin ohella. Ja niin päivät kuluivat, viikot ja kuukaudet.

Äidin hengitys helpottui jonkin verran mutta toivoimme toki isompaa helpotusta. Vuosikymmenten savuttelu oli tehnyt tehtävänsä. Toisaalta äiti on yhä olemassa, tupakointia jatkamalla ei todennäköisesti olisi.

Jälkeenpäin ajatellen mietin että äiti ei ole koskaan saanut todellista apua tai tukea lopettamiseen. Painostava n lääkärikäynnin yhteydessä annettu saarna ei ole tukea jota 40-luvulla syntynyt tai nuorempikaan ihminen tilanteessa kaipaa.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi helmikuu 28
    Totta tuo mitä kirjoitit. Itselläkin 40 vuoden tupakkaura takana. Kymmeniä lopetusyrityksiä. Lääkäreiden saarnat tyylliin; lopeta tupakka tai se lopettaa sut. Ja tämä keuhkokuumeen tai poskionteloiden tulehduskierteen takia. Kaikki hokivat "lopeta", mut kukaan ei kertonut miten se tehdään. Vasta niksapurkan ja Stumpin voimalla onnistuin.
    Olen iloinen äitisikin puolesta.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Kiitos Melisa, hieno lopetusurakka sinullakin!
  • Hei Happyhyppy! Samoin minä pääsin tupakasta eroon vahvimmalla laastarilla ja imeskelytableteilla. Jätin laastarin jo 4 viikkoa sitten, samoin imeskelytabletit, mutta pidän vielä ne käyttämättömät itsellä jos tulee heikko hetki. Onnea myös sinun äidille kun hänkin pääsi tupakasta eroon. Alkutaipaleella olen vielä itse, mutta olen päättänyt etten tupakkaan enään koske. Paras päätös pitkään aikaan. o:)
  • Hyvä maritta62!!
  • editoi maaliskuu 8
    Minulla jäi laastareita (7mg ja 14 mg) yli oman tarpeen, kysele yv
  • En tiiä kauppaatko vai lahjotatko, mutta ylläpito herkästi tarttuu näihin, kun varsinkin kauppaaminen täällä kielletty ;)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.