Huhtikuussa 2022 lopettaneet

13468917

Viestejä yhteensä

• Hei hienoa, auringonkukka! Sä olet jo täydessä vauhdissa :sunglasses:
    Usein puhutaan siitä, että lämpimällä säällä tekisi enemmän mieli polttaa, mutta minusta kevät ja kesä on mahtavia savuttomana. Sinä keväänä kun lopetin, haistoin ekan kerran miltä koivut tuoksuvat! Ja just eilen mietin terassilla istuessa, että onneksi ei tartte pyydellä anteeksi savuttomilta ystäviltä tai väistellä naapuripöydän paheksuvia katseita.
    Sen sanoisin itse useamman kerran lopettaneena ja vasta 3. kerralla onnistuneena, ettei kannata yrittää vähentää nikotiinia liian varhain. Riski repsahtamiseen kasvaa ja olo tukaloituu turhaan.
    Itse käytin puoli vuotta (kuten muistaakseni Melisakin), eikä harmita enää jälkeenpäin.

• Komppaan @SIKsak :ia, lopettaminen itessään on jo niin suuri muutos, että kaikki apukeinot sallitaan! Itse suihkin nikotiinia poskeen aina, kun aivot muistuttaa tupakalle menosta eli ainakin 10 kertaa päivässä. Vähemmän kuitenkin ku alussa, töissä vähemmän ja kotona löhötessä enemmän. Toiveena tietty on, että kesämmällä tupakka tulisi enää harvemmin ajatuksiin ja suihkeenkin käyttö siitä luonnollisesti hiipuis pois, saa nähdä. Voi tietty olla, että vaatii erillisen "lopetuspäätöksen", mutta se on sit sen ajan murhe. Nyt menee hyvin näin.
    Ihan hirrrrveesti tsemppiä kaikille!!
    8.1.2022 klo 22 paloi viimeinen tupakka.
    3.8.2022 alkoi nikotiinittomuus.
  • Vitsi teillä menee hyvin!
    Mulla ei, poltin eilen yli askin verran.. :(
    Nollasin laskurin nyt. Meen tänään ostaa jotain korvaustuotetta, varmaan imeskelytabuja kun ne on huomaamattomimpia.
    En ees muista miks mun oli pakko saada röökiä. >:) tehny tepposia..
  • Niin,voihan tuo olla viisasta pitää Nicorette vielä käytössä.ei ratkea sitten.

• Onpas hyvä imeskelytabletti.

• @idutin.no voihan rähmä ku ratkesit.voi olla ihan hyvä idea ne korvaustuotteet.

• @auringonkukka aivan mahtava tsemppi sulla päällä!
    Itsekin vielä savuttomana, mutta vasta teille kehuin, kuinka ei ole edes mieli tehnyt tupakkia. No eilen olin jo tupakin kanssa ulko-ovella ajatuksena suoda itselleni se yksi tupakki (kaapissa neljä tupakkia ollut lopettamisesta saakka) ja ajattelin, ettei yksi tupakki ole pahasta. Teki aivan vietävästi mieli. Palasin kuitenkin sisälle takaisin. Puntaroin asiaa ja luin kaikki mahdolliset huonot asiat tupakasta. Join vettä PALJON. Tein koulutehtäviä. Ajatukset tupakasta kuitenkin ponnahtelivat sitkeästi mieleen. Lähdin sitten tuntia aiemmin töihin ja kiersin pitkän lenkin kautta. Selvisin B)
    Kyllä minulla jotenkin tuo lämpö sekä aurinko yhdistyy siihen tupakkiin. Talvella usein tupakki jos toinenkin jää polttamatta, koska ei jaksa mennä pihalle palelemaan.
  • @idutin kyllä se vielä onnistuu, kun tahtoa selkeästi löytyy. Tupakki on kyllä äärimmäisen koukuttava aine. Vaatii paljon taistella riippuvuutta vastaan. Itselläni pelottaa se, että tosiaan olen aikoinaan sen kaksi vuotta ollut savuton ja SILTI retkahtanut uudelleen polttamaan.
  • Minkä takia haluatte lopettaa tupakan polton?

• Mulla on syynä oma terveys.

• editoi huhtikuu 22

@Mari H.hienosti selvisit taistelusta mielihalua vastaan.tsemppiä.ja oot kyllä vahva jos sulla oli jo tupakka käsissäsi ja pystyit olemaan polttamatta.

• @Mari H. Hitto oot vahva kun kävit niin lähellä ja pystyit kieltäytymään :o ja joo pitää pysyy valppaana tän riippuvuuden kans ku yhtenä hetkenä voi olla niin onnellinen savuttomuudesta mut hetken päästä himo iskee ja unohtaa kaikki syyt miks halus lopettaa.
    @auringonkukka mullakin syynä terveys. Kesä tulossa ja rakastan kesällä urheilua ja ketuttaa huono kunto, hengästyy heti ja kroppa jaksais mut keuhkot ei. Lisäks kauppaan säntäily pelkän röökin takia on ärsyttävää, haluun mielenrauhan. Minkä vahvusia tabletteja syöt?
  • Ens viikolla tulis 3 viikkoa täyteen polttamatta.siinä on jo hyvä tavoite tällä hetkellä.

• editoi huhtikuu 22

Kyllä kannatti lopettaa tupakan poltto.kävin eilen puhistuttamassa hampaat ja kävi ilmi että ei ole enää ientulehdusta.nyt on värjäymätki poistettu ni kelpaa hymyillä.

• editoi huhtikuu 22

@idutin mulla on siis käytössä nicotiini laastari ja 1mg nicotinell imeskelytabletti.

• @auringonkukka oi vitsi pitää itekin putsauttaa hampaat jossain vaihees. Sekin varmaan motivoi ettei haluu pilata puhdasta suuta tupakalla.
    Kohta lähden ulkoileen ku on vapaapäivä, käyn samalla kaupassa hakemas niit tabuja. Vaikka nyt ei tee yhtään mieli ku eilen tuli vedettyy nii paljon pienessä ajassa, mut on hyvä et niit on sit valmiina :)
  • editoi huhtikuu 22

Kovin paljon on tänään tehnyt sitä yhtä tupakkaa mieli.mut enpä oo polttanut.pilais vaan hyvän savuttomuus jakson ja tulis hirveet morkkikset.pitää vaan pysyä lujana.

• On se jännä nähdä ja tajuta itse että miten riippuvaiseksi sitä on tullut tupakasta.oon yli 10 vuotta polttanut.

• Ei tää lopettaminen kyllä mitenkään helppoa ole.

• @auringonkukka joo se on tavallaan pelottavaa kuinka paljon se hallitsee elämää. Mutta myös vapauttavaa kun ei anna periksi. Tosi hyvä juttu kun et anna periksi :) kyllä se jossain vaiheessa jää unholaan
  • editoi huhtikuu 22

Huomenna on taas uusi päivä.

• Vautsi, mitä tahtojen taisteluita täällä käyty! Mielitekojen selätyksiä ja uudestaan itsensä kasaamista :) Kiva lukea teidän kuulumisia :)
  • Oon kyllä tosi tyytyväinen,kun en ole ratkennut.

• Muistan omat taistelut vuoden takaa. Alku meni mulla hyvin. Ja helposti. Mieli pysyi kurissa.
    Muutaman kuukauden kohdalla tuli hirveä mieliteko. Kävelin lähikauppaan ja ostin askin. Kävelin kotiin. Menin takapihalle ja avasin askin. Otin savukkeen käteeni ja sytkän toiseen. Siinä sitten istuin miettimässä elämän realiteetteja hyvän tovin. Sytytänkö? Jos, niin miksi? Miksi haluan polttaa? Löysin vastaukset, tungin tupakan takaisin askiin, jonka viskasin pöydälle. Näin pitkälle menin vaik kerran.
    Mulle auttoi järkeily. Ja se, että tämä on mun taistelu, eikä siihen kukaan vaikuta. Vain minä ja mun päätös.

Samalla draivilla tämä päivä!
  • Kerron tämän taas, sillä me ihmiset toistuvasti aliarvioidaan mielen voima.

Luin taannoin tutkimuksen narkomaaneista, jotka lopettivat käytön. Yksi ryhmä hypnotisoitiin uskomaan, etteivät ole koskaan olleet narkomaaneja.
    Tämä ryhmä ei kärsinyt kerrassaan minkäänlaisista vieroitusoireista. Puolen vuoden kuluttua heille kerrottiin totuus omasta käytöstä. Sillä sekunnilla alkoivat myös vieroitusoireet.
    Ryhmä, jota ei hypnotisoitu, olivat joko selättäneet viekkarit jo tai palanneet lähtöruutuun.

Mielen voimaa ei tule koskaan aliarvioida. Tulee myös ymmärtää, että me olemme nikotiininarkkeja ja sen myötä mieli meitä vie kuin pässiä narussa. Ja sit me pöljät ollaan sen kanssa samaa mieltä :joy:
    Kuten juuri mielen supatukset: kyllä sitä yhden voi… Tai eikö olisi mukava tässä siiderin kanssa auringon lämmössä…?

Tein itsellene selväksi heti alussa, että en luovu mistään: en auringosta, en kahvista, en siideristä. En kerrassaan mistään! Sain vain vapauteni ja raikkauteni takaisin :heart:
    Ja mä poltin 35 vuotta.
  • @auringonkukka hyvin sä vedät :heart:
    Tsempit tähänkin päivään!

@Rapulainen sulla olnihan just 2kk plakkarissa, onnea :heart:

@idutin tsempit uuteen alkuun! Tarvitaan tietty määrä kompastelua ennen onnistumista! Huonoja ovat vain ne lopetuskerrat, joita ei edes aloita :sunglasses:
  • Kiitos @Tatusa onnitteluista :)
    2 kk näin jälkeenpäin ajateltuna on mennyt äkkiä. Siitäkin huolimatta, että välillä on ollut hetkiä, jotka ovat tuntuneet lähes vuodelta :D
    Samalla nämä viime kuukaudet ovat olleet varmaan elämäni raskaimmat ja sressaavimmat. Tupakka ei ole enää mielessä vaikeissa tai stressaavissa tilanteissa ollenkaan. Pahimpia hetkiä on oikeestaan ne hyvät hetket, kun lähtee viettämään ystävien kanssa iltaa tms.
    Olen edelleen ihmeissäni, että oon oikeesti pystynyt tähän. Päätin lopettaa kriisin keskellä lähes hetken mielijohteesta, ilman mitään ennakkovalmistautumista. Mutta tein suuren ajatustyön pääni kanssa sitten muutama päivä lopettamisen jälkeen ja etsin käsiini paljon apua kirjallisuudesta ja vertaistuesta. Ilman niitä olisin palannut hyvin pian tupakoijaksi. Ja teen töitä asian kanssa edelleen, sillä ymmärrän, kuinka helposti tämän kaiken saavutetun voi hukata :)
  • @Tatusa kiitos tsempeistä.@rapulainen onnittelut 2 kuukaudesta.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Rapulaiselle lämpimät onnitteluni kahdesta kuukaudesta. Kun puhutaan kuukausista, ollaan jo hyvällä pohjalla.
    Samalla tavalla eteenpäin :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tänään onki ollu helppo päivä tupakan suhteen.ei oo tehny mieli.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.