Toukokuussa 2022 lopettaneet

1356

Viestejä yhteensä

• Lopetin yli viikko sitten. Yli 40 v olen polttanut. Sain tehtyä päätöksen vasta nyt, kun tajusin että kolestoroliarvoni ovat hirveät. Poltin puoli askia päivässä. Jostain syystä tällä kertaa tämä ei ole ollut vaikeaa. Varmaan siksi, että olen hyvin väsynyt. Aamut ja illat vähän vaikeita vain. Käytän Looppeja apuna. Suurin apu on kuitenkin siitä, että rööki alkoi maistua niin hirveälle jo parin päivän jälkeen.
    Henkinen irtautuminen tuo surua, kun tupakka ollut identiteetin rakennusaine. No tässä on viime vuosina joutunut luopumaan paljosta muustakin, luovutaan sitten tästäkin.
    Henkitorveen tuntuu kertyvän limaa, mutta ei lähde yskimällä pois. Niistän paljon aamuisin.
    Ajattelen negatiivisesti kaverista, joka opetti minut tupakoimaan 16-vuotiaana. Ei mulla ollut siihen mitään kiinnostusta. Tein aina niin kuin muut halusivat. Pahalta maistui, jäin koukkuun saman tien.
    15 v sitten olisi viimeksi ollut motivaatiota lopettaa. Lääkäri oli silloin sitä mieltä, että masentuneen ei kannata yrittää lopettaa. Se jäi sitten siihen.
    Oikeasti voin tietty syyttää vain itseäni, mutta se vähän helpottaa, kun muistaa, että muillakin on ollut roolinsa.
    Olen nyt ilmeisesti sitten onnistunut tässä, mutta ei se paljon ilahduta, olisi pitänyt onnistua jo paljon aikaisemmin.
    Ehkä jos vaikka väsymys joskus hellittää, niin sitten voi tulla joku positiivinen tunnelmakin.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Tervetuloa Stumppiin Systeri!
    Minälin lopetin 40 tupakointivuoden jälkeen, nikotiinipurkan ja tämän vertaistuen avulla.
    Tuli pelko eteen, kun ikävuosiakin oli jo 50+. Mietin, et jos en nyt onnistu, myöhemmin voi olla myöhäistä.
    Tuohon limaan voi auttaa pulloon puhaltaminen. Se irroittaa tehokkaasti limaa. Just ostin miehelleni apteekista. Hänellä rohisee muusta syystä henkitorvessa nukkuessa. Kuorsaus on vährntynyt.
    Ole ahkera Stumpissa, lue ja kirjoittele olostas. Aina joku kommentoi.
    Tsempit tähän päivään, olet hyvässä seurassa. :)
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Täälläkin yksi 40 vuoden savuttelun jälkeen lopettanut. Imeskelytablettien ja tämän stumpin avulla minäkin irti pääsin. Ilottomuuden tunne oli minullakin jossain vaiheessa. Juuri se luopumisen tunne tuntui välillä musertavalta, Mutta usein iltaisin juuri ennen nukahtamista tuli valtava hyvän olon tunne päivän onnistumisesta. Ja ilottomuus kyllä häviää, usko pois. Kyllä voi nauttia elämästä täysin siemauksin myös ilman tupakkaa. Tsemppiä! :smile:

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Kiitos Melisa ja Odeska.
  • editoi toukokuu 21
    Moikka kaikille ja peukut hienoista aluista!

Kolmisenkymmentä vuotta sauhuttelua takana.. Olen ollut useamman kerran 4-10kk polttamatta, mutta aina jostain aivopierusta lähtenyt sen yhden maistamisella suht nopsasti aivan lapasesta. Nyt mennyt aski taas päivässä jo vuoden ajan, sitä ennenkin puolisen askia. Edellisestä lopettamisesta jo useampi vuosi. Pitkään olen tätä asiaa pyöritellyt ja päätin vähentää 5 tupakkaan päivässä toukokuussa ja kesäkuussa sitten jättää kokonaan. Aiemmin lopettaminen ollut Zybanilla/Champixilla suht siedettävää, mutta se ylläpito tökkii kun "honeymoon is over". Nyt en pysty noita lääkkeitä käyttämään, joten ekaa kertaa nikotiinikorvaushoidolla eli laastari ja hain tänään vielä tueksi imeskelytabletit. Tämän päivän sallituista tupakoista polttanut vaan yhden ja katsotaan, josko riittäisi vaan toinen enää illalla.

Luin yhdistelmähoidoista, että laastarin kanssa sais käyttää vain 1mg imeskelytabletteja. Vanhemmissa julkaisuissa oli muitakin vaihtoehtoja, millaisia ratkaisuja teillä on ollut?

Tervetuloa Stumppiin KerttuInkeri!
    Itse lopetin niksapurkalla, joskus oli ns. kielenalustabletteja, nikotiinillisia nekin. Mahtaako enää ollakaan?
    Uskoisin, että voit käyttää vahvempiakin. Kaikkiaan noissa on huomattavasti vähemmän nikotiinia kuin tupakassa.
    Toivotan mitä parhainta menestystä lopettamisellesi.
    Ole aktiivinen täällä, se kannattaa. Kerro, miten etenet.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• @auringonkukka ja muut myös.
    Edelleen röögaamatta. Olen ottanut koko aikana vissiin 4 sellasta nicorette mini pikku tablettia. Mutta ilman mitään koitan mennä.
    Mulla oli tupakkapuruja , mutta eilen oli pakko vetää ne vessasta alas. Otin kaverin kanssa viiniä ja olutta niin tuli tunne että nyt niistä on päästävä. Ettei käy vanhanaikasesti.
    Tosiaan illalla tulee 5 vuorokausi ilman tupakkaa.
    Kiitos kaikille kannustuksesta
    Ja minä puolesta
  • Mistä.saitte tuon laskurin ?
  • @w1v1
    Bannerin lisäys omaan profiiliin

Kirjaudu www.stumppi.fi etusivulta (ei keskustelupalstan näkymässä) omaan profiiliin -> profiilitietojen muokkaus
  • Minähän retkahdin taas siinä kolmantena päivänä. Kesken työpäivän lähdin ostamaan tupakkaa, aivan älytöntä!

Tuon kolmannen päivän ja siitä parin seuraavan yli kun pääsisi niin uskom että helpottaisi.

Itsellä taustalla masennusta niin se voimistuu aina lopettaessa, vaikka kuinka yrittää itselleen hokea että en luovu mistään, vaan mun ei vaan tarvi enää polttaa.

Ajatukset on taas lopettamisessa, joskos yrittäisi taas.
  • Tein minäkin oman bannerini! Nyt vasta alkaa hermot kiristyä kun ei saa röökata. Lähden tapaamaan kaveria että saan muuta ajateltavaa.
  • @w1v1 hyvä että onnistut olemaan polttamatta tupakkaa.tsemppiä jatkoon.

• Tsemppiä kaikille tupakan polton lopettaneille.

• Hei riikkamar_s, hyvä ettet lannistu. Ei kantsi luovuttaa! Useimmat yrittää lopettamista useampaan kertaan ennen kuin onnistuu. Ja kokemuksen myötä lopettaminen helpottuu. Uutta yritystä kehiin vaan :smile:
  • @SIKsak Kiitos kannustamisesta :) Tänään hävitin taas kaiken tupakkaan liittyvän ja yritän tosissani.
  • editoi toukokuu 23
    Täällä kolmas päivä kohta takana ja vaikka suunnittelin polttavani 5/pv, niin kaks ekaa päivää menikin kolmella ja tänään vaan yksi! Nyt tuntuu, että kesäkuussa alkava täysi savuttomuus ei olekaan enää yhtä kauhistuttava ajatus. Näköjään näitä konsepteja kannattaa kokeilla erilaisia. Aiemmin ajattelin, että en halua vierottautua nikotiinista nikotiinilla, mutta kun retkahdukset tulleet vasta kuukausien päästä, niin korvien välissä se pahin tapa lymyilee. Aiemmin myös lopetin kuin seinään, kaikki tai ei mitään. Tämä uusi tyyli armollisempi, katsotaan josko olis hyvä metodi. Röökiä kyllä tehnyt ajoittain tosi pahasti mieli, mutta laastarin lisäksi muutama niksatabletti mennyt päivässä. Siitä saa sen saman pahan maun suuhun, kun tupakasta eikä enää tee niin mieli. On tää kyllä yhdenlaista, mutta hienosti me rimpuillaan eikä kannata lannistua retkahduksista. Harva paatunut kessuttelija selviää kerralla ja aina voi alottaa uudelleen. Tsemppiä kaikille!
  • Lakkoani kesti 10 päivää. Better luck next time. Jos sellainen tulee.
  • @Systeri , eikun uutta yritystä kehiin vaan.kyllä se onnistuu kun vaan tahtoo niin.

• Täällä menee hyvin. Yhä harvemmin tupakka käy mielessä. Välillä toki päähän iskee ajatus siitä, että tämä on niin helppoa että mitäs se haittaisi jos yhden polttaisi. Mutta sitten olen perustellut itselleni että eipä se yksi tupakka mitään iloa toisi ja sen jälkeen alkaisi vain tehdä mieli taas toista. On se vain kumma miten silti välillä tuntuu pahalle ajatus siitä, että ei enää koskaan voisi polttaa edes yhtä. Mutta niin hyvälle tuntuu kun ei tarvitse ravata tupakalla ja tuntea siitä tulevaa syyllisyyttä ja miettiä että koska se syöpä iskee. On se vaan ristiriitaista. Tsemppiä kaikille muille!
  • Itse myös edelleen ilman @systeri ei muuta kun uudelleen vaan.
  • @rinrinrin ,hyvä että olet edelleen polttamatta tupakkaa.tsemppiä jatkoon.

• editoi toukokuu 25

@W1v1 ,oot ollu jo 8 päivää savuton.siitä on hyvä jatkaa.tsemppiä jatkoon.

• Miten teillä menee?vieläkö ootte savuttomina pysytelleet?

• @auringonkukka Juu vielä savuton. Meinaan lujasti pysyäkin.
    Ihmetyttää kun fyysinen tupakanhimo lähes nolla. Siis niinkutsutut nikikset. Ei oikeen tee mieli röökiä niinkuin aijemmissa lopetuskerroissa. Pelkään että on tyyntä myrskyn edellä. Toivottavasti ei kuitenkaan.
    Sensijaan tämä tapariippuvuus. Se kyllä muistuttaa itsestään. Eli tulee mieleen että nyt pitäis vetästä röögi.
  • @w1v1 onnea 10 päivästä savuttomana.tapariippuvaisuus ja se että on tottunut polttamaan tietyissä tilanteissa tupakan voi olla mielessä vielä pitkäänkin.tsemppiä jatkoon.

Täysi kymppi w1v1, onnittelut! Ei kaikilla ne niksat vaivaa, mut tapariippuvuus on suurempi aina. Addiktoi sekin. Pidä mielessäs, et selviät hyvin, niin selviät hyvin. Mielen ja asenteen voima on suuri.

• editoi toukokuu 28
    Täällä viikko täynnä ja tavoite oli pysyä viidessä tupakassa. Suunniteltua paremmin mennyt laastarin ja purkan/tablettien kanssa, vaan 1-3 tupakkaa päivässä. Se on jo paatuneelle röökaajalle hyvä saavutus ja tänään oonkin ollu kokonaan ilman. Sallin kuitenkin vielä toistaiseks sen maks.3 tupakkaa, helpottaa henkisesti kun tietää niitä olevan jäljellä. Jossain vaiheessa täytyy jättää nämä vähätkin pois, koska tiedän kuinka helposti lähtee lapasesta. Eka kerta, kun lopetan pikkuhiljaa ja ainakin toistaiseks on tuntunu hyvältä vaihtoehdolta. Katsellaan kuin muijan käy.. Tsemppiä teille kaikille!
  • Eikö tuo banneri harhaanjohtava, kun joka päivä kuitenkin olet vielä polttanut??????

• Joo sen bannerin voi laittaa sitten kun ei enää ollenkaan tupakoi.Nyt olet vielä tupakoitsija.Tupakit vaan kokonaan pois jo :) Siitä se sitten alkaa vasta taistelu B)
  • editoi toukokuu 28
    Bannerin laitoin itseäni varten, että näen paljonko on säästynyt rahaa. En ajatellut sen häiritsevän ketään. Camille ja Tuulantei, tämä on toukokuussa 2022 lopettaneiden ketju, joten teidänkin bannereissa on kai jotain vikaa.. Ja tiedän kyllä taistelut, lopettanut monet kerrat aiemminkin. Itselleni 30 vuoden röökaamisen jälkeen jo tämä vaihe on sinnittelyä ja iso juttu, nuo viimeiset röökit päätän kyllä ihan itse milloin jätän pois. Aiemmin lopettanut kerralla, nyt kokeilen toisenlaista tapaa. Jos se ei tässä ryhmässä ole sallittua tai siihen ei kannusteta, niin voin toki poistua.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.