Kesäkuussa 2022 lopettaneet

Tervetuloa lopettamaan tupakan poltto.

«13456710

Viestejä yhteensä

• Kolmas päivä tupakatta käynnissä. Olin 1,5 kk irti nikotiinista, mutta keikkareissuilla aloin lipsua, ensin kuvittelin olevani satunnaispolttaja, mutta lopulta siitä tuli taas päivittäistä ja oma asenne terveyttä kohtaan oli muuttunut taas välinpitämättömäksi. Tein nyt valinnan hyvän ja huonon elämän välillä ja ensimmäinen vei voiton. Itsellä tupakointi on ollut valtavana osana huonoa tunteiden käsittelyä ja minäkuvaa, kuten varmaan kaikilla, joten tupakoimatta oleminen on antanut valtavasti myös henkisellä puolella. Enää en aio käydä läpi lopettamista uudestaan, tämä on loppuelämän päätös. Yksittäisiä röökejä tulen varmaan vielä polttamaan mutta sovin itseni kanssa että se on ehdottomasti max. 1 per viikko ja jos siihen en pysty, en polta enää yhtäkään. Tällä kertaa lopettaminen on vaatinut tahdonvoimaa eikä kyse ole ollut vain otollisesta hetkestä lopettaa. Sitten kun vaikeita hetkiä on tullut, olen ratkennut, mutta nyt kun lopettaminen on ollut alusta asti vaativampaa, uskon että onnistun tällä kertaa lopullisesti. Oikeastaan tiedän, että onnistun, koska säännöt on itselleni nyt selvät ja sellainen elämä jota tupakoijana elin, ei ole enää vaihtoehto. Metsässä juoksentelusta on tullut uusi väylä vaikeiden tunteiden purkamiseen ja fiilis on kaikenkaikkiaan vakaampi ja onnellisempi. <3 Lopettaminen on yllättävän helppoa, mutta niin on tupakkaan retkahtaminenkin.

• MelisaMelisa Espoon etelärannikko

Olet viltsu hyvin miettinyt suhdettasi tupakointiin. En tiedä miten mun olis käynyt säännöllä 1 tupakka/viikko, ei olisi varmaankaan onnistunut. Mut tietty päättäväisyys vie kyllä läpi kovimmankin paikan. Ei yleensä edes löydy otollista hetkeä lopettaa, tai ainakaan se ei kestä kauaa. Elämä vie ylös ja alas, sopiva hetki on yleensä nyt. Hyvä ennakointi, juuri ehkä noin kuin sinäkin viltsu, voi auttaa siihen, miten tupakanpolton lopettamiseen suhtautuu.

40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Mulla ei ole toiminut satunnais polttaminen, joka kerta olen löytänyt tilanteesta jossa tupakointi on kuin varkain muuttunut yhdestä tupakasta askiksi.., mutta ehkä se voi toimia jollain, mutta mulla ei!
    Tsemppiä lopetukseen, mulla on hyvin muistissa että helppoa se ei ollut. Karmea myrkky tuo nikotiini..

Projekti kessuton kesäkuu 2020 - ja loppuelämä
    Viimeisen stumppasin 31.5.

• Tervetuloa @viltsu porukkaan.
    Kyllä se lopetus sen verran tuskallista on, ettei sitä mielellään tee kuin vain sen yhden kerran. Minäkin tosin nyt toista kertaa ja toivottavasti myös viimeistä.
    Alussa minut valtasi jopa suru siitä, etten saa enää polttaa. Ensimmäisinä päivinä mietin, että sallisin itselleni luvan kuitenkin viihteellä polttaa. Se toi jonkinlaista lohdutusta, ettei tarvitsisi "rakasta kumppania" ihan kokonaan jättää. Muutaman päivän asioita sulattelin ja tajusin, että omalla kohdallani se ei tulisi kuitenkaan onnistumaan.
    Nyt on ajatukset jo aivan toiset tuota "kumppania" kohtaan. Ei se turvaa ja lohtua ikinä tuonutkaan, vaikka niin luulin. Ahdistusta sitäkin enemmän kyllä.
    Ehkä sullakin on nyt helpompi ajatella, että joskus voisi kuitenkin yhden polttaa. Mutta jos pystyy vaan yhden viikossa polttamaan, niin tarviiko sitten sitäkään. Ja meneekö muu viikko siihen odotteluun, että koska voi taas polttaa.
    Paljon tsemppiä sulle! Päivä ja hetki kerrallaan :)
  • Onnea @viltsu, oot tehny viisaan päätöksen :smile:
    Ja kuten Rapulainen, minäkin ymmärrän sen, että aluksi saattaa tarvita tavallaan henkisiksi kainalosauvoiksi ajatuksen siitä, että joskus voisi vielä polttaa. Sitten toisaalta: voi miettiä, mikä siinä yhdessä viikkoröökissä on niin tärkeää ja kullanarvoista. Saattaa olla että savuttomuuden vapaus jää saavuttamatta, jos sen yhden röökin odottelu saa ajatuksissa paljon tilaa. Silloin haikailu pitää edelleen yllä riippuvuutta... minua nimenomaan häiritsi riippuvuuden orjuus joka hallitsi ajatuksia ja tekemisiä.

Mut en tiiä. Itse en ajatellu heti niin, että olen lopettanut lopullisesti. Sen sijaan ajattelin alussa, etten polta ainakaan tänään, tällä viikolla, tässä kuussa. Enkä polttanut!
    Tsemppiä sulle lopetukseen!
  • Samastun @Rapulainen tuohon surun kokemukseen lopettaessa, pitää kehittää aivan uudet keinot käsitellä turhautumista yms mikä nyt triggeröikään tupakoimaan. Mutta sieltä surun alta paljastuukin kaikkea hyvää ja kaunista! Mun on vaikee luopua kokonaan siitä tupakointiin liittyvästä melankoliasta, "fiilistelystä" ja pysähtyneisyydestä, kokeilen jos pystyn pitämään sen satunnaisena päihteenä, ja heti jos tuntuu että houkutus kasvaa liian suureksi niin ei siinä muuta voi kun pitää nollalinjan. Uskon kyllä teitä kokeneempia ja tod näk tässä vielä koitan valehdella itelleni. Pitää kuitenkin ensin ottaa kunnolla etäisyyttä ja kattoa sitten kiinnostaako se saunatupakka enää. :p Mutta joo, toistaiseksi menee hyvin, tänään ei enää oo tehnyt mieli tupakkaa kuin pari kertaa vaikka päivä oli aivan kauhee - purin ressin liikuntaan. Mutta kokemuksesta tiiän että se todellinen vaaran paikka tuleekin jossaan 1,5 kk kieppeillä vasta itelläni...
    Mahtavaa saada näkökulmaa teiltä, en viitti jutella töissä tupakoivien kanssa lopettamisesta enempää, se ei oo kauheen mielekäs asetelma loppujenlopuks.

Tässä on Stumpin voima juuri viltsu. Tänne voi kirjoitalla ne tuntonsa ulos. Kukaan ei naura, ei syytä ei epäile sun tilannettas/ajatuksias..
    Foorumi oli mulle keskeinen voimavara, kun itse lopetin.
    Sanon, et tämä on parasta itseterapiaa ikinä. Muiden avulla.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Täällä kanssa yksi, joka ei varmasti ilman Stumppia olisi kyennyt tähän. Tämän foorumin tuki ja ymmärrys on ihan vertaansa vailla.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Tervehdys kaikille jälleen kerran, Niin siinä vaan kävi, että repsahdin pahasti röökaamaan viimeisin yrityksen jälkeen. Taas kerran yritän, että saisin savuttomasta elämästä. Nyt vain menen päiväkerrallaan.

4.6.22 syttyi viimeinen rööki

Hyvä kun oot takas tem82. Pysy täällä tiukkaan nyt.

• Hyvä Tem82! Nyt tiukkana, tervetuloa taas poteroon :)
  • Tsemppiä tem82! Sul on kova tahto, varmasti onnistut. Mihin sulla lopettaminen on yleensä kaatunu? Mulla tuntuu olevan toi 1,5kk rajapyykki jolloin röökinhimo alkaa kunnolla vietellä.

• @viltsu ihan ensimmäinen kaatuminen tapahtui kun 2-vuoden savuttomuuden jälkeen uuden vuodenaattona poltin jämät. Kun vaan halusin muistella miltä tupakka maistuu. Ja sen jälkeen on viimeistään kaaatunut 3 kk kohdalla. Syynä on ollut yleensä joku yllättävä ongelmaan, ketutukseen, riitaan, Näiden varjolla on sit ostanut tupakka-askin ja siitä se on sit lähtenyt.

4.6.22 syttyi viimeinen rööki

• editoi kesäkuu 7
    Hei kaikille! Päätin liittyä kun tästä on kuullut Stumpista paljon hyvää muilta lopettaneilta. Itselläni toinen savuton päivä käynnissä, olo toistaiseksi ihan kiva ja freesi. Olen lopettanut kerran aiemminkin, ja sortunut siihen kuuluisaan "yhteen tupakkaan". Nyt yritetään uudestaan aiemmasta viisastuneena!
  • Tervetuloa kaikille uusille, ja paluumuuttajille. Kaikki olette yhtä paljon tervetulleita tänne. Stumppi on ihan ehdottomasti yksi syy siihen, että katson onnistuneeni lopetuksessa. Kirjoitelkaa usein, ja paljon, kaikki tuo auttaa ottamaan askeleita eteenpäin ja oikeaan suuntaan. Täältä saatte vinkkejä ja kannustusta onnistumiseen. Ja lueskelkaa kaikkia vanhojakin poteroita. Samojen asioiden äärellä ollaan, lopettamisen ajankohdasta riippumatta.

16.8. 2020 klo 23.05 viimeinen tupakka

• Hei kaikille, On tullut jo pitemmän aikaa ollut harkinnassa jos tän sauhuttelun lopettaisi. Ohan tätä jo takana reipas 20v aski toista päivässä. Kerran olen noin 10v sitten ollut 4kk polttamatta mut sit tuli vanhat tavat taas mieleen eräänä iltana, eikä sekään vielä olis tehny uutta pakonomaista aloitusta mutta seuraavana päivänä tuli vaan todetttua et ohan tää hyvää hommaa hullulta tuntuu. No nyt sain itseäni niskasta kiinni ja olen nyt tämän kuun alusta ollut polttamatta, nikotiinu laastari on ollut päivittäin ja satunnaisesti jokunen zynnecci, mut tuntunut pääasiassa et aika hyvin on alkanut jopa niiin tuntuu et tää vois onnistuakin, muutama vähä vaikeempi hetki on ollut mut ei niin paha et ois ulos tarvinnut lähtee. Täältä olen lueskellu kirjoitusta ja saanut tosi paljon tsemppiä itsekkin eli muillekkin lopettajille tsemppiä...

• Onnittelut ekasta viikosta @viltsu ja @myrskylintu !
    Se on jo tosi hieno saavutus. Kohti savutonta kesää, koivun tuoksua haistellen :sunglasses:

• Kiitos!! Ja onnittelut kaikille muillekin savuttomista päivistä❤️ Tänään just lenkillä huomasin, että pahin hengästyminen alkaa jo taittua, toki tuo aiempi lopettamiskerta maalis-huhtikuussa jeesaa mutta kuitenkin! Joen varrella traktori kynti nurmea ja ilmassa tuoksui vasta-ajettu nurmikko. Tänään ja eilen on tehnyt mieli polttaa se viikon yksi sallittu rööki, mutta ei ole ollut ketään jolta pyytää enkä itse saa ostaa askia enää, niin on jäänyt välistä. Helposti tää menee ilmankin vaikka levoton olo jatkuvasti, ei tosin johdu niksoista vaan keskittymishäiriöstä. Palaan kertomaan mitä aivoissa tapahtuu kun vedän sauhut taas.
    Miten muilla on mennyt tänää?
  • Kaikilla tuntuu menevän tosi hienosti!

Itsellä kolmas savuton päivä takana, jihuu! Ja tilalle olen yrittänyt totuttaa itseni terveellisempään harrastukseen, nimittäin saleiluun. Vielä ei jaksa aivan täydellä teholla, mutta innostusta piisaa ja tästä olisi hieno saada loppuelämän harrastus röökaamisen sijaan!
  • joo kiitos kaikille. Alkanut aamu ihan ok ja vaikka tässä kahvi nenän edessä niin ei oo mieli ulos tehnyt. Oon täs parin viikon ajan lukenu näitä kirjoituksia mitä täällä on niin on tosi paljo saanu tsemppiä jos tämä tästä onnistuis

• Miten muilla mennyt tämä päivä? Itselle ollut jotenkin hankalaa, työt stressaa ja kaikki pienetkin asiat kiukuttaa. Ja kaikkiin näihin aiemmin oli "apuna" tupakka, nyt vaan pitää toistaa itselle ettei se oikeasti mihinkään auttanut ja kaikesta selviää ilman sitäkin. Vaatii kyllä paljon, mutta ehkäpä illalla on jo helpompaa :#
  • Kai @tumppatom käytät korvaustuotteita?Niitä ihan reilusti alkuun.Tahdonvoimalla pelkästään kun yrittää, 94% varmuudella kaatuu savottomuus.Se on ihan tutkittu fakta.Tsemppiä!
  • Tumppatom, onks sulla joku harrastus tai fyysistä tekemistä mihin purkaa stressiä? Noiden fiilisten läpi meneminen tuntuu aluks vaikealta mutta oman kokemuksen mukaan ajan kanssa helpottuu kun vaan istuu niiden tunteiden, esim. just stressin kanssa ilman välttelykeinoja. Mä poltin tänään yhden, ensimmäinen tupakka siis kymmeneen päivään. Maistui hyvältä kuten aina mutta tollaiseksi erittäin satunnaiseksi (max 1 per viikko) se tulee jäämään, ei tule enää kuuloonkaan enempää kuin se yks viikossa, en pystyis tekee sitä itelleni enää. Tähän on varmaan ihan aiheellista kritiikkiä mutta mulla on selvät sävelet asian suhteen. En kannusta kuitenkaan ketään muuta tällaseen, jokainen kuuntelee itteensä vaan ja on itelleen rehellinen.
  • Oho, en huomannutkaan että se olit sä joka kirjoitti salilla käymisestä! Tosta salilla käymisestä saa kehitettyä hyvän uuden addiktion 8)
  • Kiitos camille75 ja viltsu! Apuna mulla on käytössä Zonnicin "nikotiininuuska" tai mitähän nuo nyt on... Toimivat kyllä yllättävän hyvin ja niiden avulla on pahimmat kiukuttelut selvinnyt!

Yritän tosiaan pitää itseni kiireisenä saliharrastuksen kanssa, oon huomannut että kun oikeen hikijumpan vetää, niin ei kyllä tee mieli polttaakkaan :D mut on ollut ihan avartavaa huomata, ettei aina tarvi mitään touhuttaakkaan, vaan kyllä niiden huonojen fiilisten läpi oppii selviytymään ihan vaan kohtaamalla ne tunteet.

Vau viltsu, sulla on varmasti hyvä itsekuri kun pystyt tuohon 1 per viikko-systeemiin! Tiedän itsestäni, että pakko pitää nollalinja alusta asti :D
  • Viikko komeesti takana. Yllättävän hyvin on menny, ei ees kauheesti purkkaa tai zonnicia, mut aina tarvittaessa, päivä kerrallaan jatketaan ja usko kova et tästä päästään. Tsemppiä muillekkin!

editoi kesäkuu 10
    Onnittelut viikosta myrskylintu. Kuin myös muille kesäkuulaisille. Jokainen savuton virstanpylväs ekan vuoden aikana on saavutus, josta voi , ja saa, olla ylpeä.

• Onnea myrskylintu! Mulla on eka suuri koitos edessä, kun lupauduin lähteä yksille ystävän kanssa :# alko lisää mielihaluja ainakin itsellä ja tämän lisäksi ystävä polttaa... Lupasi kuitenkin olla tupakoimatta tän tripin aikana!
  • Kiitos tsemppi viesteistä. Jälleen uusi aamu ja eiköhän tämäkin päivä tässä mene ihan ok, ei oo ainakaan mitään isompia mielitekoja, ehkä lähinnä noi vanhat tavat mut ei nekään hirveemmin mielessä oo. Oikein hyvää päivää kaikille!!

• Moi
    Kunnon tervakeuhko ilmoittautuu mukaan. Aika lopettaa. Tupakka ei anna yhtään mitään eikä aamutupakkakaan enää tuo säväreitä. Olen kyllästynyt tupakkaan totaalisesti ja jotenkin mieleeni tuli että se on jotenkin hirvittävän vanhanaikainen tapa.
    Tilasin Virosta kunnon nikotiinipusseja (4 mg) ja ne on käytössä nyt alkuvaiheessa lisäksi on sähkötupakka pienillä niksoilla apukeinona. Tarviin alkuun suht paljon nikotiinia mutta siitä se vähenee kun aika kuluu. Tarkoitus siirtyä jonkun ajan päästä 3 mg nikotiinipusseihin ja siitä sitten pikkuhiljaa vähentäen. Nyt kuitenkin käytössä sellainen annos ettei ole tehnyt tupakkaa yhtään mieli.
    Rakastan syksyä ja haluan tuoksutella ensi syksynä kaikki tajuttoman tuoksut ja kesän sateenhajua kaipaan.
    Tässä olen enkä muuta voi.
    ( Sain kivan nimimerkin. Helppo muistaa)

Nikotiinin käytön lopetin 23.7.2022 klo 16.45 kuunneltuani stumppaa tähän kirjan. 1 kk ja 14 päivää tupakoinnin lopettamisesta
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.