Elokuussa 2022 lopettaneet

editoi syyskuu 2   Lopettaneet

Tervetuloa lopettamaan tupakan poltto.

«13456715

Viestejä yhteensä

• Moikka! Mä lopetin eilen, tai no eilen poltin viimeisen tupakan ja tänään oli ensimmäinen aamu ilman savuja. Tupakointi lähtenyt stressin ja muun vuoksi lapasesta jo aikoja sitten. Päivässä on mennyt se 10-20 tupakkaa, kurkku on jatkuvasti kipeä ja henki sekä kaikki vaatteet tuntuu haisevan. Katsotaan, tuntuu, että vihdoin olisi valmis tähän kun asiaa on tullut kypsyteltyä jo jonkin aikaa.

Olen aiemmin retkahtanut ja tiedän kuinka helppoa sekin on. Saa nähdä. Käytätkö korvaustuotteita?

• Juu käytössä on laastari ja imeskelytabletti.mulla on tänään eka tupakoimaton päivä.kerran viikossa oon poltellu yhen tupakan,mut yritän päästä siitäkin eroon.

• @auringonkukka tsemppiä! on tää kyllä heti tosi vaikeaa, kun kaikki perheestä polttavat ja kävin eilen pakollisella kyläreissulla. Otin sisareltani yhden tupakan ja poltin sen puoleen väliin ja tumppasin. Maistui jo niin pahalta.

Tänä aamuna en edes ehtinyt ajatella tupakkaa, kun oli niin kiire töihin. Nyt kahvitauon lomassa taas tekee tupakkaa kovasti mieli, mutta tulin kirjoittelemaan tänne.

Oma taustani on se, että viimeisen parin vuoden aikana niin holin kuin tupakan käyttö lisääntyi huimasti. Päätin, että nyt saa loppua molemmat. Huomasin myös ruskean täplän kielessä ja hengityksen hajun muuttumisen ihan järkyttäväksi.

En nyt nollaa eilisen vuoksi tuota banneria, niin näen rahan säästön. Pitää vain muistaa, että ekana päivänä tuli otettua henkoset. Hyvä motivaatio myös olla polttamatta!

Mulla ei ole korvaustuotteita tällä hetkellä käytössä. Aikanaan kun joskus yritin lopettaa, käytin nicotiinipurkkaa, mutta se närästi niin mahdottoman paljon, että nyt yritän vain lopettaa ilman niitä.

• @Cleo_11 kannattaa ottaa edes laastarit käyttöön :o Muitakin kurjia tuntemuksia voi tulla kun lopettaa kylmiltään ja se sitten napsauttaa selkärangan.Vain n. 6% lopettajista pystyy lopettamaan kokonaan ilman korvaavia :(
  • @camille75 niin, pitää kyllä pohtia asiaa. Pelkään vaan, että sitten jään korvaustuotteista kiinni. Toisaalta pienempi paha se on kuin alkaa tupakoimaan. Kahvitauon jälkeen kävin työpaikan vessassa ja näytin itselleni kieltä, se oli kyllä ihan hyvä motivaatio olla ikävöimättä tupakkaa. Minulla on pieni laikku kielessä, joka muistuttaa pinnaltaan karvakieltä. Yök.

Käytitkö itse korvaavia ja kuinka kauan käytit :)?

• Itse alussa käytin hieman suusuihketta, mutta harvoin. En edes päivittäin. Sit mynthonia imeskelin. Mynthonia välillä vieläkin.
  • @Cleo_11 tervetuloa foorumille!
    Halusin myös lopettaa ilman korvaustuotteita ja itsellä suurena apuna oli täälläkin paljon puhuttu Stumppaa tähän kirja. Ja aivan ensimmäisinä päivinä auttoi myös se, että kun tupakantuskat olivat päällä, niin hoin itselleni koko ajan, että Tämä on vain tunne ja se menee ohi ja siihen ei voi kuolla. :D Oli sitten helpompi ottaa se tunne haltuun, kuin antaa sen ottaa haltuun minut.
  • @Cleo_11 ,hyvä kun olet aloittanut tupakan polton lopettamisen.se ei ole helppoa,varsinkaan eka viikko.joka tilanteessa on kumminkin palanut se tupakka ja äkkisistään et poltakkaan niin on outo olo.ja sit ku tekee mieli paljon sitä tupakkaa niin siinäpä se pulma onki mikä siihen auttas.suosittelen ens alkuun edes nicotiinilaastaria jos et halua käyttää muita korvaustuotteita.itselläni on tosi paljon auttanut tässä projektissa laastarit ja imeskelytabletit.ja poltin itsekkin tänä aamuna yhden.kyllä se tästä etenee..

• @Cleo_11 mä käytin alkuun vahvinta laastaria n.3 viikkoa sitten miedompaa 2 viikkoa.Sitten sen laastarin laitto vaan unohtu :D Tukena tapaorjuuteen käytin pilliä :) kävin sitä imeskelemässä parvekkeella.Suusuihkettakin ihan alussa kun sillä oli muhun oksennusvaikutus kun on niin pahaa.Ei tee röökiä mieli kun nieleskelee yrjöä takaisin alas :D
  • Oon käyttänyt 1mg nikotiinisuihketta koko tän ajan eiliseen asti, tänään ensimmäinen kokonainen päivä ilman. Alkoi ihan ärsyttää kun töiden jälkeen sohvalla nakkailin suihketta suuhun tuon tuosta ilman mitään sen kummempaa tarvetta, on siis jo aika päästä tavasta irti. Jännittää, en ole ollut ilman nikotiinia 28 vuoteen...
    Aika varma olen, ettei olisi ollut mulle mahdollista lopettaa tupakointia ilman korvaushoitoa.
    Tämä suihkeen käytön lopetus ei ole ajatuksena lähimainkaan niin kauhistuttava kuin tupakanpolton lopettaminen, olen hiton kiitollinen, että se (tupakoinnin lopetus) tuli tehtyä vuosien jahkailun jälkeen. Vaati kyllä jonkin verran kypsyttelyä, kunnes yks ilta olin vaan yhtäkkiä valmis ja se on pitänyt.
    Toivon, että samalla tavalla menee tämä suihkeen lopetus, nyt olen valmis ja aikansa kutakin.
    Hyvää savutonta päivää kaikille!
    8.1.2022 klo 22 paloi viimeinen tupakka.
    3.8.2022 alkoi nikotiinittomuus.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    Poltin ensin lähes 40 vuotta ja perään vielä niksapurkkaa 6-7 kk. Itsekin ihmettelen, että selvisin tästä nikotiinikierteestä melko helposti. Pieni notkahdus oli olossa, sen myönnän. Mut sit jatkoin Airvawes-purukumilla. Se auttoi keskittymään töissä.
    Ihmeeksi sanoivat kaikki minut tuntevat. Kukaan ei uskonut, että voisin lopettaa. En myöskään mainostanut, tein lopetuksen niin itseni kanssa itselleni. Edellinen lopetuskerta retkahti riitelyyn, nyt en enää antanut kenenkään enkä minkään tulla sotkemaan tätä lopetusta.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Huhhuh! Eilinen meni ihan ok, mutta tänään olen kyllä kamppaillut aamusta asti. :D Pohdin noita korvaustuotteita ja suihke kuulostaa hyvältä ja nuo tabletit.

Olen nyt itse jauhanut perus jenkkiä ja sitten läkerol pastilleja. Niin ja no, syönyt karkkia. Ihmekään, että lukee kilojen nousevan lopetuksen ohessa. No se on pieni paha tähän väliin.

Aloitin eilen myös uuden harrastuksen, josko sekin motivoisi pysymään päätöksessä. Varmaan makee fiilis, kun liike alkaa kulkemaan ilman, että limaa nousee kurkkuun tai että hengästyy niin nopeasti. :)

Kiitos hyvistä kommenteista ja neuvoista kaikille! Voisin uskoa, että retkahtaminen olisi lähellä varsinkin näin alussa, jos sille saisi ns. syyn vaikkakin @Melisa mainitsemasta riitelystä. Pitää pyrkiä tosiaan tekemään vaan hyviä juttuja nyt ja hengitellä syvään, kun tupakkapiru kuiskuttelee olkapäällä.

Ja voisi myös yrittää vaikka äänikirjana kuunnella tuon stumppaa tähän -kirjan. Kiitos @Rapulainen

• Nonniin hei kaikille, meikäläinen lopetti puolivahingossa hetki sitten. Kolmas lopetuskerta siis tänä vuonna. Alkaa vituttaa kuinka mont hyvää tilaisuutta hyvään elämään oon tuhlannu jatkamalla tupakointia. Vituttaa myös ajatus, että 'en enää ikinä polta'. En edes suunnitellut lopettavani, yks ilta vaan en ostanut askia ja nikotiinipurkkaa ollu muutenki nyt käytössä ekaa kertaa niin sillä meen. Täst' edes pidän kirkkaana vaan yhden ajatuksen: en polta tänään. Ei sen kummempaa. Tänä vuonna on iskostunut päähän lähtemättömästi että en halua tupakoida, uskoisin että jollaan kerralla tärppää. Nyt on kokeiltu yks rööki viikossa - ei toiminut, kuka olis uskonut? :D Rööki on maistunut viimeaikoina niin pahalta ja tuntunut paskalta. Oon mieluummin vaikka loppuelämäni nikotiinipurkkaan koukussa kun tupakoija.
    Tervetuloa takaisin viltsu. :) Uskon, ja usko sinäkin, nyt tämä viedään tyylikkäästi hyvään lopputukseen. Täällä on tsemppareita, mut luota itsees.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Tsempit tännekin poteroon kaikille ja tervetuloa!

Mun tarina on sellainen että Seitsemän vuotta sitten lopetin ihan luomuna sen allen carrin kirjan lukeeneena pariin otteeseen ja täytyy sanoo että se oli vaikein tehtävä mitä ikinä oon tehnyt.. (en ehkä oo niin hyvä suggeroimaan itseäni)
    mulla oli kyllä jos jonkinlaista oloa ja tunnmyrskyä kun olin ikäni turruttanut tunteeni tupakkaan..

ja tuntuu niin samperin tyhmältä että retkahdin maistamaan ne muutamat henkoset pari vuotta sitten. Pahin siinä oli mulle se että pettää oman lupauksensa ja päätöksensä. Sitten alkaa lipsumaan pikkuhiljaa ja vaikka vaan sillon tällön mut yhtäkkiä huomaa polttavansa taas ihan kuin ennenkin. Voi luoja sentään miten tyhmä voi olla. Nyt on pakko ottaa opiksi ja nyt tosiaan tiedän tasan tarkkaan mitä se tarkoittaa jos sorrun.. tämä saa jäädä viimeiseksi lopetuksekseni! Ei tämä lopettaminen mitään niin mukavaa ole :p

Nyt Mulla on nikotiinipurkka käytössä ja se tuo kyllä tosi paljon apua hermostuneisuuteen ja muihin oireisiin.

May the force be with us o:) >:)
  • Kyllä todella kannattaa lopettaa!
    Itse poltin n. 28 vuotta ilman taukoja, tammikuussa tilanne oli se, että yskin yötäpäivää, astmalääkkeitä kului järkyttävät määrät ja rahat oli joulun jäljiltä loppu.
    Lopettamista olin kyllä harkinnut jo pitkään, syksyllä taisin jo tännekin liittyä, joten kun yhtenä iltana mieleen tuli, että nyt on aika, niin heti tulin tänne tukijoukkojen pariin.
    Olen lopettanut nikotiinisuihkeen vasta viime keskiviikkona, joten käytin sitä aika kauan. En kuitenkaan uskaltanut riskeerata kesälomaa, joten ihan hyvä näin.
    Vierotusoireista fyysiset ( käsien puutuminen, hermostunut liikehdintä, unettomuus yhden yön, sormien kihelmöinti) alkaa jo näin lauantaiaamuna olee ohi, viime yönkin nukuin jo aika hyvin.
    Ajatus välillä vaeltaa suihkepulloon, mutta tupakallemeno ei ole käynyt mielessä moneen kuukauteen.
    Monta tapaa lopettaa, korvaushoito mulle oli hyvä.
    Toistan ehkä itteäni, mutten muista mitä kaikkea oon mihinkin poteroon kirjoittanut! :)

Kivaa viikonloppua kaikille!
  • Mun pitikin kysyä @Senninen sulta että miten on mennyt niiden korvaavien lopetus mut olitkin juuri kommentoinut siitä tänne.Hieno juttu ja onneksi olkoon sulle!
    hienoo jos se on mennyt noin hyvin eikä oo se tupakka sen mieliteon kohteena ainakaan. Käytitkö koko lopetuksen aikana vain 1mg suihketta? Onks sulla jotain pastilleja tms?

Purkan lopetus mua vähän myös jännittää.. sit jossain kohdin. Mut nyt näistä purukumeista on niin iso apu että näillä mennään todellakin.

Me taidettiin olla sun kanssa tammikuussa samassa poterossa lopettamassa, nimimerkki on muistunut mieleen :) minä sitten en päässyt ”maaliin” asti Mutta nyt pääsen ja on päästävä! :)
  • @nonikotine käytin koko ajan zonnicin 1mg suihketta, koska oli edullisinta :D
    Tilasin nettiapteekista aina 400 suihketta kerralla, huh.
    Yks puteli jäi käyttämättä.
    Kokeilin purkkaa ja pastillejakin, mutta juon koko ajan päivällä kahvia niin häiritsi, kun oli suussa jotain möllöttelemässä.
    Suihketta totuin vielä laittamaan aina oikean alahuulen kohdalle, nyt siinä kohden on hammaskiveä. Käytin ehkä 20 suihkausta päivässä, iltaisin enemmän ku töissä.

Hyvin sulla menee, kaks viikkoa kohta takana, silloin alkaa päästä siihen mielentilaan, että on tosiaan lopettanut! :)
  • Heippa kaikille, mulla repes hyvä putki lomalla eli heinäkuu meni sauhutteluksi, nyt eka viikko ruodussa ja näillä mennään päivä kerrallaan, olin siis ilman tupakkaa joulukuusta kesäkuun loppuun ...7 kk. On sitä ääliöiden ääliö että rupee leikkimään tällä asialla.
  • @Mirkkuliina Meitä ääliöitä on useempi ihmettelemässä täällä :D hyvä kun oot taas mukana! Nyt meillä on kokemusta mitä siitä yhdestä seuraa.. ja pitää pitää se visusti mielessä ja mieli kurissa
  • Jep, ja peräänkuulutan vakaalla rintaäänellä, että kenenkään ei pidä luulla olevansa kuivilla muutaman viikon saatikka jonkun 3 kuukauden päästä lopettamisesta, jos on joskus polttanut, on loppuelämän siitä jollain lailla riippuvainen..niinku alkoholisti.

Itse lopetin niksapurkalla, 4 mg, silloin se oli kova neliö. Ainakin pari hammasta sai murtumaan, tai ainakin paikat lähti. Mut se oli sen arvoista. Söin kans 6-7 kk, eli kauan ja aika paljonkin, kun en vain uskaltanut lopettaakaan. Tiesin, että tämä oli viimeinen yritys, olinhan jo 50+. Vaihdoin sit 2 mg:n purkkaan, mut en saanut siitä enää apua, joten siitä sit tavalliseeen Airvawesin siniseen. Sillä pidin sit yllä keskittymistäni töissä. Mutta - ihme oli tapahtunut ja olin irti tupakasta. Olin kyllä niin riemuissani, mutta kukaan muu ei sitä ymmärtänyt kuin stumppilaiset, aikani kanssalopettajat. Useat ovat facebookissani ja yhdessä onnittelemme toisiamme täysistä vuosista edelleen. Vain minä jäin tänne pitämään itseäni vahvana ja yrittämällä auttaa muita lopettajia.

• Tsemppiä kaikille lopettajille. Kyllä te onnistutte kun pidätte Focuksen. Hieno juttu että löytyy aina uusia lopettajia
    Nikotiinin käytön lopetin 23.7.2022 klo 16.45 kuunneltuani stumppaa tähän kirjan. 1 kk ja 14 päivää tupakoinnin lopettamisesta
  • Tekisipä mieleni tupakkaa. Samaan aikaan tällainen ajatus tuntuu kuitenkin niin kaukaiselta. Tupakka jätti pysyvät ja rajut arvet omaan ajatteluun ja mielenterveyteen. En pysty nykyisin istumaan mökkiverannalla, koska ei ole tupakkaa poltettavaksi, jolloin myös mieli tasaantuisi. Normaalisti poltin kaiken aika istuessani siellä ja katsomalla pitkin rantoja ja metsiä. Ei enää. Siellä ei voi istua, ei tee YHTÄÄN mieli istua siellä.

En tiedä miten muilla, että onko jäänyt jotain mitä ei vaan enää voi tehdä, kun ei voi polttaa. Itsellä on nyt yli 4 vuotta savuttomuutta takana, ja ikävä kyllä kaipaan suuresti tupakointia, en niinkään tupakkaa. Tuossa on selkeä ero, vaikka tavallaan ovat sama asia. En aio kuitenkaan riskeerata mitään, koska olen omassa mielessäni vakaasti erossa tupakasta. Inhorealistisesti voisi toki sanoa, ettei tiedä mitä tulevaisuus tuo, mutta toivottavasti ei mitään tupakkaan liittyvää.

Koin kirjoittaa tämän tähän elokuun poteroon, koska tarvitsen voimia ajankohtaisella tasolla. Kiitos kun ja jos luit tämän tekstin.

• @ajatusrikollinen , hienoa että olet ollut polttamatta jo neljä vuotta.voimia ja tsemppiä myös jatkoonkin.

• @ajatusrikollinen tiedän just mitä tarkoitat että tekee mieli sitä tupakointia eikä tupakkaa. Mut niinhän se on; illuusio nautinnosta / hyvästä tunteesta, koska sitä röökiä itsessään ei kaipaa. On se kiemurainen ristiriita..

Kyllä monesti mietin että nyt tupakka kruunaisi tämän hetken ym.. mutta kun ei se oikeesti mitään muuttaisi.

eihän silloin kun ei vielä tupakoinut tarvinnut mitään istuakseen onnellisena rannalla tehden jotain muuta tai on voinut olla vaan .. tupakka on luonut tuollaiset ihmeellisen kuplan johon kaipaa. Pitäis löytää uusia juttuja vanhojen tilalle, muuttaa tapoja

Ehkä voit vaihtaa istumapaikkaa ja luoda jonkun ihan uuden kohdan itsellesi mikä ei muistuta tupakoinnista. Joku vielä parempi spotti! Uusi aika ja uuden tavat on nyt tätä savutonta elämää.

Onnittelut neljästä vuodesta!! Tosi hieno saavutus! Nyt vaan jatkat. Ei todellakaan kannata yksiökään henkosia maistaa koska sitten oma päätös olla täysin ilman vesittyy.
  • Itselläni ei ole mennyt ilo mökkirannassa istumisesta savuttomuuden myötä, nautin siitä kyllä edelleen. Ja nyt ehkä vielä enemmän, kun ei kärtsää röökinkatku koko ajan ympärillä, vaan voi haistella koivuja ja mesiangervoa ja milloin mitäkin.
    Mutta: mulla on jäänyt tietyt kaveripiirit melkein kokonaan. Se vähän surettaa, ovat nimittäin hauskoja tyyppejä, jotkut ihan hyviä kavereita mulle. Elämä oli ehkä sosiaalisempaa tupakointiaikoina. Tapasin näitä ihmisiä yleensä yhdessä kapakassa ja aina istuttiin tupakointiterassilla. Nykyään en oikein voi käydä siellä, kun en polta.

• Se on juurikin näin että sitä tupakointia kaipaa.Se on sosiaalinen tilanne.Tupakkikopissa/alueella,juorutaan ja seurustellaan :) Mutta ei siitä tarvitse tosiaankaan jäädä paitsi.Minä esim menen ihan samalla tavalla kuin ennen ystävieni kanssa tupakille ja istumaan tupakkipaikalle :) Mikään muu ei ole muuttunut kuin että minulla ei ole sitä röökiä suussa.Muuten ihan samat ystävät,kaverit ja tupakkirutiinit kuin on ollut jo 3 vuosikymmentä samojen tuttujen kanssa.Ja sitäpaitsi rööki tuoksuu edelleen aivan järjettömän ihanalle :D Siinä samassa on sitten kiva hörppiä punaviiniä ja nuuskutella :p
  • Palailempa minäkin foorumille. Vaikea aamu ollut, puolikkaan tupakin poltin, kunnes sain unenpöpperön väistymään ja järjen juoksemaan. Sitten vaihdoin laastarin ja kaivoin inhalaattorin.
    Korona käväisi viime viikolla, vielä saikulla töistä ja siihen päälle pitkä vapaa, kerkee hyvään alkuun päästä lopetuksessa ennenkuin työt painaa päälle.
    Tsemppiä kaikille elokuun lopettajille!
  • camille75, hienoa että pystyt jatkamaan niin kuin ennenkin! Ja joo, kyllä minäkin joskus saatan siellä tupakkiterassilla piipahtaa. Mutta kovin kauaa en pysty istumaan, savu häiritsee ja toisaalta joskus alkaa häivähdellä halu pummia tupakkaa - varsinkin jos on yhtään alkoholia alla...
    Mutta siis: kovasti voimia ajatusrikolliselle. Ja meille kaikille.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.