COP,Keuhkosairaus
Kirjoittelin tuonne vanhalle puolelle tästä taudista mikä minulla on.Elikkä keuhkokuumeentapainen johon ei antibiootit tehoa vaan kortisoni,JOS JOLLAKIN ONtietoa tästä sairaudesta niin kirjoitelkaa ja en tiedä onko tämä oikealla palstalla tämä aihe.Vanhalla puolella oli sellainen kuin Riitta jolla oli tämä sama sairaus,että kirjoittelehan jos oot kuullut jotain uutta tästä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.
Viestejä yhteensä
No kävin lekurit ja sairaalat ja eihän COP mihinkään vielä ole hävinnyt. Kortisonia vaan poskeen 20 mg vuorokaudessa ja sillee. Toukokuussa ehkä yritetään pienentää annosta. Elämä hymyilee ja mulla on tärkeä tehtävä, koska saan käydä hoitamassa poikani 9 vko:n ikäistä koiranpentua. Kyllä munkin on tehnyt mieli polttaa, kun tää tauti tuli takaisin. On jotenkin niin lohduton olo, mutta en anna periksi syön vaikka suklaalevyn niin kyllä helpottaa ja tää on väliaikaista "toivottavasti". COP ei siis tapa vaan on pitkäkestoinen tauti ja se on aika uusi tuttavuus Suomessa. Kortisoni on ainoa lääke siihen. Yritin ehdottaa lekurille suolahuonehoitoa, mutta koululääketieteessä ei ole todistettu sen parantavaa vaikutusta. Onkohan kukaan kuullut ko. hoidosta COP:iin? Ja muuten ennen tämä tauti tunnettiin lyhenteellä BOOP. No tässä tärkeimmät ja terveisiä.
Kiva kuulla,että toivoa oisi joskus päästä kortisoonista eroon.Labbikset ovat tosi ystävällisiä ja viisaita koiria.Meidän labulla juoksu tulossa kun on tosi apaattinen eikä oikein syö kunnolla.Niin se mullakin varmaan vähennettiin liian aikaisin 5mg kun se uusintui.Yritetään pärjäillä ja kyllähän me pärjätään,eiks niin?
Mulla on 4kk ikänen sheltti poju. :-)
Mulla on kyllä astmakin ja olen kanssa kuullut tuosta suolahuonehoidosta,mutta en oo kokeillut ja en tiedä miten se tähän COP:n auttaisi.Sulla on ihan vauva koira vielä.Kyllä ne on ihania mutta välillä tietty villiintyvät mahdottomasti.Mietin tuota meidän tyttöä kun se ei syö oikein mitään.Maksalaatikko kelpaa kyllä.Omat nappulat ei mene.Sillä on kyllä juoksu tulossa ja se kyllä vaikuttaa varmaan.En oo hirveän huolissaan kun kuitenkin jotain syö ja juo vettä.Jos jollain on tietoa enemmän tuosta suolahuonehoidosta niin laitappa viestiä.
Onko tämä COP eri tauti kun COPD (keuhkoahtauma),
nimittäin tohon jälkimmäiseen ei taida olla juuri muuta hoitoa kun tupakoinnin lopettaminen. Itse sain doktorilta diaknoosin alkavaCOPD.
ja tässä nyt kärvistelen champixin avulla ilman tupakkaa.
Oletteko löytäneet vertaisverkostoa mistään? COP on ilmeisesti niin harvinainen, että esim työterveyslääkärit eivät ole taudista kuulleetkaan. Miten teillä on onnistunut kokopäivätyön tekeminen taudin aikana? Olin itse aluksi sairiksella, sitten osittaisella sairaslomalla ja teen nyt 4-päiväistä työviikkoa. Tarvitsen tuon vapaapäivän keskiviikkoisin levätäkseni ja pitääkseni edes jotenkin kunnostani huolta, koska esim kuntosalilta tullessani tarvitsen pitkän palautumisajan. Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia. Tsemppiä kevääseen!
Hakeuduin lääkäriin hengenahdistuksen vuoksi. Mitään flunssan oireita minulla ei ollut.
Todennäköisesti sain tämän taudin mykoplasman jälkitautina.
Toipuminen on ollut hidasta, takapakkia tuli jo heti alkuun, ilmeisesti kortisoniannos oli alkuaan jo liian matala, sekä annos pienennettiin ehkä liian nopeasti, joten kontrollikuvat 2 kk sairastumisesta kertoivat, ettei toipumista ole tapahtunut keuhkoissa juuri lainkaan.
Tämän tiedon jälkeen hoito alkoi ikäänkuin alusta; kortisoniannos nostettiin korkeammalle ja sen purkaminen tapahtuu nyt eri kaavalla entä viimeksi.
Vointini on nyt suht hyvä tilanteeseen nähden, hengenahdistusta on enää fyysisesti raskaissa asioissa. Alun perin, ennen diagnoosia hengästyminen alkoi jo postilaatikolle kävellessä.
Kontrollit keuhkopolilla ovat kerran kuussa; Labrat ja CT.
Todellakin toipumista tästä toivon, ilmeisemmin realistinen toipumisaika on 6-12 kk.
Tästä sairaudesta löytää hirveän vähän tietoa mistään, eikä oikein vertaistukeakaan saa muualta kuin satunnaisilta keskustelupalstoilta ja niitä ei montaa ole.