Tsemppaaja Esa,

Haluaisin tietää milloin teit päätöksen lopettaa sauhuttekun, ja menikö sinulla alku helposti, vai tuliko ryppyjä matkaan
«13

Viestejä yhteensä

• Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Tämä viesti pääsi niin alas ettei Esa ehkä edes huomannut sitä. Niin nostetaanpas takaisin ylös, minuakin kiinnostaisi tietää mitä Riita.Salvia kysyy :P
  • editoi huhtikuu 2007
    Sade hyvä Riitta.Salvia kysyi miten kauan siitä on kun tsemppaaja Esa lopetti röökiuran. Vastaus löytyi sivustoilta, hieno saavutus ja on mukavaa että hän jaksaa kannustaa vielä muita uuden elämäntavan kynnyksellä olevia.
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Riitta.Salvia kirjoitti:
    Sade hyvä Riitta.Salvia kysyi miten kauan siitä on kun tsemppaaja Esa lopetti röökiuran. Vastaus löytyi sivustoilta, hieno saavutus ja on mukavaa että hän jaksaa kannustaa vielä muita uuden elämäntavan kynnyksellä olevia.

Juu todella upea saavutus! Mä haluaisin kanssa tietää milloin Esa lopetti ja miten alku meni. Täytyy etsiä vanhemmista keskusteluista. Olet oikeassa, on todella hieno juttu kun pitkään savuttomana ollut henkilö jaksaa tsempata meitä muita. Hyvä Esa, hyvä Me! :P
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Päätin vuonna 2000 että ensin laihdutan ja sitten lopetan savuttelun. Lopetin 25.6.2004. Kolme kesälomaa, 02-04 meni rämpiessä.

Ensimmäisellä kerralla olin polttamatta neljä kuukautta, tosin koko ajan nikotiinia syöden ja aloitin sitten uudestaan. Tai siis en tietenkään aloittanut uudestaan, vaan poltin yhden vaan, kokeeksi. Ja seuraavanakin päivänä pari vaan, ihan huvikseen, kun kerran olin tupakasta irti ja pystyin nyt hallitsemaan sitä. Ja sitten polttelin joka päivä ruokatunnilla pari. Ja kyllähän sitä nyt illalla kotona voi muutaman vetää, pääasia ettei polttanut. Ja hups, menipä koko aski jo, pitänee ostaa lisää... jaa, minä taidankin polttaa taas tupakkaa. Asiaan liittyi myös lihomisen pelästyminen, kun olin juuri laihduttanut 14 kiloa. Huijasin itseäni sillä, että vähän polttamalla saisi lihomisen muka pysähtymään.

Toinen yritys oli surkea. Päivä polttamatta, kaksi päivää, muutama päivä, pari viikkoa ja sitten taas paluu töihin. Töissä oli niin vaikeaa että pitihän sitä auttaa tupakalla. Sillä kertaa en kauaa itseäni huijannut vaan aloin vetää taas vanhaan malliin parissa päivässä.

Kolmaskaan yritys ei lähtenyt helposti käyntiin. Ajattelin, että tämän askin poltan ja sitten loppuu. Ja sitten yhden askin vielä ostin. Ja jos nyt tämä vielä. Sitten pari päivää ilman, pari kaljaa ja kioskille, Kioskilta palatessa tupakka palamaan, ja sitten naks. Mitä hittoa minä oikein puuhaan? Kotiin ja pätkimään tupakat yksi kerallaan roskiin. Hirvitti kuin heikoilla jäillä, mutta silloin otin niskalenkin kiusaajastani. Sen jälkeen en kertaakaan oikeasti halunnut polttaa, vaikka kuinka teki mieli. Tupakkaverkon foorumille älysin mennä noin kuukauden kuluttua siitä.

Nyt siis Jussina tulee kolme vuotta edellisestä tupakasta. Hyvitän itselleni omaa tyhmyyttäni sillä, että täällä koitan oman kokemukseni avulla auttaa muita selviämään hieman vähemmällä kaatuilulla.
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Hieno juttu Esa. Kiitos kertomuksestasi sekä siitä että jaksat meitä muita kannustamaan. Sylin täydeltä onnea näistä melkein 3 savuttomasta vuodestasi, me tullaan perässäsi, hitaasti mutta varmasti :P
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Kiitos kiitoksista. Muistetaan kuitenkin, ettei tämä ole mikään yhden miehen show, vaan joka ikinen tänne kirjoittava antaa jotain yhteiseen pottiin. Sekin, joka vasta ensimmäistä lopetusyritystään suunnittelee ja omaa vielä kaikki tupakoijan ajatusvinoutumat, tekee tärkeää työtä kirjoittaessaan omista tuntemuksistaan. Se auttaa meitä jo lopettaneita muistamaan, mistä olemme tulleet, vaikka aika tahtookin kullata muistot. Ja meitä pitkän linjan lopettaneitakin on täällä monia tukemassa ja neuvomassa perästä tulijoita. Kaikki alkuviikkojen ärrimurrikirjoitukset, kaikki repsahdusraportit ja repsahdukseen johtavat pohdinnat, kaikki nikotiinipurkkakoukut, kaikki ne ovat arvokasta tietoa. Niinkuin yhteisömme ylläpitäjä tuolla toisaalla totesi, me kaikki olemme viiden tähden ihmisiä.
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Esa kirjoitti:
    Kiitos kiitoksista. Muistetaan kuitenkin, ettei tämä ole mikään yhden miehen show, vaan joka ikinen tänne kirjoittava antaa jotain yhteiseen pottiin. Sekin, joka vasta ensimmäistä lopetusyritystään suunnittelee ja omaa vielä kaikki tupakoijan ajatusvinoutumat, tekee tärkeää työtä kirjoittaessaan omista tuntemuksistaan. Se auttaa meitä jo lopettaneita muistamaan, mistä olemme tulleet, vaikka aika tahtookin kullata muistot. Ja meitä pitkän linjan lopettaneitakin on täällä monia tukemassa ja neuvomassa perästä tulijoita. Kaikki alkuviikkojen ärrimurrikirjoitukset, kaikki repsahdusraportit ja repsahdukseen johtavat pohdinnat, kaikki nikotiinipurkkakoukut, kaikki ne ovat arvokasta tietoa. Niinkuin yhteisömme ylläpitäjä tuolla toisaalla totesi, me kaikki olemme viiden tähden ihmisiä.

:P Hienosti kirjoitettu! :P
  • editoi huhtikuu 2007
    olis kiva tietaa mikä Esa oot ammatiltas ku sulla sana niin loistavasti hallussa ja myös ihmisen elimistön perusasiat :lol: oot varmaan aika ykkönen myös duunissas, ainaki semmoisen vaikutelman oon saanut, samoin kovat tsempit vuoden vaihteesta lähtien , siis kiitos siitä :D
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Ammatista ei paljon ole apua ihmiselimistön saloihin, enemmänkin näiden tietokoneiden sielunelämään :) Tuosta viestin alla olevasta profiilinapista pääsee lukemaan mitä kukin meistä on itsestään kertonut.

Mulla on vaan sellainen lähestymistapa asioihin itsellä, että haluan ymmärtää miten ja miksi homma toimii. Siksi on päähän kertynyt kaikenlaista myös niistä biologisista ja lääketieteellisistä asioista, jotka minun on itseni tai läheisteni takia hyödyllistä tietää.

Tupakka on kuin kehno taikuri. Kun tietää miten se temppunsa tekee, niistä häviää mystiikka ja siten myös voima. Ja kun esityksessä ei ole mitään tyyliäkään, ei jää jäljelle mitään.
  • editoi huhtikuu 2007
    Esaaa.....Mä haluisin avattaren esiin... miten se tapahtuu...??
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Avatarit eivät ole käytössä täällä. Tuolta Profiilini-sivulta se laitettaisiin jos olisi.
  • editoi huhtikuu 2007
    No voi räkä.. ei voi mittää :P
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2007
    Mikä se sallainen avatar oikein on.. :?: Kuulosti ihan haltijattaren nimeltä :D

Näin on ihan taivahan tosi, että jokainen meistä tänne oman rihmansa heittää ja niistä kutoutuu ihana verkko. Verkko kannattelee meitä nikotiinipirun ulottumattomissa, jos vain siihen uskomme, siis verkkoon.

On terveellistä - ainakin mulle - täällä edelleen roikkua. Tuleepa mieleen kaikki alkuaikojen hankaluudet, ilonkin hetket yms. Moni asia unohtuisi äkkiä, ja niin voisi taas hulluille ajatuksille tulla tilaa päässä.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Melisa kirjoitti:
    että jokainen meistä tänne oman rihmansa heittää ja niistä kutoutuu ihana verkko. Verkko kannattelee meitä nikotiinipirun ulottumattomissa, jos vain siihen uskomme, siis verkkoon

Todella kaunis tää verkko vertailu Melisa! Minä ainakin kovasti uskon tällaiseen verkkoon :P
  • AnneliAnneli Kuopio
    editoi huhtikuu 2007

Todella kaunis vertaus ja niin totta joka sana. Jatketaan vaan yhdessä verkon kutomista, alkutaipaleella olevat ja jo pidemmälle päässeet! :-)
  • editoi huhtikuu 2007
    Just noinhan se on tapahtunut,kun Melisa sen tohon laitoit ! Aika vahvaksi se on muokkaantunutkin,kun ajattelee,että itse olen täällä käynyt jo yli 2v, kaikilla meillä on ollut se omanlainen lopetustarina ja tyyli,silti tää uskomaton tuki ja yhteishenki on mulle aina vaan yhtä käsittämätöntä . Me,jotka ollaan tavattu,ollaan kaikki erilaisia ja ei varmaan oltais muulla tavalla tutustuttukaan,niin on ihan uskomatonta,että meidän on joskus täytynyt polttaa ja tajuta lopettaa samoihin aikoihin...muuten ei tunnettasi toisiamme! Niin,että ainoa hyvä asia polttamisessa on ollut tämä , että ollaan voitu tutustua . :D :P terkut kaikille savuttomille t. mimmi : )
    editoi huhtikuu 2007
    Kiitos Sade ! Näin sen todella koen... itse olen sen kokenut kuinka paljon verkkomme on kantanut. Ilman silloista tupakkaverkkoa en varmaan olisi tänä päivänä savutta. Niin paljon tuli tietoa, kannustusta, hyväksymistä yms. Sen varassa jaksoi kummasti.

Todella toivon, että tämä uudistunut Stumppi antaa saman mahdollisuuden - ja antaahan se. Me ihmisethän tämän verkon luomme, ei puitteet. Oli upeaa, että saimme tämän Konkarit-palstan.. nyt kyllä kuunneltiin kansan syviä riveljä. :D :D :D
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Teen tässä muuttoa ja kaivelen siksi kaappeja syvemmältä kuin aikoihin. Löytyipä sieltä yksi tupakka-askikin. Ensimmäisellä lopetusyrityksellä samanlainen yllättäen löytynyt aski oli viimeinen niitti muutenkin horjuvalle yritykselle, joten luulisi että olisin pelästynyt ihan vanhaa muistoakin. Mutta ei. Se ei aiheuttanut mitään. Ei tehnyt mieli avata ja haistaa, saati maistaa. Ei herättänyt inhoa, pelkoa, kaipuuta, ei yhtään mitään. Se oli vain tarpeeton roska jonka heitin pois tuntematta mitään. Jälkeenpäin vasta hokasin, että sehän onkin iso asia, etten tuntenut mitään. Tämmöisissä tilanteissa sen tajuaa, kuinka iso muutos on tapahtunut ja kuinka pitkä taival takana.
  • justinejustine treen:lähistö
    editoi huhtikuu 2007
    tosi kannustavaa lukea et tuollainen aika voipi joskus tulla :roll: tosin siihen on vielä matkaa..mut kuitenkin :-) niin ja onnea uuteen kotiin!
  • editoi huhtikuu 2007
    Todistan Esan kokemuksen. Eräässä etukäteen jopa hieman pelkäämässäni tilanteessa sain todeta saman: ei herätä yhtään mitään, ei inhoa eikä kaipuuta, ei kertakaikkisesti mitään. Olen ollut nyt kolmatta vuotta tupakitta. Että kyllä se siitä. Ja kaikilla edessä jos tupakki on siinä arvossa (kaikissa alitajunnan sopukoissakin!) mihin se kuuluukin.
  • ElinaKMElinaKM Sairaaaaan nopee hämäläinen :)
    editoi huhtikuu 2007
    Tosi mahtavaa, että Esa + muut pitkään tupakatta olleet jaksavat täällä meiän valitusta lukea ja tsempata! Järkipuhe on sitä mannaa sielulle, jota nikkisten himmentämät aivot nimenomaan tarvitsee :roll:
    editoi huhtikuu 2007
    Kyselin töissä yhdeltä työkaverilta mitä kuuluu. En ollut nähnyt häntä aikoihin. Hän yritti joskus lopettaa tupakointia, mutta sitten tuli hänelle eteen lomamatka johonkin kaukomaille ja siihen se raukes. Sitten jouduimme eri osastoille. Nyt hän sanoi minulle, ettei hänelle kuuluu niin hyvää, kun minä toivoisin. En edes ymmärtänyt ensin, että hän tarkoitti tupakoinnin lopettamista. Olin yrittänyt häntä tsempata aikoinaan siihen. No minä siihen, etteihän asia minulle kuulu, sehän on sinusta kiinni. Minä niin toivoisin, että sinäkin ottaisit siihen edelleen kantaa, sanoi hän.

Toisin sanoen, siinä oli ihminen, joka kaipaisi koko ajan vierelleen ihmistä, joka tsemppaisi häntä, kertoisi miten hienoa on lopettaa jne.. Olisin varmaan sen tehnytkin, mutta ei ollut enää yhteistä olotilaa asialle. eikä kukaan tietenkään voi ottaa häneltä omaa vastuuta asiasta. Mutta tukea olisi kaivannut ja tönäisyä tekemään päätöstä.

Silloin jälleen kerran ymmärsin, kuinka ihana paikka tämä on ja tätä edeltänyt Tuapkka.org:n keskusteluverkko oikein olikaan.

Taidanpä yrittä saada tuon naisen tänne,. jos hän saisi tehtyä päätöksen.

• Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Melisa, hieno juttu! Minä uskon että tämä nainen viihtyy täällä mainiosti kun se tutustuu muihin ihmisiin täällä! Olet aivan ihana kun yrität auttaa toista! :thumbup:
  • editoi huhtikuu 2007
    Melisa kirjoitti:
    Mikä se sallainen avatar oikein on.. :?: Kuulosti ihan haltijattaren nimeltä :D

Ei oo haltija ei :P Se ois semmonen että saisin tohon mun nimen alle jonku kuvan laittaa. vaikka kärppä logon :P tai ihan minkä vaan :P
  • editoi huhtikuu 2007
    hmmm...mitähän mä tien väärin tossa äsken ku meivät samaan lootaan kaikki...????
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Kaisu kirjoitti:
    hmmm...mitähän mä tien väärin tossa äsken ku meivät samaan lootaan kaikki...????

Loppuquote puuttuu? Lainaus alkaa
    [quote=Nimi]

ja loppuu
    [/quote]

ja sen jälkeen sitten oma tekstisi.
  • Olavi VOlavi V Pori
    editoi huhtikuu 2007
    Tupakka on kuin kehno taikuri. Kun tietää miten se temppunsa tekee, niistä häviää mystiikka ja siten myös voima. Ja kun esityksessä ei ole mitään tyyliäkään, ei jää jäljelle mitään.

:mrgreen: Totta puhut veliseni, sauhunkin jo kevättuuli vei. :mrgreen:
  • Olavi VOlavi V Pori
    editoi huhtikuu 2007

:mrgreen: Totta puhut veliseni, sauhunkin jo kevättuuli vei. :mrgreen:
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Minä muuten teen muuttoa (kämppään jossa ei ole koskaan tupakoitu) ja olen siksi koneella tosi vähän. Ettette luule että olen ruvennut polttamaan ja häpeissäni luikkinut karkuun :)
  • editoi toukokuu 2007
    Esako alkaisi polttamaan ja karkuun luikkimaan.... 8) Sehän olisi jo valtakunnan uutispommi !! Asiasta tiedotettaisiin varmaan kymmenen uutisissa.Olen huomioinut, että sinua ei ole linjoilla näkynyt, mutta kiva kun olet taas kuulolla.Onko uusi savuton kämppäsi samalla paikkakunnalla.Ei tarvi tietenkään kertoa, uteliaana vaan kysyn kun asun samassa pikkukaupungissa. :lol:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.