Muita nuuskan lopettajia?

Morjesta. lauantaina tein päätöksen, että nyt saa luvan loppua kukkamullan hieronta ikeniin. Pahalta tuntuu! Olen vasta muutaman kerran käynyt pakastimella haikailemassa josko pienen viistäis huuleen. :twisted: Onko muita jotka yrittää lopettaa nuuskan käytön? Pieni vertaistuki tulis nyt melko kovaan tarpeeseen! :shock:
«1

Viestejä yhteensä

• editoi marraskuu 2007
    Morjes!!
    Täältä löytyy vertaistukea.. Itse ollut nyt kuukauden ilman nuuskaa ja tupakkaa.. Kun alkoi käyttään nuuskaa niin tuntu ettei siihen voi jäädä koukkuun, mutta sehän se vasta koukuttaakin.. :wink:
    Nyt alkaa tuntumaan että välillä jaksaa olla ajattelematta sitä.. Kyllä se kuule kun saat muutaman päivän alle ja sitten viikon pari niin johan tuntuu hyvältä!
    Ja sellainen vinkki kuule, että hävitä ne purkit sieltä pakkasesta! Jos sulla on nuuskaa kotona niin et kestä kauaa,, ei muuta kuin myyt ne pois tai heität mäkeen!!! :!: :!:

Tsemppiä kovasti koitokseen!! Täältä saat hyvää taustatukea!!
  • editoi marraskuu 2007
    Hyvä homma, että löytyy.
    Olen tosiaan käyttäny nuuskaa 19 vuotta. Nyt on menossa siis viides päivä ilman. Aika lujaa pojat huutaa tuolla pakkasessa mun nimee, mutta en ole sortunut :D Aamupalan ja ruuan jälkeen on olo :shock: mutta tiukkana olen pysynyt. 4mg:stä nicoretteä olen syönyt 2 tyynyä päivässä ja tuntuu melko vahvalta, että tästä vois vaikka päästä irti!!! Olen jopa käyny kiakko reeneissä kahtena päivänä ja pysyny kovana :lol: Tästä sitten vain vahvasti eteenpäin.
  • KatjaKatja Helsinki
    editoi marraskuu 2007
    Tsemppiä topfield tosi paljon!!

Eikai sulla oo vielä nuuskaa kotona jäljellä?? Heitä ihmeessä kaikki "varastot" pois. Kun sähän et niitä enää tarvii ni miks säästäisit, olethan lopettanu :):) Ja nuuska on vielä semmonen, että et voi kävellä pikapikaa kiskalle hakemaan kovissanikkiksissä vaan ehtii nikkis hävitä ennenkun saat purkin nenän eteen.

Voimia ja aurinkoista viikonloppua!!
  • editoi syyskuu 2008
    Morjesta!
    Oon ollu nyt viikon ilman nuuskaa nicoretten avulla. Aamut ja illat pahimpia mutta ikenet kiittää jo nyt. Monta kertaa oon aikasemminki yrittäny lopettaa mut tällä kertaa meni roskiin kaikki jäljellä olevat purkit. Tota purkkaa menee kyl aika paljo mut onhan sekin parempi kuin nuuska. olis mukava kuulla, jos topfieldin päätös on pitäny tähän saakka. Kyllä siitä eroon pääsee. Itse ainaki tunnen monia onnistuneita ja nyt mennään sillä mielellä et ei sitä itsekään yhtään heikompi oo. Tsemppiä myös kaikille muille lopettamispäätöksen tehneille!!!
  • editoi tammikuu 2009
    Hep!

Täällä yksi nuuskan käytön lopettanut. Käytettyä tuli noin kymmenen vuotta, joista viimeiset pari pelkkää pussinuuskaa.

Pussinuuskaa meni tuonne viime viikon perjantaihin 16.1. saakka tahtiin purkki per puolitoista päivää. Eli lähes koko hereilläolon ajan oli biitti huulessa.

Noh, perjantaina nuuskat loppu ja alko v*tuttamaan ostamisen hankaluus ja erityisesti kallis hinta (tiskin alta purkin hinta nykyään jo 7€).

Kun rupesin hommaa kelailemaan, alkoi todenteolla vituttamaan myös se fakta, että nikotiini hallitsee minua 100% eikä toisin päin.

4 mg nikotiiinipurkkaa nyt vetelen sellaista 6-9 palaa päivässä, jottei kaikki vieroitusoireet iske heti kerralla. Lisäksi tilasin Allen Carrin kirjan henkistä puolta sparraamaan, vaikka jo nyt tuntuukin motivaatio olevan kohdallaan. Olen siis kokenut eräänlaisen "valaistumisen", heh, tuon nikotiinikoukun suhteen. Tietty purkastakin tarkoitus on jossain vaiheessa eroon, mutta en ala sen kanssa nyt heti tempoilemaan.

Koskaan aiemmin en ole lakkoillut, koska halusin tietoisesti tehdä tämän kerralla kunnolla sitten, kun motivaatiota löytyy riittävästi.

Tuntuu, että ainakin nuuskaajalle tuo nikotiinipurkka on erittäin toimiva ratkaisu, eikä minkäänlaista himoa nuuskaa kohti ole. Ainoastaan tapoihin liittyviä pakkoliikkeitä esiintyy silloin tällöin, esim. ruokailun jälkeen meinaa käsi heilahtaa automaattisesti taskulle.

Jo nyt 5. päivänä ilman nuuskaa huomaa, miten pehmeiltä ja terveiltä ikenet tuntuvat. Lisäksi toivon verenpaineeseen laskua, sillä se on minulla aivan liian korkealla, vaikka urheilenkin säännöllisesti ja syön melko terveellisesti.

Siistiä oli löytää nämä sivut, yhtään nuuskaa en enää aio vetää! :wink:
  • editoi tammikuu 2009
    Eikö näillä sivuilla tosiaan pyöri oikeastaan lainkaan nuuskasta eroon pyrkiviä? Onko heillä oma salainen fooruminsa? :shock:

Vai eikö kukaan muu edes halua lopettaa nuuskaamista? :wink:
  • pöllipölli Kontiolahti
    editoi tammikuu 2009
    Nuuska on kaiketi vähemmän paheksuttava tapa noin yleisesti. Ei taidan kansanvalistuskaan hirveästi toitottaa/avustaa nuuskauksen lopettamisessa.

Aattelin tuossa ite mielessäin että mitenköhän esim. tuo oma käyttämäni lääke ( Champix ) auttaisi nuuskaajalle? Se perimmäinen riippuvuuden aiheuttaja on kuitenkin sama. Kooklettamalla voisi löytyä lisätietoja.

Itse en siis nuuskaaja ole, mutta saat kyllä sympatioita. vieroitusoireet on varmaankin hyvin samantapaisia.

Tsemppiä lopetukseen!
  • editoi tammikuu 2009
    Kiitos pölli kannustuksesta!

Tänään olen jo mennyt ainakin tähän asti päivää ilman nikotiinipurkkaakin. Jotenkin alko **tuttamaan, kun toi verenpaine ei oo pahemmin vielä tullut alaspäin (kotona mittari). Josko sitten nikotiinipurkan nikotiinikin pitää sitä lähes aiemmalla tasolla?

Itsekin olen edelleen sitä mieltä, että nuuskan terveydelle haitalliset vaikutukset eivät ole lähimainkaan yhtä suuria kuin tupakalla. Vastaavasti (fyysinen) riippuvuus on varmaankin sitten puolta pahempi veren jatkuvan korkean nikotiinipitoisuuden ansiosta.
  • editoi tammikuu 2009
    No niin, nyt mennään jo viidettä päivää ihan luomuna, eli päätin jättää nikotiinipurkatkin sitten kokonaan, koska turhahan addiktiota on ylläpitää, kun ei edes mieli tee.

Viimeisinä öinä on ollut hankaluuksia saada unta ja lisäksi olen heräillyt kesken unien. Unet ovat myös olleet melko tapahtumarikkaita normaaliin verrattuna. :roll:

Olen myös havainnut jonkinmoista ihottumaa (käsissä, vatsassa jne.) iholla paikoittain. Kutiaa melko lailla, mutta menee ohikin nopeasti.

Nuo ylläolevat kai ovat kroppani tapoja käsitellä isoa muutosta, kun myrkkyä ei enää olekaan täyttämässä kehoani.

Kertaakaan ei ole edes tehnyt mieli nuuskaa tämän 10 päivän aikana. :thumbup:
  • editoi helmikuu 2009
    Reilu kaksi viikkoa takana. Onko tämä tosiaan näin helppoa tämä lopettaminen? :) Olis pitäny tajuta aikaisemmin. :thumbup:
  • tutetututetu Helsinki
    editoi helmikuu 2009
    Useimmat muutkin stumppilaiset ovat samaa mieltä lopettamisen helppoudesta. Mitenkähän se tupakka saa meidät peloteltua siihen luuloon, ettei elämä ilman tupakkaa tai nuuskaa ole mahdollista?

Silti älä heittäydy turhan ylimieliseksi, varaudu heikkoon hetkeen sillä nikkikset iskee varoittamatta, yllättäen, puskasta. Silloin vaan sinnitellään hetki hetkeltä.
  • editoi helmikuu 2009
    Terve!
    Poikkesin pitkästäaikaa näillä sivuilla ihan vaan katsomassa olisko muita nuuskaajia lopettamassa. Oli hienoa todeta, että löytyyhän heitä. Walrusille onnittelut päätöksestä ja erityisesti siitä, että olet myös purkasta päässyt eroon. Mulla menee edelleen toi 4 mg:n (30 kpl) -paketti 2-3 päivässä. Täytyy kyllä myöntää et en oo kauheest ees yrittäny purkan käyttää lopettaa. Nyt vois esimerkin voimal yrittää sitäki ko sais vaan motivoituu ittensä. Ei mullakaan enää erityisesti nuuskaa tee mieli mut tosta purkasta vaan on tullu nyt tapa. Verenpaineeseen taitaa tosiaan seki vaikuttaa ainaki mulla on koholla myös ja nikotiinista taitaa johtua, kun ei muut elämäntavat ole sellaisia et tuota aiheuttaisivat.
  • editoi maaliskuu 2009
    Walrus kirjoitti:
    Reilu kaksi viikkoa takana. Onko tämä tosiaan näin helppoa tämä lopettaminen? :) Olis pitäny tajuta aikaisemmin. :thumbup:
    Nyt jo pari kuukautta takana ja olen jo melkein unohtanut olleeni nikotiinikoukussa. Helppoa siis edelleen :)
  • UpiUpi
    editoi maaliskuu 2009
    Terve,

pakko oli liittyä muiden mukaan yhteisen hyvän eteen :mrgreen:

Olen käyttänyt nuuskaa kohta 10 vuotta, viimeisen vuoden pussinuuskaa. Olen koittanut lopettaa nuuskankäyttöä monta kertaa, mutta aina olen luovuttanut, pari vuotta sitten puolenvuoden lakon jälkeen!! Niinhän sanotaan, että tupakoitsija onnistuu keskimäärin 7 yrityksellä lopettamaan. Minun kohdallani tuo lienee pitää aika hyvin paikkansa.

Syitä lopettamiseen on monia, hinta tosiaan on noussut ja saatavuus on jo melko huonoa. Eiköhän tuolle 600-800 € vuosikustannukselle keksi muutakin käyttöä :P Lisäksi tuossa edellisessä viestissä mainittu riippuvuus nuuskasta on ruvennut ärsyttämään. Olen ajatellut nyt ihan normaali rutiineitani kotona töissä ja harrastuksissani. Kaikkiin niihin liittyy nuuska. Ajansaatossa on tullun sellaisia rutiineita, minkä jälkeen voi palkita itsensä nuuskalla. Nämä rutiinit pelottavat itseäni eniten.

Eihän nuuskan vieroitusoireet kestä kuin muutamista viikoista kuukausiin. Henkiset vieroitusoireet sen sijaan voivat jatkua vuosia.

Niin ja itselläni on muutama purkki nölliä pakkasessa, aion kyllä antaa ne kaverilleni ensi viikolla.

Niin ja tosiaan olen ollut lakossa nyt 3 vrk ja pahimmat tärinät ovat hävinneet. Minulla yleensä esiintyy väsyneisyyttä vieroitusoireina, joten unta on saanu vedellä oikein kunnolla :)
  • editoi maaliskuu 2009
    Tsemppiä Upi!!
    Paras "lääke" onnistumiselle on oma halu lopettaa itsensä myrkyttäminen! Tämän kun hoksaa ja ymmärtää, miten koukuttava aine nikotiini on, niin ollaan oikealla tiellä! Kun ei sitä nikotiinia oikeasti tarvitse mihinkään, niin parempi olla ilman!! Hurjasti kannustusta sinulle!! :):):)
  • UpiUpi
    editoi maaliskuu 2009
    Kiitos kiitos meke!!

Ihan totta puhut eli kyllä kaikki lähtee itsestä. Uskoisin että tällä kertaa olen tosissani enkä enää haikaile nöllin perään lopettamisen jälkeen. Toistaiseksi mennyt niin hyvin kuin nyt mennä voi. Kuitenkin ihan positiivisin mielin toistaiseksi mennään. Tein tj listan kaltaisen ja 4.7.2009 olis 100 päivää ilman 8)
  • UpiUpi
    editoi huhtikuu 2009
    Nyt olis sitten 8 päivää ilman ja hyvin on menny. Hieman töitä tää haittaa, kun vanhoihin rutiineihin nuuska on kuulunut niin voimakkaasti. Kaippa se elämä vielä hymyileekin, varsinkin kun ulkonakin noin mukavaa keliä.

Onko muilla kokemusta kuinka kauan nikotiini kummittelee ajatuksissa päivittäin totaalilopettamisesta. Eli olen ollut nyt siis 8 pv ilman mitään nikotiinipurkkia lääkkeitä ym...

Noh eiköhän tää tästä :P
  • editoi huhtikuu 2009
    Hyvä Upi!! Jaksa vaan sitkeästi ilman nuuskaa!! Rutiineita voi uudistaa vaikka niin, että nuuska-"mällin" sijaan juot ainan lasillisen kylmää vettä tai teet 10 punnerrusta :) Kohta et enää muistakkaan koko nuuskaa.
    Se on aika yksilöllistä tuo, että kuinka kauan vanhat pahat tavat kummittelee muistissa, toisilla unohtuu äkkiä ja toisilla tulee "väläyksinä" vielä pitkänkin ajan jälkeen mieleen entiset tavat, tosin silloin ei tee mieli enää tupakkaa tai nuuskaa vaan vain välähtää mielessä, että tässä tilanteessa olisin ennen polttanut.

Minulla varmaan tuli jossain kolmen kk:n kohdalla niitä väläyksiä jo niin päin, että herra jee, en oo ajatellut tupakkaa moneen päivään. Ja toiset "haikailee" vielä vuoden kohdallakin. Pääasia kuitenkin se, ettei halua enää myrkkyjä ollenkaan :) Tsemppiä sinne!!!!
  • editoi huhtikuu 2009
    Minulla nuuska käy hyvin harvoin mielessä, lähinnä tulee sellaisia "ai niin, nyt taitaa olla jo x viikkoa takana ilman" -tyyppisiä ajatuksia silloin tällöin mieleen.

Itselläni oli omasta mielestäni motivaatio hyvin kohdallaan jo lopettaessa, mutta tuo Allen Carrin lukeminen kyllä sinetöi asian mielessäni.

Ei tulisi mieleenkään käyttää nuuskaa, koska en koe minkään valtakunnan halua tai tarvetta siihen.

Toki tapakäyttäytymistä ehkäpä paikkaan edelleen purkan ja pastillien mussuttamisella, mutta toisaalta niitä mussuttelin myös ennen nuuskan käytön aloittamista melko reilusti.

Tsemppiä joka tapauksessa.

Ai niin viimeisenä huomiona se, että itselleni tuli about puolessatoista kuukaudessa n. 8 kg ylimääräistä :roll:. Syitä tähän oli toki muitakin kuin nuuskan lopettaminen. Nyt kuitenkin jo 3-4 kg tultu takaisin päin. :thumbup:

• UpiUpi
    editoi huhtikuu 2009
    Kiitos tsemppauksesta!

Vaikka mulla tulee huomena vasta 10 kokonaista päivää ilman, olen melko varma, että en enään tule käyttämään nuuskaa. Motivaatio on niin kohillaan ja muutenkin elämäntilanteiden muutokset on ajanut siihen pisteeseen, että nuuskan käyttö ei enää siihen oikein sovi. Näitä muutoksia on esikoisen syntymä (en halua että lapseni kysyy, isi saanko minäkin) ja opiskelijaelämän vaihtuminen työelämään. Ei sitä oikein enään konttorissa viitsi käyttää nuuskaa.

Mutta kirjoittelen tänne taas fiiliksia tulevaisuudessa. Niin ja kiitokset vielä kaikille tsemppareille ja tsemppiä kaikille nikotiinista eroon pyrkiville :thumbup:
  • editoi huhtikuu 2009
    Kymmenen päivää on hyvä alku, Onnea siitä!!!
    Muistahan kehua itseäsi joka päivä hienosta elämänmuutoksesta ja paukutella henkisiä henkseleitäsi!!! 8)

Meillä oli viimekesänä kesätöissä just 18v. täyttänyt poitsu,joka "innostui" nuuskasta siinnämäärin, että se mälli alkoi olla huulessa kokoajan. Ihan hirveen näköstähän se on, ja haisee ihan kauhealle. :evil:
    Jouduin hänelle sanomaan, että asiakaspalvelussa ei olla mälli poskessa, sori vaan. Nätisti hän sen "moitteen" sitten otti ja lopetti sen "urakalla" mällin käytön. Sama poitsu tulee meille tänäkin kesänä, kävi intin tässä välissä. Saas nähdä, onko vielä mälli kuvioissa vai onko jo luopunut tavasta. :roll:

Nuo elämänmuutokset ovat ehkä omalla tavallaan hyviä saumoja opetella uusille tavoille, ja hyvä paikka luopua huonosita tavoista. Minä aloitin lenkkeilyn samalla, kun lopetin tupakoinnin. sauvakävelyä, vesijuoksua ja kaikkea mukavaa... Alkuun kyllä menin vähän vasten tahtoisesti lenkille, mies vei liki väkisin minua lenkille alkuun, ja nyt kuvio on toisinpäin, minä patistelen ukkoa liikkumaan :) Ei kyllä käy enää tupakka mielessa, muuten kun helpotuksen tunteena siitä, ettei tarvii enää polttaa. Kyllä savuttomuus on mukavaa!!! Tsemppiä taas iso kassillinen!!!
  • UpiUpi
    editoi huhtikuu 2009
    Kirjoitellaan taas kuulumisia. Tänään on siis 20. päivä ilman nikotiinia. Yllättävän helposti on menny, eikä mieli oo tehny kun kerran oikein kunnolla. Sekin oli sellainen tilanne kun olin kaverin kanssa kahvilla ja pisti nuuskan huuleen, ai että teki mieli. No kotona taas oli hyvä mieli kun en ottanu. Nyt täytyy ruveta miettiin palkintoa itselle minkä sais esim. kun on 100 päivää täynnä tms.

Ei tässä voi kun ihmetellä, minkä takia ei ole aiemmin lopettanu. Kaikille vastaavaa päätöstä suunnitteleville sanoisin, että rohkeasti vaan lakkoileen. Kaiken a ja o on asenne, jos asenne on kunnossa ja haluaa OIKEASTI lopettaa, niin se kyllä onnistuu.

Tsemiä kaikille.

p.s. pussinuuskalla pääsee helpommin eroon, ainakin irtonuuskan käyttäjät.
  • editoi huhtikuu 2009
    Yksi lisää ilmoittautuu.

26.10.2003 päätin että lopetan tupakanpolton 12 vuoden polttamisen jälkeen. Siirryin parin mutkan kautta sitten nuuskaan. Joku 3kk meni että unohdin tupakoinnin. Nuuskaa ajattelin käyttää vain sen aikaa että pääsen tapariippuvuudesta eroon. No se vähän lipsahti, on tullut viime torstaihin asti käytettyä. Pussinuuskaa pääsääntöisesti, 2-3 purkkia viikossa.

Nikotiinipillereitä olen tässä viime päivät käytellyt ja nuuskaan en näköjään saanut kehitettyä mitään tapariippuvuutta, eli ainoat vieroitusoireet on ne fyysiset. Nyt ajattelin kokeilla korvaushoidostakin luopumista.

Samaa tapaa ajattelin käyttää kuin tupakankin kanssa, eli lasken vaan sopivia aikayksiköitä. Silloin alkuun piti laskea tunteja. Vähän ajan päästä pystyi laskemaan jo kymmeniä tunteja, sitten päiviä, viikkoja, kuukausia. 3 kuukauden jälkeen loppui laskenta. Vähän sellanen fiilis että nyt ei tarvi ihan joka tuntia laskea. Tapariippuvuus oli itsellä tosi hankala kitkeä pois. Onneksi nyt ei ole sitä harmia enää.

Laskuri:
    Ilman nuuskaa: 4 vrk
    Ilman nikotiinia: 2h
    Ilman tupakkaa: 5,5 vuotta
  • editoi huhtikuu 2009
    No eipä tullut siitä nikotiinittomasta elämästä vielä mitään. Kielenalustableteilla mennään.

Pitää vaan tehdä suunnitelma ja edetä sillä. Ajattelin, että vähennän viikottain pillerin päivässä. Nyt päivän nikotiiniannos on enää neljännes aiemmasta, joten kunhan tähän annostukseen totun, jätän taas vähän pois. Ei sen kai sen hankalampaa pitäisi olla.

Nuuskaa on tehnyt mieli tosi harvoin, harvemmin kuin kerran päivässä.
  • editoi toukokuu 2009
    :shock:
  • UpiUpi
    editoi toukokuu 2009
    Täyty taas kirjotella kun tänään tuli 40 päivää täyteen nikotiinitta. Kohtuu hyvin on menny, mitä nyt xylitolpurkkaa tulee jauhettua ihan kokoajan. Leukaperät jo puutuu ja maha menee sekasin :) Ilman nuuskaa kuitenkin mennään ja se on pääasia. Rupee pikkuhiljaa varmistuun päässä se ajatus, että olen oikeasti voittanut riippuvuuden :D

• editoi toukokuu 2009
    Upi, hienoa!!!! :thumbup: :thumbup:

Nikotiini on sen sortin koukuttaja kaikissa käyttömuodoissaan, että eroon on päästävä.... kuten kisu tuossa mainitsi, nuuskan käytön aiheuttamasta riippuvuudesta ei tosiaan juuri puhuta, mutta myrkky mikä myrkky...

• editoi toukokuu 2009
    Niin, nuuskan käyttäjillähän addiktio on monesti voimakkaampi kuin tupakoitsijoilla, nuuskan ylläpitämän jatkuvasti korkean nikotiinipitoisuuden takia. Tietysti tapariippuvuudessa ja sosiaalisessa puolessa tupakan riippuvuudet ovat vastaavasti todennäköisesti kovemmat.
  • UpiUpi
    editoi toukokuu 2009
    Toisaalta kyllä 10 vuodessa on jo ihan kiitettävästi kerenny noita sosiaalisia tilanteita kertyä mihin nuuska kuuluu. Harrastukset pahimpia :?

No tiukkana pysytään :mrgreen:
  • editoi toukokuu 2009
    Nuuska, nuuskaaminen ja nikotiiniriippuvuus tulevat nykyisellään oikeastaan mieleen vain silloin, kun huomaan Stumpin sivun selaimeni suosikeissa. :)

Kivahan täällä on käydä lukemassa ihmisten taisteluista, ja ilman mitään vahingoniloa tuntea suurta mielihyvää siitä, että itse on päässyt riippuvuudesta kokonaan irti.

Tsemppiä kaikille muille (tietty erityisesti nuuskan lopettamisen kanssa painiville) :thumbup:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.