Kysymys,

Kuinka moni teistä lopettaneista sairasttaa keuhkoahtautumatautia ?

Viestejä yhteensä

• justinejustine treen:lähistö
    editoi huhtikuu 2007
    no mulla on lievä keuhkoahtauma,minkä "asteinen" sulla? toivottavasti et pidä kysymystä tunkeilevana mut täällä on useampia meitä :-) he saavat itse esitellä itsensä :-)
  • editoi huhtikuu 2007
    Mulla bronkiektasia.Löytyy suomennus netistä.Yhtä kurja sairaus kuin ahtauma :cry:
  • editoi huhtikuu 2007
    Kävin tänään lääkärissä arvoni on parantuneet hyvin. Valtimoveri arvot kertovat paremmasta hapetuksesta samioin puhallusarvot. Antaa uutta puhtia jatkaa savuttomana eteeenpäin. Kysyit justine minkä asteinen tauti minulla on se luokitellaan keskivaikeaksi ja oli jo menossa vaikean puolelle.
  • Sade_2Sade_2 Uusimaa
    editoi huhtikuu 2007
    Riitta.Salvia kirjoitti:
    arvoni on parantuneet hyvin. Valtimoveri arvot kertovat paremmasta hapetuksesta samioin puhallusarvot

Tosi hieno juttu Riitta!!!! Se vaan todistaa että savuttomuus kannattaa ja nyt on sinunkin helpompaa jatkaa savuttomuutta :P
    Todella paljon onnea paremmista tuloksista!!!!!
  • justinejustine treen:lähistö
    editoi huhtikuu 2007
    hienoo riitta.salvia :-) mulla myös pikkuisen parantui nuo arvot jo 4kuukauden savuttomuuden jälkeen! ainoa kova paikka mulle sit oli kun keuhkolääkäri sanoi etten voi koskaan enään tupakoida tai tuo voi huonontua nopeastikkin kun mulla veriarvoissa(en muista nimeä)oli jotain alenemaa..siihen asti elättelin kai toiveita et joskus voisin polttaa :lol: kunnes ymmärsin itse et tosiasiassa en HALUA enään koskaan polttaa! :lol: olikohan sekavasti kerrottu.. :oops:
  • editoi huhtikuu 2007
    Hienoa Riitta-Salvia. Tuosta huomaa, että lopettaminen kannattaa aina.

justinelle sanoisin, että hyvä juttu, ettet voi polttaa. Tuollaisen tiedon pitäisi estää sortuminen. Ainakin itselläni terveysseikat saivat lopettamaan tupakanpolton ja pysymään myös savuttomana.
  • EpeEpe
    editoi huhtikuu 2007
    Mulla on se lievänä.
    Ei häiritse normaalia elämistä,onneksi :-)

Silloin kun vielä poltti, niin oli ajoittain todella tukalaa, mutta silloin en edes tiennyt,että mulla on keuhkoahtauma...Todettiin vasta yli vuosi lopettamisen jälkeen.

Lisäys vielä:
    Mulla on aktiivinen liikunnan harrastaminen nostanut omia tuloksiani :D
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2007
    Riitta.Salvia kirjoitti:
    Kävin tänään lääkärissä arvoni on parantuneet hyvin. Valtimoveri arvot kertovat paremmasta hapetuksesta samioin puhallusarvot. Antaa uutta puhtia jatkaa savuttomana eteeenpäin. Kysyit justine minkä asteinen tauti minulla on se luokitellaan keskivaikeaksi ja oli jo menossa vaikean puolelle.

No, onpas sulla hyvä hetki poistaa tupakka elämästäsi. Multa otettiin alkuvuodesta keuhkoröntgen ja työterveyslääkäri puhallutti vastaanotolla. Pelkäsin kovasti , että 40 vuoden tupakoinnin jälkeen jäi kuitenkin jotain keuhkoihin. Siltä osin on tällä hetkellä huoli pois. Mitään ei näkynyt kuvissa ja puhallus oli jotain 95 % jostain, mutta lääkäri oli enempi kuin tyytyväinen.
    Muualla kropassa tupakka on tehnyt tekosensa. Sanotaan, että moniin selkäjuttuihinkin tupakalla on verenkierron kautta vaikutuksensa. Ei ihminen voi polttaa 40 vuotta etteikö kropassa jotain näkyisi. Kiitän vain luojaani, ettei toistaikseksi mitään hirmu vakavaa...

Onko sulla mahdollisuus siihen, että tilanne jopa tupakoinnin lopettamisen myötä paranisi ?
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2007
    Mulla on vasta todettu ja tutkimuksia vielä tehdään. Lääkäri sanoi, että on lievän ja keskivaikean rajalla. Mulla on myös sepelvaltimotauti. Valitin lääkärille hengästymistä, liikunnan lisäyksen myötä ois pitänyt parantua. Ensin tutkittiin sydän ja sit laitettiin puhalluksiin ja sieltä löyty syy. Olin jo ollut vajaa kaks kuukautta polttamatta. Joten tärkein asia oli jo hoidossa. Tuli vaan mieleen, että tässäkö palkkio lopettamisesta. Mutta jos ihminen polttaa n. 40v, niin onhan se melkein varmaa, et sen saa. Tunteet myllää viel laidast laitaan. Hengästyminen ei viel oo parantunut lääkityksestä huolimatta. Syksystä kunto on laskenut kuin lehmänhäntä eikä vaan pysähdy. Helpottavaa lukea noista parantuneista arvoista.
  • editoi huhtikuu 2007
    amelia kirjoitti:
    Valitin lääkärille hengästymistä, liikunnan lisäyksen myötä ois pitänyt parantua. Ensin tutkittiin sydän

Mutta jos ihminen polttaa n. 40v, niin onhan se melkein varmaa, et sen saa. Tunteet myllää viel laidast laitaan.

Heps vaan tännekin osastolle
    Oon myös aina silloin tällöin tätä osastoa seurannut, siis teidän tarinoita. Oon niin sydämestäni mukana teijän tarinoissa. Ootte sisukkaita kaikki! Rohkeita ja vahvoja :-)

Mä en ole kumpaakaan: pelkään ihan pirusti, enkä uskalla mihinkään testeihin mennä. Ainakaan vähään aikaan. Silti salaa täällä utelen, tehden jotain omaa diagnoosia :shock:

Amelia, Miten sun sydän tutkittiin? EKG:lläkö vai miten?

Laidasta laitaan varmasti menee ja uskon, että laidat ovat toisinaan kaukana toisistaan jolloin myrsky tuntuu kovemmalta. Mutta valrmasti on tyynempää tiedossa. Mielen sisäiset liikkeet sekoittaa rytmiä, mutta kun ne edes tasoittuu, voi alkaa sees-jakso :)
  • editoi huhtikuu 2007
    Mulla on ollut infarkti aiemmin jo ja mulla on kontrollikokeet vuosittain. Pumppu on vaihdellen vaivannut, kuuman ajankin kesällä ihmeen hyvin. Nyt tuntuu että pumppu voikin hyvin ja vaivat ovat keuhkoissa. Nyt syksyllä tutkittiin; EKG, rasitus-EKG, sydänultra, keuhkokuvat ja sit Spirometria ja tietty labrakokeita. Onneksi lääkärini laittoi helposti jatkotutkimuksiin, mutta niihin pääseminen taas kesti aikansa :x
    Älä tee itse diagnoosia vaan mene lääkärille ja anna hänen tehdä se. Mä en itse keksinyt diagnoosia; keuhkoahtauma :cry:
  • editoi huhtikuu 2007
    Voi Amelia, hirmusti sympatiaa ja empatiaa ja kaikkea hyväpatiaa. Keuhkoahtaumaahan minäkin itelleni diagnosoin, mutta toistaiseksi pidän lääkärinoikeudet itelläni ja lääkkeet kans: lopetin polttamisen.

Nyt vaan hyvää sydämelle ja stemppiä savuttomuudelle. Meille kaikille. Paljon.
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Keuhkoahtauma ei ole niinkuin syöpä, sairaus joka napsahtaa päälle ja sitten etenee omaa tappavaa tahtiaan. Keuhkoahtauma on oireyhtymä, joka pahenee tupakoidessa nopeasti ja tupakoimattomana hyvin hitaasti. Jos sulla on keuhkoissa häikkää, niin aina on paras selvittää asia, jotta tietää mikä tilanne on, pitääkö se huomioida jossain tekemisissään, onko jostain lääkityksestä hyötyä jne. Ja oman mielenrauhan kannaltakin on parempi tietää mikä tilanne oikeasti on kuin pelätä kaikkea. Ja tietenkin pahimmassa tapauksessakin, keuhkosyövässä, ennuste on aina sitä parempi mitä nopeammin se löydetään.

Mutta tupakoinnin lopettaneella yskiminen ja limaneritys ovat tietenkin ihan normaaleja hengitysteiden toipumiseen liittyviä oireita. Keuhkojen ja kurkun kipeytymisenkin huomaa kun tupakan turruttava vaikutus loppuu, ja lisäksi tietenkin yskiminenkin aiheuttaa keuhkojen kipeytymistä.
  • MelisaMelisa Espoon etelärannikko
    editoi huhtikuu 2007
    Mulle lääkäri näytti sellaista kaavakuvaa, jossa näkyi se uloshengitysilman virtaus tms.. Sellaisen tupakoitsijan tulos, jolla on alttius keuhkoauhtaumaan, li paljon alempana kuin omani. Sain sen käsityksen, ettöä toiset ovat alttiimpia kuin toiset saamaan tuon keuhkoahtauman. Mulla ei siitä ole, vaikka poltin 40 v, jos olisi ollut alttius, olisin jo varmaan raato..

Mutta on sitä paljon muutakin häikkää tupakista tullut vuosikymmenien mittaan kuin ahtauma. Kehoittaisin kyllä kaikkia epäileviä selvittämään tilanteensa. Minäkin tein sen keuhkojen osalta , vaikkei mitään ihmeoireita ollutkaan, koska mielenrauha näissä asioissa on tärkeää. Tietää sitten miten jatkaa, kun tietää missä seisoo.
    40 vuotta savuttamista ja sitten lopetus 18.8.2005. Motto: Ei koskaan henkostakaan.

• editoi huhtikuu 2007
    Hei
    Laitanpa tämän juttuni tähän kun on samaa aihetta. Sain tänään keuhkotutkimuksista tulokset. Keuhkoahtaumaa ei ole mutta alkava astma johon sain 3 kuukauden lääkityksen, sillä pitäis selvitä jos hyvä tuuri käy.
    Olen todella onnellinen tuosta tuloksesta, olinhan varma että sairastan keuhkoahtaumaa, hengitys on muuttunut niin vaikeaksi viime aikoina, tai etenkin ennen tupakoinnin lopettamista. Ihmeellinen on tämä asia miksi toisille tulee ahtauma ja toisille ei, minäkin olen polttanut liki 30 vuotta ja paljon.
    Tsemppiä kaikille jotka pohtivat menoa lääkäriin, menkää ihmeessä että asiat selviää. Voimia niille joilla sairaus jo on, tupakoimattomuus on juuri se paras lääke siihen vaivaan.
  • editoi heinäkuu 2015
    Milloin aloititte tupakoinnin, kuinka kauan olette polttaneet/poltitte, paljonko poltitte noin keskimäärin, harrastitteko säännöllisesti liikuntaa silloin kun tupakoitte, helpottuiko olo lopettamisen myötä vai tuliko seurauksia (esim. tuo keuhkoahtauma tai jotain muuta), miten osasitte alkaa epäillä keuhkoahtaumaa?

Nää on semmosia kysymyksiä johon kaipaisin vastauksia vaikka niihin onkin osaam varmasti jo usein vastattu. Oon vaan vähän huolissani omasta tilanteestani. Oon vasta 21 ja polttanut satunnaisesti 14v lähtien, pitäen myös pitkiä taukoja niin että askivuosia mulla on ehkä noin 1. Silti tunnen pientä hengenahdistusta koko ajan ja limaa vaan nousee, en yski kovin paljon mutta tuon limaisuuden takia on välillä virkayskää. Muuten jos yskin oikein kunnolla niin se tuntuu suht kuivalta. Lopetin siis tupakoimisen 21. Huhtikuuta tänä vuonna kokonaan ja nämä tuntemukset alkoivat pari päivää ennen lopetusta ja ovat jatkuneet tähän päivään saakka
  • vkovko
    editoi heinäkuu 2015
    Lääkärissä käyntiä suosittelen. Täytyy huomata, että keuhkosairauksia on muitakin kuin keuhkoahtauma ja ne voi tulla poltti tai ei. Minulla ahtauma on ja se kehittyi vuosien kuluessa salakavalasti, pahentuen koko ajan. Minun tupakkahistoriani on yli 40 kertaa pitempi kuin sinun. Sairaalassa yksi hoitaja sanoi, että ahtaumapotilailla on yleensä vähintään 20 vuotta tupakointia takana. Ahtauma ei parane, mutta paheneminen on minulla hidastunut, kun olen ollut polttamatta. Lääkkeitä on käytettävä säännöllisesti ja lima on saatava tulemaan ulos, muuten käy huonosti. Liikuttava on mahdollisuuksien mukaan, makaamaan jäänti on pahasta. Mutta mene tosiaan lääkäriin, ei siitä muuten mitään diagnoosia saa.
  • editoi heinäkuu 2015
    Tietysti menenkin lääkäriin, käynytkin jo muutamia kertoja mutta vielä ei ole spiroon asti päästy kun se näyttää olevan niin hirveen vaikeeta ymmärtää että nuorellakin voi olla jotain häikkää keuhkoissa.

Kiinnostais silti tosi paljon kuulla muiden omia kokemuksia liittyen näihin kysymyksiini. En mä täältä palstalta odotakaan mitään diagnoosia itselleni :)
  • vkovko
    editoi heinäkuu 2015
    Se, että korostan ammattilaisen puoleen kääntymistä, on ihan itseni takia. Tällä palstalla saa helposti kuraa niskaansa, jos sairauksista jotain kertoo. Sen voin kyllä sanoa, että keuhkoahtauma ei tule päivässä eikä kahdessa, pitemmän ajan kuluessa se kehittyy.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.