Edelleen lopettamassa

Juuri kun sain suurella vaivalla kirjoitettua hienoja sanoja motivaatiosta niin se on kadonnut jonnekin stratosfääriin... :twisted:
Eli..kertauksen vuoksi. Huomenna on viimeinen päivä yhdellä Zybanilla ja tupakalla. Torstaina siirryn kahteen nappiin.
Kirjoitinkin että käyn työnantajan kustantamalla Nicofree-kurssilla. Olen sieltä saanut arvokasta tietoa ja tukea..menin vähän pitkin hampain sinne kun jotenkin on tunne että 'on pakko lopettaa'. Nyt olen saanut uutta potkua ja kerännyt motivaatiota.
Useampana päivänä tupakalla käydessäni olen ajatellut että 'kohta ei tarvi raahautua tänne'..Eli se siitä että tupakka olisi nautintoa tuova tapa.
Mutta tsemppiä muillekin, kyllä me pystytään, luomuna tai korvaushoidoilla.

Viestejä yhteensä

• editoi huhtikuu 2007
    Kyllä ne vanhatkin keskustelut varmasti palautuvat, mutta vissiin ne pitää muuttaa uuteen muotoon ensin.

Hyvä asenne tuo, että ihan tietoisesti pyrit suhtautumaan lopettamiseen positiivisesti ja vältät tupakkamyönteisiä ajatuksia. Omalla asenteella pystyy paljon vaikuttamaan siihen, kuinka vaikeita ensimmäiset päivät ovat.
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Sanoi siis minä. Hienoa, tänne saatiin kirjautuminen!
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Heh..mä alan saada todellisia kiksejä tästä lopettamispäätöksestä..
    Äsken kävin pihalla vetäsemässä ennen-ruuanvalmistusta-vedettävät-pakkosavut-vaikkei-tee edes mieli. Älytön kylmä tuuli puhalsi..mä palelin siinä hirveästi ja ajattelin että tulisikohan mieleen tulla esim.syömään porkkanaa tähän terassille näissä olosuhteissa.
    Mitä enemmän miettii sitä naurettavammalta koko tupakointi alkaa kuullostaa. Ja sitähän se onkin.
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Tupakointi on tyhmintä mitä voit tehdä housut jalassa :D
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Musta se on vielä tyhmempää ilman housuja :P ..
  • editoi huhtikuu 2007
    olen täällä tutustumassa nyt uusittuun Stumppiin-koekäyttöä siis,toivottavasti pelittää
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    Jaa, siellähän ne vanhat keskustelut ovatkin, linkki etusivulla. Siis tuolla noin (linkki).
  • editoi huhtikuu 2007
    Jasu kirjoitti:
    Musta se on vielä tyhmempää ilman housuja :P ..
    :D Täysin samaa mieltä
  • editoi huhtikuu 2007
    Jasu, täällä hieman ihmettelen nyt että ymmärsinkö tuolla edellisellä foorumilla sinun sekä käyttävän jo laastaria että edelleen tupakoivan, samaan aikaan? Tuossa on suuri vaara saada nikotiinimyrkytys, eli tupakka tai laastari pois ja oitis!
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Anonymous kirjoitti:
    Jasu, täällä hieman ihmettelen nyt että ymmärsinkö tuolla edellisellä foorumilla sinun sekä käyttävän jo laastaria että edelleen tupakoivan, samaan aikaan? Tuossa on suuri vaara saada nikotiinimyrkytys, eli tupakka tai laastari pois ja oitis!

Jep..laastarin laitoin eilen ja poltan vielä huomenna. Olen lääkärin kontrollissa siellä ryhmässä. Jos tupakanvieroitukseen erikoistunut lääkäri sanoo, että laastaria voi käyttää vaikka polttaisikin niin uskottava se on.
    Laastarista imeytyy nikotiinia vain pieni määrä joka ei vie maata merelle. Jos nikotiinia saa liikaa niin sen kuulemma kyllä huomaa.
    Yleisin virhe lopettamisen aikana kuulemma on se että aloitetaan nikotiinikorvaushoito (jos sitä käyttää) vasta sen jälkeen kun tupakka on jätetty pois. Eli siinä vaiheessa kun sen laastarin nikotiini alkaa imeytyä niin vieroitusoireet on pahimmillaan ja retkahtamisvaara aika iso.
    Eli poltan vielä huomennakin..laastarin kanssa.
  • JasuJasu Pirkanmaa
    editoi huhtikuu 2007
    Viimeinen päivä tupakan kanssa..Yleensä mulla on paniikki päällä että 'joudun' luopumaan polttamisesta. Nyt olen ihmeen rauhallinen,
    Tämä on kyllä poikkeuksellista tämä näin massiivinen suunnittelutyö, mä oon yleensä ihminen joka tekee elämän suuret päätökset hetken mielijohteesta (auton ostin värin perusteella ja asunnon, koska tässä on kiva piha :lol: )..
    Zyban ja laastari yhdessäkään ei ole saaneet aikaiseksi unihäiriöitä. Niitä olen eniten pelännyt koska olen potenut niitä joitakin vuosia sitten.
    Päin vastoin..nukun tosi hyvin ja tänäkin aamuna melkein nauroin kun näin niin hauskoja unia :) .
    Töissä vähän on käämit ollu tiukalla, mutta en aio lopettamista lykätä sen takia. Ainahan niitä tekosyitä löytyy jos sille tielle lähtee. Huominen on ihan yhtä hyvä päivä lopettamiselle kuin muutkin.
    Mä pyrin tietoisesti olemaan ajattelematta sitä, millä korvaan tupakoinnin (tarkoitan siis tekemisen puutetta). Eihän tupakoimatonkaan mieti sellaisia.
    Positiivisin mielin siis vielä. Toivottavasti minussa asuva pieni hirviö pysyy piilossa...Jos ei pysy niin sitten se saa riehua vapaasti kunnes joku mottaa sitä :wink: .
  • KessutarKessutar Pääkaupunkiseutu
    editoi huhtikuu 2007
    Ostin tänään Champixit.Otin ekan valkoisen tabus, ei mitään vaikutusta:D
    Poltellut olen 35v, yök.
    Koska te, Champixin syöjät, huomasitte tupakan alkaneen maistua mitättömältä?Vastako sinisillä tabuilla?
  • lillukkalillukka Keski-Suomi
    editoi huhtikuu 2007
    Heippa vaan ... mulla champixin 11 pv menossa, tupakki ei maistunut samalle kuin ennen 2. päivästä lähtien.. mutta olen lykännyt kahden 1 mg:n tabletin/päivä aloittamista, kun kokeilin viime su ja tuntui et on liikaa... täältä olen lueskellut, et tabletteja voi hyvin siis puolitellakkin.. ja niin olen vielä tällä vkolla sitten tehnyt. Pe 6.4.07 en sitten enää polta ja koitan uudestaan isompaa annosta. Kyllä tämä tapa on paljon pahempi nujerrettava kuin riippuvuus.. mun kohdalla... toivoisin jotenkin nyt selviäväni tästä ja niin että tupakin kärytys tosiaan loppuuuu...
    onnea meille kaikille :D
    hieno juttu, että täällä tosiaan tuntee olevansa, kuin kala vedessä muiden samaa showta läpikäyvien kanssa ja onnistuneille tsemppiä kesää kohti mennessä 8)
  • editoi huhtikuu 2007
    Hei Kessutar!
    Eilen illalla otin viimeisen napin aloituspakkauksesta ja tänään on ensimmäinen savuoton päiväni.(Olen polttanu 20v. ja paljon.)
    Champixin aloittaessani minusta tuntui, että ensimmäisinä päivinä poltin jopa enemmän kuin ennen ja pidin jopa mielessäni " hautajaisia" jokaiselle tupakille :D
    Pikkuhiljaa tupakka alkoi maistumaan pahalle, varmaan siinä vaiheessa, kun alettiin ottamaan aamuin ja illoin. Päätin jo heti alussa, että lopetan ,kun aloituspaketti loppuu.
    Vähäistä huonovointisuutta tuli muutamana aamuna silloin, kun siirryin sinisiin, mutta muita ikäviä sivuvaikutuksia ei ole ollut.
    Eilen ostin kasan tikkareita ja pastilleja tukemaan heikkoina hetkinä, mut aika helppoa tämä on ollut tähän saakka, tosin tupakki on kyllä mielessä melkein jatkuvasti, vaikka ei teekkään mieli polttaa.
    Tsemppiä ja kovaa tahtoa vaaditaan jokatapauksessa, mikään lääke ei lopeta puolestasi.
    Aurinkoista aamupäivää ja kärsivällisyyttä !
  • MyyMyy
    editoi huhtikuu 2007
    Kessutar kirjoitti:
    Ostin tänään Champixit.Otin ekan valkoisen tabus, ei mitään vaikutusta:D
    Poltellut olen 35v, yök.
    Koska te, Champixin syöjät, huomasitte tupakan alkaneen maistua mitättömältä?Vastako sinisillä tabuilla?

En minäkän huomannut ekojen pillereiden aikana mitään muutosta ja ajattelinkin jo että "no niin ei ole näistäkään mitään hyötyä..."mutta sitten vaan jatkoin ja tokalla viikolla (n. 10 päivänä) huomasin että itse asiassa ei se tupakka ole hyvää, maistui pahalle ja tuli ehkä jopa vähän huono olo kun poltti :roll:. Nyt on 5 päivä menossa ilman yhtään tupakkaa ja suhteellisen kivuttomasti on mennyt :P

Niin itse olen polttanut noin 15v ja pari kertaa viimeisen kahden vuoden aika yrittänyt lopettaa

• editoi huhtikuu 2007
    Minusta kai tupakka on aina maistunut pahalle, polttanut yli 30 v. Mun pitäis löytää motivaatio ELÄMISEEN.
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    pakkolopettaa kirjoitti:
    Minusta kai tupakka on aina maistunut pahalle, polttanut yli 30 v. Mun pitäis löytää motivaatio ELÄMISEEN.
    Se tuppaa löytymään itsekseen kun lopettaa tupakoinnin. Siinä kun ottaa yhdeltä tärkeältä osalta elämän hallintaansa ja omilla teoillan parantaa merkittävästi elämänlaatuaan, alkaa kunnioittaa itseään enemmän. Mullakin on nykyään ihan erilainen ote elämään. Tupakoijana annoin asioiden vaan mennä miten menee enkä oikein välittänyt mistään. Nyt on ihan eri meininki. Olen mm. tällä hetkellä vaihtamassa parempaan asuntoon, painan vähemmän kuin lopettaessani, liikun säännöllisesti ja autan täällä muita irti tupakasta.
  • editoi huhtikuu 2007
    Esa kirjoitti:
    Tupakoijana annoin asioiden vaan mennä miten menee enkä oikein välittänyt mistään. Nyt on ihan eri meininki. Olen mm. tällä hetkellä vaihtamassa parempaan asuntoon, painan vähemmän kuin lopettaessani, liikun säännöllisesti ja autan täällä muita irti tupakasta.

Se on jossain kauhean paljon syvemmällä kuin tietoisuuden lähelläkään. Tupakointi on ehdottomasti itsensä tuhoamista, vaikka sitä ei järjellä voi käsittää, miksi niin tekee.

Vuosia sitten yritin lopettaa. Ostin itselleni hupitutin ja lutkutin sitä aina, kun teki mieli tupakkaa. Lisäksi kirjasin tilanteet ylös. Tupakka liittyi kaikkeen tekemiseen ja tekemättömyyteen. Kahvin jälkeen, syötyä, seuraksi, ajankuluksi, tauon takia, pitkästymisen vuoksi, kiireen katkaisuun, ajatustauon vuoksi, oman ajan (!!!) vuoksi, ihan kaikkeen. Sitten tuli liian kiire ja homma jäi. Helpompaa tappaa itseään kuin olla tappamatta, ;) Se on jotain niin älytöntä kuin voi vain olla. Kai sitä pelkää, ettei sittenkään löydä itsestään yhtikäs mitään niin hyvää, että kannattaisi ruveta elämään oikeasti. Kuulis edes joskus joltain, että sussa on sitten kivoja puolia ja ominaisuuksia tai jotain vastaavaa. Miksi tänne korpeen sitten lähdin? No siksi ettei kuule, vai mitä?
  • EsaEsa Turku
    editoi huhtikuu 2007
    pakkolopettaa kirjoitti:
    Tupakka liittyi kaikkeen tekemiseen ja tekemättömyyteen. Kahvin jälkeen, syötyä, seuraksi, ajankuluksi, tauon takia, pitkästymisen vuoksi, kiireen katkaisuun, ajatustauon vuoksi, oman ajan (!!!) vuoksi, ihan kaikkeen.
    Siltähän se tuntuu. Oikeasti se liittyy vain yhteen: laskeneeseen nikotiinitasoon. Muut ovat tilanteita, joissa nikotiini poistuu tavallista nopeammin tai tilanteita, joissa tupakalle ei ole päässyt heti kun haluaa taikka kaikkein eniten pelkkiä verukkeita.

Ajatustauko esimerkiksi on oikeasti sitä, että alkavat nikotiinivieroitusoireet hermostuttavat ja haittaavat keskittymistä ja tupakka palauttaa olon normaaliksi. Pitkästymiseen taas tupakka ei auta mitään, koska siinä ei oikeasti ole mitään tekemistä. Ei kukaan sano, että hampaiden harjaaminen on hyvä apu pitkästymiseen, vaikka siinä on paljon enemmän ja mielenkiintoisempaa puuhaa. Kyseessä on vain veruke, jolla tupakoija vakuuttelee itselleen, että tupakoinnista on jotain hyötyäkin.

Kun pääsee irti nikotiinista, ei tule enää nikotiinitason laskuja eikä sitä johtuvia vieroitusoireita, eikä tupakalla ole enää mitään annettavaa. Tämä on tupakoinnin lopettamisen ydin.

Et sinäkään oikeasti ole elämääsi kyllästynyt, vaan kaikkien addiktien tavoin pelkäät kierteen katkaisemista. Kaikki muu on vain vakuuttelua ja veruketta, josta haet tekosyytä olla ryhtymättä muutokseen. Jos vaan saat itsesi tsempattua liikkeelle, että lähdet pyrkimään tupakasta irti, huomaat kyllä tupakoinnin haitat ja tupakoimattomuuden erot koko ajan paremmin ja paremmin.
  • editoi huhtikuu 2007
    Esa kirjoitti:
    Et sinäkään oikeasti ole elämääsi kyllästynyt, vaan kaikkien addiktien tavoin pelkäät kierteen katkaisemista. Kaikki muu on vain vakuuttelua ja veruketta, josta haet tekosyytä olla ryhtymättä muutokseen.

Käsitän oikein hyvin mitä tarkoitat, mutta olen oikeasti kyllästynyt elämääni, nimittäin moniin asioihin siinä. Mutta tupakoinnin voisi irrottaa siitä isosta möykystä mainiosti ja lisäksi - vaikkapa myöhemmin - tehdä muita elämää parantavia toimia. Eli asia kerrallaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy kommentoidaksesi.